geen donor = asociaal?

14-06-2008 18:16 1222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onderhand krijg ik het gevoel een vreselijk asociaal iemand te zijn, haast crimineel misschien zelfs, want ik heb er zeer bewust en weloverwogen voor gekozen om geen donor te zijn.

Terwijl er van alle kanten tegen je wordt gezegd dat toch vooral te zijn. Het kabinet heeft zelfs een 'diepe voorkeur' voor orgaandonatie.

Ik wil graag gewoon doodgaan als mijn tijd gekomen is en niet volkomen onnatuurlijk nog min of meer in leven gehouden worden, zodat ze bruikbare organen uit mijn lijf kunnen halen, om daarna pas en niet meer helemaal intact echt te sterven. Dat staat me vreselijk tegen.

Maar ook als je wel eerst gewoon 100% kunt sterven, lijkt het mij niets. Het is/was mijn lijf en daar direct in gaan snijden en weghalen na overlijden vind ik nogal oneerbiedig.

Dus nee, ik ben geen donor. Maar misschien wel asociaal?
tonkje wijzigde dit bericht op 14-06-2008 18:18
Reden: typefoutje
% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Niemand (buiten dat ik niet eens in 'n opperwezen geloof), maar ik beslis wel graag zelf over mijn eigen organen en als er geen garantie is dat 't niet bij 'n crimineel terecht komt, dan krijgt men dus gewoon sowieso niets. Ik wil namelijk zeer zeker niet dat 'n ander god gaat lopen spelen met mijn lichaamsonderdelen.
hekate schreef op 06 augustus 2008 @ 13:43:

[...]

Dat er een tekort is aan donororganen heeft helemaal niets te maken met het zelfbeschikkingsrecht.

Gedoneerd geld geneest indirect wel ziektes, want daar wordt o.a. onderzoek door gefinancierd.

Dat laatste kon je in mijn posting ook lezen.

Verder geloof ik dat sommige mensen hier het gewoon niet wíllen snappen: er is een tekort aan organen. Dús zou het fijn zijn als meer mensen orgaandonor zouden WILLEN worden. Dat mag je maffia noemen, maar dat woord hoor ik tegenwoordig iets te vaak en vind ik een goedkoop argument in een discussie.

En nu ben ik wel klaar met deze discussie die nergens meer heen gaat, het lijkt alleen nog te gaan om gelijk halen (en ja, daar zal ik vast zelf aan meedoen)
zonder twijfel gewoon registreren. ja of nee of overlaten aan nabestaanden maar dan in overleg, maakt me niet uit. je kunt niet iemand dwingen om donor te worden.

mijn vader ging eind vorig jaar plotseling dood, tja, toen moesten we ook kiezen terwijl we van niets wisten. heb je op zo'n moment ook helemaal geen zin in. ben zelf al een jaar of wat als donor geregistreerd. zo mogen alles hebben, maar mijn vrouw heeft liever de ogen en de huid niet dus dat sta ik dan maar niet af. zij moet er ook mee kunnen leven hè.

mensen met een strafblad uitsluiten vind ik onzin. moet je die dan ook niet helpen als ze op de eerste hulp komen? de doodstraf is hier afgeschaft, dus dit kan ook echt niet.
elninjoo schreef op 06 augustus 2008 @ 15:04:

[...]

Niemand (buiten dat ik niet eens in 'n opperwezen geloof), maar ik beslis wel graag zelf over mijn eigen organen en als er geen garantie is dat 't niet bij 'n crimineel terecht komt, dan krijgt men dus gewoon sowieso niets. Ik wil namelijk zeer zeker niet dat 'n ander god gaat lopen spelen met mijn lichaamsonderdelen.
Tjonge jonge, dat meen je toch niet echt? Wat een zwart wit beeld heb jij van mensen zeg..........
En ook Liv snapt het niet. Dat het fijn zou zijn dat er meer donoren komen, prima. Snap ik ook.

Dat de overheid campagnes voert? Ook prima.

Dat je mensen wilt overhalen om een codicil in te vullen, helemaal goed.

Dat je wordt gelyncht als je niet wil? Niet prima, mafiapraktijken.

Dat je post verdraaid en opzettelijk dingen niet wil snappen en maar blijft hameren op 1 of 2 zinnen van iemand; niet prima, mafiapraktijken

Dat jij wel ff bepaaalt wie er al dan niet in aanmerking zouden komen voor een orgaan; ook niet prima, ook mafiapraktijken.

En van mij mag je het woord mafia goedkoop vinden hoor, daar heb ik geen problemen mee.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
'k heb de van Dale er maar eens op nageslagen:

maf·fia (de; maffia’s)

misdaadorganisatie, oorspronkelijk op Sicilië, later vooral in Italië en de VS .

Zeker is er een orgaandonatie'maffia'. Door het schrijnende tekort aan donoren, schijnen vermogende westerlingen nog wel eens een orgaan te 'kopen' in de minder bedeelde landen. Nou gaat men daar niet altijd zo zorgvuldig om met de donor als wij hier zouden verwachten.

Tikkeltje ongepast om iemand die het niet met je eens is en dat zorgvuldig met argumenten onderbouwt tot die groep te rekenen.

Dat jij van nature innig verbonden bent met een levenshouding waarin je voortdurend het eigen belang en eigen welzijn op het oog hebt (want dat is de definitie van egoïsme), maakt gelukkig nog niet direct dat de hele soort dat is.

Wel weer fijn dat je inziet dat donor zijn meer oplevert dan het kost. Doe eens egoïstisch en registreer je als donor. Materieel levert het je geen donder op, maar misschien vind je het wel lekker om als zelfbenoemd altruïst door het leven te gaan.

Maar kan iemand mij uitleggen waarom de niet-donoren wél mogen zeggen wie hun (niet gedoneerde, dus uiteindelijk gaat het dan zelfs om mijn) organen niet mogen krijgen, terwijl het tegelijkertijd belachelijk is dat het mij een aardig idee lijkt als ze even laten vastleggen dat ze niet alleen niet zullen doneren, maar ook niet willen ontvangen?
Ja Liv er is een tekort aan donororganen, maar dat betekent nog altijd niet dat je verplicht bent om donor te worden en in dit topic drammen de voorstanders daar wel erg in door.
Wees blij!
HoiPippiLangkous schreef op 06 augustus 2008 @ 15:11:

En ook Liv snapt het niet. Dat het fijn zou zijn dat er meer donoren komen, prima. Snap ik ook.

Dat je post verdraaid en opzettelijk dingen niet wil snappen en maar blijft hameren op 1 of 2 zinnen van iemand; niet prima, mafiapraktijken

Dat jij wel ff bepaaalt wie er al dan niet in aanmerking zouden komen voor een orgaan; ook niet prima, ook mafiapraktijken.

En van mij mag je het woord mafia goedkoop vinden hoor, daar heb ik geen problemen mee.
Sluit zich hier helemaal bij aan!
Wees blij!
lekkerdan schreef op 06 augustus 2008 @ 15:15:

'k heb de van Dale er maar eens op nageslagen:

maf·fia (de; maffia�s)

misdaadorganisatie, oorspronkelijk op Sicilië, later vooral in Italië en de VS .

Zeker is er een orgaandonatie'maffia'. Door het schrijnende tekort aan donoren, schijnen vermogende westerlingen nog wel eens een orgaan te 'kopen' in de minder bedeelde landen. Nou gaat men daar niet altijd zo zorgvuldig om met de donor als wij hier zouden verwachten.

Tikkeltje ongepast om iemand die het niet met je eens is en dat zorgvuldig met argumenten onderbouwt tot die groep te rekenen.

Dat jij van nature innig verbonden bent met een levenshouding waarin je voortdurend het eigen belang en eigen welzijn op het oog hebt (want dat is de definitie van egoïsme), maakt gelukkig nog niet direct dat de hele soort dat is.

Wel weer fijn dat je inziet dat donor zijn meer oplevert dan het kost. Doe eens egoïstisch en registreer je als donor. Materieel levert het je geen donder op, maar misschien vind je het wel lekker om als zelfbenoemd altruïst door het leven te gaan.

Maar kan iemand mij uitleggen waarom de niet-donoren wél mogen zeggen wie hun (niet gedoneerde, dus uiteindelijk gaat het dan zelfs om mijn) organen niet mogen krijgen, terwijl het tegelijkertijd belachelijk is dat het mij een aardig idee lijkt als ze even laten vastleggen dat ze niet alleen niet zullen doneren, maar ook niet willen ontvangen?

Hallo, ooit wel eens iets van Karin Spaink gelezen over de orenmaffia? Google anders even.

Verder ben ik er ook op tegen dat "men" bepalen kan wie er een orgaan kan krijgen op andere dan medische gronden, dus oneens met elninjoo en ik meen bij Pippi hetzelfde te lezen.
Wees blij!
En ook Lekkerdan heeft mijn definitie van zowel egoisme als de mafia niet begrepen. Geeft niks hoor, alleen is het (zoals ik al eerder zei) lastig discussiëren met mensen die daar (expres?) overheen lijken te lezen.
(nog 1 ding, dan moet ik echt weg)

Dat wat Lekkerdan 'onderbouwen met argumenten' noemt, komt over als 'met het de mes op de keel'. En waar kennen we dergelijke praktijken ook al weer van? Juist ja.....
HoiPippiLangkous schreef op 06 augustus 2008 @ 15:11:

Snap jij het zelf eigenlijk wel? Wie wordt er gelyncht en waar? Wie bepaalt wie er in aanmerking komt en waar? (enige die hier voorwaarden aan stelt is elninjoo).

Nou ja, ben er wel klaar mee.
HoiPippiLangkous schreef op 06 augustus 2008 @ 15:23:

En ook Lekkerdan heeft mijn definitie van zowel egoisme als de mafia niet begrepen. Geeft niks hoor, alleen is het (zoals ik al eerder zei) lastig discussiëren met mensen die daar (expres?) overheen lijken te lezen.
Tipje: gebruik es wat minder sterke krachttermen. Komt iedere discussie ten goede en hoef je niet alles honderd keer uit te leggen.
hekate schreef op 06 augustus 2008 @ 15:17:

Ja Liv er is een tekort aan donororganen, maar dat betekent nog altijd niet dat je verplicht bent om donor te worden en in dit topic drammen de voorstanders daar wel erg in door.
Dan lees je toch echt zééér selectief, hekate

Je zou het jezelf een stuk makkelijker maken als je niet van allerlei woorden zelf definities zou verzinnen maar ze gewoon gebruikt zoals ze gangbaar zijn. Maar dit terzijde.

Ikzelf heb nooit gezegd dat ik vind dat iemand die niet wil geven ook niet mag ontvangen. Ik gun namelijk iedereen een orgaan, ook degenen die te angstig, egoistisch, kortzichtig, wat dan ook zijn, om ze zelf niet te willen geven. Ik vind het vrij hilarisch dat degenen die niet willen doneren de argumenten voor donor worden ervaren als een mes op de keel etc. Misschien heb je dan het gevoel met de rug tegen de muur te staan wat argumenteren betreft omdat er niet zo veel argumenten zijn tegen donor worden? En dat je dan de 'schuld' van dat gevoel bij de ander legt, die je meteen maar mafia noemt? Dat wekt bij mij echt lachlust op: als je maar iets van de mafia zou weten zou je zulke goedkope vergelijkingen niet maken.

Ik weet het niet. Misschien horen we hier toch slechte gewetens heel hard roepen.
Miss Mara, ik heb het helemaal niet over een mes op de keel of over lynchen, maar ik vind de discussie erg onaangenaam en veroordelend tegen de niet-donoren. Daar doe jij ook aan mee met je "te angstig, te kortzichtig, te egoïstisch". Mag je misschien ook gewoon "niet willen"? Het doet mij vreselijk aan de discussie "wel een kind of geen kind" denken, die je ook nooit op argumenten kunt beslissen. Het gaat over gevoelens en die heb je nu eenmaal. Rationaliseren helpt dan weinig.
Wees blij!
tuurlijk kan je niet willen, Hekate! Ik zal altijd de vrijheid van iedereen verdedigen om zelf te kiezen om donor te worden. Maarrrr... en hier komt het grote verschil met het debat over wel of geen kinderen: jullie weigering een orgaan af te staan doet me wat, omdat dat zou kunnen betekenen dat er voor mijn kind geen orgaan beschikbaar is, mocht die ziek worden. Of voor mezelf, of voor mijn vader, of voor een collega, kennis, of zelfs voor een 'vreemde' wiens verhaal ik hier zo lees. Dat is de reden dat ik mensen een spiegel voor wil houden in de hoop dat ze alsnog donor willen worden. Voor mij is een mensenleven zo veel waard, dat ik het zo moeilijk vind voor te stellen dat je dat van een ander (bekende of vreemde) niet zou willen redden. En ik vraag me dan dus af wat er achter het 'niet willen' zit. Gewoon geen zin is het niet in de meeste gevallen. Als je dit topic doorleest lees je vooral verhalen van niet-donoren die met angst te maken hebben. Dat benoem ik dan. Ik behoud mij de vrijheid voor om daar een mening over te hebben, zonder dat ik iemand zou willen dwingen. Discussieren zeg maar. Dat jullie dat als veroordeling voelen, dat kan. We veroordelen toch bepaald gedrag van elkaar?

Tonkje vroeg of niet-donor willen zijn asociaal is. Mijn antwoord is ja. Leg me maar uit wat er mis is met mijn redenering, als je nog steeds vindt dat die niet door de beugel kan.
En ik maar denken dat we juist om te voorkomen dat iedereen een eigen definitie bedenkt, de betekenis van een aantal woorden hadden vastgelegd. Maar dat had ik dan vast ook verkeerd begrepen.

Net als Mara kan ik me moeilijk voorstellen dat iemand met al zijn 'gezonde' organen het graf of de oven in wil, als hij of zij daar iemand mee redden kan. Net zoals ik me niet kan voorstellen dat iemand al zijn materiele bezittingen mee zou willen nemen; ook daar maak je andere mensen (en de fiscus) heel blij mee.

Ook ik gun iedereen mijn organen als ik ze zelf niet meer nodig heb.

Maar in de eerste pagina's van deze discussie is regelmatig door niet-donoren gesteld dat zij ook geen organen willen ontvangen als dat nodig is. Kijk, dát zou ik dan graag even vastgelegd zien. Dan begrijp ik het nog steeds niet, maar heb ik er wel een stuk meer respect voor.
Miss Mara, dat geldt toch ook voor mijn ouders (moeder)/zus/vriendin? Overigens zou ik aan mijn zus wel een nier afstaan bij leven en na mijn dood laat ik het aan Hekaman over met de kanttekening dat ik wel wil doneren, maar als hij dat te moeilijk vindt op dat moment, ik het net zo lief niet doe. Ik was altijd een overtuigd donor totdat mijn vader plotseling overleed. Er was geen mogelijkheid voor hem om donor te zijn, maar ik had het op dat moment ook heel moeilijk gevonden; daarom laat ik het nu aan de nabestaande over.

Jouw mening over dat je het asociaal vind, vind ik prima, maar dat is slechts jouw mening, niet de mijne. Ik vind dat het belang van mijn nabestaanden die ik ken boven het belang van onbekenden gaat, zelfs als die daardoor komen te overlijden.

In het geval van de "geen kinderen discussie" krijg je ook op eni moment te horen dat de kinderen van een ander dus mijn billen komen vegen in het bejaardenhuis i.p.v. dat mijn kinderen hun billen vegen, dus in die zin kan het een ouder ook wat doen.

Discussieren prima, maar (en ik weet niet of jij dat doet, ik heb niet alle pagina's teruggelezen) een nader kan angst niet wegredeneren en als irreeel benoemen: dat weten we gewoon niet.
Wees blij!

Dáár loop ik nou ook de hele tijd tegenaan!
lekkerdan schreef op 06 augustus 2008 @ 17:19:

Ook ik gun iedereen mijn organen als ik ze zelf niet meer nodig heb.

Maar in de eerste pagina's van deze discussie is regelmatig door niet-donoren gesteld dat zij ook geen organen willen ontvangen als dat nodig is. Kijk, dát zou ik dan graag even vastgelegd zien. Dan begrijp ik het nog steeds niet, maar heb ik er wel een stuk meer respect voor.
Waarom? We hadden net gezegd dat het niet moet uitmaken wie in aanmerking komt voor een orgaan, beslissen slechts op medische gronden. Ik vind het raar dat je geen respect voor een mening hebt.
Wees blij!
MissMara schreef op 06 augustus 2008 @ 16:57:

tuurlijk kan je niet willen, Hekate! Ik zal altijd de vrijheid van iedereen verdedigen om zelf te kiezen om donor te worden. Maarrrr... en hier komt het grote verschil met het debat over wel of geen kinderen: jullie weigering een orgaan af te staan doet me wat, omdat dat zou kunnen betekenen dat er voor mijn kind geen orgaan beschikbaar is, mocht die ziek worden. Of voor mezelf, of voor mijn vader, of voor een collega, kennis, of zelfs voor een 'vreemde' wiens verhaal ik hier zo lees. Dat is de reden dat ik mensen een spiegel voor wil houden in de hoop dat ze alsnog donor willen worden. Voor mij is een mensenleven zo veel waard, dat ik het zo moeilijk vind voor te stellen dat je dat van een ander (bekende of vreemde) niet zou willen redden. En ik vraag me dan dus af wat er achter het 'niet willen' zit. Gewoon geen zin is het niet in de meeste gevallen. Als je dit topic doorleest lees je vooral verhalen van niet-donoren die met angst te maken hebben. Dat benoem ik dan. Ik behoud mij de vrijheid voor om daar een mening over te hebben, zonder dat ik iemand zou willen dwingen. Discussieren zeg maar. Dat jullie dat als veroordeling voelen, dat kan. We veroordelen toch bepaald gedrag van elkaar?

Ik ben gestopt met reageren in deze discussie omdat ik het inderdaad een onaangename discussie vond geworden (en opvallend genoeg om precies tegenovergestelde redenen dan hekate).

Wil nog wel even zeggen dat wat MissMara hier boven beschrijft ook voor mij de reden was om eerder wel deel te nemen aan de discussie, plus dat ik het idee had dat er een aantal misverstanden leefden die ik misschien kon ontkrachten. Helaas wordt dat laatste ervaren als 'mes op de keel' en 'drammen'.

Erg jammer.

Ik denk dat iedereen zich kan voorstellen dat dingen als doneren zijn omgeven met veel emoties, en misschien ook wel angst. Ik snap dat in ieder geval volledig. Ik vind het belangrijker dat ik (of mijn naasten) een ander mens een beter leven kunnen geven door wel te doneren. Daarvoor zet ik graag mijn eigen angsten opzij. Ook als het zou gaan om mijn vader of moeder of vriend, als zij doodgaan.

EDIT: toch weer gereageerd. Ik kan het niet laten. Anyway, ik wiil nog maar eens zeggen, ik snap de gevoelens van niet-donoren wel. Uiteindelijk vind ik zelf andere dingen zwaarder wegen. En vind ik het jammer dat andere mensen dat niet hebben, omdat de consequenties niet voor hun zijn maar voor andere mensen.
ik heb alleen het openingstopic gelezen maar:

ik vind het zeker niet egoistisch of aso als je geen donor wilt zijn. Wel vind ik het vreemd als iemand geen donor wilt zijn maar wél graag een orgaan van een ander wilt ontvangen.

Ikzelf ben wel donor. Ze mogen mij helemaal leeg halen als ik toch (hersen)dood ben. Ik hoef niet compleet begraven/gecremeert te worden. Heb er niets meer aan als ik dood ben, maar kan er wel een heleboel andere mensen mee helpen.
"omdat de consequenties niet voor hun zijn maar voor andere mensen."

Dat geldt altijd als je dood bent, ook als je wel doneert en je nabestaanden vinden dat niet prettig.

En mijn besluit is absoluut niet gebaseerd op misverstanden.
Wees blij!
hekate schreef op 06 augustus 2008 @ 17:54:

"omdat de consequenties niet voor hun zijn maar voor andere mensen."

Dat geldt altijd als je dood bent, ook als je wel doneert en je nabestaanden vinden dat niet prettig.

Daarom vind ik het belangrijk dat mijn eventuele nabestaanden op de hoogte zijn van mijn wensen. Als een van hen een enorm probleem daarmee zou hebben, dan zou ik er nog even over nadenken. Gelukkig denken zij er hetzelfde over als ik. Ik denk persoonlijk dat ik degenen die ik liefheb meer belast door geen keuze te maken, waardoor zij op een moeilijk moment ook nog eens zelf moeilijke beslissingen moeten gaan nemen, dan door wel een keuze te maken (of dat nu wel of niet doneren is), waardoor zij weten wat ik wil, en daar dus a) niet over hoeven te dubben en b) wellicht kracht kunnen putten uit de kennis dat dit is wat ik wilde, waardoor ze beter met de eventuele minder prettige aspecten van het doneren kunnen omgaan.

Daarnaast is een onprettig gevoel voor mijn nabestaanden heel vervelend, maar geen zaak van leven of dood. Wel of geen donororgaan ontvangen is vaak wel een zaak van leven of dood, of het beinvloed de kwaliteit van leven in ieder geval veel vergaander dan de invloed die mijn beslissing om als het kan te doneren heeft op de kwaliteit van leven van mijn nabestaanden. Dus, ook de gevoelens van de nabestaanden in overweging nemende komt het dus voor mij neer op een pro-donatie beslissing. Dat is dus mijn persoonlijke afweging. Ik vind niet dat jij dat perse ook zo moet doen ofzo. Iedereen hecht waarde aan andere dingen in het leven.

En mijn besluit is absoluut niet gebaseerd op misverstanden.

Ik geloof ook niet dat ik dat zei. Ik zei enkel dat ik indertijd een tijdje veel heb gepost omdat ik het gevoel had dat misverstanden over wat er nu precies gebeurt bij een heart-beating donatie mensen weerhielden van doneren. En dat ik daar op reageerde. Misschien heb ik dat niet duidelijk gezegd.

Ik denk dus niet dat alle beslissingen om niet te doneren op misverstanden zijn gebaseerd. Want het hebben van gevoelens, of welke waarde je aan je eigen of andermans gevoelens hecht, is niet objectief goed of fout. Daarin kan je enkel de andere kant van het verhaal laten zien, of zeggen dat jij het er niet mee eens bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven