geen donor = asociaal?

14-06-2008 18:16 1222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onderhand krijg ik het gevoel een vreselijk asociaal iemand te zijn, haast crimineel misschien zelfs, want ik heb er zeer bewust en weloverwogen voor gekozen om geen donor te zijn.

Terwijl er van alle kanten tegen je wordt gezegd dat toch vooral te zijn. Het kabinet heeft zelfs een 'diepe voorkeur' voor orgaandonatie.

Ik wil graag gewoon doodgaan als mijn tijd gekomen is en niet volkomen onnatuurlijk nog min of meer in leven gehouden worden, zodat ze bruikbare organen uit mijn lijf kunnen halen, om daarna pas en niet meer helemaal intact echt te sterven. Dat staat me vreselijk tegen.

Maar ook als je wel eerst gewoon 100% kunt sterven, lijkt het mij niets. Het is/was mijn lijf en daar direct in gaan snijden en weghalen na overlijden vind ik nogal oneerbiedig.

Dus nee, ik ben geen donor. Maar misschien wel asociaal?
tonkje wijzigde dit bericht op 14-06-2008 18:18
Reden: typefoutje
% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Maar vind jij 'geloof' wel een reden om geen orgaandonor te willen zijn?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Maar vind jij 'geloof' wel een reden om geen orgaandonor te willen zijn?
Voor mij persoonlijk dus niet, maar iemand anders moet zijn eigen beslissingen nemen, net zoals iedereen. Liever geen orgaandonor willen zijn vanuit 'het geloof' dan aanslagen plegen en mensen vermoorden vanuit 'het geloof' denk ik dan maar.
Geheel eensch met Komplie.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Ik geloof dat we allemaal god zijn, mag dat ook ;-)

Orgaandonor ben ik nog niet, omdat ik de mensen die van me houden, de kans wil geven om bij mijn sterven te zijn.

Als mijn kids en man geen probleem hebben met afscheid nemen van een lichaam aan machines dan mogen ze alles eruit halen.
Denk dat je anders ziet.
tonkje schreef op 14 juni 2008 @ 18:16:

Onderhand krijg ik het gevoel een vreselijk asociaal iemand te zijn, haast crimineel misschien zelfs, want ik heb er zeer bewust en weloverwogen voor gekozen om geen donor te zijn.

Terwijl er van alle kanten tegen je wordt gezegd dat toch vooral te zijn. Het kabinet heeft zelfs een 'diepe voorkeur' voor orgaandonatie.

Ik wil graag gewoon doodgaan als mijn tijd gekomen is en niet volkomen onnatuurlijk nog min of meer in leven gehouden worden, zodat ze bruikbare organen uit mijn lijf kunnen halen, om daarna pas en niet meer helemaal intact echt te sterven. Dat staat me vreselijk tegen.

Maar ook als je wel eerst gewoon 100% kunt sterven, lijkt het mij niets. Het is/was mijn lijf en daar direct in gaan snijden en weghalen na overlijden vind ik nogal oneerbiedig.

Dus nee, ik ben geen donor. Maar misschien wel asociaal?
Nee hoor, niet asociaal, nooit iets doen wat niet goed voor je voelt!!
Denk dat je anders ziet.
Compli, ik bewonder je geduld.....maar dat even terzijde

Stel.... God bestaat toch, ondanks het feit dat ie zich al duizenden jaren nog nooit overtuigend heeft laten zien of horen. Stel.... zou God dan niet een beetje boos worden als jij weigert een ander te helpen omdat je bang bent voor het onbekende? Was het niet God die zei; heb uw naaste lief gelijk uzelf?

In de Bijbel zie je ook een aantal keer dat mensen zich opofferen voor hun medemens of dat wel zouden willen doen. David had wel in de plaats van Absalom willen sterven. In Galaten 4:15 staat: ‘want ik geef u getuigenis, dat gij, zo het mogelijk ware, uw ogen zou uitgegraven en mij gegeven hebben’. Hieruit blijkt ook de grote liefde van de Galaten tot Paulus waardoor ze tot grote offers bereid waren. Zou deze offervaardigheid zich niet bewezen zien in het nalaten van je organen aan een zieke?

Als je je keuzes baseren op angst dan lees je in de Bijbel:

johannes 4:18

In de liefde is geen plaats voor angst. Integendeel, de volmaakte liefde verdrijft de angst. Angst houdt altijd verband met straf. Wie nog angst kent, kent de volmaakte liefde nog niet.

En laten we tenslotte niet vergeten dat Jezus als de zoon van God vooral bezig was om het lijden van de mensen te verzachten en om te genezen. Hij liet zelfs een dode opstaan.

Overigens zegt diezelfde bijbel ook als je niet in het enige juiste geloof gelooft en in de enige echte God, er helemaal geen eeuwig leven is. Dan ben je dood en finished, dus ik weet niet in hoeverre jullie elke zondag in de kerk zitten, maar voor het geval je dat niet doet, kan het geen al helemaal geen kwaad om donor te worden, want dan is er helemaal geen ziel die wederopstaat.
Leuk verhaaltje meds, terwijl iig ik en volgens mij ook hpl hebben aangegeven niet in God te geloven.

Mijn enige punt was dat je niet kan zeggen dat bijvoorbeeld je geest niet bestaat. Dat weet jij net zomin als ik. Ik daarintegen heb niet zoveel zin om jou te overtuigen dat je een geest hebt die loskomt van je lichaam als je dood gaat. Ik heb die overtuigingsdrang niet. Ik vind dat iedereen mag geloven en vinden wat hij of zij wil en dat ik geen recht heb om iemand anders mijn mening op te dringen.
ambrosia9 schreef op 16 augustus 2008 @ 00:57:

Leuk verhaaltje meds, terwijl iig ik en volgens mij ook hpl hebben aangegeven niet in God te geloven.

Mijn enige punt was dat je niet kan zeggen dat bijvoorbeeld je geest niet bestaat. Dat weet jij net zomin als ik. Ik daarintegen heb niet zoveel zin om jou te overtuigen dat je een geest hebt die loskomt van je lichaam als je dood gaat. Ik heb die overtuigingsdrang niet. Ik vind dat iedereen mag geloven en vinden wat hij of zij wil en dat ik geen recht heb om iemand anders mijn mening op te dringen.

O, nu weer niet geloven? Waarom zou de geest wel bestaan en God niet? Wat is dat nu weer voor visie? Waarom geloof je wel in het ene ongeloofwaardige en niet in het andere? Gelovigen zouden zeggen dat die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Ik kan best zeggen dat je "geest" niet bestaat, er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat er na de dood een proces volstrekt waarin een geest zich zou losmaken van een lichaam. Het is niet geobserveerd nog vastgelegd of gemeten. Dus waarom weet jij zo zeker dat het wel zo is? En waarom weet jij dan ook zo zeker dat God er niet is?
Waarom mag ik trouwens van jou niet zeggen dat de geest niet bestaat terwijl je zelf wel mag zeggen dat dit wel zo is? Beetje oneerlijk lijkt me
complicated schreef op 15 augustus 2008 @ 23:15:

[...]

Voor mij persoonlijk dus niet, maar iemand anders moet zijn eigen beslissingen nemen, net zoals iedereen. .
Oké, dan denken we wat dat betreft precies hetzelfde.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
meds schreef op 16 augustus 2008 @ 01:05:

[...]

O, nu weer niet geloven? Waarom zou de geest wel bestaan en God niet? Wat is dat nu weer voor visie? Waarom geloof je wel in het ene ongeloofwaardige en niet in het andere? Gelovigen zouden zeggen dat die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Ik kan best zeggen dat je "geest" niet bestaat, er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat er na de dood een proces volstrekt waarin een geest zich zou losmaken van een lichaam. Het is niet geobserveerd nog vastgelegd of gemeten. Dus waarom weet jij zo zeker dat het wel zo is? En waarom weet jij dan ook zo zeker dat God er niet is?

Je mag best proberen eens te lezen meds. Ik heb nergens gezegd dat ik in God geloof, ik heb zelfs duidelijk aangegeven niet te geloven ook niet in de bijbel.

Ik geloof wel dat je een geest en lichaam hebt. En daar heb ik geen wetenschappelijk bewijs voor nodig. Ik geloof het, ik zeg niet dat het zo is, dat het bewezen is. Ik heb genoeg bewijs voor mezelf dat het zo is. En nee, ik heb geen zin om dat met jou te delen. Ik weet niet zeker dat God er niet is, ook dat heb ik al 10 keer aangegeven. Ik geloof niet dat hij er is, maar ik weet het niet zeker. Als je een beetje had gelezen had je dat er nog wel uitgehaald.
meds schreef op 16 augustus 2008 @ 01:07:

Waarom mag ik trouwens van jou niet zeggen dat de geest niet bestaat terwijl je zelf wel mag zeggen dat dit wel zo is? Beetje oneerlijk lijkt me
Ook dit is totaal uit z'n verband gerukt. Jij mag best zeggen dat je niet in de geest gelooft, zal mij een worst wezen. Ook dat heb ik gezegd, dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen. Maar dat ik er wel in geloof, geloven is iets anders dan zeggen de geest bestaat voor een feit.
Ik bewonder je geduld Ambrosia!!
Wees blij!
complicated schreef op 15 augustus 2008 @ 22:42:

[...]

De aannemelijkheid van het bestaan van goden rust enkel en alleen op vertellingen van mensen en wordt ondersteund door werkelijk geen enkel bewijs.

Dat denk ik ook. Maar in gesprekken met gelovigen heb ik gemerkt dat zij soms overduidelijk bewijzen zien voor het bestaan van god waar ik juist overduidelijk bewijzen zie voor evolutie.

Zij kijken naar de wereld en denken 'zo perfect, zo mooi, dat moet wel door een god geschapen zijn'.

Ik kijk naar de wereld en vind hem helemaal niet zo mooi en perfect, ik zie er eerder een evolutie zonder enig plan achter zitten, waardoor de boel aan alle kanten nogal rammelt.

Dat maakt diezelfde aannemelijkheid marginaal klein en de aannemelijkheid voor het niet bestaan van goden bijzonder groot. Tonkje, dit antwoord is ook voor jou.

Helemaal mee eens. Het lijkt mij ook bijzonder onwaarschijnlijk dat er een god bestaat, zeker als je het hebt over de god uit de bijbel of koran. Maar uitsluiten kan ik het niet. Daarom noem ik mijn atheisme ook maar een vorm van geloof.

Zeker omdat je zelfs over het al dan niet bestaan van heel eenvoudige dingen nog kunt discussieren. Zoals: bestaan er cirkels met hoeken?
ambrosia9 schreef op 16 augustus 2008 @ 00:57:

daar zeg je toch echt dat ik niet kan zeggen dat de Geest niet bestaat.
meds schreef op 16 augustus 2008 @ 12:48:

[...]

daar zeg je toch echt dat ik niet kan zeggen dat de Geest niet bestaat.

Je vergeet de volgende zin ook bold te maken.

Die maakt precies duidelijk wat er bedoeld wordt.
tonkje schreef op 16 augustus 2008 @ 13:39:

[...]

Je vergeet de volgende zin ook bold te maken.

Die maakt precies duidelijk wat er bedoeld wordt.
klopt, des te vreemder dat ze anderen verbiedt bepaalde uitspraken te doen, om ze vervolgens zelf wel te doen
Ik zeg dat ik GELOOF, dat is iets anders dan dat ik het presenteer als een feit Meds. Maar ik heb het idee dat dat niet doordringt bij je.
Kinderen, kinderen, kom, maak nou geen ruzie. De Heer heeft dat ook niet zo gewild enzo. Dus.
het is inderdaad een heel ander niveau.
Even voor de duidelijkheid, voor het geval dat:

Eenhoorns bestaan.

Deze zin is waar als je kunt aantonen dat er eenhoorns zijn. Met foto's, skeletten enzovoorts.

Balkenende gelooft dat eenhoorns bestaan.

Om aan te tonen dat deze zin waar is, hoef je alleen maar aan Balkenende te vragen of hij gelooft dat eenhoorns bestaan. Zegt hij 'ja' dan is de zin waar. (Of eenhoorns nu bestaan of niet.)
meds schreef op 17 augustus 2008 @ 01:37:

het is inderdaad een heel ander niveau.
Ga er vooral niet op in. Zou ik ook niet doen. Het enige wat je wil ik mensen die geen donor willen zijn de grond in boren. Als het je niet lukt ga je dit soort dingen roepen.
complicated schreef op 17 augustus 2008 @ 00:25:

Kinderen, kinderen, kom, maak nou geen ruzie. De Heer heeft dat ook niet zo gewild enzo. Dus.
Jammer dat ik dan niet in de heer geloof.
ambrosia9 schreef op 17 augustus 2008 @ 12:44:

[...]

Jammer dat ik dan niet in de heer geloof.

Met of zonder Heer, ruzie maken mag niet.

Voor je het weet hebben we nog engelen nodig, want die bestaan wel. :)
@ Ambrosia, ik denk dat je vooral laat zien wat je eigen motieven zijn in deze discussie.

Het is jammer dat de discussie niet meer gaat waarover hij zou moeten gaan.

Is het niet ter beschikking stellen van je organen na de dood asociaal? Naar mijn idee ligt dat aan je motieven. Bij een argumentatie zoals: het mag niet van mijn geloof bijv. bij Jehova's getuigen dan begrijp ik dat niet en dan zou ik daar best de discussie over willen aangaan. Maar in zo'n trechter van denkbeelden en als je blootstaat aan zulks een indoctrinatie kan ik dat niet asociaal noemen hooguit wat naief.

Is er sprake van zoals hier voorbijkwamen: "ik vind de belangen van het lijk belangrijker" of "ik doe het niet want ik vind dat het niet goed is dat iedereen maar beter wordt / overbevolking" of "wat is de zin daarvan, ik ken die mensen niet" of "mijn gevoel zegt me het niet te doen" Dan is mijn antwoord Ja, dat is asociaal. Zeker als je daarnaast denkt zelf wel een orgaan te willen gebruiken als het om jouw leven gaat, en ook als je niet zeker weet een evt. donororgaan af te slaan voor jou of je kinderen of je geliefde als het erop aankomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven