geen donor = asociaal?

14-06-2008 18:16 1222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onderhand krijg ik het gevoel een vreselijk asociaal iemand te zijn, haast crimineel misschien zelfs, want ik heb er zeer bewust en weloverwogen voor gekozen om geen donor te zijn.

Terwijl er van alle kanten tegen je wordt gezegd dat toch vooral te zijn. Het kabinet heeft zelfs een 'diepe voorkeur' voor orgaandonatie.

Ik wil graag gewoon doodgaan als mijn tijd gekomen is en niet volkomen onnatuurlijk nog min of meer in leven gehouden worden, zodat ze bruikbare organen uit mijn lijf kunnen halen, om daarna pas en niet meer helemaal intact echt te sterven. Dat staat me vreselijk tegen.

Maar ook als je wel eerst gewoon 100% kunt sterven, lijkt het mij niets. Het is/was mijn lijf en daar direct in gaan snijden en weghalen na overlijden vind ik nogal oneerbiedig.

Dus nee, ik ben geen donor. Maar misschien wel asociaal?
tonkje wijzigde dit bericht op 14-06-2008 18:18
Reden: typefoutje
% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
HoiPippiLangkous schreef op 02 augustus 2008 @ 08:26: Het gaat nu ff om het principe.

Stel; Jij bent gezond, je bloed is goed. Geen enkele reden om geen bloeddonor te zijn. Ben je dat niet, dan krijg je ook geen levensreddende bloedtransfusie. Is hetzelfde principe als geen orgaandonor = geen orgaan ontvangen.

Dus jij vindt dat als je gezond bent en goed bloed hebt er dus geen reden is om geen bloeddonor te zijn???

Misschien vind je het doodeng, misschien woon je in een dorp met amper gelegenheid om bloed te donoren, misschien ben je homo.

Ik denk trouwens dat artsen in de praktijk geen onderscheid zullen maken tussen patienten die wel/geen donor zijn. Je krijgt hoe dan ook bloed of een orgaan als je het nodig hebt (en accepteert natuurlijk).

Volgens mij zijn artsen niet zo gruwelijk onethisch om te zeggen: "Volgens onze gegevens heeft u nog nooit bloed gedoneerd mevrouw, dus sorry, u gaat nu dood."
HoiPippiLangkous schreef op 01 augustus 2008 @ 19:22:

Wat ik me afvraag; al die mensen die zo hard schreeuwen dat als je geen donor bent dat je dan ook geen donororgaan zou mogen krijgen; jullie doneren allemaal regelmatig bloed? Want daar geldt dan hetzelfde voor toch? Geen bloed doneren = geen bloedtransfusie. Haske handig als je wel een donorcodicil hebt, is dat orgaantekort zo opgelost.

(niet dat ik hier hard schreeuw, maar:) Nee, ik mag geen bloed meer geven helaas. Omdat ik in 1997 een bloedtransfusie heb gehad.

Bloed geven is trouwens niet voor iedereen even makkelijk (denk ziektes, zwangerschap, de genoemde transfusies, etc etc).

Oh, er is trouwens wél een tekort aan bloeddonoren, dus als je even mag en kan zou ik gaan geven. Kleine moeite, groot plezier!
tonkje schreef op 02 augustus 2008 @ 09:35:

[...]

Dus jij vindt dat als je gezond bent en goed bloed hebt er dus geen reden is om geen bloeddonor te zijn???

Misschien vind je het doodeng

En nu is dat opeens wel een goede reden om geen donor te zijn? Er zijn hier genoeg mensen die geen orgaandonor willen zijn omdat ze het eng vinden (en dan bedoel ik vooral mensen die denken dat ze er iets van merken of bang zijn dat ze nog niet helemaal goed dood zijn).

En over het weigeren van homo's nog even het volgende:

De Stichting Sanquin Bloedvoorziening sluit donors op grond van risicovol seksueel gedrag uit en niet op grond van seksuele geaardheid. Sanquin sluit díe personen uit voor bloeddonatie die risicovol seksueel gedrag vertonen. Daarbij is de seksuele geaardheid niet van belang.
Uitgangspunt bij donorselectiecriteria is de veiligheid van de ontvangers van bloedproducten. Indien blijkt dat er zich een bepaalde groep donors manifesteert die een risico vormt voor ontvangers zal deze groep worden uitgesloten voor donorschap. Momenteel is dat o.a. de groep van mannen die seks hebben (gehad) met een of meerdere mannen.
Er zijn zoveel mensen die worden uitgesloten van bloeddonatie, echt niet alleen als je homo bent. Of moeten alle vrouwen die het weleens doen met een Afrikaanse man zich ook maar gediscrimineerd voelen, of iedereen die een bloedtransfusie heeft gehad, of iedereen die in een bepaalde periode in Engeland is geweest etc. Het gaat om de veiligheid van het bloed. Ontvangers van dat bloed zijn vaak al niet zo gezond, dus worden zoveel mogelijk risico's uitgesloten.
tonkje schreef op 02 augustus 2008 @ 09:35:

[...]

Misschien vind je het doodeng, misschien woon je in een dorp met amper gelegenheid om bloed te donoren, misschien ben je homo.

Ja én? Waarom zou ik elke 2 maanden bloed doneren voor iemand die in zijn broek schijt bij het idee van bloed afnemen? Of voor iemand die het het vertikt om er moeite voor te doen? Als je om welke reden dan ook niet mag, geen probleem. Maar angst of te ver moeten reizen of wat dan ook is kul. Ik zie niet in waarom zo iemand dan mijn bloed zou moeten krijgen.

FF voor de duidelijkheid; van mij mag je hoor, maar dit is dezelfde redenatie als de mensen die hier zeggen dat als je geen codicil hebt je ook geen donororgaan mag krijgen. Als je daar zo principieel in bent dan moet je dat doortrekken, bv naar bloedtransfusies.

Edit; Toch vind ik het wel raar eigenlijk. Mij een orgaan misgunnen omdat ik geen codicil heb maar wel bloed willen hebben als je op de OK ligt. Dat klopt dan toch niet of wel? Ik ben wél blij dat ik niet van het 'voor wat hoort wat' type ben.

Ik denk trouwens dat artsen in de praktijk geen onderscheid zullen maken tussen patienten die wel/geen donor zijn. Je krijgt hoe dan ook bloed of een orgaan als je het nodig hebt (en accepteert natuurlijk).

Volgens mij zijn artsen niet zo gruwelijk onethisch om te zeggen: "Volgens onze gegevens heeft u nog nooit bloed gedoneerd mevrouw, dus sorry, u gaat nu dood."
Nou, als het aan veel mensen hier ligt wel. Die zeggen; geen codicil=geen orgaan mogen krijgen.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik denk dat ik mijn nabestaanden maar de opdracht ga geven dat ik na mijn dood met alle liefde wil doneren maar dan alleen aan geregistreerde donoren...

Wat een flauwekul en bot egoisme zie ik hier voorbijkomen, "ik ken het vlees wat ik in de pan gooi ook niet dus het smaakt me goed"...

Tonkje jij komt nu weer met hetzelfde verhaal dat je geen informatie hebt over slagingskansen. Ik heb al eerder stukken gepost en linken gepost waarin deze cijfers staan, meer dan 80% van de donaties slaagt, afhankelijk van het orgaan. Gemiddeld gaat een getransplanteerd orgaan 15-20 jaar mee.

Er is hele goede onafhankelijke informatie beschikbaar.
HoiPippiLangkous schreef op 01 augustus 2008 @ 19:22:

Wat ik me afvraag; al die mensen die zo hard schreeuwen dat als je geen donor bent dat je dan ook geen donororgaan zou mogen krijgen; jullie doneren allemaal regelmatig bloed? Want daar geldt dan hetzelfde voor toch? Geen bloed doneren = geen bloedtransfusie. Haske handig als je wel een donorcodicil hebt, is dat orgaantekort zo opgelost.
Zo op het eerste gezicht juist, maar met een belangrijk verschil: bloeddonatie doe je bij leven en orgaandonatie vindt plaats na je dood, met andere woorden, de organen zijn volstrekt nutteloos geworden en je geeft ze een nuttige tweede bestemming.
wat mij betreft is de vraag uit de openingspost met het bijlezen van de afgelopen week positief beantwoord.
Ja, als getransplanteerde steekt het wel een beetje moet ik zeggen... zo van nou 'maar 80 procent slaagt (al is het minder!)

dus donor worden heeft weinig zin... dus mijn tweede leven is niets waard??
Meds, dat beetje bloed dat je weggeeft daar kun a) makkelijk zonder en b) het wordt weer aangemaakt. Het is niet nutteloos, maar je kunt er prima wat van doneren.
HoiPippiLangkous schreef op 03 augustus 2008 @ 08:54:

Meds, dat beetje bloed dat je weggeeft daar kun a) makkelijk zonder en b) het wordt weer aangemaakt. Het is niet nutteloos, maar je kunt er prima wat van doneren.
Doe jij dat ook?
Als je goed leest dan zie je vanzelf het antwoord
HoiPippiLangkous schreef op 03 augustus 2008 @ 14:16:

Als je goed leest dan zie je vanzelf het antwoord

Eeeeh, ja het zal wel. Sorry, maar kan het niet terugvinden in je laatste posts. (zal wel niet goed lezen inderdaad, heb geen zin om te puzzelen vandaag...........)

Dan niet zeg.
Overigens helemaal eens met Meds: bloed geven bij leven is iets anders dan organen afstaan na je dood.

Verder vind ik helemaal niet dat iemand die geen donor is ook geen organen mag krijgen. Wél vind ik het raar dat iemand die geen organen wil weggeven, ze wél wil krijgen. Die logica ontgaat me.
Liv schreef op 03 augustus 2008 @ 14:22:

Overigens helemaal eens met Meds: bloed geven bij leven is iets anders dan organen afstaan na je dood.
Ik zie het verschil echt niet. Je geeft in beide gevallen iets wat je goed kunt missen (de meeste mensen dan).
HoiPippiLangkous schreef op 03 augustus 2008 @ 08:54:

Ik kon kennelijk in meer dan de helft van de gevallen niet makkelijk zonder - hb te laag - en kon weer naar huis gaan.

Niet echt bemoedigend.

Als ik wel mocht, werd ik altijd nogal draaierig en naar, maar volgens mij was dat meer psychisch dan echt lichamelijk. Bloed zien is niet echt mijn ding...

Uiteindelijk heb ik 5x echt bloed gegeven en toen ben ik ermee gestopt.
tonkje schreef op 03 augustus 2008 @ 14:33:

[...]

Ik kon kennelijk in meer dan de helft van de gevallen niet makkelijk zonder - hb te laag - en kon weer naar huis gaan.

Niet echt bemoedigend.

Als ik wel mocht, werd ik altijd nogal draaierig en naar, maar volgens mij was dat meer psychisch dan echt lichamelijk. Bloed zien is niet echt mijn ding...

Uiteindelijk heb ik 5x echt bloed gegeven en toen ben ik ermee gestopt.
Je kunt ook plasmadonor worden. Ik had ook elke keer na het bloedgeven dat mijn hb te laag was, ik had bijna een jaar nodig om weer op 7,8 te komen. Als je plasma geeft, krijg je je bloedcellen weer terug. Dit heeft veel minder (of misschien wel helemaal geen) invloed op je hb.
Mariska76 schreef op 03 augustus 2008 @ 14:32:

[...]

Ik zie het verschil echt niet. Je geeft in beide gevallen iets wat je goed kunt missen (de meeste mensen dan).

Het verschil tussen leven en dood? Tja, als je dat niet ziet.... X-D

Maar eigenlijk bedoel ik het wel degelijk serieus: bij leven kan het afstaan van iets een grote stap zijn. Dit moet je niet alleen lichamelijk aankunnen maar ook geestelijk. Niet dat bloed geven geestelijk nou zo zwaar is, maar er zijn echt ontzettend veel mensen bang voor naalden, bloed etc.

En tja, na je dood merk je daar nou eenmaal niets van, en heb je niets meer aan je organen.

Ik ben trouwens van mening dat er meer mensen bloed zouden kunnen geven. Zolang je geestelijk en lichamelijk gezond bent, en er tegen kunt, is het wel een beetje een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar verplichten gaat me te ver. Het zou alleen "normaler" moeten zijn om te doen.
Liv schreef op 03 augustus 2008 @ 14:43:Dit moet je niet alleen lichamelijk aankunnen maar ook geestelijk. Niet dat bloed geven geestelijk nou zo zwaar is, maar er zijn echt ontzettend veel mensen bang voor naalden, bloed etc.

En tja, na je dood merk je daar nou eenmaal niets van, en heb je niets meer aan je organen.
Er zijn hier genoeg mensen die een bepaalde angst hebben bij het doneren van organen. Of dat nou de angst is dat ze nog niet helemaal dood zijn of dat ze misschien toch iets merken. Waarom is een angst voor naalden wel een goede reden om geen donor te zijn en een angst bij orgaandonatie geen goede reden?
luzzeke schreef op 03 augustus 2008 @ 08:50:

Ja, als getransplanteerde steekt het wel een beetje moet ik zeggen... zo van nou 'maar 80 procent slaagt (al is het minder!)

dus donor worden heeft weinig zin... dus mijn tweede leven is niets waard??

Lieve Luz, jij weet juist hoeveel jouw tweede leven waard is en de mensen om je heen ook! Jij weet dat het alles is en dat je gezondheid het belangrijkste is wat telt.

Sommigen verkeren in de heerlijke luxe dat ze zich dat niet beseffen of willen beseffen en kwetsende opmerkingen komen voort uit onnadenkendheid, angst of gebrek aan empathie/gebrek aan levenservaring. Jij weet dat zij ook vroeg of laat aan de beurt zullen zijn, dus op een dag zullen zij zich ook realiseren hoeveel je eigen leven en dat van je dierbaren waard is, onbetaalbaar en alles maar dan ook echt alles grijp je aan om de strijd met de ziekte te overwinnen.
Mariska76 schreef op 03 augustus 2008 @ 14:39:

[...]

Je kunt ook plasmadonor worden. Ik had ook elke keer na het bloedgeven dat mijn hb te laag was, ik had bijna een jaar nodig om weer op 7,8 te komen. Als je plasma geeft, krijg je je bloedcellen weer terug. Dit heeft veel minder (of misschien wel helemaal geen) invloed op je hb.

Misschien is dat een idee, of misschien moet ik gewoon wachten tot na de overgang. Of geen vegetarier meer zijn en dan elke dag biefstukjes eten.

Voorlopig vind ik 5x gegeven hebben wel voldoende.
He ja Meds, gelukkig heb ik totaal geen ervaring met de vluchtigheid van het leven. Heb genoeg dierbaren verloren en genoeg gezien om te beseffen wat het leven waard is en dat het zo over kan zijn. Over onnadenkende opmerkingen gesproken....

Luzzke, ik ben heel blij voor jou dat jij een '2e leven' hebt gekregen. Ik ben dan ook geen orgaandonor vanwege de slagingspercentages.

Ik heb wel in mijn achterhoofd dat het ontvangen van een donororgaan niet altijd zaligmakend is en dat het ook geenw ondermiddel is. Nogmaals, geen reden om het niet te doen, wel een soort realisme.

Liv, ik ben bloeddonor. Al jaren, met tussenpozen, dat wel.

Angst voor naalden vind ik een echte kulreden, want die angst is echt wel weg op het moment dat het écht moet hoor. Als jij dood ligt te bloeden dan denk je niet meer aan die enge naald.
alles maar dan ook echt alles grijp je aan om de strijd met de ziekte te overwinnen.

Is overigens ook niet altijd zo. Er zijn ook mensen die hun ziekte en de gevolgen accepteren. Ook als dat gevolg is dat ze eraan doodgaan.
HoiPippiLangkous schreef op 03 augustus 2008 @ 16:41: Liv, ik ben bloeddonor. Al jaren, met tussenpozen, dat wel.

Angst voor naalden vind ik een echte kulreden, want die angst is echt wel weg op het moment dat het écht moet hoor. Als jij dood ligt te bloeden dan denk je niet meer aan die enge naald.

Volgens mij ging het over angst voor naalden bij degene die bloed geeft, niet over de ontvanger. En dan vind ik het een heel geldige reden om geen bloeddonor te willen zijn.

Volgens mij ben je trouwens als je bloed moet ontvangen doorgaans nogal ver heen en amper bewust van wat er gebeurt.
Ik heb het ook over de gever. De angst is snel weg hoor als je eigenbelang daarbij gebaat is. Dus vind ik angst voor een naald geen goed excuus om niet te doneren.
HoiPippiLangkous schreef op 03 augustus 2008 @ 17:03:

Ik heb het ook over de gever. De angst is snel weg hoor als je eigenbelang daarbij gebaat is. Dus vind ik angst voor een naald geen goed excuus om niet te doneren.

Sorry, dan had ik het verkeerd begrepen.

Omdat je het over doodbloeden had, dacht ik dat het over de ontvanger ging.

Ik snap niet zo goed met wat je bedoelt met "de angst is snel weg hoor als je eigenbelang daarbij gebaat is." Op het moment dat je bloed geeft, is je eigenbelang daar niet bij gebaat, dus het lijkt mij dat als je je met knikkende knieen naar de bloekbank hebt begeven die angst echt niet minder wordt als ze meerdere keren in je gaan prikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven