Actueel
alle pijlers
Knappe blonde vrouw doelwit van intimiderende allochtonen.
zaterdag 16 augustus 2008 om 12:01
Dit topic zal wel als stemmingmakend worden afgeschilderd, maar het is de waarheid: donderdag was een buurvrouw van me in tranen. Ze had met haar voorwiel heel zachtjes het been geschampt van een Marokkaan bij de lagere school van haar kinderen. Deze man schold haar voor "blonde hoer" uit, en hij nam een dermate dreigende houding aan dat ze de school binnenvluchtte. Daar deed ze haar verhaal, en het was de school ook al eens opgevallen dat dit heerschap zo aggressief was.
Maar mijn buurvrouw overkomt het vaker. Als ze in haar auto rijdt, wordt ze vaak klemgereden door allochtonen. Waarna er gelukkig verder niks gebeurd, maar het is wel heel dreigend voor haar.
Het is een knappe vrouw, met lang blond haar (uit een flesje, ok). Overkomt dit vaker vrouwen? Werkt een knappe vrouw voor allochtonen als een rode lap op een stier? Ik vind het te gek voor woorden, ze vertelde mij dat ze in Spanje gewoon zichzelf kon zijn, maar in Amsterdam wordt ze lastig gevallen, hoewel in beide plaatsen er Marrokanen zijn. Ik ben benieuwd of dit andere vrouwen ook overkomt.
Maar mijn buurvrouw overkomt het vaker. Als ze in haar auto rijdt, wordt ze vaak klemgereden door allochtonen. Waarna er gelukkig verder niks gebeurd, maar het is wel heel dreigend voor haar.
Het is een knappe vrouw, met lang blond haar (uit een flesje, ok). Overkomt dit vaker vrouwen? Werkt een knappe vrouw voor allochtonen als een rode lap op een stier? Ik vind het te gek voor woorden, ze vertelde mij dat ze in Spanje gewoon zichzelf kon zijn, maar in Amsterdam wordt ze lastig gevallen, hoewel in beide plaatsen er Marrokanen zijn. Ik ben benieuwd of dit andere vrouwen ook overkomt.
zaterdag 23 augustus 2008 om 20:57
[quote]
[...]
Die zijn er inderdaad ook. Helaas niet zo veel. Wat me alleen heel erg opvalt is dat dat altijd 25+ ers zijn.
Kennelijk is de wereld waar jij in leeft heel klein.
Marokkaanen hebben wel beters te doen dan op straat te hangen. Die snotneuzen die jij tegenkomt vertegenwoordigen toch niet de hele bevolkingsgroep?
Volgens mij ben je best bekrompen, je geeft zelf al aan dat je Marok. collega's goede lui zijn maar toch in een bepaald denkpatroon zit dat dat moeilijk te bevatten is.
Er zijn wel degelijk acties aan de gang om probleemjongeren aan te pakken. Ik zal een bovenstaand bericht citeeren.
:[...]
Die zijn er inderdaad ook. Helaas niet zo veel. Wat me alleen heel erg opvalt is dat dat altijd 25+ ers zijn.
Kennelijk is de wereld waar jij in leeft heel klein.
Marokkaanen hebben wel beters te doen dan op straat te hangen. Die snotneuzen die jij tegenkomt vertegenwoordigen toch niet de hele bevolkingsgroep?
Volgens mij ben je best bekrompen, je geeft zelf al aan dat je Marok. collega's goede lui zijn maar toch in een bepaald denkpatroon zit dat dat moeilijk te bevatten is.
Er zijn wel degelijk acties aan de gang om probleemjongeren aan te pakken. Ik zal een bovenstaand bericht citeeren.
zaterdag 23 augustus 2008 om 21:28
Ach, niet alleen (nep)blonde vrouwen hebben er last van hoor. Als hoogzwangere, halfindische werd ik zelfs nageslist.
En toch hebben we een schat van een Marokkaanse meid op het werk rondlopen, studeert, doet haar best, is een voorbeeldig kind, en wil korting op de kinderbijslag voor een heel gezin als 1 van de kinderen zich mocht misdragen.
Volgens haar is dat de enige manier om gemakzuchtige ouders aan het opvoeden te krijgen, door ze het direct in de portemonnee te laten voelen.
En toch hebben we een schat van een Marokkaanse meid op het werk rondlopen, studeert, doet haar best, is een voorbeeldig kind, en wil korting op de kinderbijslag voor een heel gezin als 1 van de kinderen zich mocht misdragen.
Volgens haar is dat de enige manier om gemakzuchtige ouders aan het opvoeden te krijgen, door ze het direct in de portemonnee te laten voelen.
zondag 24 augustus 2008 om 20:16
een fantastiesche kennis, die al we deze met zn allen zouden begrijpen en toepassen de wereld er juist een stuk beter uit zou zien.
Manipuleren doen we de hele dag, je salaris, het onthouden van affectie, roddelen etc. we zijn het meest manipulatieve beestje op aarde. als je nou toch eens doorhad hoe verschrikkelijk de hele dag je onderheving bent aan manipulaties (zelfs van je kids) dan kun je er ook op reageren of anticiperen.
Jaap, ik begrijp dat je reageerd vanuit de humanistische angst voor het veranderen of positief beinvloeden van gedrag, maar het behaviorisme is geen uitvingding... het gebeurde al en gebeurt ng steeds. kenis van de werking van dit sociale systeem geeft je juist een handvat om anderen en jezelf beter te begrijpen, en inderdaad te handelen ( in de zin van het gewoon keihard te negeren dan houd het op) zodra het "tegen" je gebruikt wordt.
zondag 24 augustus 2008 om 21:51
Ehh, je snapt 't misschien niet helemaal. De marokkanen waarmee ik in aanraking kom op een manier die ik als positief ervaar lijken allemaal of onder de 14 of boven de 25 te zijn. Dat bedoelde ik te zeggen.
Is dat bekrompen? Ik weet 't niet. Ik doe m'n uiterste best om ze op hun persoonlijkheid te waarderen maar ik heb zelf 't idee dat ik teveel negatieve ervaringen heb gehad, mij lukt 't niet meer zonder bewuste actie. Ik ben het me bewust, dat kunnen niet zo heel veel mensen zeggen denk ik.
zondag 24 augustus 2008 om 23:15
Wat Skinner deed, was hetgeen Pavlov had gevonden (de geconditioneerde reflex) projecteren op de mens. Dit was geen stap vooruit, maar een (behóórlijke!) stap achteruit.
Omdat wij in de basis éérst dieren zijn uit de groep die we 'primaten' noemen, zijn we inderdaad op identieke wijze af te richten, zolang onze menselijkheid niet revolteert. Dat grote groepen mensen, zeker als ze als groep worden aangesproken, zich als beesten gedragen en de geconditioneerde reflex (statistisch gesproken) hun gedrag in grote mate beïnvloedt, is niet iets om trots op te zijn, en ook niet een kwaliteit die ik in kinderen zou willen stimuleren.
Als sociaal systeem is het waardeloos in de meest letterlijke zin van het woord: Wat je mensen op deze manier aanleert is niet 'goed' of' fout'. Het heeft geen emancipatoire component, en behandelt de mens als een ding.
Waar we straf en beloning gebruiken om kinderen hun gedrag te laten veranderen, doen we dit in bovengenoemde zin als je de context weglaat. De context is hier de sleutel.
Wat je het kind aanleert, is moreel gedrag, en overleven.
Als je een peuter vertelt over de noodzaak weg te blijven van de straat, omdat dat gevaarlijk is, dan is de kans groot dat die boodschap niet genoeg indruk maakt. Het is dan verstandig om haar of hem in de gaten te blijven houden, en zodra het kind de weg op dreigt te rennen, in te grijpen en te straffen. Op die manier is de kans dat het overleeft groter, ook al heeft het daarmee nog niet geleerd waaróm. Dat heb je wel verteld, maar dat kan het niet begrijpen.
Toont je tiener interesse in een klasse drugs waarvan jij als ouder denkt dat zij/hij daar verslaafd aan kan raken, met alle nare gevolgen voor haar/zijn toekomstige leven, dito.
Hoewel we het hier hebben over de 'geconditioneerde reflex', is dat niet het eind van het verhaal.
Ook als de mens wéét dat een bepaalde handeling niet goed is, en de geconditioneerde reflex dit ondersteunt, kan de mens handelen tegen het aangeleerde eigenbelang in. Het behaviorisme heeft hier geen oog, en geen respect voor. Het observeert gedrag, en dicteert meer nadruk op het aanbrengen van een geconditioneerde reflex, oftewel 'onvoorwaardelijke gehoorzaamheid'.
Uit de aard van haar benadering, speelt het individu geen enkele rol in het behaviorisme. Het individu is niet de geëigende observator van het vertoonde gedrag, en kan dit niet beoordelen als dit louter het gevolg is van geconditioneerde reflexen, zoals de theorie veronderstelt.
Maar wie dan wel? En met welk recht?
De transitie van geconditioneerde reflex naar verantwoordelijke persoon wordt door het behaviorisme niet benoemd. Voor het behaviorisme is er geen verschil tussen verantwoordelijkheid en gehoorzaamheid.
maandag 25 augustus 2008 om 12:49
De moslims zeggen dat ze respect moeten hebben voor vrouwen, voor hun eigen vrouw misschien, maar voor nederlandse vrouwen hebben ze 0,0 respect.
De meeste moslims hebben hun mond vol met het woord respect, maar volgens mij weten ze niet wat het woord letterlijk betekent, ik ben nog nooit in mijn leven respectlozer en agressiever/bozer/met meer haat behandeld dan door een moslim die van mij zijn zin niet kreeg, tegen wie ik duidelijk nee zei, toen had ik het gedaan en toen kreeg ik de hele wereld op m'n kop.
Zolang je precies doet wat ze zeggen, ben je de beste vriendjes met ze, maar zodra je zelf een eigen mening krijgt, ben je als vrouw je leven niet meer zeker, daar ben ik (gelukkig nog wel) het levende bewijs van!!!!
Praat als vrouw een moslimman tegen en weg is het zogenaamde schijnglimlachje en weg is de zgn liefde en respect van hem, verdwenen als sneeuw voor de zon. Dan laat ie jou ineens alle hoeken van de kamer zien, dat is respect voor een moslimman, laten zien wie er de baas in huis is.
Hun eigen ik is nog altijd 10 keer, 100 keer, 1000 keer, 10.000 keer belangrijker dan de gevoelens van een vrouw, geloof me, ze hebben last van een zeer hoog eergevoel en als je niet uitkijkt en daar geen rekening mee houdt, ben jij de pineut, als je het niet verwacht, gebeuren er dingen die niet leuk zijn en als het goed is, kan je ze nog navertellen, maar als het gaat zoals hij dat wil niet.
Ik had beloofd ooit voor een moslimman te zorgen zover dat in mijn mogelijkheden lag, natuurlijk, maar hij heeft mij op deze belofte vastgepind en zodra ik me niet aan mijn belofte hield, gewoon omdat dat niet ging, want ik kreeg gewoon geen jaarcontract, toen waren de rapen gaar en toen veranderde die lieve schat die ik 3 jaar lang had meegemaakt in een monster. En dat heb ik geweten, ik zit nu nog met de trauma's thuis en het is inmddels al meer dan 4 jaar geleden.
toen begon ik hem te doorzien en zag ik in dat hij de afgelopen 3 jaar ook toneel had gespeeld en dat het hem alleen maar ging om een verblijfsvergunning en dat is een harde klap die ik moest verwerken, want ik gaf ergens wel om hem en niet om iets te krijgen, bijzonder pijnlijk.
De meeste moslims hebben hun mond vol met het woord respect, maar volgens mij weten ze niet wat het woord letterlijk betekent, ik ben nog nooit in mijn leven respectlozer en agressiever/bozer/met meer haat behandeld dan door een moslim die van mij zijn zin niet kreeg, tegen wie ik duidelijk nee zei, toen had ik het gedaan en toen kreeg ik de hele wereld op m'n kop.
Zolang je precies doet wat ze zeggen, ben je de beste vriendjes met ze, maar zodra je zelf een eigen mening krijgt, ben je als vrouw je leven niet meer zeker, daar ben ik (gelukkig nog wel) het levende bewijs van!!!!
Praat als vrouw een moslimman tegen en weg is het zogenaamde schijnglimlachje en weg is de zgn liefde en respect van hem, verdwenen als sneeuw voor de zon. Dan laat ie jou ineens alle hoeken van de kamer zien, dat is respect voor een moslimman, laten zien wie er de baas in huis is.
Hun eigen ik is nog altijd 10 keer, 100 keer, 1000 keer, 10.000 keer belangrijker dan de gevoelens van een vrouw, geloof me, ze hebben last van een zeer hoog eergevoel en als je niet uitkijkt en daar geen rekening mee houdt, ben jij de pineut, als je het niet verwacht, gebeuren er dingen die niet leuk zijn en als het goed is, kan je ze nog navertellen, maar als het gaat zoals hij dat wil niet.
Ik had beloofd ooit voor een moslimman te zorgen zover dat in mijn mogelijkheden lag, natuurlijk, maar hij heeft mij op deze belofte vastgepind en zodra ik me niet aan mijn belofte hield, gewoon omdat dat niet ging, want ik kreeg gewoon geen jaarcontract, toen waren de rapen gaar en toen veranderde die lieve schat die ik 3 jaar lang had meegemaakt in een monster. En dat heb ik geweten, ik zit nu nog met de trauma's thuis en het is inmddels al meer dan 4 jaar geleden.
toen begon ik hem te doorzien en zag ik in dat hij de afgelopen 3 jaar ook toneel had gespeeld en dat het hem alleen maar ging om een verblijfsvergunning en dat is een harde klap die ik moest verwerken, want ik gaf ergens wel om hem en niet om iets te krijgen, bijzonder pijnlijk.
maandag 25 augustus 2008 om 13:48
maandag 25 augustus 2008 om 20:49
[quote]
[...]
[b]Is dat bekrompen? Ik weet 't niet. Ik doe m'n uiterste best om ze op hun persoonlijkheid te waarderen maar ik heb zelf 't idee dat ik teveel negatieve ervaringen heb gehad, mij lukt 't niet meer zonder bewuste actie. Ik ben het me bewust, dat kunnen niet zo heel veel mensen zeggen denk ik.[/quote][/b]
Dat vind ik nou zo jammer, dat die rotte appels het voor de hele bevolkingsgroep verzieken.
Maar goed, aan de ander kant heb ik zo iets van wat maakt het nou uit.
Mijn eigen (Marok.) omgeving is hartstikke goed bezig, draaien volop positief mee met de maatschappij en voor de rest moet iedereen het zelf weten.
Ik idenetificeer me in ieder geval niet met dat onopgevoede lui.
:[...]
[b]Is dat bekrompen? Ik weet 't niet. Ik doe m'n uiterste best om ze op hun persoonlijkheid te waarderen maar ik heb zelf 't idee dat ik teveel negatieve ervaringen heb gehad, mij lukt 't niet meer zonder bewuste actie. Ik ben het me bewust, dat kunnen niet zo heel veel mensen zeggen denk ik.[/quote][/b]
Dat vind ik nou zo jammer, dat die rotte appels het voor de hele bevolkingsgroep verzieken.
Maar goed, aan de ander kant heb ik zo iets van wat maakt het nou uit.
Mijn eigen (Marok.) omgeving is hartstikke goed bezig, draaien volop positief mee met de maatschappij en voor de rest moet iedereen het zelf weten.
Ik idenetificeer me in ieder geval niet met dat onopgevoede lui.
dinsdag 26 augustus 2008 om 01:44
Jaap, wanneer zet je je roze groenlinksbril eens af, en verdiep je je in de Moslimcultuur. Vrouwenrechten zijn in Moslimlanden een lachertje. In de binnenlanden van Turkije mag je een overspelige vrouw doden. Scheiden is alleen voorbehouden aan mannen. Mannen eten, en laten de restjes over voor de vrouwen (maar in de restjes zitten de grootste zegen, wordt ze verteld). Een man krijgt de kinderen toegewezen bij een scheiding.
Ik raad Jaap de film Marrocan Women aan, uitgezonden door de NMO:
deel 1:
http://cgi.omroep.nl/cgi-..._06072008/bb.20080706.asf
deel 2:
http://player.omroep.nl/?aflid=7479349
dinsdag 26 augustus 2008 om 13:47
Wat mij begint op te vallen aan discussies als deze is dat practisch iedereen wel een voorbeeld kan noemen van zo'n 'incident'. Dit zou hetzelfde zijn wanneer ik dit in mijn omgeving zou vragen aan vrienden, kennissen en familieleden. Als bijna iedereen wel een incident kan noemen, in hoeverre praten we dan nog over incidenten?
vrijdag 29 augustus 2008 om 12:50
Ik denk dat ook iedereen wel een incident kan noemen, waarbij "gewone" blonde hollandse jongens een meisje lastig gevallen hebben. Ik denk dat er maatregelen moeten komen tegen alle blonde hollandse jongens! Ze zijn niet te vertrouwen, vallen meisjes lastig en dat heeft allemaal met hun geloof te maken!
vrijdag 29 augustus 2008 om 15:45
Nou ben het wel eens dat die jonge allochtone gastjes echt met van alles staan teroepen. Naar alle vrouwen alsof het niks is. En natuurlijk zijn er ook genoeg goeie en slechte nederlanders. Maar veel die hier zitten heb ik niet hoog zitten, geef mij maar de mensen in het land zelf. Die zijn veel vriendelijker. En denk dat dat komt hier krijgen ze veel meer vrijheid.
vrijdag 29 augustus 2008 om 19:22
Ja, ben ook wel eens bijna klemgereden door allochtonen (Marokkanen of Turken, durf ik niet te zeggen) in twee wagens. Eentje over de vluchtstrook op de snelweg en de andere naast me. Heel angstaanjagend kan ik je zeggen.
En zo zijn er wel meer gevalletjes op de weg geweest met zowel allochtonen als autochtonen. Maar eerlijk is eerlijk, bovenstaande vond ik het meest bedreigend. Een Nederlandse man die naast me in de auto zijn tong heftig aan het laten dansen is, doet me dan niet zo veel. Ben ook wel eens echt kilometers lang achtervolgd door een, waarschijnlijk, Hindoestaanse man. Om te weten of het echt om mij ging of gewoon toeval was, ben ik een paar keer "verkeerd" gereden, gekeerd en mijn weg weer vervolgd. Heb toen mijn vriend gebeld dat ik eraan kwam en dat ik echt al heel lang achtervolgd was. Auto met Hindoestaanse man stopte ook vlak bij mijn huis en mijn vriend stond buiten (geen klein maatje) en weg was ie.
Heb ook blonde lange haren (uit een potje inderdaad).
En zo zijn er wel meer gevalletjes op de weg geweest met zowel allochtonen als autochtonen. Maar eerlijk is eerlijk, bovenstaande vond ik het meest bedreigend. Een Nederlandse man die naast me in de auto zijn tong heftig aan het laten dansen is, doet me dan niet zo veel. Ben ook wel eens echt kilometers lang achtervolgd door een, waarschijnlijk, Hindoestaanse man. Om te weten of het echt om mij ging of gewoon toeval was, ben ik een paar keer "verkeerd" gereden, gekeerd en mijn weg weer vervolgd. Heb toen mijn vriend gebeld dat ik eraan kwam en dat ik echt al heel lang achtervolgd was. Auto met Hindoestaanse man stopte ook vlak bij mijn huis en mijn vriend stond buiten (geen klein maatje) en weg was ie.
Heb ook blonde lange haren (uit een potje inderdaad).
vrijdag 29 augustus 2008 om 22:32
Als ik mij niet vergis, was jij zelf ooit type 'groenlinksbril'. Niet 'roze', want je valt op geblondeerde vrouwen, begrijp ik. Maar wanneer was je voor het laatst in een Moslim-land? Of haal je je informatie alleen maar uit door adverteerders betaalde vodjes die je gratis van het station mag meenemen?
Het voordeel voor mij is, dat ik niet hoef af te rekenen met een schuldgevoel omdat ik ooit op GroenLinks heb gestemd, en ter compensatie nu populistisch rechts dien te bewieroken.
vrijdag 29 augustus 2008 om 22:44
Je bedoelt: Dat het aansluit bij je vooroordelen over dat geloof, en je het daarom wil geloven. Het is een wat warrig verhaal met weinig tot geen details. Maar ik begrijp dat ze had beloofd voor de man te zorgen, en dat ze die belofte vervolgens niet in kon lossen. Om onduidelijke redenen kwam daardoor de aanvraag voor een verblijfsvergunning in gevaar. Dit frustreerde de man dusdanig, dat hij haar begon te terroriseren. Tot hier toe komt het geloof nog niet eens om de hoek kijken. Het hele verhaal is zo, zonder te melden dat de man Moslim is, redelijk geloofwaardig. Ook al betreft het hier slechts 'hoor' zonder 'wederhoor', wat mij dus noopt tot enige voorzichtigheid. Er zijn recent al genoeg mensen veroordeeld die niet schuldig waren, alleen omdat een Officier van Justitie geloofde in de schuld van de betrokkene, en de rechter vergat dat er ook overtuigend bewijs nodig was om tot een veroordeling te komen. In het maatschappelijk verkeer is het wellicht nog gevaarlijker om een verhaal dat je wil geloven zonder meer voor waar te houden.
Denk eens terug aan je jeugd, toen mensen gemene roddels over jou verspreidden, en hoe heftig dat erin hakte. Of was jij meer het type dat die roddels verzon?
zaterdag 30 augustus 2008 om 09:03
Wederom levert 'quoten' bij jou een leeg veld op. En dat is symbolisch voor het gegeven dat je inderdaad niks zegt. Je blijft onveranderlijk de boodschapper aanvallen, en je doet daarbij de ene aanname na de andere, terwijl je dat je tegenstrever verwijt. De boodschap zelf laat je steevast ongemoeid. Je handelt in emotie.
zaterdag 30 augustus 2008 om 11:16
Jaap, je valt zo ontzettend in herhaling dat het het lezen niet meer waard is. Dat geneuzel over symboliek hadden we al gehad. Dat lege veld waar je het over hebt, betekent niets anders dan dat jij niet snapt hoe het forum werkt. Dat is alles, bekrompen 'denker/boodschapper'. Jij begint nu over aannames, terwijl er hier 3 topics bol staan van jouw aannames. En dat geneuzel over emotie, dat hadden we ook al gehad. Val je in herhaling omdat je het echt niet meer weet? Ja dus blijkbaar. En je immiteert meneer Enait daarmee. Als hij zijn discussiepartner niet meer van inhoudelijke repliek weet te dienen, dan begint hij maar over de emotionele staat van zijn discussiepartner. Werkte niet bij Clairy, wert niet bij mij. Argumentem ad hominem, een zwaktebod jaap. Houd je bij de feiten en de inhoud en denk niet voor anderen. Maar aangezien je jezelf tot 'boodscahpper' hebt gekroond, vrees ik het ergste. Je vertoont tekenen van grootheidswaanzin. Ik hoop dat je nog eens met goede inhoudelijke argumenten kunt komen. Ik geef iemand niet zo maar op, ook jou niet Jaap. Maar de schijn heb je al tegen.