Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.



Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).



Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04



Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.



De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.



De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.



Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.



Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.



Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.





http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1



http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html



http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html



http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Maar er worden veel goede tips gegeven op dit topic.

Je kunt ook een shampoo zoeken zonder sls/sles en siliconen. Is handiger dan in de weer gaan met baking soda.
Alle reacties Link kopieren
Ik was even benieuwd hoeveel mensen het nog hebben volgehouden? En hoe ze nu een aantal jaar later erin staan?



Mijn shampoofles is bijna leeg en zit er nu aan te denken om het cold turkey te gaan proberen. Ik heb nu vakantie tot eind augustus, dus nu mag het twee maandjes vies zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee jaar mijn haar met alleen maar water gewassen. Dat ging, na de afkick periode uiteraard, hartstikke goed. Maar ineens was het over. Mijn haar werd echt vies, wassen met water hielp gewoon niet meer. Zal wel iets met hormonen te maken hebben denk ik. Ik heb toch nog een paar maanden volgehouden maar heb toen een fles bioshampoo (vrij van chemicalien enzo) van Urtekam gekocht en mijn haar was na een keer wassen gewoon weer lekker schoon. Ik was het nu hooguit twee keer per week, met deze shampoo dus. Als de fles leeg is ga ik een shampoobar proberen. (maar volgens mij kan ik ruim een jaar doen met deze fles)
Ik gebruik nu een shampoobar van Lush, wat een heerlijk spul is dat! 1 van mijn kinderen had altijd erg last van schilfers op haar hoofdhuid en dat was na 3 x wassen hiermee weg. Ik vind dit een een mooie middenweg tussen de reguliere shampoo's en helemaal niets.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ongeveer 3,5 jaar geen producten meer. Ik stopte omdat ik een mislukte behandeling bij de kapper had gehad waardoor mijn haar droog was en afbrak terwijl het daarvoor heel vet was. De eerste drie maanden voelde het af en toe wat vet aan alhoewel het er niet vet uitzag. Nu spoel ik het 2 a 3 keer per week flink (hoofdhuid goed masseren, spoelen en nog een keer spoelen) en ben heel tevreden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
quote:tess07 schreef op 01 juli 2016 @ 13:56:

Ik gebruik nu een shampoobar van Lush, wat een heerlijk spul is dat! 1 van mijn kinderen had altijd erg last van schilfers op haar hoofdhuid en dat was na 3 x wassen hiermee weg. Ik vind dit een een mooie middenweg tussen de reguliere shampoo's en helemaal niets.Hoelang doe je met zo'n shampoobar? Ik vind ze wel erg prijzig vergeleken met een fles shampoo, of doe je er zo lang mee? En hoe weet je of ze nog houdbaar zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:Phips schreef op 01 juli 2016 @ 13:45:

Ik heb twee jaar mijn haar met alleen maar water gewassen. Dat ging, na de afkick periode uiteraard, hartstikke goed. Maar ineens was het over. Mijn haar werd echt vies, wassen met water hielp gewoon niet meer. Zal wel iets met hormonen te maken hebben denk ik. Ik heb toch nog een paar maanden volgehouden maar heb toen een fles bioshampoo (vrij van chemicalien enzo) van Urtekam gekocht en mijn haar was na een keer wassen gewoon weer lekker schoon. Ik was het nu hooguit twee keer per week, met deze shampoo dus. Als de fles leeg is ga ik een shampoobar proberen. (maar volgens mij kan ik ruim een jaar doen met deze fles)Een jaar lang met een shampoofles? Dat klinkt goed! Mijn haar wordt ook steeds vetter, geen idee of het door hormonen komt of dat ik het gewoon teveel was (kip en ei verhaal...).
Alle reacties Link kopieren
quote:Oudblond schreef op 01 juli 2016 @ 20:21:

Ik gebruik ongeveer 3,5 jaar geen producten meer. Ik stopte omdat ik een mislukte behandeling bij de kapper had gehad waardoor mijn haar droog was en afbrak terwijl het daarvoor heel vet was. De eerste drie maanden voelde het af en toe wat vet aan alhoewel het er niet vet uitzag. Nu spoel ik het 2 a 3 keer per week flink (hoofdhuid goed masseren, spoelen en nog een keer spoelen) en ben heel tevreden.Dat klinkt heel goed. Ik was mijn haar nu dagelijks met shampoo, als ik dat een dagje niet doe krijg ik al opmerkingen dat mijn haar vet is... ben daar best wel klaar mee.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend Kewjeebo. Bij mij viel het stoppen heel erg mee. Mijn neef had meer moeite en is na twee maanden weer gaan wassen. Ik heb geen appelazijn of zo gebruikt. In het begin elke dag met zorg spoelen. Echt 'wassen' dan zonder wrijven spoelen en dat een keer herhalen. Haren in een handdoek draaien en zo laten zitten tot het half droog is. Daarna kam ik het door en laat het aan de lucht drogen. En als je na een tijdje op dag twee 'ziet' dat het nog kan, een keer niet spoelen. In de eerste periode kan het zijn dat het wel wat 'vet' voelt maar er zo niet uitziet. Dan spoelde ik niet en bleef ik gewoon met mijn handen uit mijn haar En zo heb ik het spoelen afgebouwd. Ik ben nu zo ver dat ik het eigenlijk doe omdat ik het lekker vind en niet omdat mijn haar er niet uitziet.

Oh ja: ik had voorheen met nat haar een klein beetje slag. Na drogen was het heeeel stijl. En nu heb ik een flinke slag en veel meer volume.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Wat gaaf Oudblond! Dat je nu ook echt slag hebt gekregen trekt me wel over de streep. Dat zegt wel hoeveel (negatief) effect die shampoo heeft op je haar! Ik wil ook liever geen baking soda e.d. gebruiken, omdat ik vrij snel last heb van huidschimmels en zie dat met die hoge ph-waarde niet zo zitten.



Ik zal hier af en toe wel even posten hoe het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Veel succes! En het spreekt vanzelf dat ik ook geen schuim, lak, gel o.d. meer gebruik. Keep us posted!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Op een bepaald moment dacht ik wel dat ik 'roos' had. Dat bleek helemaal niet zo te zijn. Mijn hoofdhuid was zichzelf aan het reguleren volgend de dermatoloog (waar ik toevallig was voor iets anders). Ik heb toen een paar keer per dag (hoofd ondersteboven) en heb even weer wat vaker gespoeld. Ging vanzelf over en heb ik daarna niet meer gehad.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
quote:Kwejeebo schreef op 01 juli 2016 @ 22:01:

[...]





Een jaar lang met een shampoofles? Dat klinkt goed! Mijn haar wordt ook steeds vetter, geen idee of het door hormonen komt of dat ik het gewoon teveel was (kip en ei verhaal...).Voordat ik met de no poo begon moest ik het, net als jij zegt, iedere dag wassen. Dat komt echt door de shampoo, die ontvet veel te veel waardoor je haar alsmaar vetter en vetter wordt. Door de no poo heb ik ook veel mooier haar gekregen, slag, mooiere glans. Dus ik heb er geen spijt van gehad, ook al liep het spaak na twee jaar. Deze shampoo of de shampoobar geven geen problemen die gewone shampoo wel geeft, omdat er gewoon geen rotzooi inzit. Maar als het niet nodig was geweest, was ik gewoon doorgegaan met alleen water.
Wij gebruiken het met het hele gezin dus dat gaat sneller dan alleen natuurlijk. Ik ken iemand die het alleen gebruikt en die doet een jaar met een shampoobar.
quote:Daaromniet schreef op 16 juli 2015 @ 17:26:

Maar er worden veel goede tips gegeven op dit topic.

Je kunt ook een shampoo zoeken zonder sls/sles en siliconen. Is handiger dan in de weer gaan met baking soda.Iemand nog een goede tip voor shampoo zonder sls/sles en siliconen?
Alle reacties Link kopieren
quote:caspy schreef op 02 juli 2016 @ 21:24:

[...]





Iemand nog een goede tip voor shampoo zonder sls/sles en siliconen?

Ik kan je helaas niet helpen, ben nog altijd zonder. Maar blijf hier meelezen voor goede tips mocht het bij mij ook anders gaan. Want wat ik wel merk is dat - als je geen producten meer gebruikt - het effect van je hormonen aanwezig is. Goed natuurlijk want dat is je lijf, maar soms wil je dat ook omzeilen

Ik gebruik door deze ervaring ook geen douchegel meer. De ouderwetse washand doet het zoveel beter: Ik lig in bad, was mijn haar. Sta recht 'wrijf mijn lijf met een washand', plons even terug in bad. Zet de douche (boven het bad) aan en doe een tweede haarwasronde, wrijf mijn lijf, spoel mijn haar en droog me af. De hele winter lang geen droge huid. In de zomer als ik me in moet smeren tegen UV voel ik meteen dat mijn vel zichzelf minder hydrateert,
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
quote:tess07 schreef op 01 juli 2016 @ 13:56:

Ik gebruik nu een shampoobar van Lush, wat een heerlijk spul is dat! 1 van mijn kinderen had altijd erg last van schilfers op haar hoofdhuid en dat was na 3 x wassen hiermee weg. Ik vind dit een een mooie middenweg tussen de reguliere shampoo's en helemaal niets.Ik ben echt fan van Lush hoor, maar de laatste shampoo bar (honing geur) die ik daar gekocht heb daar was ik echt niet tevreden over. Kreeg er alleen naar schilfers van. Dat vond ik toch wel een tegenvaller. Zeker voor die prijs. Ik heb nu een honing shampoo uit de supermarkt en daar heb ik het dus niet mee. Na deze ervaring maakt het voor mij dus echt geen bal uit waar ik mn shampoo koop. Mijn dochter kreeg ook schilfers van die Lush shampoo. Nog veel sneller en erger dan ik.
Het Viva forum is papaja.
Wat vervelend Nymphodora. Ik gebruik de Soak en Float, speciaal voor mensen die last hebben van roos, eczeem of psoriasis.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar een haardvuur is echt een vriendelijke omschrijving voor die geur al heb ik die ook gehad hoor.

En met de toch net wat lekker ruikende shampoo van de supermarkt heb ik ook geen schilfers.



Ik kocht altijd bij Lush, maar nu heb ik toch maar wat veel goedkopere flessen shampoo ingeslagen.
Het Viva forum is papaja.
Ik heb dus heel droog haar. Net touw. Ik vind het gevoel van pas gewassen haar heerlijk.

En ik gebruik veel haarlak en gel en alles. Hoe krijg je dát er dan in godsnaam uit?
Oh ik vind het echt heerlijk ruiken, smaken verschillen haha!

Ik gebruik zelf wel de vegan conditioner erachter aan, anders is het echt geen doorkomen aan.

Mijn meiden redden het prima zonder.
De shampoo van Lush bevat toch nog steeds sls en parabenen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 02 juli 2016 @ 22:23:

Ik heb dus heel droog haar. Net touw. Ik vind het gevoel van pas gewassen haar heerlijk.

En ik gebruik veel haarlak en gel en alles. Hoe krijg je dát er dan in godsnaam uit?Volgens mij is het vrij onzinnig om geen shampoo te gebruiken en dan wel dat soort producten. Dan zou ik óf met alles stoppen of gewoon lekker doorgaan zoals je nu doet en m'n haar af en toe eens verwennen met kokosolie oid tegen de droogheid.
Alle reacties Link kopieren
Even een update: Toy nu was ik erg positief. 1x per twee dagen wassen met alleen water, lekker heet water en goed het vet eruit wrijven was voldoende. Mijn haar was ook een stuk voller! Heel opvallend! Helaas is het vandaag als een pudding ingezakt ik heb net als een gek zitten boenen, maar het werd er niet minder vet van... Nu met nat haar slapen en dan hopen dat het morgenochtend nog een beetje toonbaar is!! Ik ben op vakantie, dus ook geen mogelijkheid om met baking soda ofzoiets aan de slag te gaan. Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Ps. Ik denk trouwens dat dit ideaal is voor mensen met droog en mensen die veel conditionering gebruiken. Persoonlijk gebruikte ik dat al niet , omdat mijn haar vrij vet is. Maar m'n haarpunten hebben er nog nooit zo gezond uitgezien!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven