Starten met Citalopram

27-08-2014 08:55 816 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat is de bedoeling...



Straks heb ik een afspraak met de dokter, die mij op advies van de psychiater Citalopram gaat voorschijven ivm een angststoornis en een beginnende depressie.

De angststoornis heb ik al zeker 10 jaar en ik heb goede en slechte perioden, maar helemaal weg is het nooit. Ook heb ik vreselijk veel lichamelijke klachten, waarschijnlijk door de altijd aanwezige spanning in mijn lijf.



Sinds de geboorte van mijn dochter gaat het echt niet goed. Eerst kreeg ik een postnatale depressie die helaas pas laat werd vast gesteld. Waardoor behandeling dus pas laat op gang kwam en ik al erg diep zat. Uiteindelijk ben ik er zonder medicijnen uit gekomen, maar de angst en paniek is nooit weg gegaan. De paniekaanvallen had ik wel redelijk onder controle, maar de angstgedachten kon ik niet stoppen, maar het was leefbaar.

Nu sinds een paar weken is de paniek ook weer volledig terug en zit ik weer thuis. Iedere ochtend is de angst voor een nieuwe dag er weer. En ik ben het zo zat, dat vechten tegen alles.



Na een afspraak met de psychiater vindt zij het tijd om nu dan maar aan de AD te gaan. Ik ben al 10 jaar bezig met verschillende therapieën en mezelf door de dagen heen worstelen. Ik wilde nooit aan de AD, maar nu weet ik even niet welke andere oplossing er is. Ik moet namelijk wel voor mijn kind zorgen en dat lukt niet. Zij raakt over haar toeren als ze bij mij is omdat ik zo gespannen ben en veel huil. Ik kan ook niks van haar hebben en val snel uit tegen haar. Ik heb al te veel aan mezelf.



Maar ik zie dus zo vreselijk op tegen het beginnen met de Citalopram. Wat gaat het doen met mij? Krijg ik veel last van de bijwerkingen? Lukt het me wel om me door de komende weken heen te slaan? Wat als het niet aanslaat? Ik ben bang voor de mallemolen van verschillende AD's proberen. Opbouwen, afbouwen, bijwerkingen etc.

Hopelijk kan ik hier mijn hart een beetje luchten en wellicht heeft iemand ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal en welkom nieuwe meeschrijvers.



joko: ik ging ook na 2 weken van 10 naar 20. Hier heb ik weinig tot geen last van gehad. Wat is dat erg he, die angst. Vreselijk. Altijd maar bang zijn, dat sloopt je. Ik hop dat de AD jou net zo goed zal helpen als dat het mij helpt tegen angst.



Hoi Luaska, Fijn dat je weinig bijwerkingen lijkt te hebben. Het lijkt me erg vreemd om als psycholoog zijnde terecht te komen bij iemand anders. Heb je niet de neiging om vooral zelf veel uit te pluizen?



Pixymama; ik merkte ook snel verschil in mijn angst. Vooral in de onrust. Al na een dag of 10 was dat onrustige, bange gevoel wat ik ongeveer de hele dag voelde weg. Volgens veel mensen kun je pas na een paar weken verschil merken, maar ik was echt duidelijk relaxter. Misschien een placebo effect, het zal me een rotzorg zijn. Bij jou lijkt het net zo te zijn. Wat goed dat je zo goed bezig bent met jezelf, dat zal ook echt heel veel helpen. Goed voor jezelf zorgen is eigenlijk stap 1. Maar soms heb je een steuntje in de rug nodig om dat voor elkaar te krijgen. Volhouden zo!



Heerlijk bibaatje dat het slapen beter gaat! Hopelijk slaapt je zoon ook weer snel wat beter, voor hemzelf en voor jou. Succes morgen bij de therapeut en geniet van je vakantie. Regent het bij jullie ook zo? Lekker binnen rommelen zeker?



Hier gaat het verder goed, gewoon z'n gangetje. Veel leuke dingen in het verschiet en ik ben begonnen met breien. Het lukt nog voor geen meter, maar ik zag zulke leuke boerderijdiertjes van wol voor dochter. Dus in een opwelling het patronenboekje en wol gekocht. Ik moet er echt voor gaan zitten en me goed concentreren, wat best lekker is want ik kan dan nergens anders aan denken. Nu heb ik mezelf even pauze gegeven want ik kwam niet verder en raakte iets gefrustreerd, haha. Het is moeilijker dan het lijkt!
Alle reacties Link kopieren
Haha levin5, jij breien, ik haken... hoe krijgen we het weer voor elkaar. Wij leven een parallel leven ;) Grapje hoor!!



Fijn dat het allemaal lekker loopt. Pas goed op jezelf, dan blijft de opgaande lijn.



Nieuwe schrijvers, van harte welkom!
Ik haak ook! Vorig jaar begonnen, inmiddels echt verslaafd en vind het heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Wat een creatievelingen zeg.. Goed hoor. Ben zelf niet zo creatief met handwerken etc.. Hou wel erg van fotograferen en schrijven. Maar dat is weer anders.



@levin, je klinkt goed! Houden zo... Het regent hier idd ook veel. Afgelopen dagen veel binnen gerommeld met de kids. Zodra het kon lekker naar buiten, dat heeft vooral mijn zoon erg nodig. En ik eigenlijk ook, knap daar altijd van op.



@Joko, ik kreeg de slaapverlamming niet van de AD, heb daar al zolang ik me kan herinneren af en aan last van.

Ik heb ook (weer) pammetjes erbij, dit keer oxazepam om de vicieuze cirkel van het slapen wat te doorbreken. Werkt goed tot nu toe. Neem het niet elke dag, alleen als ik erg gespannen ben.
Ben vreselijk duf. Ik vind het wel moeilijk om te gaan werken. Op mijn werk weet niemand het. Hoe zijn jullie die eerste weken doorgekomen?
Alle reacties Link kopieren
Ik merk allemaal positieve dingen en daar ben ik heel blij mee!



Maar sinds gisteren voel ik me weer helemaal ziek. Last van een licht hoofd, last van mijn buik en vandaag ook last van 'slungelige' armen en benen.



Is dat herkenbaar voor jullie, een terugval in last van bijwerkingen in de wenperiode?
Alle reacties Link kopieren
Ik was in die tijd thuis Joko. Ik was al ziek gemeld omdat ik al niet meer kon werken. Ik had het wel iedereen verteld dat ik was gestart met AD, collega's, familie, buren. Ze hielpen me allemaal door die eerste weken heen met veel lieve berichtjes en bezoekjes.



He pixymama, het wisselde bij mij ook erg die eerste weken. De ene dag ging het beter dan de andere. En iedere keer ook weer andere bijwerkingen. Zelfs na een paar weken had ik af en toe nog een dag last.



Succes allemaal vandaag!
Vervelend pixymama, hoe lang ben je al bezig? Volgens mij kunnen de eerste 6 weken heel wisselend zijn.



Levin, mijn directe omgeving weet het ook en zijn heel steunend. Mijn vorige werk, waar ik ziek werd/was, was ook op de hoogte. Inmiddels heb ik een andere functie en kon ik, mede daardoor, weer volledig werken en heb dus niets gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor pixiemama, dat je af en toe even terugvalt voor je gevoel. Zou me daar niet teveel zorgen over maken, ook al is het natuurlijk vervelend.



Op mijn werk wisten ze het ook, ik heb echt geboft wat betreft begrip van leidinggevende etc. Ben er ook heel open over, dat werkt voor mij het beste. Ik werk therapeutisch een aantal uren per dag.



Vanmorgen weer mijn wekelijkse bezoekje awn de psychotherapeut gehad.. Het ging best goed. Eerste begin gemaakt met emdr. Best intensief en ik ben nu echt enorm moe. Voel me een beetje alsof ik er niet helemaal bij ben, heel gek. Weet niet of het door de emdr komt. Zit ook met een keelontsteking ben ik bang. Dacht dat het wel zou overwaaien maar kan nauwelijks meer slikken en eten. Zou dit vanzelf overgaan of toch maar even naar de dokter?
Alle reacties Link kopieren
@bibaatje Naar de dokter kun je toch sowieso? Keelpijn is niet fijn.



Bedankt voor alle harten onder de riem. Ik vond al dat ik er makkelijk vanaf kwam met twee dagen bijwerkingen. Even geduld dus. Ook een goede oefening



Bij mij weet op mijn werk ook niemand iets. Dat vind ik fijner. Maar wel onhandig op dagen als vandaag.
Bibaatje, ik weet van emdr dat je best heftige reacties erop kan krijgen, zoals er niet helemaal bij zijn. Mijn man heeft emdr gehad.

Gewoon even langs de domter, kan toch geen kwaad....
Alle reacties Link kopieren
Ja, ga morgen meteen even bellen, hoop dat ik even mag komen. Heb echt pijn, ook in mijn oor. Vind mezelf al snel een aansteller, vandaar dat ik twijfelde om de dokter te bellen. (Is mijn strenge stem, werk eraan met psych ☺️)



Had al eerder gehoord dat je heftig kunt reageren op emdr, maar de psych heeft daar gek genoeg niets over gezegd. Voel me nog steeds raar, beetje een toeschouwer van mezelf ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook emdr gehad en herken het wel bibaatje. Mijn psych zei dat de naweeën van zo'n behandeling soms wel 3 dagen kan duren. Ik vond emdr wel een wondermiddel, ik heb er veel baat bij gehad, al was mijn behandelpunt niet zo groot. Ik hoop dat het jou ook goed doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop het ook, Welsie. Heb er wel hoge verwachtingen van, hoop dat ik niet teleurgesteld wordt. Het zijn best wel 'grote' dingen waarvoor ik het krijg dus ik denk dat het niet makkelijk is. We beginnen bij het meest recente en minst moeilijke, ben benieuwd.
4de dag van de ad. Ben echt kapotmoe en slaap slecht. Mijn hoofd is wakker, maar mijn lichaam is moe. Qua hoofd zitten er wel watten in en minder angst dus dat is fijn.



Ik ga qua werk nu wel even mailen dat ik begonnen ben met medicijnen en last heb van debijwerkingen. Hoe of wat laat ik in het midden. Zie wel hoe het dan uitpakt verder. Ik hoop nog wel te kunnen werken, maar misschien even op halve kracht.
Alle reacties Link kopieren
Vind dat toch wel verstandig hoor Joko, dat je dat mailtje stuurt. Dan begrijpen ze het tenminste als je je niet lekker voelt.

Dat slechte slapen is heel herkenbaar. Wanneer neem je de citalopram? Het kan nog wel verschil maken of je het 's ochtends of 's avonds neemt. Ik neem het nu in de avond en vind dat veel prettiger.



Ik zit te wachten om naar de huisarts te gaan, hoop dat ik een kuurtje krijg. Nauwelijks kunnen slapen en superveel pijn.. Mag ook alleen paracetamol en dat werkt niet voldoende.
Ik he de mail gestuurd. Ik vind dat ook gewoon fijner, ik hou niet van liegen.



Ik neem het 's avonds omdat ik er wel duf van word, aua slapen denk ik dat het gewoon een bijwerking is...hoop ik inslapen gaat prima, ik ben heel moe dus lig om 20:00 te slapen. Dan maak ik een ruk tot 3:00 en daarna is het klote. Maar wel logisch natuurlijk.....



Succes bij de dokter.
Alle reacties Link kopieren
Pfff, hier zijn de bijwerkingen ook niet echt fijn. Ik heb sinds gisteren echt zoooo'n buikpijn. En ik ben misselijk, het lijkt wel ochtendmisselijkheid - zelfs dingen die sterk ruiken laten me over m'n nek gaan. Sinds gisteravond niets binnen kunnen houden, dit werkt niet erg prettig vandaag. Gelukkig bijna weekend.
Knap dat je uberhaupt gaat werken pixymama!
Alle reacties Link kopieren
EMDR schijnt inderdaad pittig te zijn bibaatje. ik hoop heel erg dat het je gaat helpen! Ik hoor er veel goede verhalen over.

Heb je een kuurtje gekregen? Ik heb vorige week tijdens mijn griep ook een keelontsteking gekregen, maar dat moest ik uitzieken. Het werd na een dag of 3 inderdaad minder, maar nog steeds voelt m'n keel niet helemaal soepel..



Heb je al reactie op je mail joko? Het is goed dat je ze op de hoogte stelt, het begin kan gewoon best wel tegenvallen. Ik werd ook steeds rtussen 02:00 en 03:00 wakker. Een nare bijwerking is dat, dat slechte slapen.. Hopelijk duurt het niet te lang. Kun je overdag een beetje uitrusten?



Vervelend pixymama, zijn het wel de bijwerkingen of heb je een (buik)griepje te pakken? Dat heerst nu natuurlijk ook ontzettend. Sterkte in ieder geval.



Ik ben gisteravond lekker uit eten geweest met een vriendin, laat thuis en dus laat in bed. Na een uurtje slapen werd ik wakker met hartkloppingen. Ik werd er een beetje paniekerig van, maar binnen een paar minuten zakte dat af, de hartkloppingen bleven nog wel even. Slapen lukte me ook niet meer. Toen bedacht ik me dat ik na het eten 2 cappuccino had genomen. Koffie heb ik eigenlijk afgezworen na die periode met paniek en hartkloppingen, nu weet ik weer waarom. Dochter werd ook nog 2 keer wakker met een beetje verhoging, dus het was een kort nachtje. Maar gelukkig bijna weekend waarin we helemaal niets hebben gepland, heerlijk!



Ik ben nog steeds zo benieuwd naar Raio... meis, als je een keertje tijd hebt hoor ik graag van je!
Alle reacties Link kopieren
Geen kuurtje gekregen, het is een virale keelontsteking. Wel goede pijnstilling gekregen, diclofenac en dat helpt wel. Voel me wat beter en kan tenminste weer wat eten en drinken.



Net bij mijn nieuwe fysio geweest, ging wel goed ook al was het wennen. Soms baal ik zo van mezelf dat ik zo 'raar' ben.. Ik kan niet eens normaal een fysiobehandeling ondergaan zonder extreme stress. Ik weet wel dat ik eraan werk enzo maar het gaat me niet snel genoeg. Het lijkt me zo fijn om niet meer bang te zijn voor fysiek contact en dat het wat natuurlijker wordt allemaal.

Het is logisch dat iets wat zo veel tijd heeft gehad om te ontstaan niet in een paar maandjes over is maar ben er een beetje klaar mee.

Sorry voor gezeur, beetje een dip vandaag.
Is geen gezeur bibaatje! Ik baal ook vaak dat ik niet normaal kan werken.....



Ik kreeg geen reactie op mijn mail, maar collega's waren heel lief toen ik op kantoor kwam. We werken met 5 personen op vrijdag en die weten het nu dus. Niet alles....maar wel dat ik nu aan de ad zit. Ze waren heel postief! En lief! Ik werk in een softe sector dus iedereen had wel een eigen verhaal. Ik vind het nu erg fijn dat sommige het weten.



Hoe ging het werken pixymama?
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, normaal gesproken lees ik mee. Ben een paar weken gestart met Citalopram (laagste dosis). Twee weken hel in mijn hoofd, maar daarna weer redelijk normaal. En nu toch een lichte terugval. Het is buiten mooi weer en ik zit de hele dag achter de laptop series te kijken, omdat ik niet weet wat ik anders zou moeten doen (lees: geen zin in). Maar goed, this too shall pass. Waar ik wel mee zit is dat mijn libido erg afneemt bij het gebruik van Citalopram. Daar baal ik erg van. Hoe gaan jullie hier mee om?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Rory, welkom hier 😃

Bij mij werkt het goed om toch te gaan doen waar je geen zin in hebt... Dus even in de benen, wandelingetje of boodschap doen, iemand bellen voor koffie oid. Kun je dat opbrengen?

Werk je ook, of heb je andere dagbesteding?



Wat betreft libido geen tips hier, merk daar niet veel verandering in. Ook omdat dat hier om andere redenen al moeizaam is. Maar het is een bekende bijwerking.
Alle reacties Link kopieren
Dank je, Bibaatje. Het is ook een beetje mijn eigen schuld geweest. Eergisteren was ik tot 3 uur 's nachts op omdat ik een serie aan het volgen was. Ik merk dat mijn bioritme helemaal van de kaart is, wanneer ik te laat naar bed ga. Hierdoor lag ik gisteren al om 22 uur in bed. Maar ik voel mij vandaag al iets beter. Ik heb vandaag en morgen wat afspraken staan. Dat dwingt mij weer om sociaal te zijn. Mijn depressie slaat het hardst toe wanneer ik alleen ben. Voor de buitenwereld ben ik sociaal en betrokken. Alleen vrienden die mij na staan, zijn op de hoogte van de situatie. Gelukkig werk ik en dat is mijn redding geweest. Vreemd genoeg kan ik hier wel mijn energie in kwijt. Maar privé voelt het aan alsof ik een zooitje van maak. Ben mid 30 en de meeste mensen om mij heen zijn bezig met huisje-boompje-beestje. Ik ben de eeuwige vrijgezel (met een vaste scharrel), wat soms confronterend is. Niet dat ik nu perse kinderen wil. Maar het voelt wel een beetje aan alsof ik de boot aan het missen ben. Mijn huidige status waarin ik verkeer nodigt ook niet uit om vrolijk te gaan daten. Ik ben erg gevoelig geworden (na ervaringen uit het verleden) dat ik een dikke muur om mij heen heb gebouwd. Ik zou ook niet meer weten hoe ik iemand emotioneel kan toelaten, zonder mijn angst los te laten dat ik eventueel kan worden gekwetst.

Ik heb meer getypt dan mijn bedoeling was geweest, maar het voelt wel even fijn.



En hoe gaat het met jou? Ik hoop dat je inmiddels af bent van je keelontsteking. Fijne dag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven