geen donor = asociaal?

14-06-2008 18:16 1222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onderhand krijg ik het gevoel een vreselijk asociaal iemand te zijn, haast crimineel misschien zelfs, want ik heb er zeer bewust en weloverwogen voor gekozen om geen donor te zijn.

Terwijl er van alle kanten tegen je wordt gezegd dat toch vooral te zijn. Het kabinet heeft zelfs een 'diepe voorkeur' voor orgaandonatie.

Ik wil graag gewoon doodgaan als mijn tijd gekomen is en niet volkomen onnatuurlijk nog min of meer in leven gehouden worden, zodat ze bruikbare organen uit mijn lijf kunnen halen, om daarna pas en niet meer helemaal intact echt te sterven. Dat staat me vreselijk tegen.

Maar ook als je wel eerst gewoon 100% kunt sterven, lijkt het mij niets. Het is/was mijn lijf en daar direct in gaan snijden en weghalen na overlijden vind ik nogal oneerbiedig.

Dus nee, ik ben geen donor. Maar misschien wel asociaal?
tonkje wijzigde dit bericht op 14-06-2008 18:18
Reden: typefoutje
% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Countessa, in grote lijnen zijn we het eens wat betreft de discussie en de argumenten. Alleen valt mijn beslissing anders uit. Maar aangezien Hekaman weet hoe ik er over denk, is er nog altijd kans dat ik toch orgaandonor word.

Voor mij was het overlijden van mijn vader heel bepalend in die switch, maar ook dat is heel persoonlijk.
Wees blij!
O, ik ben dus een maffioos. Er zijn mensen die beweren dat ik lid ben van een criminele organisatie... en dat alleen maar omdat ik een geregistreerde donor ben, en vind dat iedereen dat zou moeten zijn.

Maar goed, ik begrijp dat andere mensen met een mening ook tot een criminele organisatie schijnen te behoren. Criminaliteit is een breed begrip tegenwoordig. Dit moeten we zeker positief opvatten toch? Pipi? Net als dat egoisme?

Wat ben je eigenlijk als je een ander geen tweede kans gunt, als je een ander niet een orgaan gunt wat jezelf niet meer kan gebruiken. Gewoon omdat je geen zin hebt om je te registreren, of omdat je geen zin hebt om iemand te helpen die je niet kent?

En wat ben als je om dat te vergoeilijken allemaal drogredeneringen aandraagt en iedereen die je daar kritische vragen over stelt persoonlijk aanvalt? Tot welke organisatie behoor jij?
hekate schreef op 06 augustus 2008 @ 18:48:

Countessa, in grote lijnen zijn we het eens wat betreft de discussie en de argumenten. Alleen valt mijn beslissing anders uit. Maar aangezien Hekaman weet hoe ik er over denk, is er nog altijd kans dat ik toch orgaandonor word.

Voor mij was het overlijden van mijn vader heel bepalend in die switch, maar ook dat is heel persoonlijk.
In grote lijnen zijn we het helemaal niet eens, de witte rook is ver te zoeken volgens mij. Het anti donorkamp is blindelings aan het schieten met alles wat ze voor handen krijgt, zolang het maar geen inhoudelijke argumenten zijn
Even mijn forumnaam veranderen in Madre Meds
REactie op de openingspost:

Het is net zo asociaal als je vuil niet scheiden, niet meedoen met twee minuten stilte op 4 mei en weigeren spaarlampen te gebruiken.

Het zijn dingen die je als NL burger DIENT te doen. Als je daar zonder goeie reden niet aan meedoet, ben je dan dus, sja, asociaal/onaangepast.

De vraag is alleen; kan dat jou aan je reet roesten? ;-)

Ik denk wel dat ik donor word als ik in NL ben. Ik zal het zo es met m`n man overleggen hoe hij daar over denkt (weet ik eigenlijk niet eens). Maar niet omdat Miepie, Koos en Kees van de overkant me anders uitkotsen. Zal effe lekker worden.
ik weet niet of het al besproken is hier (want geen zin om alles terug te lezen) , laatst heb ik een artikel gelezen over het donor zijn en daar werd verteld dat iemand die hersendood is nog pijn kan voelen tijdens het weghalen van de organen.

dit blijkt expres niet in de media te worden gebracht omdat ze anders bang zijn dat er nog minder donoren beschikbaar zullen zijn!

volgens dit artikel blijkt een donor dus een behoorlijke verdoving toegediend (ondanks hersendood) te krijgen tijdens het weghalen van organen.

weet dus niet of dit echt waar is, wilt het haast niet geloven, want krijg er kippenvel van!!

zelf ben ik wel donor en bloeddonor, maar het zet me wel aan het denken hoor.

wat in elk geval zeker is, ons wordt lang alles niet verteld!!
het heet niet voor niets hersendood. Je hersenen kunnen dus niets meer waarnemen. Ook pijn is iets dat hersenen aan geven. Dus als ze stuk zijn, kan je die pijn ook nooit voelen.

Verdoven kan niet, want dat gaat in de organen zitten.
MissM, ik heb de definitie uit Dikke van dale gebruikt wb egoisme. Niks mijn eigen interpratie.

En de term ´mafia´is hier zo bekend, ik ging er vanuit dat men dat wel snapte. Niet dus, want Meds bewijst maar weer dat die plaat vor d´r kop te dik is om tot door te kunnen dringen. Het gaat niet om het feit dat jij donor bent, het gaat om hoe jij dat denkt te promoten en hoe je anderen afschiet die geen donor zijn. Als je dat nu nog niet snapt.....

Meds, jij legt me argumenten om geen donor te zijn in de mond die ik nooit heb gebruikt. Typisch.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
HoiPippiLangkous schreef op 07 augustus 2008 @ 08:11:

En de term mafia is hier zo bekend, ik ging er vanuit dat men dat wel snapte. Niet dus, want Meds bewijst maar weer dat die plaat vor d'r kop te dik is om tot door te kunnen dringen. Het gaat niet om het feit dat jij donor bent, het gaat om hoe jij dat denkt te promoten en hoe je anderen afschiet die geen donor zijn.
Vind jou net zo goed tot die maffia behoren als je mensen afschiet waarvan de reden(en) waarom ze geen donor zijn je niet aanstaan.
zigga schreef op 07 augustus 2008 @ 04:31:

ik weet niet of het al besproken is hier (want geen zin om alles terug te lezen) , laatst heb ik een artikel gelezen over het donor zijn en daar werd verteld dat iemand die hersendood is nog pijn kan voelen tijdens het weghalen van de organen.

wat in elk geval zeker is, ons wordt lang alles niet verteld!!

Yep, is al besproken. En is volstrekt onmogelijk. hersenen zonder enige activiteit geven geen signalen meer door, dus óók geen pijnsignalen.

Die laatste stelling, kun/wil je die eens toelichten?
ik ben zoals eerder gezegd geen donor en wil ook geen organen van een ander. Het voelt gewoon niet goed, als je tijd gekomen is moet je mijns inziens gaan, niet kunstelen met organen om iemand zo krampachtig mogelijk in leven te houden. Maar dat is mijn mening. Het heeft bij mij niets met angst te maken. Ik vind het prima als mensen wel donor willen zijn, het is alleen niks voor mij.

Ik zou zelf niet blij zijn met een stuk vlees van een ander in me.
HPL, als je nu eens inhoudelijk ingaat op de argumenten die Meds heeft aangedragen zonder haar in het verdomhoekje te schoppen en met krachttermen te smijten?
kaatje_85 schreef op 07 augustus 2008 @ 08:25:

Het voelt gewoon niet goed, als je tijd gekomen is moet je mijns inziens gaan, niet kunstelen met organen om iemand zo krampachtig mogelijk in leven te houden.
Ah, dit is een leuk standpunt. Waar leg je dan de grens, moet je uberhaupt medisch ingrijpen bij ziekte? Is het niet gewoon je tijd als je -om maar een zijstraat te noemen- longontsteking krijgt? Of mag je er dan wel antibiotica in pompen?
lekkerdan schreef op 07 augustus 2008 @ 08:29:

[...]

Ah, dit is een leuk standpunt. Waar leg je dan de grens, moet je uberhaupt medisch ingrijpen bij ziekte? Is het niet gewoon je tijd als je -om maar een zijstraat te noemen- longontsteking krijgt? Of mag je er dan wel antibiotica in pompen?
medicatie ok maar het verwisselen van organen is voor mij gewoon een no/go area. En daar mag iedereen van vinden wat ze willen, dat zal mij worst wezen. Ik vind het een ranzige gedachte en daarom doe ik er niet aan mee.
Lekkerdan, ik ben allang ingegaan op argumenten. Ik heb allang uitgelegd waarom ik geen donor ben.

Ik ben niet degene die anderen begon uit te maken voor asociaal etc.

Ja ik gebruik termen als egoistisch (want in mijn ogen is de mens egoistisch, zelfs iets voor een ander doen, doet men uit egoisme, daar zijn hele onderzoeken naar gedaan. -als je bronnen wilt, je hebt het hele internet tot je besch ikking-) en de term 'mafia' is ook behoorlijk ingeburgerd hier.

Zo da's de laatste keer dat ik dat uit ga leggen, ik word er echt schijtziek van zo ondertussen.
duidelijk. maar wel iets anders dan "als je tijd gekomen is, moet je gewoon gaan" Met medicijnen kun je iemand net zo krampachtig in leven houden als met een orgaan.
Nou Kaetje, trek je kogelvrije vest maar aan X-D
HoiPippiLangkous schreef op 07 augustus 2008 @ 08:33:

Lekkerdan, ik ben allang ingegaan op argumenten. Ik heb allang uitgelegd waarom ik geen donor ben.

Je hebt uitgelegd waarom jij geen donor bent, maar je gaat niet in op de argumenten van Meds. Die behoort volgens jou tot de maffia. Als ik je probeer uit te leggen dát en waarom dat een nogal lullige beschuldiging is in deze discussie, ga je daar ook niet op in - we moeten maar begrijpen hoe jij het bedoelt en dus herhaal je het nog een paar keer. En dan beschuldig je anderen nota bene van 'niet lezen'

Zo da's de laatste keer dat ik dat uit ga leggen, ik word er echt schijtziek van zo ondertussen.
Joh, daar moet je mee oppassen! Voor je het weet heb je een donororgaan nodig (en daar schijnt een tekort aan te bestaan)
HoiPippiLangkous schreef op 07 augustus 2008 @ 08:38:

Nou Kaetje, trek je kogelvrije vest maar aan X-D

heb ik X-D

ben volledig gepansterd!
Wil je nu dat ik inga op de argumenten van Meds over donorschap of wil je het gaan hebben over hoe we de discussie voeren? Ik snap je ff niet.
HoiPippiLangkous schreef op 07 augustus 2008 @ 08:33:

Ik ben niet degene die anderen begon uit te maken voor asociaal etc.

Het woord asociaal is in de OP geïntroduceerd, en aan ons is gevraagd te reageren op de stelling: Ik ben geen donor. Maar misschien wel asociaal?

Verbaast het je dan dat een aantal mensen hier die vraag bevestigend beantwoordt? Hadden we allemaal 'Nee joh, tuurlijk niet!' moeten roepen?
MissMara schreef op 07 augustus 2008 @ 09:03:

[...]

Hadden we allemaal 'Nee joh, tuurlijk niet!' moeten roepen?
Ja
De manier waarop de discussie wordt gevoerd leidt nou niet direct tot begrip voor elkaars standpunten.

Als we nou eens zouden proberen om de ideeën van het andere 'kamp' niet als een persoonlijke aanval te zien, maar als pogingen om -zoals je zelf schreef- zoveel mogelijk mensen over te halen ook donor te worden als we het over de pro's hebben en als pogingen om begrijpelijk te maken waarom niet-doneren als de contra's posten

En als we dan vervolgens eens proberen om inhoudelijk op elkaar te reageren, zonder elkaar te verwijten egoïstisch (in de negatieve betekenis) of drammerig te zijn. Dat voegt namelijk zo weinig toe; het maakt alleen de discussie uiterst onsmakelijk.

Als we dan tenslotte ook nog kans zien om elkaar zonder oordeel te bevragen op het standpunt, dwingt dat om er nog eens goed over na te denken en zo helder mogelijk te formuleren. En dat helpt volgens mij wel.

Jij reageerde bijvoorbeeld naar Kaatje dat ze haar borst maar moest natmaken na haar antwoord op mijn vraag. Niet nodig, als Kaatje het ranzig vindt, vindt ze het ranzig. Maar noem het dan niet 'krampachtig in leven houden, terwijl je tijd gekomen is'. Dat doen we namelijk op heel veel andere manieren, zonder dat er een haan naar kraait.

Anyway - alweer een heel lang antwoord wat ook in 1 zin had gekund; ik wil graag een discussie op inhoud, die zuiver wordt gevoerd.
ik vind het zowieso niet cool om mensen maar vol te pompen met pillen of ander spul terwijl dat dat alleen maar tot uitstel van executie leidt. Klinkt hard maar daar komt het wel op neerr.
Maar Kaatje, alles wat we doen om gezond te blijven (sporten, uitkijken bij het oversteken, fruit eten, vaccinaties) leidt toch tot uitstel van de executie? [uitleg: we gaan toch uiteindelijk allemaal dood] Maar dat doen we toch omdat we van het leven genieten (over het algemeen dan) en bijv. er voor onze geliefden willen zijn (kinderen zien opgroeien enzo?)

Dat is toch ingebakken in onze soort?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven