Actueel
alle pijlers
Meldpunt voor rookoverlast op terras
dinsdag 29 juli 2008 om 15:13
Bron: Trouw; novum
Terrasbezoekers die zich ergeren aan rokers die het terras in rook hullen, kunnen vanaf dinsdag klagen bij een speciaal meldpunt op internet. Het gaat om een initiatief van Clean Air Nederland. Daar zijn sinds het rookverbod in de horeca begin deze maand van kracht werd veel klachten binnengekomen over rokers die hun toevlucht zoeken tot het terras, stelt de antirookorganisatie.
Volgens Clean Air Nederland zorgen de uit de kroeg verjaagde rokers voor veel extra overlast voor niet-rokers op terrassen. De tientallen klachten die al zijn binnengekomen voor de opening van het internetmeldpunt, zijn volgens de organisatie slechts het topje van de ijsberg.
Met het meldpunt wil Clean Air Nederland de mate van overlast in kaart brengen. De cijfers moeten horecaondernemers overtuigen van de noodzaak van een oplossing. Volgens voorzitter Willem van den Oetelaar hebben ondernemers de verantwoordelijkheid om het terras voor zowel rokers als niet-rokers toegankelijk te maken. "Men kan zich niet verschuilen achter regelgeving", verwijst hij naar het feit dat roken op het terras onder voorwaarden wel is toegestaan.
Nah jaaaah.....!
Terrasbezoekers die zich ergeren aan rokers die het terras in rook hullen, kunnen vanaf dinsdag klagen bij een speciaal meldpunt op internet. Het gaat om een initiatief van Clean Air Nederland. Daar zijn sinds het rookverbod in de horeca begin deze maand van kracht werd veel klachten binnengekomen over rokers die hun toevlucht zoeken tot het terras, stelt de antirookorganisatie.
Volgens Clean Air Nederland zorgen de uit de kroeg verjaagde rokers voor veel extra overlast voor niet-rokers op terrassen. De tientallen klachten die al zijn binnengekomen voor de opening van het internetmeldpunt, zijn volgens de organisatie slechts het topje van de ijsberg.
Met het meldpunt wil Clean Air Nederland de mate van overlast in kaart brengen. De cijfers moeten horecaondernemers overtuigen van de noodzaak van een oplossing. Volgens voorzitter Willem van den Oetelaar hebben ondernemers de verantwoordelijkheid om het terras voor zowel rokers als niet-rokers toegankelijk te maken. "Men kan zich niet verschuilen achter regelgeving", verwijst hij naar het feit dat roken op het terras onder voorwaarden wel is toegestaan.
Nah jaaaah.....!
woensdag 30 juli 2008 om 09:56
Hier, daar ga je al. Dat is dus niet waar, bij een ernstige pinda allergie kan de geur van pinda je al ziek maken, en kan je al dood gaan als je iemand die een pinda gegeten heeft drie zoenen geeft. In die zin is het dus net zo'n soort probleem als het probleem van de niet-roker die er niet tegen kan.
Toch bestaan er maar weinig mensen die géén stennis trappen in het vliegtuig als er geen zakkie pinda's uitgedeeld wordt ivm een allergie, of die hun boterham met pindakaas even willen laten staan, of hun Snickers in hun tas willen laten. En aan pinda's zijn die mensen niet eens verslaafd, daarbij gaat het simpelweg om "ik laat me door jou niet vertellen wat ik wel en niet mag eten".
Zoals jij ogenschijnlijk dus ook zou zeggen, je bent dus geen haar beter dan ik en hebt niet eens een verslaving als excuus.
Am Yisrael Chai!
woensdag 30 juli 2008 om 10:01
Kijk dat jouw man astma heeft is heel erg, maar op zich niet mijn probleem. Zo zijn er nog miljoenen andere mensen met een probleem die ik vererger door mijn aanwezigheid of zelfs door het feit dat ik besta. Je kunt niet altijd en overal met iedereen rekening houden. En nu dat er door het rookverbod in de horeca tegemoet gekomen is aan het ongenoegen van niet-rokers, moeten we niet ineens helemaal gaan doorslaan.
Tuurlijk is rooklucht niet de lekkerste, maar ook gebakken vis, barbecue en knoflook zijn dat niet. Als iemand bij de Garlic Queen heeft gegeten dan stinkt hij ook voor de omgeving. Niemand zal het toch in z'n hoofd halen om te vragen of degene even ergens anders wil gaan zitten.
woensdag 30 juli 2008 om 10:04
Van roken is het algemeen bekend dat mensen er erge last van kunnen ondervinden en toch houden rokers daar meestal geen rekening mee. Als iemand met 'n pinda-allergie mij zou vragen mijn pinda's niet in zijn nabijheid op te eten zou ik daar wél begrip voor hebben nu ik weet dat dat voor hem echt schadelijk kan zijn. Rokers vind ik daarin toch echt vaak minder begripvol reageren.
Als ik als verantwoordelijke voor een kinderopvang zou weten dat er een pinda-probleem is en dit zo serieus is, zou ik de pindakaas dus gewoon verbannen. Er zijn tenslotte zoveel andere keuzes aan broodbeleg en de kinderen die gek zijn op pindakaas die eten dat maar mooi thuis.
woensdag 30 juli 2008 om 10:07
Nou, dat vind ik heel ernstig. En als iemand mij zou zeggen "goh mevrouw, ik heb astma, wilt u even ergens anders staan roken?" dan doe ik dat vriendelijk. Geen enkel probleem mee.
Maar helaas is het wel zo dat heel veel mensen misbruik maken van de woorden "ik kan er niet tegen", dat merk ik bij mijn zoontje ook. Doordat zoveel mensen beweren dat ze allergisch zijn terwijl ze dat helemaal niet zijn, zijn er maar weinig mensen die mijn vraag ivm mijn zoon nog serieus nemen. Ik denk dat dat bij roken ook gebeurt, je wil niet weten hoe vaak mensen tegen me op bijvoorbeeld een terras beweren dat ze er "ziek" van worden en die ik vervolgens drie uur later doodleuk in de kroeg zie staan waar het zo blauw staat dat ik als roker er zelfs last van heb, dat maakt de mate waarin je iemand nog serieus neemt wel minder.
Dat zou ik nu overigens altijd wel doen, nu ik meer ervaring heb met allergie en weet hoe ernstig dat kan zijn, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik vroeger wel dacht "jaja, het zal wel".
Am Yisrael Chai!
woensdag 30 juli 2008 om 10:10
En ja hoor ook de vrachtwagenchauffeurs die soms dagen of weken alleen in hun cabine zitten mogen daar niet meer roken.. zucht.....
klik
klik
woensdag 30 juli 2008 om 10:18
FV daar zijn we het ook helemaal eens dan, wnat ik erger me ook rot aan alle mensen die er 'ziek' van worden zolang het hun uitkomt. Hier in de buurt zelfs een kindje dat allergisch is voor melk, mag echt niets waar melk inzit enz. Prima begrijpelijk, dat vermijden we allemaal als de pest als dat kindje erbij is wnat niemand wil hem ziek maken uiteraard. Sinds moeder hem vorige week een cornetto gaf met de mededeling dat het een kind was en het best een keertje moest kunnen ben ik ineens ook minder bezorgd..
Maar als iemand ergens echt last van heeft zoals jou zoontje dan moeten mensen gewoon niet zeiken en zich aanpassen. Als je weet dat iemand letterlijk doodziek kan worden van iets ben je in mijn ogen gewoon asociaal als je daar je gedrag niet op aan wilt passen. Helaas kent de wereld bergen asocialen
Maar als iemand ergens echt last van heeft zoals jou zoontje dan moeten mensen gewoon niet zeiken en zich aanpassen. Als je weet dat iemand letterlijk doodziek kan worden van iets ben je in mijn ogen gewoon asociaal als je daar je gedrag niet op aan wilt passen. Helaas kent de wereld bergen asocialen
woensdag 30 juli 2008 om 10:28
In je eigen omgeving natuurlijk wel, maar in openbare gelegenheden rookte men tot het verbod stug door en was je als niet-roker die er last van ondervindt dus gewoon gedwongen om de rook er te trotseren met alle vervelende gevolgen van dien, of om er gewoon niet naar toe te gaan.
Het is voor de rokers jammer dat de horeca niet heeft geinvesteerd in goede afzuiging, want anders was een drastisch verbod niet nodig geweest, maar als iemand die last van rook heeft, juich ik het nu toe dat ik zonder rookoverlast uit eten kan en ook 'ns naar 'n kroeg kan.
woensdag 30 juli 2008 om 10:34
woensdag 30 juli 2008 om 10:37
Dat vooroordeel heb jij zonet bevestigd in je post waarin je iemand die last krijgt van astma vergelijkt met een stink adem van knoflook. Right back at ya!
BTW ik vind het heel grappig dat het hoogste woord en gezeik door de rokers gevoerd wordt.. maar dan wel over het gezeik van de niet rokers.. Waar ik er overgens maar een enkeling van heb kunnen ontdekken. Ga maar lekker verder hoor.. veel plezier!
woensdag 30 juli 2008 om 10:46
Algemeen rookverbod.. belachelijk
Algeheel betuttelingsverbod zou beter zijn op dit moment.
Als je er zo'n last van hebt, Kun je:
- dat aangeven aan de desbetreffende luchtvervuiler. Iemand die rookt is niet per definitie asociaal
- ergens anders gaan zitten.
Ik persoonlijk heb bijzonder veel last van alcoholdrinkers, nou weet je wat, die ga ik dan toch gewoon uit de weg? Probleem opgelost
Algeheel betuttelingsverbod zou beter zijn op dit moment.
Als je er zo'n last van hebt, Kun je:
- dat aangeven aan de desbetreffende luchtvervuiler. Iemand die rookt is niet per definitie asociaal
- ergens anders gaan zitten.
Ik persoonlijk heb bijzonder veel last van alcoholdrinkers, nou weet je wat, die ga ik dan toch gewoon uit de weg? Probleem opgelost
woensdag 30 juli 2008 om 10:47
Keep on rockin' in a free world!
Ik vind de vergelijking trouwens nog steeds opgaan. Dat iemand er last van heeft is subjectief, ook als je astma hebt, want rook vervliegt heel snel in de buitenlucht. Maar nogmaals even vriendelijk vragen en huppakee, sigaretje uit. Maar hey, sigaretten worden nog steeds legaal verkocht en ik ben nog steeds niet in overtreding als ik een sigaret opsteek.
woensdag 30 juli 2008 om 10:51
Ik denk niet dat je weet wat het is om astma te hebben.. maar goed ga nog een paar jaartjes door en dan lig je ook met COPD in het ziekenhuis. Ben benieuwd of je er dan nog het zelfde overdenkt.
Soms heel soms denk ik dat met elke sigaret die je opsteekt er ook een stukje van je hersenen verdwijnt..