Jongensnamen topic

08-02-2014 08:34 3072 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer tijd voor een nieuw topic.



Het vorige topic vind je hier: Jongensnamen topic

en hier
Alle reacties Link kopieren
Lovelola, volgens mij leg ik de klemtoon op -van.



Bij elias denk ik meteen aan alias. Eli ken ik eentje en dat is een heel flauw zeurkind dus daar heb ik geen leuke associatie mee... Op zijn engels uitgesproken (maar dan zou ik het schrijven als Ilay), vind ik wel heel leuk
Alle reacties Link kopieren
dank voor je reactie mendy,

wel jammer want t gaat waarschijnlijk één van die twee worden:)
Alle reacties Link kopieren
quote:mellifluous schreef op 19 november 2014 @ 16:45:

Wat vinden jullie van;



Elias



Eli/ Ely



?Elias vind ik wel leuk, maar dan wel met de klemtoon op li.
Alle reacties Link kopieren
Elias vind ik mooi!
Alle reacties Link kopieren
Super bedankt voor meedenken meiden! Ik dacht eerst dat de klemtoon op -van- zou liggen...maar toen bedacht ik me opeens dat t ook juist op -sil- zou kunnen zijn hihi!
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van de jongensnaam Sil?
Ik vind Sil best ok. Past erg goed bij de populaire namen van dit moment.



Maar ik vind dat soort korte namen eigenlijk alleen leuk bij achternamen met een voorvoegsel. Sil van der Berg ofzo. Ook als er een soort van voorvoegsel in de achternaam zit, bij Sil Verheij bijvoorbeeld. Maar Sil Tol of Sil Groen vind ik niet zo mooi. Het moet een beetje melodie hebben zeg maar en met een voorvoegsel is dat bij een korte naam gewoon makkelijker.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een heel bijbelse naam als Eli/Ely of alle andere varianten daarop nogal raar vind overkomen als je je kind niet echt met de bijbel of eerder nog de torah , groot brengt. Bij een Eli op een openbare school is mijn eerste gedachte "de ouders zijn nogal onnozel". Maar hey, laat je door mij niet tegenhouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 21 november 2014 @ 02:44:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een heel bijbelse naam als Eli/Ely of alle andere varianten daarop nogal raar vind overkomen als je je kind niet echt met de bijbel of eerder nog de torah , groot brengt. Bij een Eli op een openbare school is mijn eerste gedachte "de ouders zijn nogal onnozel". Maar hey, laat je door mij niet tegenhouden.



Dat heb ik dan weer niet. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die, net als ik, nauwelijks iets weten van de Bijbel en daarom ook niet weten welke namen daarin voorkomen.

Aan de andere kant vind ik Eli echt het tegenovergestelde van mannelijk en Elias heel stoffig dus ik zou ze alsnog allebei niet kiezen
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
quote:-tinkerbell- schreef op 22 november 2014 @ 09:05:

[...]





Dat heb ik dan weer niet. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die, net als ik, nauwelijks iets weten van de Bijbel en daarom ook niet weten welke namen daarin voorkomen.

Aan de andere kant vind ik Eli echt het tegenovergestelde van mannelijk en Elias heel stoffig dus ik zou ze alsnog allebei niet kiezen

Dat bedoelt ze denk ik Ik vind dat wel bijzonder dat je daar niet over nadenkt als je een naam kiest.

Eli en Elias vind ik beide niet mooi.
Om die reden vielen sommige namen voor ons zelfs af. Ik vind veel bijbelse namen mooi, zeker voor jongens. Maar Jonathan, Ruben, Simon e.d. zou ik echt nooit kunnen kiezen want gevoelsmatig vind ik dat toch namen die horen bij een joods of anders een christelijk gezin.

Mijn vrouw had nog de naam Levi geopperd, nu is dat niet mijn smaak, maar daarbij had ik dezelfde argumenten om het niet te doen.



Bij sommige namen denk ik trouwens niet meer aan de herkomst van de naam. Luuk (van Lucas), Daan (van Daniël), Tom (van Thomas). Thomas is in zijn geheel wel een naam geworden die altijd kan naar mijn gevoel. Toch zou ik altijd wel naar de betekenis van een naam kijken en als die is: "God is mijn rechter" of "Ik luister naar God" dan valt de naam voor mij af.
Alle reacties Link kopieren
Bloem1234; wat vind je van Sep, Sepp, Seb of Zeb?

Senn vind ik mooi, maar een beetje onaf. Ik denk dan dat er nog een e achter hoort, dus Senne. Mooie naam ook.

Anders misschien nog: Sil, Raf, Finn, Jip, Luc, Dex, Dax, Timme, Sam of Vik?
Alle reacties Link kopieren
Elias vind ik een hele mooie naam! Veel mooier dan Eli (en Ely vind ik nog minder).
Alle reacties Link kopieren
quote:modus_ schreef op 22 november 2014 @ 09:25:

[...]



Dat bedoelt ze denk ik Ik vind dat wel bijzonder dat je daar niet over nadenkt als je een naam kiest.

Eli en Elias vind ik beide niet mooi.



Oh haha ik dacht dat ze doelde op mensen die wél weten dat de naam van hun kind Bijbels is, maar er dan toch voor kiezen ondanks dat ze niet gelovig zijn. Terwijl ik bedoelde dat er genoeg mensen zijn die niks met de bijbel hebben en zich dus bij een namenkeuze ook niet gaan verdiepen in de bijbel om te zien of hun favoriete naam misschien bijbels is. Maar goed, waar hebben we het ook over



Overigens zou ik überhaupt nooit naar de betekenis van een naam kijken. Dat interesseert me gewoonweg niet, het gaat mij om de klank. Nooit gewesten dat dit als bijzonder werd gezien, maar misschien ben ik gewoon heel uniek
Ik spreek toch geen Chinees?!
Ik houd me al bijna 23 jaar bezig met namen (wat begon met het bijhouden van geboorteadvertenties in de krant) en houd me ook al zolang met de betekenissen bezig dat ik dat gewoon niet zou kunnen negeren. Het is niet de doorslaggevende reden overigens, mij gaat het er ook vooral om dat ik de klank mooi vind. Een supermooie betekenis zou een leuke bijkomstigheid zijn, een betekenis waar 'god' in voorkomt valt eigenlijk af.
Alle reacties Link kopieren
quote:-tinkerbell- schreef op 22 november 2014 @ 17:32:

[...]





Oh haha ik dacht dat ze doelde op mensen die wél weten dat de naam van hun kind Bijbels is, maar er dan toch voor kiezen ondanks dat ze niet gelovig zijn. Terwijl ik bedoelde dat er genoeg mensen zijn die niks met de bijbel hebben en zich dus bij een namenkeuze ook niet gaan verdiepen in de bijbel om te zien of hun favoriete naam misschien bijbels is. Maar goed, waar hebben we het ook over



Overigens zou ik überhaupt nooit naar de betekenis van een naam kijken. Dat interesseert me gewoonweg niet, het gaat mij om de klank. Nooit gewesten dat dit als bijzonder werd gezien, maar misschien ben ik gewoon heel uniek



Ook ik kijk niet naar de betekenis hoor! Wie heeft die betekenis verzonnen? Ik hecht er echt geen enkele waarde aan.

Mijn man doet dat overigens wel..
Alle reacties Link kopieren
quote:Catooo schreef op 22 november 2014 @ 16:46:

Elias vind ik een hele mooie naam! Veel mooier dan Eli (en Ely vind ik nog minder).Elias vind ik ook heel mooi!
Sjoekeh, dat is vooral etymologisch bepaald. Namen zijn vaak net zo oud als sommige woorden en gaan tot heel ver terug de tijd in van een taal/taalgebied. Het is niet dat iemand betekenissen heeft zitten bedenken, maar de betekenis 'wijsheid' bij de naam Sophie komt van het Griekse woord 'wijsheid' ('sofia'). Sophie is daarop de Franse variant.



De naam 'Bjorn' komt uit Scandinavië en betekent letterlijk 'beer'.



Dat vind ik dus zo interessant aan betekenissen van namen, dat ze zo 'letterlijk' zijn.



Maar goed, ik begrijp ook dat je er helemaal niet naar zou kijken hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van de jongensnaam Arvo?

Ik las ergens dat de betekening van deze naam 'waardevol' is.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 22 november 2014 @ 20:32:

Sjoekeh, dat is vooral etymologisch bepaald. Namen zijn vaak net zo oud als sommige woorden en gaan tot heel ver terug de tijd in van een taal/taalgebied. Het is niet dat iemand betekenissen heeft zitten bedenken, maar de betekenis 'wijsheid' bij de naam Sophie komt van het Griekse woord 'wijsheid' ('sofia'). Sophie is daarop de Franse variant.



De naam 'Bjorn' komt uit Scandinavië en betekent letterlijk 'beer'.



Dat vind ik dus zo interessant aan betekenissen van namen, dat ze zo 'letterlijk' zijn.



Maar goed, ik begrijp ook dat je er helemaal niet naar zou kijken hoor.



Maar al die nieuwe namen dan? Die zijn dan afgeleid van een afleiding van een afleiding... voelt voor mij zo ver weg.



Bedankt voor je uitleg



de letterlijke betekenissen begrijp ik dan wel
Alle reacties Link kopieren
Arvo, wennen maar wel leuk! Niet zoveel voorkomend maar toch niet te apart.
Alle reacties Link kopieren
quote:boekenlegger0 schreef op 22 november 2014 @ 20:42:

Wat vinden jullie van de jongensnaam Arvo?

Ik las ergens dat de betekening van deze naam 'waardevol' is.Ik moet gelijk denken aan de componist Arvo Pärt. Verder vind ik het niet echt mooi, maar ook niet lelijk.
Alle reacties Link kopieren
Een nicht van me is net bevallen van William. Dat hoor je ook niet vaak meer.
Alle reacties Link kopieren
wijzig
Alle reacties Link kopieren
wijzig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven