Digi
alle pijlers
Show hier je fotografisch talent!
zaterdag 18 augustus 2007 om 21:17
Hallo!
Het is de bedoeling dat je hier je eigengemaakte foto's kunt showen voor evt. feedback of gewoon omdat je ze zo mooi vindt. Het mogen vakantiefoto's zijn of meer professioneel werk, iedereen is welkom!!
Ik zal beginnen!
Ik heb een jaar in Málaga gewoond en bij het afscheid van mn stage heeft de baas mn een goede camera gegeven (een Olympus SP550 uz).
Het is de bedoeling dat je hier je eigengemaakte foto's kunt showen voor evt. feedback of gewoon omdat je ze zo mooi vindt. Het mogen vakantiefoto's zijn of meer professioneel werk, iedereen is welkom!!
Ik zal beginnen!
Ik heb een jaar in Málaga gewoond en bij het afscheid van mn stage heeft de baas mn een goede camera gegeven (een Olympus SP550 uz).
vrijdag 22 augustus 2008 om 14:26
zooooooooooo wijnands, pola filtertje gebruikt?
enne, de calatrava bruggen zijn toch wel mooi om te fotograferen? wel al een beetje uitgekauwd alleen.
qua natuur/landschap is het floriadeterrein in het haarlemmermeerse bos nog wel leuk (dit weekend off limit ivm mysterie land). qua architectuur is er genoeg te vinden in de diverse vinexwijken..
wat voor project is dat?
enne, de calatrava bruggen zijn toch wel mooi om te fotograferen? wel al een beetje uitgekauwd alleen.
qua natuur/landschap is het floriadeterrein in het haarlemmermeerse bos nog wel leuk (dit weekend off limit ivm mysterie land). qua architectuur is er genoeg te vinden in de diverse vinexwijken..
wat voor project is dat?
vrijdag 22 augustus 2008 om 14:30
max, let op bij alles wat je koopt (of dat nu een losse lens is of een compact camera met groothoek functie) op de mate van vertekening. Bij het fotograferen van architectuur en interieur zul je inderdaad snel naar een groothoek willen gaan. probleem bij deze lensen is vaak dat ze nog al een vertekening hebben, en alles als het ware een beetje rond gebogen wordt. heb je opeens een kromme skyscraper op je foto staan. wil je niet!
kijk daarom goed naar review sites als www.dpreview.com of die andere waar ik nu even niet op kom (sorry, was een .de geloof ik).
kijk daarom goed naar review sites als www.dpreview.com of die andere waar ik nu even niet op kom (sorry, was een .de geloof ik).
vrijdag 22 augustus 2008 om 20:16
Ding was duur genoeg, zal ik 'm gebruiken ook. Kwam bij die trein ook van pas bij wijze van ND filter om de sluitertijd laag genoeg te krijgen.
Precies, dat doet iedereen al.
Vinexwijken ga ik ook 's kijken, ik ben slecht genoeg in architectuur.
Bos? Zoals dit?
Iets wat ik mezelf gesteld heb. De haarlemmermeer lijkt, vind ik, overwegend saai en lelijk maar er zijn als je goed kijkt toch interessante plekjes te vinden
zaterdag 23 augustus 2008 om 07:32
Een groothoek (10-20 sigma, 12-24 nikkor) voor interieurs en zorg dat je photoshop in je bezit krijgt, daarmee kun je de vertekening eruit shoppen
Zelf ben ik Nikon fan, maar Canon is ook goed. Olympus misschien ook wel, maar omdat Nikon en Canon de 2 meest gebruikte merken zijn kun je makkelijker 2dehands 'ns een lensje kopen/verkopen
Da's niet van toepassing op 'n dslr.
zaterdag 23 augustus 2008 om 08:43
Denk dat de keuze voor een toestel ook sterk afhankelijk is van welk doel je voor ogen hebt.
Ik wilde gewoon iets meer kunnen klieren met instellingen (en zelf aan de lens kunnen draaien). Een ander doet het voor studie of meer serieus.
Voor mij is de Olympus een prima toestel. Enige punt dat je er alleen Olympus lenzen op kunt doen. Wil je meer dan kun je beter voor een ander merk gaan waar je ook andere merken lenzen op kunt zetten.
Maar lees vooral ens de reviews door op die speciale sites. Op basis daarvan heb ik uiteindelijk gekozen voor mijn Olympus (en dat hij een 100 euro geld terug na aankoop actie had). Ga daarnaast gewoon eens kijken bij de Mediamarkt hoe de toestellen in de hand liggen... (pas wel op dat de toestellen bij de Mediamarkt behoorlijk wat duurder kunnen zijn dan in andere winkels. Marktonderzoek is sterk aan te raden!!! Mijn toestel was 300 euro duurder bij de Mediamarkt dan bij Bol.com)
Ik wilde gewoon iets meer kunnen klieren met instellingen (en zelf aan de lens kunnen draaien). Een ander doet het voor studie of meer serieus.
Voor mij is de Olympus een prima toestel. Enige punt dat je er alleen Olympus lenzen op kunt doen. Wil je meer dan kun je beter voor een ander merk gaan waar je ook andere merken lenzen op kunt zetten.
Maar lees vooral ens de reviews door op die speciale sites. Op basis daarvan heb ik uiteindelijk gekozen voor mijn Olympus (en dat hij een 100 euro geld terug na aankoop actie had). Ga daarnaast gewoon eens kijken bij de Mediamarkt hoe de toestellen in de hand liggen... (pas wel op dat de toestellen bij de Mediamarkt behoorlijk wat duurder kunnen zijn dan in andere winkels. Marktonderzoek is sterk aan te raden!!! Mijn toestel was 300 euro duurder bij de Mediamarkt dan bij Bol.com)
zaterdag 23 augustus 2008 om 09:30
Heb je vrienden/familie in Amerika of mensen die er regelmatig naartoe gaan, bestel dan je cameraspullen bij B&H New York en laat iemand 't voor je meenemen (als je 't laat verzenden kun je tegen hoge invoerbelastingen aanlopen). Door de lage dollar is alles er zeker 1/3 goedkoper dus als je veel dure objectieven nodig hebt is dat helemaal de moeite waard.
Verder zijn de goedkoopste sites in Nederland:
konijnenberg.nl
cameranu.nl
digitalstreet.nl
Allemaal qua service prima in orde. Gewoon even prijsvergelijk doen zodra je weet wat je hebben wil.
Verder zijn de goedkoopste sites in Nederland:
konijnenberg.nl
cameranu.nl
digitalstreet.nl
Allemaal qua service prima in orde. Gewoon even prijsvergelijk doen zodra je weet wat je hebben wil.
zondag 24 augustus 2008 om 14:08
Hi all!
Wijnands, weer een paar mooie foto's!
Op de één of andere manier roept de foto met de lantaarnpalen en de wolken een bijzonder gevoel bij me op.
Misschien het contrast van de lucht en wolken tegen het donkere- en symmetrische van de lantaarns.
Ik vind het een goede foto!
Heb een semi-groothoek lens van mijn vader gekregen, aangezien hij een heel aantal lenzen heeft en deze niet gebruikt.
Kan er dus mooi even mee gaan stoeien, het is een 19-35 dus in vergelijking met de enige andere lens die ik heb al een aardig verschil (20-80).
Heb er net een beetje mee geklooid, en een ontzettende komische foto van mijn oude pony gemaakt in de wei..
Hij lijkt langnek wel uit de Efteling...!!
Ga ook wel aan het principe van een groothoek voorbij door een portretfoto te willen maken, maar in de wei was niks bijzonders te fotograferen.
Rij zo naar mijn paard toe en schiet onderweg nog wat foto's.
Doeggg!
Wijnands, weer een paar mooie foto's!
Op de één of andere manier roept de foto met de lantaarnpalen en de wolken een bijzonder gevoel bij me op.
Misschien het contrast van de lucht en wolken tegen het donkere- en symmetrische van de lantaarns.
Ik vind het een goede foto!
Heb een semi-groothoek lens van mijn vader gekregen, aangezien hij een heel aantal lenzen heeft en deze niet gebruikt.
Kan er dus mooi even mee gaan stoeien, het is een 19-35 dus in vergelijking met de enige andere lens die ik heb al een aardig verschil (20-80).
Heb er net een beetje mee geklooid, en een ontzettende komische foto van mijn oude pony gemaakt in de wei..
Hij lijkt langnek wel uit de Efteling...!!
Ga ook wel aan het principe van een groothoek voorbij door een portretfoto te willen maken, maar in de wei was niks bijzonders te fotograferen.
Rij zo naar mijn paard toe en schiet onderweg nog wat foto's.
Doeggg!
zondag 24 augustus 2008 om 14:57
19 vind ik geen groothoek, tenzij je 'n fullframecamera hebt. Mijn normale lens begint met 17, maar als ik groothoek nodig heb pak ik de 10-20 waarbij die dus op 10 gezet wordt. Zit er nu aan te denken om de fisheye te gaan kopen, lekker spelen met vervormingen en bovendien 'n 2.8 en met vast brandpunt, dus retescherp.
zondag 24 augustus 2008 om 16:26
Hi Elninjoo,
geen idee waar groothoek begint en ophoudt, maar 19 is inderdaad nog geen groothoek, vandaar ook dat ik het een 'semi groothoek' noem .
Zeker in vergelijking met mijn andere standaard lens heb ik meer bereik, dus een heel lullig lensje is het niet.
Maar een normale lens die begint met 17, hoe doe je dat?
Of verwissel je echt regelmatig een lens als je op vakantie bent en bijvoorbeeld een kerktoren op de foto wilt zetten?
Dat gaat toch ook vertekenen?
Het is overigens een 'Voigtländer' lens. Heb net even op de website gekeken, en de lens staat er nog op.
Had tot hiervoor nog niet van Voigtländer gehoord..
geen idee waar groothoek begint en ophoudt, maar 19 is inderdaad nog geen groothoek, vandaar ook dat ik het een 'semi groothoek' noem .
Zeker in vergelijking met mijn andere standaard lens heb ik meer bereik, dus een heel lullig lensje is het niet.
Maar een normale lens die begint met 17, hoe doe je dat?
Of verwissel je echt regelmatig een lens als je op vakantie bent en bijvoorbeeld een kerktoren op de foto wilt zetten?
Dat gaat toch ook vertekenen?
Het is overigens een 'Voigtländer' lens. Heb net even op de website gekeken, en de lens staat er nog op.
Had tot hiervoor nog niet van Voigtländer gehoord..
zondag 24 augustus 2008 om 17:08
Eigenlijk werk ik voornamelijk in 't standdaardbereik 17-55 (voorheen met de kitlens 18-70) Dat bereik is voor mij voor 90% van de tijd afdoende. Ik gebruik nog eerder 'n tele (70-300) dan mijn groothoek. Vind wisselen van lens niet zo'n probleem overigens.
Vertekening bij groothoek kun je eruit halen met photoshop. Ook ligt het aan de manier waarop je je lens richt of ie extreem vertekent of juist nauwelijks, dus als je bezig bent kun je ook al bekijken welk effect voor een bepaalde situatie gewenst is.
Die met de Taj? Nauwelijks aan hoeven shoppen, want het was bij zonsopgang en 't was mistig, dus het effect kwam in dit geval door de natuur
zondag 24 augustus 2008 om 18:14
Uuuhm, omdat ik een totale nitwit ben, denk ik?
For some reason had ik in mijn hoofd dat groothoek kleiner moest zijn dan 20, maar googlen brengt mij op een andere conclusie.
Net overigens een stel ontzettend saaie, grauwe landschapfoto's geschoten.
Er was geen mooi licht, de boeren hebben alles gemaaid en geploegd op de maisvelden na en er liepen weinig dieren buiten.
Jammer...!
For some reason had ik in mijn hoofd dat groothoek kleiner moest zijn dan 20, maar googlen brengt mij op een andere conclusie.
Net overigens een stel ontzettend saaie, grauwe landschapfoto's geschoten.
Er was geen mooi licht, de boeren hebben alles gemaaid en geploegd op de maisvelden na en er liepen weinig dieren buiten.
Jammer...!
maandag 25 augustus 2008 om 23:44
Oeh leuk topic dit! Er zitten een paar erg mooie foto's bij!
Ik ben sinds ongeveer een jaartje weer fanatiek aan het fotograferen! Vroeger ook wel gedaan met een analoge pentax camera en ook regelmatig in de doka gezeten. Toen een hele tijd niets en vorig jaar heb ik dan toch een digitale spiegelreflex gekocht. Ik heb de Olympus E-510 met een 14-42mm lens en een 40-150mm lens erbij. Ik ben aan het sparen voor een macro-lens. Ik fotografeer veel mensen, maar zie het niet zo zitten om die (herkenbare foto's) hier te plaatsen. Ik zal wat andere foto's plaatsen:
Ik ben sinds ongeveer een jaartje weer fanatiek aan het fotograferen! Vroeger ook wel gedaan met een analoge pentax camera en ook regelmatig in de doka gezeten. Toen een hele tijd niets en vorig jaar heb ik dan toch een digitale spiegelreflex gekocht. Ik heb de Olympus E-510 met een 14-42mm lens en een 40-150mm lens erbij. Ik ben aan het sparen voor een macro-lens. Ik fotografeer veel mensen, maar zie het niet zo zitten om die (herkenbare foto's) hier te plaatsen. Ik zal wat andere foto's plaatsen:
dinsdag 26 augustus 2008 om 22:19