Werk & Studie
alle pijlers
Geen contractverlenging ondanks schriftelijke toezegging..
zondag 27 juli 2008 om 11:45
Ik heb gister te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd word, terwijl ik schriftelijk wel al een toezegging heb gehad van anderhalf jaar.
Ik kwam even langs bij de winkel waar ik werk, en daar werd me dit door een collega verteld. Alle collega's waren al op de hoogte, alleen ik wist dus nog van niks. Mij word dit pas officieel dinsdag bekend gemaakt. De assistent filiaalleidster vond echter dat ik het nu al behoorde te weten, zodat ik me op het gesprek kan voorbereiden.
Ik heb het idee dat het niet klopt, er heeft een hele poos een papier in de kantine gehangen, waarop schriftelijk stond dat mn contract werd verlengd met anderhalf jaar, maar nu ineens is dat papier weg (en domme ik, ik heb geen kopietje gemaakt) Het schijnt te maken te hebben met bezuinigingen, maar ze geven een andere collega wel een vast contract, voor dezelfde uren, en zij is net zo oud. (is een anderhalf jaar contract niet goedkoper dan een vast contract?)
Morgenochtend ga ik contact opnemen met het hoofdkantoor, en navragen hoelang de opzegtermijn van hun kant is, is volgens mij een maand, en dan zijn ze al te laat, contract eindigt nl op 17 augustus. En hoe zit het met de schriftelijke toezegging, ik kan niks bewijzen, want papier is weg, echter hebben alle collega's dit gelezen, het heeft een maand in het kantoor gehangen.
Mag dit allemaal, of heb ik nog enige poot om op te staan??
Ik kwam even langs bij de winkel waar ik werk, en daar werd me dit door een collega verteld. Alle collega's waren al op de hoogte, alleen ik wist dus nog van niks. Mij word dit pas officieel dinsdag bekend gemaakt. De assistent filiaalleidster vond echter dat ik het nu al behoorde te weten, zodat ik me op het gesprek kan voorbereiden.
Ik heb het idee dat het niet klopt, er heeft een hele poos een papier in de kantine gehangen, waarop schriftelijk stond dat mn contract werd verlengd met anderhalf jaar, maar nu ineens is dat papier weg (en domme ik, ik heb geen kopietje gemaakt) Het schijnt te maken te hebben met bezuinigingen, maar ze geven een andere collega wel een vast contract, voor dezelfde uren, en zij is net zo oud. (is een anderhalf jaar contract niet goedkoper dan een vast contract?)
Morgenochtend ga ik contact opnemen met het hoofdkantoor, en navragen hoelang de opzegtermijn van hun kant is, is volgens mij een maand, en dan zijn ze al te laat, contract eindigt nl op 17 augustus. En hoe zit het met de schriftelijke toezegging, ik kan niks bewijzen, want papier is weg, echter hebben alle collega's dit gelezen, het heeft een maand in het kantoor gehangen.
Mag dit allemaal, of heb ik nog enige poot om op te staan??
zondag 27 juli 2008 om 17:27
Maroon, het verhaal wordt toch echt steeds gekker zeg. Zeker als je het diefstalverhaal in gedachten houdt. Is er niet toevallig een collega (misschien degene die het wel gedaan heeft) die jou onwijs zwart zit te maken bij de filiaalleidster? Je chef spookte toch ook op dit forum rond?
Ik vind dit persoonlijk sowieso niet kunnen dat je iemand twee weken van tevoren verteld dat het contract niet verlengd wordt, zeker niet in combinatie met het eerdere bericht van de filiaalleidster. Zij kan zich deze toezegging toch zeker wel herinneren, ook in combinatie met het papier. Onderhandel over wat extra tijd en wees daarna blij dat je daar wegbent. Er is gewoon iets niet pluis met de manier waarop iedereen met elkaar omgaat lijkt mij na al je postings ook de eerdere op het andere topic. Sterkte!
Ik vind dit persoonlijk sowieso niet kunnen dat je iemand twee weken van tevoren verteld dat het contract niet verlengd wordt, zeker niet in combinatie met het eerdere bericht van de filiaalleidster. Zij kan zich deze toezegging toch zeker wel herinneren, ook in combinatie met het papier. Onderhandel over wat extra tijd en wees daarna blij dat je daar wegbent. Er is gewoon iets niet pluis met de manier waarop iedereen met elkaar omgaat lijkt mij na al je postings ook de eerdere op het andere topic. Sterkte!
zondag 27 juli 2008 om 19:53
zondag 27 juli 2008 om 19:59
Idd, het zal niet profesioneel zijn, maar ik ben er echt even goed ziek van. Ook om wat er allemaal aan vooraf is gegaan. Er zijn al meerdere topics over geweest, maar in ons bedrijf is dus een aanzienelijk bedrag gestolen, waarschijnlijk op een dag dat ik aan het werk was. Er is een bedrijfsrechercheur ingeschakeld en die heeft de boel uitgezocht. Echter was de politie niet ingeschakeld en toen heb ik de rayonleiding gebeld om te melden dat als zij het niet zouden aangeven ik dit zou doen, omdat ik mn naam wilde zuiveren en wilde weten wie dit wel heeft gedaan. Dit is mij natuurlijk niet in dank afgenomen. Door de bedrijfsrechercheur ben ik echter 'vrijgesproken' hij had me gescreend en ik had een schoon verleden en geen vermoeden dat ik er iets mee te maken had. Na dit alles heb ik een functioneringsgesprek gehad (voor het eerst in de 4 jaar dat ik er werk) en ik moest me flexibeler opstellen, had aangegeven dat ik daarvoor mn best zou doen, maar dat ik was aangenomen op vaste dagen, dit ivm mn dochter en oppas..
En nu dus dit, ik heb het gevoel dat ze me willen lozen omdat ik tijdens en na die diefstal voor mezelf ben opgekomen, heb juridisch adviesburo toen gebeld om het aan te kaarten en te vragen wat er allemaal mogelijk was, vandaar dat ik dus toen gebeld heb en medegedeeld dat ik wilde laten uitzoeken wie de diefstal gepleegd had, en dit door gewone recherche te laten doen, ipv bedrijfsrecherche..
Op zich wilde ik wel bij dit bedrijf vandaan, maar nu ik dan de toezegging had om weer anderhalf jaar te kunnen blijven.. Ik kan het goed vinden met mn collega's, heb vaste dagen, weet waar ik aan toe ben, als mn dochter onverwachts ziek is kan ik thuisblijven en de dag later inhalen, allemaal ideale situaties, alleen de manier waarop het management met je omgaat is dus niet zo netjes.
Nouja, eerst dinsdag maar afwachten, en krijg ik idd te horen dat ik niet kan blijven dan ben ik bang dat ik daar letterlijk ziek van word..
maandag 28 juli 2008 om 00:27
Tuurlijk wel. Ze kunnen je niet ontslaan omdát je ziek bent. Maar wel om andere reden. Dat zou wat zijn zeg, dan kan iedereen zich wel ziek melden om ontslag te voorkomen.
Je ziek melden terwijl je niet arbeidsongeschikt bent lijkt mij bijvoorbeeld een prima reden om iemand te ontslaan. In elk geval mag je baas dan je loonbetaling opschorten.
@TO: succes!
maandag 28 juli 2008 om 10:54
Hi Maroon,
Klote dit zeg. In ieder geval veel succes morgen!
Ik heb wel een vraag over dit zinnetje van je;
(voor het eerst in de 4 jaar dat ik er werk)
Op welke basis werk je daar/ben je daar gaan werken? Over het algemeen mag je maximaal 3 contracten met een maximale duur van 3 jaar krijgen en heb je daarna recht op een vaste aanstelling. Hier kan overigens wel eens iets van afgeweken worden hoor, maar toch nieuwsgierig. Misschien zit hier nog iets...
Klote dit zeg. In ieder geval veel succes morgen!
Ik heb wel een vraag over dit zinnetje van je;
(voor het eerst in de 4 jaar dat ik er werk)
Op welke basis werk je daar/ben je daar gaan werken? Over het algemeen mag je maximaal 3 contracten met een maximale duur van 3 jaar krijgen en heb je daarna recht op een vaste aanstelling. Hier kan overigens wel eens iets van afgeweken worden hoor, maar toch nieuwsgierig. Misschien zit hier nog iets...
maandag 28 juli 2008 om 10:58
Ik ben er voor 3 maanden tussenuit geweest, ze geven bij ons op het bedrijf geen vaste contracten (althans, dat deden ze voorheen niet, en volgens mij nu nog steeds niet, daarom ben ik ook zeeeeer verbaasd dat ze een collega wel een vast contract aanbieden)
Na die 3 maanden en 1 dag mocht ik weer terug komen, ook iets wat hoogst ongebruikelijk was/is, maar omdat ze erg tevreden waren over mn functioneren maakten ze een uitzondering. Het contract wat me nu toegezegd zou worden, van dat anderhalf jaar zou mn laatste 'losse' contract zijn, daarna zou ik er dus weer voor 3 maanden uit moeten, of vaste aanstelling krijgen.
maandag 28 juli 2008 om 18:45
Ik heb (eigenwijs als ik ben) gebeld met het hoofdkantoor en de bond, en helaas pindkaas, er staat niks op papier, althans niet in zoverre dat ik dat kan aantonen, dus ik kan er niks tegenin brengen. Feit blijft natuurlijk wel dat het een 'naaistreek' is, en dat was hoofdkantoor en bond met me eens, dus das wel fijn! Ik wacht het morgen maar af, schrijf nu vast wat punten op die ik morgen aan kan dragen, ben nogal een emotionele huilie, en kan dan op het moment niet uit mn woorden komen, bedenk later in de auto pas wat ik had moeten zeggen. Ga zeker proberen om het met 3 maanden te verlengen, maar ben bang dat dit me niet gaat lukken. Heb vernomen dat ik gewoon te duur ben, en dat ze voor mij liever een BBLer aannemen..
maandag 28 juli 2008 om 20:39
Bij mij is ook door mijn directe baas aangegeven dat mijn contract verlengd zou worden. Omdat ik in de tussentijd zwanger ben geworden wilden ze ineens het contract niet meer verlengen. Ondanks de mondelinge toezegging. Jouw directe baas, filliaalleidster heeft ook de toezegging gedaan! Ik heb het uitgebreid opgezocht op internet en ben daar op de een site gekomen van de Commissie Gelijke Behandeling. Daar staan ontzettend veel voorbeelden die gelijk hebben gekregen. Het gaat dan om een commissie die uiteindelijk in een rechtzaak een advies zou doen wat niet bindend is. Maar waar in het merendeel van de zaken de werkgever uiteindelijk wel doet wat de commissie aangeeft. Je kan hier makkelijk contact mee leggen. In mijn geval stond er een bijna precies dezelfde situatie op. Ik heb mijn werkgever verteld dat ik deze commissie tegen ben gekomen. En ook dat ik van mening ben wel recht te hebben op de verlenging van het contract. Wel steeds op een correcte manier! En al helemaal niet door mij ziek te melden. Uieindelijk heeft het er toe geleid dat ik een vast contract heb gekregen! En mijn baas me meerdere keren verteld heeft dat hij tevreden is met de manier waarop ik alles heb aangepakt. Heb het op een correcte manier gedaan maar wel voor mijzelf opgekomen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! EN veel succes!!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! EN veel succes!!
maandag 28 juli 2008 om 20:43
Wuiles en Maroon,
Ik was ambtenaar (nou ja, semi, ik gaf les op de uni) en bij ging het zo dat (na een hoop heen en weer geklooi met p&o hoor) ik tot het einde van het zwangersschapsverlof door de werkgever door werd betaald en omdat ik daarna een vrolijke post-natale depressie kreeg en nog steeds de rug en knieklachten (mede dankzij val op het werk) hield werd na het verlof het de ziektewet uitbetaald door het UWV, dat wil zeggen: na twee jaar zeuren (ik was intussen weer fit genoeg om te werken) kreeg ik eindelijk met terugwerkende kracht het UWV geld. In tussentijd was ik heel blij met het spaargeld dat we hadden. Pfffffffffff, je wil niet weten wat een gedoe en stress dat gaf maar die 12000 euro ofzo die ik uiteindelijk kreeg waren het wel waard.
Heb trouwens nog steeds mijn oude werk niet aangeklaagd voor die (klassiek geval van koffie of chocomelk op de trap) en dat terwijl de zaak in september 2009 verjaard maar het kost zoveel energie. Ik weet niet of ik dat op kan brengen. Aan de andere kant denk ik: potverdorie, ik heb wel nog steeds last van mijn rug knieeen en enkels dankzij die val...tja...ben er nog niet over uit wat ik nou zal gaan doen.
Maroon, als het iets is wat ik heb geleerd is dat emotioneel zijn voor geen meter helpt bij dit soort gesprekken. Je moet zakelijk blijven: jullie hebben mondeling toegezegd dat ik kon blijven, er hing een briefje etc, ik mocht daar op vertrouwen. Dat jullie van gedachten zijn veranderd in die korte daaropvolgende periode is iets wat mag, maar wat wel eerder met mij besproken had moeten worden zodat ik kans had een andere baan te zoeken in de tussentijd. Hierom wil ik voorstellen om een redelijke tussenweg te kiezen en mijn contract te beeindigen per 1 november in plaats van.... Dit lijkt mij wel de nette en juiste gang van zaken , voor zover daar in dit stadium nog sprake van kan zijn.
Helaas heb je weinig onderhandelingstroef. Je kan je in principe alleen beroepen op dat het niet netjes is. Succes ermee, laat je even weten hoe het is gegaan.
Aan de andere kant, Maroon, je hebt de ervaring en je bent goed in je werk, je zal vast wel een andere baan vinden die je leuk vindt bij een werkgever die je wel weet te waarderen. Waarschijnlijk ben je uiteindelijk nog beter af ook hoor!
Ik was ambtenaar (nou ja, semi, ik gaf les op de uni) en bij ging het zo dat (na een hoop heen en weer geklooi met p&o hoor) ik tot het einde van het zwangersschapsverlof door de werkgever door werd betaald en omdat ik daarna een vrolijke post-natale depressie kreeg en nog steeds de rug en knieklachten (mede dankzij val op het werk) hield werd na het verlof het de ziektewet uitbetaald door het UWV, dat wil zeggen: na twee jaar zeuren (ik was intussen weer fit genoeg om te werken) kreeg ik eindelijk met terugwerkende kracht het UWV geld. In tussentijd was ik heel blij met het spaargeld dat we hadden. Pfffffffffff, je wil niet weten wat een gedoe en stress dat gaf maar die 12000 euro ofzo die ik uiteindelijk kreeg waren het wel waard.
Heb trouwens nog steeds mijn oude werk niet aangeklaagd voor die (klassiek geval van koffie of chocomelk op de trap) en dat terwijl de zaak in september 2009 verjaard maar het kost zoveel energie. Ik weet niet of ik dat op kan brengen. Aan de andere kant denk ik: potverdorie, ik heb wel nog steeds last van mijn rug knieeen en enkels dankzij die val...tja...ben er nog niet over uit wat ik nou zal gaan doen.
Maroon, als het iets is wat ik heb geleerd is dat emotioneel zijn voor geen meter helpt bij dit soort gesprekken. Je moet zakelijk blijven: jullie hebben mondeling toegezegd dat ik kon blijven, er hing een briefje etc, ik mocht daar op vertrouwen. Dat jullie van gedachten zijn veranderd in die korte daaropvolgende periode is iets wat mag, maar wat wel eerder met mij besproken had moeten worden zodat ik kans had een andere baan te zoeken in de tussentijd. Hierom wil ik voorstellen om een redelijke tussenweg te kiezen en mijn contract te beeindigen per 1 november in plaats van.... Dit lijkt mij wel de nette en juiste gang van zaken , voor zover daar in dit stadium nog sprake van kan zijn.
Helaas heb je weinig onderhandelingstroef. Je kan je in principe alleen beroepen op dat het niet netjes is. Succes ermee, laat je even weten hoe het is gegaan.
Aan de andere kant, Maroon, je hebt de ervaring en je bent goed in je werk, je zal vast wel een andere baan vinden die je leuk vindt bij een werkgever die je wel weet te waarderen. Waarschijnlijk ben je uiteindelijk nog beter af ook hoor!
maandag 28 juli 2008 om 20:45
Bedankt Nurselovely, ik ga zo die site eens grondig doorspitten. Heb ook al gedacht om tijdens het gesprek aan te geven dat ik er eens een advocaat naar laat kijken (ik werk 2 dagen, rest word aangevuld door bijstand, dus door weinig inkomen advocaat van onvermogen, kost me dus niks, maar ik kan wel eens goed laten uitzoeken of dit nu allemaal mag en kan) Maar ik wil echter ook niet een conflict aangaan, wil gewoon dat ze hun afspraak nakomen..
maandag 28 juli 2008 om 20:53
Weet je wat het is, als er geen werk meer is voor me, alla. Ik heb nu eenmaal niet de zekerheid van een vast contract, weet dat het einde oefening kan zijn, maar de manier waarop staat me tegen. Na het akkefietje van de diefstal was ik ook geneigd een andere baan te zoeken, had het er helemaal gehad, maar toen kreeg ik te horen en te lezen dat ik kon blijven voor anderhalf jaar ben ik gestopt met zoeken naar iets anders. Het werk op zich vond ik leuk, leuke collega's en de zekerheid van vaste dagen.
Nu denk ik, dikke vinger, ik ga op zoek naar iets heel anders, werk al 10 jaar in kledingwinkels, nu word het tijd voor iets totaal anders, bijv receptioniste of iets dergelijks..
Het enige is dat ik zo erg van het vertrouwde ben, en van het veilige, ik ben het niet eens met het management, maar als ik kan blijven veranderd er weinig, hoef ik iet te stressen of ik ergens anders aan de slag kan, en hoe ik het dan moet regelen met opvang voor mn dochter etc..
Nu denk ik, dikke vinger, ik ga op zoek naar iets heel anders, werk al 10 jaar in kledingwinkels, nu word het tijd voor iets totaal anders, bijv receptioniste of iets dergelijks..
Het enige is dat ik zo erg van het vertrouwde ben, en van het veilige, ik ben het niet eens met het management, maar als ik kan blijven veranderd er weinig, hoef ik iet te stressen of ik ergens anders aan de slag kan, en hoe ik het dan moet regelen met opvang voor mn dochter etc..
maandag 28 juli 2008 om 20:54
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Als het klopt dat jouw arbeidsovereenkomst niet verlengd gaat worden dan kun je hooguit proberen er zo goed mogelijk uit te komen. Onthoud dat je morgen niet tot afspraken hoeft te komen en dat je ook geen toezeggingen hoeft te doen. Dat haalt misschien wat druk van de ketel en geeft beide partijen ruimte om even tot bezinning te komen.
maandag 28 juli 2008 om 20:56
maroon door je emoties (heeeeel begrijpelijk trouwens hoor!) moet je er wel op letten dat je niet te vijandig overkomt, zoalas het noemen van een advocaat. Als je je namelijk te vijandig op stelt zullen zij niet gaan mee werken. Bereik je er juist het tegen overgestelde van. Inderdaad zakelijk houden zoals zwieber zegt. maar wel dat je er mee bezig bent om dit verder uit te zoeken omdat je het idee hebt dat dit niet op een juiste manier wordt aangepakt.
maandag 28 juli 2008 om 21:10
Jaren geleden meegemaakt bij een grote bij iedereen bekende multinational dat er mensen aangenomen waren; maar dat er tussen aanname en moment dat mensen zouden beginnen drastische veranderingen werden doorgevoerd.
Betreffende personen werden formeel op 1e werkdag (1e dag proeftijd) ontslagen. Hadden overigens wel (kort) tevoren dit al te horen gekregen.
Een heel groot deel van die groep had een vaste baan opgegeven voor deze nieuwe baan en stond dus met lege handen.
Je kunt er nu wel van alles bij gaan halen, dit is gebeurd, dat is gebeurd, Jantje mag me wel, Pietje mag me niet......
Maar aan het eind van het verhaal blijft het zo dat jij met bedrijf X een overeenkomst bent aangegaan dat jij daar tot 17 augustus zou werken en dat dan het contract eindigt.
Dat er misschien mensen voor hun beurt gepraat hebben doet totaal niet ter zake.
Kijk dat je probeert of je kunt blijven en aangeeft dat je daar ook op gerekend had, gezien de toezegging van X vind ik tot daar aan toe. Maar dreigen met een advocaat is gewoon een gotspe; ze doen namelijk helemaal niks tegen de regels.
Zoals Wuiles en NurseLovely ook al schrijven: hou het zakelijk!!!!!
Betreffende personen werden formeel op 1e werkdag (1e dag proeftijd) ontslagen. Hadden overigens wel (kort) tevoren dit al te horen gekregen.
Een heel groot deel van die groep had een vaste baan opgegeven voor deze nieuwe baan en stond dus met lege handen.
Je kunt er nu wel van alles bij gaan halen, dit is gebeurd, dat is gebeurd, Jantje mag me wel, Pietje mag me niet......
Maar aan het eind van het verhaal blijft het zo dat jij met bedrijf X een overeenkomst bent aangegaan dat jij daar tot 17 augustus zou werken en dat dan het contract eindigt.
Dat er misschien mensen voor hun beurt gepraat hebben doet totaal niet ter zake.
Kijk dat je probeert of je kunt blijven en aangeeft dat je daar ook op gerekend had, gezien de toezegging van X vind ik tot daar aan toe. Maar dreigen met een advocaat is gewoon een gotspe; ze doen namelijk helemaal niks tegen de regels.
Zoals Wuiles en NurseLovely ook al schrijven: hou het zakelijk!!!!!
dinsdag 29 juli 2008 om 08:48
Pffff, vandaag de dag des oordeels
Heb vanacht maar een slaappil genomen, heb vanaf zaterdag mss 3 uurtjes geslapen, en wilde vandaag wel goed uitgeslapen bij het gesprek aanwezig zijn.
Voor mezelf alles eens goed op een rij gezet, en nu maar hopen dat ik rustig en zakelijk kan blijven.
Allereerst wil ik graag weten waarom zo plotseling mn contract niet verlengd word, dit terwijl ik toch toegezegd heb gekregen dat ik kon blijven.
Dan probeer ik te 'onderhandelen' of ik dan tenminste iets tijd kan krijgen om een andere baan te vinden, laat zeggen van 2 of 3 maanden.
En verder, rustig blijven, diep ademhalen....
Oooow, ik ben zo'n doemdenker met dit soort dingen, weet nu al zeker dat het helemaal geen leuk gesprek gaat worden (maar wie weet hoe het zal vergaan..)
Heb iig goed de zenuwen!
Heb vanacht maar een slaappil genomen, heb vanaf zaterdag mss 3 uurtjes geslapen, en wilde vandaag wel goed uitgeslapen bij het gesprek aanwezig zijn.
Voor mezelf alles eens goed op een rij gezet, en nu maar hopen dat ik rustig en zakelijk kan blijven.
Allereerst wil ik graag weten waarom zo plotseling mn contract niet verlengd word, dit terwijl ik toch toegezegd heb gekregen dat ik kon blijven.
Dan probeer ik te 'onderhandelen' of ik dan tenminste iets tijd kan krijgen om een andere baan te vinden, laat zeggen van 2 of 3 maanden.
En verder, rustig blijven, diep ademhalen....
Oooow, ik ben zo'n doemdenker met dit soort dingen, weet nu al zeker dat het helemaal geen leuk gesprek gaat worden (maar wie weet hoe het zal vergaan..)
Heb iig goed de zenuwen!