Psyche
alle pijlers
Problemen door hoogbegaafdheid..wie ook?
donderdag 17 juli 2008 om 18:13
Hai!
kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
vrijdag 25 juli 2008 om 17:51
Klote, en ook jammer voor een discussie die erg leuk was om te lezen. Ik zat erg te hopen op een aantal goede argumenten waar ik binnenkort mijn vriend mee onder tafel kon schoffelen in de 233e discussie over ons bewustzijn.
Maar ja, nu komen we wel weer mooi terug bij de oorsprong van het topic: Heb je problemen door je hoogbegaafdheid? Ik heb vrij veel geageerd tegen het idee dat hoogbegaafdheid je leven verneukt, maar ik kan me wel prima voorstellen dat het soms tot onprettige ervaringen leidt, en jouw ervaring hier is een mooi voorbeeld van hoe je daardoor natuurlijk wel gevormd wordt.
Zo'n opmerking van Specialleke, daar kan je natuurlijk je schouders over ophalen. Want he, je hebt nu eenmaal natuurkunde gestudeerd, dus je weet er iets van. Moet je je dan daarvoor in een hoekje gaan schamen? Jammer dat zoiets sulligs je dan toch raakt.
Maar ja, nu komen we wel weer mooi terug bij de oorsprong van het topic: Heb je problemen door je hoogbegaafdheid? Ik heb vrij veel geageerd tegen het idee dat hoogbegaafdheid je leven verneukt, maar ik kan me wel prima voorstellen dat het soms tot onprettige ervaringen leidt, en jouw ervaring hier is een mooi voorbeeld van hoe je daardoor natuurlijk wel gevormd wordt.
Zo'n opmerking van Specialleke, daar kan je natuurlijk je schouders over ophalen. Want he, je hebt nu eenmaal natuurkunde gestudeerd, dus je weet er iets van. Moet je je dan daarvoor in een hoekje gaan schamen? Jammer dat zoiets sulligs je dan toch raakt.
vrijdag 25 juli 2008 om 18:04
Het was bedoeld als illustratie dat het een interessante vraag is om over na te denken, niet als pretentie dat ik een antwoord heb op De Grote Puzzel. Stel je voor, daar is mijn minuscule breintje absoluut niet intelligent genoeg voor: ik ben een volstrekte doorsnee HBer. Maar vergis je niet, het in elkaar puzzelen van de grote puzzel dat is toch de heilige graal waar elke wetenschapper naar op zoek is (nu ja, in ieder geval een aantal bekende natuurkundigen).
vrijdag 25 juli 2008 om 18:06
vrijdag 25 juli 2008 om 18:08
Asjeblieft zeg, wat is dat nou over "minuscule breintje"? ga vooral nog even verder waar specialleke ophield.
Waar ik op reageerde was de uitspraak dat filosofen tegenwoordig geen systeembouwers meer zijn, en jij, naar mijn indruk wel met systeembouw bezig was.
Ik weet best dat de GUT de heilige graal van de natuurkunde is, en ik heb nergens beweerd of willen suggereren dat je niet Heel Erg Slim zou zijn. Mijn hemel, waarom maak ik mezelf ook wijs dat een normaal gesprek mogelijk was.
vrijdag 25 juli 2008 om 18:10
vrijdag 25 juli 2008 om 18:17
vrijdag 25 juli 2008 om 18:19
Poeh, Zamirah, da's vast erg ingewikkeld. Ik vind de 'gewone' muziektheorie al behoorlijk pittig. Heb sinds twee jaar pianoles en buiten dat ik alle harmonische, melodische, mineur en majeur toonladders moet pingelen, wordt me ondertussen ook de theorie uitgelegd. Ik begrijp het met moeite, maar ik moet vaak teruglezen of teruggrijpen om het vast te houden.
Nu beschik ik niet over talent, ik heb niet de illusie ooit goed te worden. Wel merk ik dat ik veel meer van muziek ga houden, sinds ik er meer over leer en het zelf probeer. Je krijgt nog meer respect voor mensen die een instrument beheersen. Om over componisten nog maar te zwijgen.
Ben ook weer niet totaal onmuzikaal, zangles ging me beter af. Dat kon ik meer op gevoel. Wist niet hoe, maar volgens de zanglerares wist ik de noten precies te plaatsen. Nu ben ik een matig zangeres, want mijn techniek is onbetrouwbaar. Ik weet op zich hoe het moet, maar het lukt de ene keer wel, de andere keer niet. Voor mij geldt: hoe minder spanning of ruis, hoe beter ik zing. Heb ook daar geen enkele ambitie mee, het was gewoon erg leuk en interessant om te doen. Weer zo'n situatie waardoor je inziet wat een werk goede, professionele zangeressen hebben om zover te komen.
Jazz gaat, als ik het goed begrijp, nog een stapje verder dan dit alles.
Nu beschik ik niet over talent, ik heb niet de illusie ooit goed te worden. Wel merk ik dat ik veel meer van muziek ga houden, sinds ik er meer over leer en het zelf probeer. Je krijgt nog meer respect voor mensen die een instrument beheersen. Om over componisten nog maar te zwijgen.
Ben ook weer niet totaal onmuzikaal, zangles ging me beter af. Dat kon ik meer op gevoel. Wist niet hoe, maar volgens de zanglerares wist ik de noten precies te plaatsen. Nu ben ik een matig zangeres, want mijn techniek is onbetrouwbaar. Ik weet op zich hoe het moet, maar het lukt de ene keer wel, de andere keer niet. Voor mij geldt: hoe minder spanning of ruis, hoe beter ik zing. Heb ook daar geen enkele ambitie mee, het was gewoon erg leuk en interessant om te doen. Weer zo'n situatie waardoor je inziet wat een werk goede, professionele zangeressen hebben om zover te komen.
Jazz gaat, als ik het goed begrijp, nog een stapje verder dan dit alles.
vrijdag 25 juli 2008 om 18:21
vrijdag 25 juli 2008 om 18:29
Ik ben van 14:00 vanmiddag terug aan het lezen en reageren, en had derhalve de latere stukken van de discussie gemist (inmiddels heb ik het stuk van specialleke ook gelezen). Vandaar de wellicht dubbelop posts (ben misschien wat lichtgeraakt). Het was niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen. Dus zand erover, en lekker doordiscussieren maar over interessante vragen? Jazz, mag ook.
vrijdag 25 juli 2008 om 18:35
Sja, maar als je niet een vroeg stadium de foute redeneringen target die de basis van een discussie vormen, dan wordt het misschien wel een heel inspirerende, maar compleet nutteloze discussie. Dat is natuurlijk ALS je beginwaarden nergens op slaan. Dus soms is het slim om even over die beginwaarden na te denken. Jammer als je dat ziet als een spelletje dat tegen een inspirerende discussie ingaat, het lijkt mij juist een basisvoorwaarde voor een inspirerende en nuttige discussie.
vrijdag 25 juli 2008 om 18:36
Dat 'je wilt laten weten dat je slim bent' gevoel had ik gisteren ook. Als totale leek probeerde ik een ingang te vinden tot wat er gezegd werd, kwam er meteen commentaar dat het allemaal niet helder was en dat het een intellligentiewedstrijdje werd. Nu was dat niet persoonlijk tot mij gericht, maar voelde me wel aangesproken. Ik was juist aan het proberen binnen mijn beperkte mogelijkheden iets te snappen. En door op te schrijven wat ik dacht dat er bedoeld werd, juist meer helderheid te krijgen.
Mij verging daardoor inderdaad de lust om er verder op door te gaan. (Buiten alle draaierij, duizeligheid en koppijn van buiten je eigen kaders denken).
Mij verging daardoor inderdaad de lust om er verder op door te gaan. (Buiten alle draaierij, duizeligheid en koppijn van buiten je eigen kaders denken).