Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.



Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).



Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04



Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.



De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.



De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.



Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.



Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.



Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.





http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1



http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html



http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html



http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Ok top! Heb er al meer goede verhalen over gehoord!
Alle reacties Link kopieren
Waar koop je die Rhassoul klei Relaxatthelake?
.
Alle reacties Link kopieren
Kun je online bij allerlei winkels kopen. Toevallig heb ik gisteren zelf even gezocht en ik zag een kilo klei voor 9 euro ongeveer bij allesvoordesauna.nl Ik ga het daar denk ik zelf bestellen.
Alle reacties Link kopieren
Rhassoul is overigens hetzelfde als ghassoul.
[quote]Denise20 schreef op 11 november 2014 @ 23:29:

Ik heb als laatste andrélon of guhl antiroos shampoo gebruikt. Ik weet niet of hier sls in zit?



Ik weet wel dat me haar enorm droog is nu na het wassen met ei.... lijkt net stro.... maar het is nu gelukkig niet vet meer en het ruikt schoon. Ik probeer het nog een paar weken vol te houden maar als het niet snel verbeterd houdt t op voor mij. Het is een ieder geval echt doorbijten!!!![/quote



Dan heeft het toch helemaal geen zin? Je moet een shampoo met sls gebruiken de laatste keer maar zonder siliconen. Als je siliconen wil gebruiken moet je ook shampoo blijven gebruiken. Van Andelon en Guhl weet ik dat er siliconen inzitten.



Valt me op dat veel mensen in dit topic zich helemaal niet verdiepen in hoe het allemaal moet.
Alle reacties Link kopieren
Sirana, misschien kan jij een gebruiksaanwijzing schrijven zodat iedereen van jou kan leren hoe het "moet".
Ach shampoo gebruik ik echt bijna nooit, ik gebruik alleen conditioner (waar vast ook van alles inzit). Van shampoo wordt mijn haar droog en stug, van conditioner lekker zacht juist.

Verder heb ik hier alleen de tip van de deo vandaan gehaald en die werkt als een trein (geen irritaties nog gehad ook). Douchegel gebruik ik sindsdien ook nog maar sporadisch. Ik was mijn oksels elke dag met tea tree zeep van dr organic en dat moet genoeg zijn.
Alle reacties Link kopieren
dit topic!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
hoezo
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels heb ik het hele topic gelezen en wilde ik toch nog even melden dat die ghassoul klei volgens mij echt een heel goed alternatief is voor BS. Ik gebruik het nu drie weken en ik ben van om de twee dagen wassen, nu net overgegaan naar om de vier dagen wassen. Geen geklooi met azijn, stink haren, wisselende verhoudingen met BS en water.

Ik merk wel dat als ik mijn haren na twee dagen was met water, dat ik dan ook dat wxerige gevoel heb bij mijn haaraanzet. Ik hoop dat dat straks weggaat. Tot die tijd was ik het met klei.
Alle reacties Link kopieren
Hey Relaxingatthelake,



Ik heb een vraagje over de klei, wordt je haar er ook zacht van? Ik vind mijn haar met bs en appelazijn soms vrij stug.

Ben benieuwd hoe het gaat om de vier dagen!



Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Ja dat wordt zeker zacht. Je voelt dat al wanneer je het uitspoelt. Ik gebruik ook geen conditioner, al heb ik wel klitvrij haar.
Alle reacties Link kopieren
Opeens werkt de deo niet meer... en stink ik. Gek is dat, er lijkt qua omstandigheden niks veranderd.Heb je toevallig een nieuwe verpakking baking soda gekocht? Daar lag het bij mij aan.

@einstein: Nee. Nieuwe BS werkte juist niet?

Ik heb zelf het vermoeden dat het zou kunnen dat het komt doordat de deo te oud is geworden. Zou dat kunnen?

Omdat ik het potje vaak open laat staan in een doucheruimte die vochtig is...

(alleen nog niet aan toegekomen nieuwe te maken en uit te proberen)
Alle reacties Link kopieren
Hey Qian,



Ik weet niet of de deo te oud kan worden.. Zelf maak ik het nooit van te voren klaar. Ik smeer een klein beetje kokosolie uit de pot onder mijn oksels en dan met zo'n poederkwast een minimaal dipje in de bs en er over heen.



Maïzena gebruik ik niet. Dit werkt als een jekko.
Alle reacties Link kopieren
Als een wat?
.
Alle reacties Link kopieren
Definitie: de jekko

Een jekko is de metafoor van alle dingen die je snel wilt regelen. Snel, maar ook goed geregeld. Geen half werk. De jekko is een dier. Een heel snel fantasiedier. Energiek en vlot. Hij straalt positiviteit uit.



Moest het ook ff opzoeken hoor.. haha
Alle reacties Link kopieren
@sokkie: Dankje, ga ik proberen.
Alle reacties Link kopieren
Dat wil ik ook eens uitproberen! Mijn hoofdhuid jeukt nu en mijn haar voelt vettig aan. Ik kan geen shampoo meer vinden wat bij me past.. Of het nu met SLS is of zonder. Zelfs mijn favoriete SLS shampoo die ik in het verleden ook al jaren heb gebruikt past niet meer bij me. Het gekke is.. Dat sinds kort, na één wasbeurt, mijn haar opeens als stro aan voelde. Terwijl ik niets anders deed.



Wel wil ik nog af en toe appelazijn verdund als spoeling gebruiken, omdat dat bij mij een goed effect heeft. Ook doe ik eens in de zoveel tijd pure henna 'masker' in mijn haar. Voor de kleur en om het gezond te houden. Verder doe ik er ook af en toe olijfolie in. Ik gebruik niets anders.. Geen mousse of iets.. Ik draag ook een hoofddoek dus voor mij niet nodig :p
Ik was na een aantal maanden mijn haar nog steeds met natuurlijke shampoo en ben heel tevreden eigenlijk. Had van de week haarlak i.v.m. een optreden in mijn haar, ging er ook prima uit. De frequentie heb ik nog niet veranderd, ik merk wel dat i.v.m. het koude weer de statische tijd is aangebroken. Misschien binnenkort een goed plan om de frequentie van haarshampoo te verlagen.



Het haar is niet vetter dan voorheen, minder zelfs.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben cold turkey gestopt, eigenwijs....

Ik heb het 4 weken volgehouden. Het vette kon ik dus uit me haar krijgen met de eieren waar ik het mee waste.

Sinds 2 weken was ik het nu 1 x per week met dr. organic shampoo en conditioner. Dit haal ik makkelijk, het is niet vet, maar begint wel te ruiken, dus ik hou het mooi bij 1 x per week. Me haar glanst eindelijk weer.... Dit was al jaren niet meer zo!!!! Het glanst, is voller en het valt veel speelser. Even voor de duidelijkheid, ik heb lang haar tot halverwege mijn rug met hele lichte slag en lichte pluis, sinds een jaar verf ik het ook niet meer en heb ik mijn eigen haarkleur, wat heerlijk, je haar knapt daar ook zoveel van op!!
Alle reacties Link kopieren
Super Denise!



Ik ben nu bijna 4 weken zonder shampoo (wel met bs en appelazijn). Vorige week had ik een rotweek, was echt snel vet en voelde me viezig. Toch doorgezet en een keer extra gewassen. Ik merk nu dat mijn haar steeds zachter wordt, en het is nu ook niet meer vet.
Alle reacties Link kopieren
Ja sokkie, het is echt doorbijten

...

Maar je krijgt er veel voor terug!!

het enige waar ik tegenaan loop is mijn roos. Dat heb ik eigenlijk altijd al, maar zodra ik het had waste ik het een paar keer met anti-roos shampoo en het was opgelost. Nu ben ik dus nog zoekende om de jeuk op me hoofd te verhelpen.



Ik ga nu een ieder geval mijn haar lekker wassen, dit voelt dan als een extra verwennerij ofzo , heeerlijk
Alle reacties Link kopieren
http://kassa.vara.nl/tv/a ... -met-baking-soda/speel/1/

Hebben jullie de uitzending van Kassa Groen van vanavond gezien? Hier is het fragment waarin de toepassingen van baking soda behandeld worden. Ik wil toch ook een keer gaan proberen om het met een plantenspuit op te brengen.
Alle reacties Link kopieren
wat een verschrikkelijk filmpje!

maar de boodschap is duidelijk
Alle reacties Link kopieren
Ja, typisch Piere Wind. Iets te druk naar mijn smaak, maar als mensen in mijn omgeving mij weer eens voor gek verklaren met mijn deo en shampoo, dan stuur ik ze de link door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven