Starten met Citalopram

27-08-2014 08:55 816 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat is de bedoeling...



Straks heb ik een afspraak met de dokter, die mij op advies van de psychiater Citalopram gaat voorschijven ivm een angststoornis en een beginnende depressie.

De angststoornis heb ik al zeker 10 jaar en ik heb goede en slechte perioden, maar helemaal weg is het nooit. Ook heb ik vreselijk veel lichamelijke klachten, waarschijnlijk door de altijd aanwezige spanning in mijn lijf.



Sinds de geboorte van mijn dochter gaat het echt niet goed. Eerst kreeg ik een postnatale depressie die helaas pas laat werd vast gesteld. Waardoor behandeling dus pas laat op gang kwam en ik al erg diep zat. Uiteindelijk ben ik er zonder medicijnen uit gekomen, maar de angst en paniek is nooit weg gegaan. De paniekaanvallen had ik wel redelijk onder controle, maar de angstgedachten kon ik niet stoppen, maar het was leefbaar.

Nu sinds een paar weken is de paniek ook weer volledig terug en zit ik weer thuis. Iedere ochtend is de angst voor een nieuwe dag er weer. En ik ben het zo zat, dat vechten tegen alles.



Na een afspraak met de psychiater vindt zij het tijd om nu dan maar aan de AD te gaan. Ik ben al 10 jaar bezig met verschillende therapieën en mezelf door de dagen heen worstelen. Ik wilde nooit aan de AD, maar nu weet ik even niet welke andere oplossing er is. Ik moet namelijk wel voor mijn kind zorgen en dat lukt niet. Zij raakt over haar toeren als ze bij mij is omdat ik zo gespannen ben en veel huil. Ik kan ook niks van haar hebben en val snel uit tegen haar. Ik heb al te veel aan mezelf.



Maar ik zie dus zo vreselijk op tegen het beginnen met de Citalopram. Wat gaat het doen met mij? Krijg ik veel last van de bijwerkingen? Lukt het me wel om me door de komende weken heen te slaan? Wat als het niet aanslaat? Ik ben bang voor de mallemolen van verschillende AD's proberen. Opbouwen, afbouwen, bijwerkingen etc.

Hopelijk kan ik hier mijn hart een beetje luchten en wellicht heeft iemand ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, Pixiemama. Vervelend hè. Ik weet niet of het helpt, maar het gaat over! Merk je ook al iets positiefs?



Welsie, goed van je te horen. Positieve ontwikkelingen op je werk dus, goed hoor! Maar ook spannend lijkt me. Heb wel bewondering voor je dat je dat allemaal doet hoor. Vervelend dat het piekeren weer terug is gekomen.



Levin, al wat beter? Heb je die nare griep die rondgaat?



Hier gaat het best redelijk. Ik heb de afgelopen drie dagen vol gewerkt en dat was wel een beetje teveel. Grote problemen op het week wat betreft de bemanning van groepen, dus dan voel ik me toch verantwoordelijk en heb ik twee dagen een groep gedraaid. En vandaag een studiedag. Ik loop dan veel te hard van stapel en dat is niet goed. Toch is het ook fijn om mijn vak weer te doen en haal ik er wel voldoening uit. Maar ik merk aan alles dat ik niet te snel moet gaan.



Therapie gaat goed, we maken wel stappen ook al is het langzaam. Ik doe nu oefeningen om wat milder te zijn naar mezelf en irrationele strenge gedachten af te leren. Best moeilijk. Ook zijn we bezig met voorbereiding van de emdr en dat is niet makkelijk. Terug gaan naar moeilijke ervaringen kan ik nog niet zo goed en dat moet ik dus oefenen. Maar het gaat steeds een beetje beter dus ik kom er wel denk ik.



Slapen gaat iig wat beter, ik heb een paar keer oxazepam gebruikt. Ik slaap er niet meteen van, maar ben wel een stuk meer ontspannen en uiteindelijk ga ik dan ook rustiger naar bed.



Al met al op de goede weg dus.



Fijn weekend allemaal 👍
Alle reacties Link kopieren
Fijn, die herkenning. Vandaag nog steeds dat dronken gevoel, gister nam het tegen de avond wel af. Verder nog niets positiefs te melden, maar goed: het is ook pas dag 6! Ik heb nog wel even te gaan.



Maandag weer werken na een weekje vakantie. Ik ben benieuwd. Zie er ook wel een beetje tegenop. Al vind ik de regelmaat sowieso weer erg fijn!



Jullie werken ook gewoon allebei. Dat was altijd wel een beetje mijn schrikbeeld, dat als je depressief bent, je ook niet meer kunt werken.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de medicijnen voor een depressie? Ik ben niet depressief maar heb ze voor angsten en paniek. Daar werkt het ook goed bij.



Ik werk idd, maar wel therapeutisch. Ga wel weer meer opbouwen binnenkort.



Doe je verder nog iets als therapie oid? Vaak is enige ondersteuning wel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Tja, SSRI's zou ik pas aan beginnen als ik echt niet meer mijn bed uit kom. En zelfs dan geloof ik er niet in.



Het medicijn is overigens nog jong en niemand weet nog welke lange termijn gevolgen het medicijn exact heeft. Steeds meer studies wijzen uit dat de medicijnen blijvende schade aanrichten en de levensverwachting al dan niet aanzienlijk kunnen verkorten!!!



Inmiddels komen er steeds meer meldingen van blijvende seksuele problemen (niet zelden totale impotentie bij de man en voor man en vrouw geen vermogen meer tot klaarkomen DUS OOK NA HET STAKEN van de SSRI!!! Tijdens het gebruik heeft naar zeggen 60% hier last van. Neem maar van mij aan dat dat percentage in werkelijkheid hoger ligt daar er veel schaamte heerst en niet iedereen er eerlijk voor uitkomt. Ik ga voor zo'n 80%. Lekker voor je levensvreugde, tenzij jij en ook je partner bereid zijn om het seksleven aan de wilgen te hangen.



Dan zijn er nog de ontwenningsverschijnselen wanneer je dan toch maar wilt stoppen/afbouwen die op z'n zachtst gezegd NIET NICE zijn.



Natuurlijk lees je ook veel positieve publicaties. Reken maar dat die door de farmaceuten zijn gepubliceerd. De negatieve publicaties lees je van onafhankelijke onderzoekers.



En natuurlijk hoor je ook veel mensen zeggen dat het middel voor ze werkt. Maar inmiddels is al lang uitgewezen dat 70% van het positieve effect uit placebo bestaat.

Daar tegenover staat dat de medicijnen bij veel mensen de klachten alleen maar verergeren....



Overigens is de theorie dat depressie en angst met een lage serotoninespiegel te maken heeft helemaal niet hard bewezen. Er zijn gelukkige mensen met een lage serotoninespiegel en depressieve mensen met een hoge serotoninespiegel.

Angst en depressie hebben veel meer te maken met norepinephrine, dopamine en vooral bij angst: GABA. Daar zijn andere medicijnen voor. Vaak verslavend helaas maar ja, als je toch iets wilt dat echt werkt.....



Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat de farmaceutische industrie een grove misser heeft gemaakt waarin ze miljarden hebben geïnvesteerd. Om er toch het beste uit te halen worden huisartsen gebrainwashd en overtuigd om de middelen toch voor te blijven schrijven tegen aantrekkelijke provisies.



Maar ik zou zeggen, probeer het als je geen andere uitweg ziet. Weet trouwens niet of je al intensief aan lichaamsbeweging doet? Zo niet, ga dan sporten en je hebt gegarandeerd je gewenste effect op natuurlijke wijze en zonder bijwerkingen.
Alle reacties Link kopieren
Ah, daar is Postman weer
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik weer ja......
Alle reacties Link kopieren
Postman, ik lees nogal veel aannames van jouw kant. Dit is een topic over ervaringen met Citalopram, niet voor mensen die komen stoken. Heb je zelf ervaring met een ssri, depressie of een angststoornis? Want je kunt hier wel gaan strooien met allerlei studies (bronnen?), maar feit is dat Citalopram voor een heel aantal mensen hier het leven wat draaglijker maakt. Wie ben jij dan om hier zo'n verhaal te posten.
Alle reacties Link kopieren
Heb Paroxetine en ook Citalopram geslikt.



Door de bijwerkingen gestopt. Deed ook geen zak voor mijn angsten.



Ben gaan sporten. Voel me nu goed.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het voor jou heel fijn dat sporten helpt. Maar dat geldt niet voor iedereen. Voor mij persoonlijk komt je post kwetsend over. Alsof we voor niets medicatie gebruiken. Als mijn probleem met alleen sporten op te lossen zou zijn, had ik ook geen medicatie gebruikt natuurlijk. Helaas is het in mijn geval wat complexer.
Alle reacties Link kopieren
@bibaatje

Ja, voor een depressie die verweven zit met mijn eetstoornis. Ik ben daar ook onder behandeling, maar liep telkens vast. Ik hoop met ad voorbij dat vastlooppunt te komen, zodat ik verder kan knokken en dat dan ook iets gaat opleveren. (En als ik dit teruglees zie ik dat het er redelijk gefrustreerd en verbeten staat, ik hoop dat die scherpe randjes ook wat afnemen.)
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niet kwetsend overkomen maar geloof me... Sporten helpt ieders brein om endorphinen aan te maken op dezelfde manier als AD dat zou moeten doen. Dat is aangetoond. Sporten is natuurlijk wel vele male gezonder en in plaats van aan te komen krijg je er ook nog eens een goed lichaam van. Een duurzame oplossing die ook nog eens positief werkt op je zelfbeeld.



Bottomline, onze lichamen zijn nog steeds geprogrammeerd op veel beweging ipv het gezit en gelam op kantoren. Vindt je het gek dat we met z'n 'allen' te weinig endorphinen aanmaken?



Als sporten voor jou niet helpt probeer dan harder te sporten en ook, heel belangrijk, geen vette of suikerrijke zooi te eten. Je bent wat je eet en depressie en angst hebben heel veel te maken met je levensstijl en dieet!



Hierbij wil ik het laten.
Alle reacties Link kopieren
@postman: ik denk zeker dat veel sporten en gezond eten een goede bijdrage kunnen leveren aan het herstel van een depressie en aan het voorkomen van een nieuwe depressie.

Bij mij is gaat het om een traumagerelateerde angststoornis en daar ligt het wat anders. Maar laten we het inderdaad hier maar bij laten.



@pixymama; een eetstoornis is ook naar zeg. Heb je dit al al lang? Ik hoop dat de medicatie je net even dat steuntje in de rug geeft.
quote:postman schreef op 21 februari 2015 @ 17:16:

Ik wil niet kwetsend overkomen maar geloof me... Sporten helpt ieders brein om endorphinen aan te maken op dezelfde manier als AD dat zou moeten doen. Dat is aangetoond. Sporten is natuurlijk wel vele male gezonder en in plaats van aan te komen krijg je er ook nog eens een goed lichaam van. Een duurzame oplossing die ook nog eens positief werkt op je zelfbeeld.



Bottomline, onze lichamen zijn nog steeds geprogrammeerd op veel beweging ipv het gezit en gelam op kantoren. Vindt je het gek dat we met z'n 'allen' te weinig endorphinen aanmaken?



Als sporten voor jou niet helpt probeer dan harder te sporten en ook, heel belangrijk, geen vette of suikerrijke zooi te eten. Je bent wat je eet en depressie en angst hebben heel veel te maken met je levensstijl en dieet!



Hierbij wil ik het laten.Je bent wat je eet.. zei de kannibaal
Alle reacties Link kopieren
@bibaatje

Ja, ik rekende het van de week uit en toen kwam ik op 20 jaar! Tijd om ermee af te rekenen dus.



terug! Ik vind een traumagerelateerde angststoornis heel erg verschrikkelijk klinken. Fijn dat citalopram jou een beetje helpt.
Alle reacties Link kopieren
quote:postman schreef op 21 februari 2015 @ 17:16:



Hierbij wil ik het laten.Fijn!
Alle reacties Link kopieren
Grappig om te zien dat er altijd weer veel mensen meelezen waar je geen weet van hebt. Deze discussie met postman hebben we volgens mij eerder ook al eens gehad. Volgens mij kwamen we toen tot dezelfde conclusie. Fysieke inspanning kan voor veel mensen een oplossing zijn voor angst/paniek en depressie, maar net zo goed voor veel mensen niet. Net als dat AD voor veel mensen de laatste strohalm is, omdat al het andere niet werkt. Zoveel mensen, zoveel mogelijkheden. Niemand kiest zomaar voor AD, daar gaat volgens mij altijd een zware weg aan vooraf. Als er een succesformule zou zijn waarmee je altijd van al die ellende afkwam zouden we een gat in de lucht springen. Laten we met z'n allen respect hebben voor de weg die een ieder moet afleggen.



Goed! Hier gaat alles goed, gisteren de eerste voetreflex gehad, heeft natuurlijke even tijd nodig voor je daar iets van kunt zeggen. Donderdag weer. Dit weekend een heerlijk rustig weekend, heb het haken weer opgepakt... een ideale hobby tegen piekeren, want tellen en piekeren gaat niet samen. Vanmorgen gestart met het fotoboek van het 1e jaar van onze dochter, ze wordt binnenkort alweer 3. Kortom, lekker bezig eigenlijk.



Raio meis, waar ben je???
Alle reacties Link kopieren
deze discussie hebben we inderdaad al eerder gevoerd met Postman. Ik denk dat sporten en gezond eten voor iedere verstandig is en daarom pak ik per vandaag het hardlopen weer op. De afgelopen tijd heb ik echt te weinig gesport. Hopelijk heb ik nog iets van conditie....



Hoe was jullie weekend? Ik ben sinds vrijdag weer opgeknapt van de griep, maar was het weekend nog wel moe. Dus rustig aan gedaan en alleen eventjes naar net tuincentrum geweest. Ik heb trouwens niet het idee dat de medicatie minder werkt door de griep. Ondanks dat ik een paar keer alles eruit heb gegooid. Ik kon er ook nergens iets over terug vinden.



Ik ben benieuwd naar de voetreflex Welsie, het lijkt me best fijn. Ben je iets leuks aan het haken? Haak je ook knuffeltjes enzo? Mijn zus maakt zulke schattige beestjes.



Succes vandaag op je werk pixymama! Heb je nog veel last van dat dronken gevoel?



Ik ga zo ook weer lekker werken. Vandaag nog 6 uurtjes, volgende week naar 7 en dan naar 8. Als dat gied gaat, wat ik wel verwacht, dan word ik weer 100% beter gemeld!!
Ik vind het wel heel interessant wat Postman te zeggen heeft. Ook ik ben 4dagen geleden begonnen met Citalopram, en ik schrik van wat postman schrijft. Heb je bronnen, Postman? Ik zou me hier wel verder in willen verdiepen.



Ik heb momenteel erg veel last van bijwerkingen en slaap maar 3 uur per nacht momenteel. Op de een of andere manier voelt het niet goed om dit middel te nemen. En als ik dan zo'n bericht lees van blijvende seksuele schade bijvoorbeeld, dat zou ik echt heel erg vinden en juist mijn goede seksdrive heeft me lang tegen gehouden om

met AD te beginnen. Daar haal ik namelijk plezier uit en dit weekend ging het al een stuk moeilijker, daar ben ik erg verdrietig over. Ik twijfel of ik door moet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Werken gaat best oké. Ben zelfs op de fiets gegaan, dat is lang geleden.



Het 'dronken' gevoel is sinds gister best afgenomen, ik merk er nog maar een beetje van en dat is makkelijk te negeren.



@Levin5 Wat fijn dat het op je werk goed gaat. Dat doet een hoop voor je.
Hallo allemaal

Mag ik meeschrijven? Ik ben sinds maandagavond begonnen met 10 mg paroxetine. Ik heb angststoornis sinds 2 jaar en met therapie heel ver gekomen. Van niet meer werken naar weer werken. Alleen dat laatste restje angst lijk ik niet kwijt te raken. En nu was ik het zat....en moe. Ik wil die klote angst niet meer. Dus aan de ad, wel in combi met therapie/therapeut (start ik maandag mee)

Ik was heel bang voor de bijwerkingen, maar die vallen me nog wel mee. Ik kon gister gewoon werken.....wat ook wel bijzonder was, want ik hoopte dit keer niet dat mijn autoband lek was zou het al werken? Of doet mijn eigen psysche dit ook?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Joko,

Bij mij was 10 mg ook zonder bijwerkingen. Toen ik naar 20 mg overstapte heb ik twee dagen echt enorme last gehad en nu ben ik nog een tikje wiebelig, maar dat zou niet eens aan de ad hoeven te liggen.

Ik heb sinds maandag echt mijn schouders eronder gezet en ben gezond aan het eten, 's avonds actiever aan het zijn, beter voor mezelf aan het zorgen en aan het sporten. Of me dit nu makkelijker afgaat door de medicatie of door het placebo-effect zal me worst wezen. Ik ben er gewoon erg blij mee!



Ik hoop voor jou dat die kloteangst snel minder wordt. De eerste tekenen zijn alvast positief.
Hoi pixymama,

Ik las dat jij na 4 dagen 10 naar 20 bent gegaan. Ik ga over 2 weken pas na 20, dus hoop dat het langzame opbouwen helpt qua bijwerkingen.

Fijn dat het nu beter met je gaat! En inderdaad, maakttoch niets uit waar het aan ligt....de ad zal jet heus makkelijker maken, maar je doet het nog altijd zelf!
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds een week een meelezer hier. Maar misschien is het goed om hier af en toe mee te schrijven.

Ik heb sinds vorige week woensdag escitalopram. De eerste vijf dagen begonnen met 5mg en ik zit nu sinds 2 dagen op 10mg. De eerste nacht (met 5mg) heb ik bijzonder weinig geslapen. de nachten erop gingen goed. Vervolgens heb ik de eerste nacht met 10mg weer heel slecht geslapen (veel wakker), maar vannacht ging al veel beter.



Ik slik het voor depressie/dysthyme stoornis. Dat wordt nu nog uitgezocht door een psychotherapeut. Ik ben zelf psycholoog maar het diagnosticeren laat ik maar aan een ander over.



Ik heb het gebruik van ad lang voor mij uit geschoven, maar ik zie nu geen andere oplossing meer. Dus ik ben benieuwd wat het me gaat brengen.

Ik voel me een een beetje duf, moe en lichtelijk wat spierspanning. Maar dat is het dan ook.



Groetjes Luus
Alle reacties Link kopieren
Welkom Joko en Luaska. Natuurlijk kunnen jullie meeschrijven.

Bijwerkingen klinken heel bekend.. Maar dat wordt echt beter.



Hier gaat het ok, vakantie en elke dag iets gepland 😊.. Slapen gaat wonder boven wonder erg goed de laatste dagen! Geen slaapverlamming meer gehad, wel extreem rare en levendige dromen. Maar dat is lang niet zo erg als slaapverlamming. Ik slaap nu toch zo'n zes uur per nacht en dat is heel fijn! Helaas is mijn zoontje de laatste nachten ook veel wakker (denk groeipijn) dus echt uitgerust ben ik nog niet.

Morgen weer naar therapie, hoop weer een stapje te kunnen maken.

Vrijdag ga ik voor het eerst naar mijn nieuwe fysio, dat vind ik dan weer erg spannend.

Zet m op allemaal!
Leuk luaska dat je ook net begonnen bent. Of nou ja leuk....



Bibaatje, kreeg je slaapverlamming van de ad? Wow, dat lijkt me wel eng.



Ik ben kapotmoe, hoort er natuurlijk bij, maar wel irritant. Ik heb van de huisarts ook pammetjes erbij gehad, tot nu toe nog niet nodig gehad. Voor ik begon met ad, slikte ik 1/2 pammetje in de ochtend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven