Vakantie met baby met het ov

19-04-2015 12:24 76 berichten
Vriend en ik kunnen beiden geen auto rijden. Voorheen geen probleem en gingen we op stedentrips en of voor langere tijd verder weg.



Nu hebben we een baby en weet ik niet goed wat we kunnen doen. Ver vliegen of rondreizen met een baby (dan 6 maanden) zie ik niet zitten. En een strandvakantie is niet aan mij besteed. Huisje in druk Centerparcs ofzo is denk ik pas leuk als kind wat ouder is. Voor volwassenen lijkt het me niks (maar misschien vergis ik me?). Afgelegen huisje is weer onhandig i.v.m. geen auto. In een stad zitten lijkt me ook niet handig met baby. Ik heb naar campings gekeken waar ze ingerichte tenten verhuren maar vooralsnog niks gevonden.



Het wordt een lang verhaal



In het kort: ik zoek een vakantieplek waar er al spullen zijn voor baby's zodat we niet met zijn hele inventaris hoeven te sjouwen. Een plek die makkelijk met het ov is te bereiken. Een plek in of bij (op loopafstand) een leuk dorp (terrasjes, bezienswaardigheden, supermarkt). De plek zelf moet rust en comfort hebben. Huisje, bungalowtent, hotel met keukentje. Een plek waar je in de omgeving ook kan wandelen. En dan in Nederland, Duitsland, Engeland of Belgie.



Wie heeft er tips of leuke adresjes?
Alle reacties Link kopieren
quote:Feeksje1977 schreef op 19 april 2015 @ 12:37:

Vliegen een paar uur of met de veel meer gedoe en oncomfortabelere bus een paar uur... wat is precies het verschil?

Ik zou lekker gaan vliegen, ook gedaan met de oudste daarna niet meer betaalbaar ivm schoolvakanties.



Als je met een bus gaat (ik bedoel in dit geval het OV, geen touringcar) stap je in en op de plaats van bestemming stap je uit.



Als je gaat vliegen moet je met je hele meuk met het OV of een taxi naar het vliegveld, twee uur van tevoren inchecken, je een poosje stierlijk vervelen met misschien een huilende baby. Na aankomst sta je meestal nog vrij lang op je bagage te wachten en daarna op de transfer of, als je pech hebt, een dure taxi.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Centerparcs wel leuk, en daar zijn de dingen die je nodig hebt voor een baby.

Ook iets als Landal daar heb je van alles wel al.



Gewoon een appartement huren ergens is misschien ook leuk, vaak hebben ze daar wel de spullen die nodig zijn voor een baby.

Toeval heeft familie van mij zoiets, kan je prima terecht met een baby.



Wat vind jij trouwens goed te bereiken met het OV?

Wil je maar een paar minuten hoeven te lopen of moet er perse een bus voor de deur stoppen?
quote:redbuIIetje schreef op 19 april 2015 @ 12:29:

Nu je kind nog gratis kan vliegen en je nog niet gebonden bent aan schoolvakanties zou ik het er juist nog even van nemen en voor een verdere bestemming kiezen. Je kunt dan ergens naartoe gaan waar taxi's gemeengoed (en goedkoop) zijn en je dus makkelijk naar bezienswaardigheden kan gaan vanuit je hotel.Ik heb behoorlijke vliegangst en van het idee dat de kleine ook nog meegaat raak ik nu al gestresst En dan moet ook de maxicosi mee voor die taxi's. En z'n merk voeding (kunstmelk). En moet hij dan ook ingeent worden? En dan zit je straks veel in je hotel omdat kleine moet slapen (dan zie ik de meerwaarde van exotische bestemming ook weer niet). En van de omgeving krijgt hij op die leeftijd ook weinig mee.
Wat als je baby erg gaat huilen in het vliegtuig? Dat zou echt mijn ergste angst zijn. Ik zou dus nooit met een baby het vliegtuig pakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 19 april 2015 @ 12:33:

Ga beiden voor een versnelde rijbewijscursus van 10 dagen, als je slaagt kun je op de plek van bestemming een auto huren.



Nee natuurlijk kan dat niet.

Een auto huren mag doorgaans pas nadat je 1 jaar je rijbewijs hebt.
Alle reacties Link kopieren
Huizenruil lijkt mij nou juist een slecht idee. Hele gebieden in Nederland zijn slecht bereibaar met het openbaar vervoer. Dan zit je misschien ook nog op m een plek waar niets te beleven is.



Elk bungalowpark of hotel heeft een babybedje. Ksn je een gebied opzoeken waar wat te doen is en wat bereikbzar is met openbaar vervoer.
Zo heel veel heb je voor je baby niet nodig. Wij zijn met een kleine baby naar een huisje gegaan waar geen spullen voor baby waren maar ook niet gemist.

Slapen kan in een tentje, de buggy kan dienst doen als kinderstoel, baby kan mee onder de douche,en verschonen kan prima op bed.

Zo heb je iig wat meer keuze aan huisjes.

Wel vind ik dat je sowieso veel meer mee moet sjouwen aan kleertjes, luiers etc dus dat is wel lastig zonder auto.

Verder eens dat vliegen een goede optie is, vaak is er genoeg te doen in en rondom een (kust)plastsje.

Onze baby vond vliegen toen hij 6mnd was reuze interessant!
quote:evaq schreef op 19 april 2015 @ 12:31:

[...]





Toen mijn zoon 2 maanden was, hebben we een paar weken door Noorwegen gereisd.

Toen mijn zoon 9 maanden was, hebben we drie weken door Australie gereisd.

Met een baby vond ik reizen makkelijker dan met een kleuter. MAAR ... dat was wel met (vliegtuig en) auto.Ik denk dat een auto hebben erg scheelt. De auto kan je volproppen met spullen en je kan elk moment van de dag gaan en staan waar je wilt. En Australie met 9 maanden.. Supergaaf. Ik dacht -voordat de baby er was- dat ik m'n relaxte levensstijl gewoon zou voortzetten. Inclusief verre rondreizen. Ik merk dat ik helaas een stuk angstiger ben geworden :(
Alle reacties Link kopieren
Veel parken van Landal (in NL, Belgie, Duitsland) hebben juist ook huisjes te huur voor jonge gezinnen. Dan zijn er spullen zoals kinderbedje, kinderstoel, commode e.d. aanwezig in het huisje. Lijkt mij ideaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivamila schreef op 19 april 2015 @ 12:52:

[...]





Ik denk dat een auto hebben erg scheelt. De auto kan je volproppen met spullen en je kan elk moment van de dag gaan en staan waar je wilt. En Australie met 9 maanden.. Supergaaf. Ik dacht -voordat de baby er was- dat ik m'n relaxte levensstijl gewoon zou voortzetten. Inclusief verre rondreizen. Ik merk dat ik helaas een stuk angstiger ben geworden :(Maar waarom dan TO? Wat zonde
quote:MarianneDavids schreef op 19 april 2015 @ 12:43:

[...]





Als je met een bus gaat (ik bedoel in dit geval het OV, geen touringcar) stap je in en op de plaats van bestemming stap je uit.



Als je gaat vliegen moet je met je hele meuk met het OV of een taxi naar het vliegveld, twee uur van tevoren inchecken, je een poosje stierlijk vervelen met misschien een huilende baby. Na aankomst sta je meestal nog vrij lang op je bagage te wachten en daarna op de transfer of, als je pech hebt, een dure taxi.Dat is inderdaad m'n schrikbeeld nu ook. Plus die huilende baby de hele vlucht lang. En dan nog hopen dat zijn bagage meegekomen is op de vlucht.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met dochter van drie maanden in de herfst naar Kreta geweest, was incl transfer naar het hotel en terug naar vliegveld. Ook Mallorca is goed te doen. Maar dat is wel in de herfst geweest en niet hoog zomer.

Mijn ouders hadden vroeger ook geen rijbewijs en wij gingen meestal naar de Waddeneilanden. Daar huurden ze dan een tent of huisje. Vlieland/ Terschelling is bijv goed bereikbaar met ov, trein naar harlingenhaven. Vlieland is autoluw, alleen de bewoners en gehandicapten hebben een auto, iedereen doet alles lopend of op de fiets. Draag je je baby in een draagmoeders? Dan kan je heerlijk over het strand wandelen. Nog een voordeel, op Vlieland is het strand maar smal. Op www.stortemelk.nl kan je tenten huren en anders even kijken op de tie van de vvv.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:maree schreef op 19 april 2015 @ 12:57:

[...]



Maar waarom dan TO? Wat zondeJa, ik baal er ook flink van. Misschien nog de hormonen? Een fase? Of ik ben nu echt m'n zorgeloze haren kwijt
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 19 april 2015 @ 12:43:

[...]





Als je gaat vliegen moet je met je hele meuk met het OV of een taxi naar het vliegveld, twee uur van tevoren inchecken, je een poosje stierlijk vervelen met misschien een huilende baby. Na aankomst sta je meestal nog vrij lang op je bagage te wachten en daarna op de transfer of, als je pech hebt, een dure taxi.



Overdrijven is ook een vak hoor.

Dat wachten gaat best snel voorbij en zeker op Schiphol hoef je je echt niet te vervelen. En anders boek/tijdschrift/tablet met films mee.

En bagage valt ook wel mee met hoe lang dat duurt,meestal binnen een half uur hebben we het wel.



Mijn schoonouders gebruiken dat argument ook altijd maar zij gaan met bus en trein elk jaar naar Zeeland en zijn dan ook van deur tot deur om en nabij 4 uur onderweg.



Nou met 2 uur van te voren op vliegveld en 2 uur vliegen zit ik in Spanje.... Ik zoek dan wel meestal een badplaats uit die redelijk dicht bij het vliegveld ligt niet dat je dan nog 1,5 uur in de bus moet zitten .

En als dat niet lukt maakt het nog niet uit want ben op vakantie.
quote:blackberry1980 schreef op 19 april 2015 @ 12:55:

Veel parken van Landal (in NL, Belgie, Duitsland) hebben juist ook huisjes te huur voor jonge gezinnen. Dan zijn er spullen zoals kinderbedje, kinderstoel, commode e.d. aanwezig in het huisje. Lijkt mij ideaal.Hier bijvoorbeeld in Drenthe New Born huisjes: http://www.hofvansaksen.nl/nl-nl/bungal ... aties/4cen

Park is ook met trein en bus te bereiken. Mooie omgeving ook hier.
En nog dank allemaal voor de tips en links en namen. Ik ben ondertussen druk aan het googelen.
Alle reacties Link kopieren
wij zijn toen jongste 6 maanden in een kant en klare tent op vakantie gegaan.. Ideaal.. Er stond een babypakket (dus bedje, badje etc) en fatsoenlijke bedden..



Je zou eens kunnen kijken bij vacansoleil ofzoiets.. Kies dan een park wat goed bereikbaar is met OV. Je kinderwagen kan je bedje zijn.. verder wat kleding.. Luiers en voeding koop je terplekke..



Wij gingen altijd met de kinderen opvakantie..hoe klein dan ook.. Was het voorseizoen, boekten we leuk huisje.. lekker comfortable. In de zomerperiode gingen we gewoon kamperen vanaf een jaar .. Onder dat jaar was het te veel gesleep en huurden we kant en klare tent of caravan.. Prima te doen en ontzettend relaxed.
Alle reacties Link kopieren
Vliegen hebben we ook gedaan. Vooral Griekenland was helemaal top. Voor de baby hadden we een soort hangmatje (basinette heet het geloof ik).. En toen ze wat ouder waren gewoon op schoot.. Huilen deden ze zelden en anders maar wel.. Het is een vakantievlucht (vaak in voorseizoen)..en die zitten vol met ouders met jonge kinderen.. dus poep aan hebben. Bij aankomst waren de koffers er vaak snel, transfer was geregeld (we kozen toen voor pakketreizen, lekker makkelijk) . Heel soms betaalde we extra voor gunstigere vluchttijden maar meestal ging het prima. Kleintjes zijn makkelijk hoor met reizen, althans die van mij wel
Alle reacties Link kopieren
En wat heb je dan allemaal nodig ?

meeste van de dingen kan je ter plaatse of van te voren bij boeken. Als baby nog klein is, kan het slapen in de kinderwagenbak. Voeding (fles) neem je eventueel mee en eigenlijk kan je overal wel de standaard flesvoedingsspul kopen. Potjes hebben ze overal.

Kleding moet je toch al meenemen. Minimaal speelgoed.. Wij hadden nooit een badje mee.. we hadden een mini opblaasbootje.. die vulden we met warm water of zetten we onder de douche.. ging makkelijk.



Je moet niet te ingewikkeld denken.. gewoon gaan..
Met mijn oudste hebben we de eerste vakantie gedaan toen ze 4 maanden was. In een stacaravan in Luxemburg. Was prima te doen, maar we waren wel met de auto. Helaas kreeg zij daar haar eerste kinderziekte (vijfde ziekte), dus ik was wel blij dat er een Nederlands sprekende huisarts in het dorp zat. Met jongste (toen was ik alleenstaand) was de eerste vakantie met het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk, ook in een stacaravan. Dat was ideaal, we hebben zelfs een aantal excursies gemaakt waarbij ik gewoon de wagen kon meenemen in de bus. Vliegen was prima te doen. Je mag de buggy meenemen tot aan de gate, en die krijg je ook gelijk weer nadat je bent geland. Belangrijke spullen neem je natuurlijk mee in je handbagage.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet thuisblijven en van het uitgespaarde geld een rijbewijs halen? Tenzij je een handicap hebt waardoor je niet kunt rijden maakt het dit soort situaties zo veel makkelijker in de toekomst.



Verder worden er mbt vakanties al goede tips gegeven. Vrienden van mij zijn juist ook met hun kleintje naar Thailand gegaan. Omdat het daar ter plaatse goedkoop is konden ze zich telkens goed laten vervoeren en al het babyspullen prima meezeulen. Het is niet mijn ding met zo'n hummeltje maar het kan zeker.
Alle reacties Link kopieren
met de trein naar Frankrijk/Duitsland/Belgie en daar via Airbnb wat huren.



ik heb eens via Airbnb gehuurd in Franse steden. wel met de auto heen, maar eenmaal daar de auto niet gebruikt, het OV is daar super.
wij slapen nooit.
quote:winterteen schreef op 19 april 2015 @ 13:15:

Kun je niet thuisblijven en van het uitgespaarde geld een rijbewijs halen? Tenzij je een handicap hebt waardoor je niet kunt rijden maakt het dit soort situaties zo veel makkelijker in de toekomst.





Dit idd. Van een halfslachtige vakantie 'omdat het hoort' wordt je echt niet blij. Lijkt me verschrikkelijk om geen auto te kunnen rijden met een kind. We hebben ook een tijd geen auto gehad omdat we in de stad woonden, maar iig konden we voor of tijdens de vakantie iets huren.



Verder is een baby van 6mnd erg makkelijk, heeft niet veel nodig en kan overdag lekker in de buggy slapen (zorg voor een goede die plat kan). Stedentrip is op die leeftijd echt geen probleem, zoek een hotel met babybed (of beter nog, een appartement met keuken en aparte slaapkamer) en ga ervoor. Als ze mobiel worden, wordt het een stuk lastiger.
Alle reacties Link kopieren
quote:schnitzel schreef op 19 april 2015 @ 13:32:

[...]





Dit idd. Van een halfslachtige vakantie 'omdat het hoort' wordt je echt niet blij.





Hoezo halfslachtige vakantie?

Wij huren meestal wel een auto maar ook vaak genoeg niet en hebben echt geen halfslachtige vakanties.

Zeker in Spanje kun je prima met de bus en de trein.



Ben trouwens ook groot geworden met ouders zonder auto tot ik een jaar of 16 was denk ik en heb het nooit gemist.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het er voornamelijk aan ligt hoe je kindje is... Als ie zo al niet slaapt in niet stille ruimtes wordt het lastig hem/haar mee te nemen in het vliegtuig en op vakantie waar je toch ook altijd wel rumoer om je heen hebt als je niet constant op de kamer wil zitten tijdens zijn/haar (vele) slaapjes)..



Heb je een makkelijk kind; niet teveel nadenken en gewoon gaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven