Werk & Studie alle pijlers

Voor mezelf beginnen - iederen praat het uit mijn hoofd

01-07-2008 08:09 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag voor mezelf beginnen maar in plaats dat iemand eens enthousiast is en zegt joh dit is echt wat voor jou, wat goed dat je je droom wilt waarmaken, probeert iedereen het me alleen maar uit mn hoofd te praten.

Ik heb het betreffende werk al eerder gedaan en dat is goed uitgepakt, maar dat is kennelijk geen geldig argumetn.

Om goed beslagen ten ijs te komen zou ik een opleiding moeten volgen maar iedereen vindt dat ik me beter in mijn huidige werk kan ontwikkelen. Het is overigens de bedoeling dat ik er wel naast blijf werken (voorlopig, tot ik van m;n eigen zaak kan leven ;-) ).

Maar ik kan natuurlijk geen twee opleidingen tegelijk volgen, èn voor m'n reguliere baan èn voor m'n eigen zaak. (ik heb ook nog een gezin)

En het voelt voor mij ook een beetje nutteloos om te gaan investeren in een studie voor een baan die ik toch over een jaar of twee hoop te kunnen opzeggen.

Zeker omdat met die studie kostbare tijd verloren gaat die ik liever aan de opbouw van m;n eigen zaak besteed.

Ik vind het heel moeilijk om zonder steun van wie dan ook te proberen voor mezelf te beginnen en word er soms een beetje moedeloos van. Waarom zou iedereen z'n eigen droom mogen najagen behalve ik?
Tijger32 schreef op 03 juli 2008 @ 09:27:

[...]

Haha, ik merk dat er meer mensen allergisch zijn voor boekhouden (en misschien wel voor boekhouders). Een ander voordeel van een klein administratiekantoor is dat deze vaak meer betrokken is bij je bedrijf.

Ik ben ook allergisch voor boekhouden.(en ik heb niet eens een eigen bedrijf)

Maar zeker niet voor de boekhouder,daar kruip ik iedere avond vrijwillig tegenaan!

Sorry voor de onzinnige bijdrage!
Iry, let me guess: gisteravond was een uitzondering? :-p
Gatverdamme sex met je boekhouder, dat is weer iets nieuws zeker om je jaarstukken door te nemen.
Goede manier om nog een aftrekpostje te vinden...
Haha! nee hoor Free,weliswaar laat maar toch echt weer vrijwillig naast gekropen

Enne...meds.er wordt maar 1 stuk doorgenomen,en dat ben ik

Aftrekpostje,haha! humor.

* of topic*
Of het slim is om een eigen bedrijf op te starten ligt helemaal aan je opleiding / capaciteiten / karakter / wat je wil gaan doen / startkapitaal / tijd die je kan investeren etc.

Dingen waar je niets over vermeld in je post.

Maar als je plannen hebt om voor jezelf te beginnen als nagelstyliste, hairextensions wil zetten of kinderkleertjes wil verkopen via een webwinkel hou dan maar gelijk op met plannen en zie het als een leuke hobby.

[...]

Nee, van hard werken ga je niet dood. Maar denk je dat je met je eigen bedrijf geen last hebt van machteloosheid, tegen muren oplopen en het gevoel dat je niet gewaardeerd wordt?

Machteloosheid omdat je klant failliet gaat en je kunt fluiten naar je geld omdat je als kleine ondernemer onderaan de lijst van schuldeisers bungelt. En vervolgens zie je je voormalige klant vrolijk onder een andere naam en een op papier andere directeur doorstarten.

Tegen een muur oplopen omdat je klant weigert te betalen omdat je een fout zou hebben gemaakt(die je achteraf dus niet gemaakt hebt, maar voor het gemak in de schoenen van de zzp-er wordt geschoven). Rechtsbijstand inschakelen, de hele reutemeteut, en uiteindelijk maanden later alsnog je geld krijgen, maar dan gaat er wel eea voor de advocaat af en heb je een lening moeten afsluiten omdat je wel gewoon je vaste lasten, de Belastingdienst en je bedrijfsverzekeringen moet betalen.

Je hebt àndere problemen als zelfstandige, maar alleen werkstress? Vergeet het maar.

conflicten met je accountant over gedeclareerde uren die hij nooit gemaakt kan hebben.

Gedoe met je werknemer omdat hij ziek is en de arbo arts vindt dat dat werk-gerelateerd is terwijl je weet dat die jongen gewoon niet deugt.

Die veelbelovende vrouw aannemen terwijl ze zwanger blijkt te zijn, en jij het geld niet hebt om een vervanger in te huren

Het zo druk hebben dat je geen energie meer kan steken in aquisitie met als gevolg dat je vervolgens twee maanden zonder opdrachten zit

Ziek zijn, maar een belangrijke opdracht hebben bij een nieuwe klant

Inbraak in je opslagmagazijn

Gedoe omdat je onderverzekerd blijkt te zijn

Kind ziek en je moet voor drie dagen weg omdat je nieuwe klant een opdracht met je wilt doen in het buitenland.

Internetstoring en daardoor mis je twee deadlines, klanten weg

Lief dat je de moeite neemt om al deze dingen op te sommen, maar in de branche waarin ik intussen voor mezefl ben begonnen spelen al deze dingen niet.

Nu zal iedereen natuurlijk weer op zijn achterste benen staan en roepen dat dat niet bestaat en dat ik dan maar even stante pede moet gaan vermelden waarmee ik bezig ben: sorry, maar er staan dingen van mij op dit forum waar ik niet echt trots op ben en in verband met herkenning wil ik dus niet te veel kwijt.

Als het allemaal eenmaal loopt zal ik dat heus wel komen melden. En, ik zal eerlijk zijn: als het op een fiasco uitdraait en ik weer in loondienst moet, zullen jullie 't ook horen. X-D
Jij hebt als zelfstandige helemaal niets te maken met

- niet betalende klanten

- de belastingdienst

- verzekeringen

- internet

en aquisitie?

Sjee, freelance illegale en zwartwerkende trapezeartiest?
Okay dames en heren ondernemer,

Mag ik jullie advies vragen?

Ik begin een bedrijf waarin ik 5 verschillende diensten kan gaan aanbieden.

Alle diensten kunnen als eventueel verlengstuk/ter versterking van elkaar dienen (gelijke kennishoek/branche).

Voorbeeld: restaurant dat ook kookworkshops geeft en een kruidentuin beheerd waar lezingen over worden gegeven. Je hebt dan al 3 diensten (omzetgroepen) te pakken. En nee ik begin geen restaurant maar dit even ter illustratie.

Nu zal ik de eerste jaren zeker parttime werken (max. 25 uur).

Gezien de aard van het werk zal ik vlot medewerkers nodig hebben.

Wat valt er nu voor te zeggen om maar met 1 dienst te beginnen ipv gelijk met meer dan 1? Ik twijfel zelf nogal maar het lijkt mij het meest logisch om met 1 dienst te beginnen, dit goed uit te bouwen en dan verder. In de loze uurtjes evt. een 2de dienst op de rit zetten. Zoiets.

Ben benieuwd naar jullie gedachten! (loop zelf steeds in hetzelfde kringetje).
Kweenie, maar part time ondernemen lijkt mij persoonlijk al niet het beste plan van de eeuw. Als ik heel eerlijk ben.
Nee part time beginnen is zeker niet prettig, en al helemaal niet als dat betekent dat je ook personeel ( = risico) moet hebben. Begin bij 1 en bouw bij succes uit naar 2 dat lijkt met het meest zinvol. Ik vind zowieso dat je je moet beperken met wat je aanbiedt. Zeker als starter. Liever 1 dienst goed dan 5 diensten halfbakken, en het is qua marketing ook beter
Misschien dat er hier even onderscheid moet worden gemaakt tussen 2 soorten ondernemen.

Ondernemen met "echt" bedrijf en dan bedoel ik dus met een bedrijfsruimte (kantoor of winkel), personeel, plannen om te groeien en uit te breiden, moeilijke constructies qua BTW en belasting en administratie etc etc aan de ene kant.

Dan is her het "nieuwe" ondernemen als ZZP-er of freelancer als eenmanszaak, dat vaak zonder startkapitaal kan, zonder bedrijfsruimte en zeker zonder personeel en zonder hele grote uitbreidingsplannen (hoooguit qua omzet) en zeker ook makkelijk parttime kan.

Ik zie hier een aantal mensen reageren die volgens mij dat eerste type ondernemer zijn.

Prima, helemaal niets mis mee natuurlijk en ik zie ook dat zij daar het type voor zijn: geen vakanties nemen, bikkelen en baas zijn van het spul.

Maar zelf ben ik een ondernemer van het 2e slag.

En ik noem het het "nieuwe" ondernemen, omdat dit sinds een aantal jaren een enorme vlucht heeft genomen.

Veel mensen kiezen juist hiervoor om prive en werk meer in balans te houden, om meer zeggenschap te hebben over de eigen carriere en vooral niet om te groeien tot immense proporties.

Ook bij de KvK is deze nieuwe groep niet onopgemerkt gebleven.

Toen ik me 3 jaar geleden voor het eerst inschreef betaalde ik veel meer voor mijn lidmaatschap, waren de cursussen die ik via hun volgde totaal niet van toepassing op mijn situatie en vroeg ik me dus idd af of het wel klopte wat ik verzonnen had.

Ik begon nl. ook als ondernemer om mijn eigen leven beter in de hand te hebben. Door persoonlijke omstandigheden (zwangerschap *\o/* ) heb ik mij het jaar daarna weer laten uitschrijven om dat vorige maand weer op nieuw te gaan doen en inmiddels is de procedure veranderd, de wereld is veranderd.

De eenmanszaak is big business geworden, er worden speciale cursussen gegeven voor part time ondernemen en over werken als ZZP-er of freelancer.

Daarom denk ik ook dat alle goedbedoelde adviezen van de ondernemers categorie 1 voor Saskia65 (zoals zij zelf ook al eerder tegen Meds zei) inderdaad totaal irrelevant zijn.

Ik weet het niet zeker omdat Saskia natuurlijk weinig vertelt over haar plannen, maar ik vermoed dat zij een typisch gevalletje categorie 2 is.

En wat zo bijzonder is aan categorie 2 ondernemers is dat zij dus om andere redenen en met hele andere drijfveren ondernemen dan categorie 1.

Het is passie, het is zelfbeschikking en zelfontwikkeling en in veel en veel mindere mate is het gedreven door winst, omzet, macht, scoren, dominantie en competitie.

Natuurlijk moet er wel omzet zijn, anders overleef je niet, maar van een leuk, iets onder modaal inkomentje kan je ook leuk beleg kopen.

Ondertussen heb ik een verschrikkelijk groot netwerk van dit type ondernemers, waaronder zelfs alleenstaande moeders: het kan echt, luitjes....!

Dus Saskia, ik hoop dat je niet afgehaakt bent en eens wil luisteren naar een medestander.

Als jij enthousiast bent over het idee dat je hebt, je een goed ondernemingsplan hebt, je rekening houdt met het feit dat je waarschijnlijk een nichemarktje hebt ontdekt (vermoed ik ;-) en je daar genoegen mee wilt nemen, en een goed plan B (if all fails...) hebt en je met passie voor je dienst of product aan de slag wil, dan zeg ik volmondig:

YOU GO GIRL!!!

Laat ze maar lekker een poepie ruiken!!

En je hebt gelijk: iedereen die zo reageert, reageert puur uit eigen frustratie, gebrek aan lef en jaloezie.

Ook dus de categorie 2 ondernemers hier die meer dan 100 uren per week draaien en niet eens weten of durven te bedenken dat het dus ook gewoon anders kan...........

***kus***

Sensima Making Sense!!
Grappig want Rider is een ZZp'er (toch?) en ik ben ook een kleintje, maar toch heb je dan een echt bedrijf.

Ik snap wel dat dat wat anders is dan bijbeunen via een webwinkel maar goed we weten niet wat TO wil
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik noem mezelf dus ook parttime ondernemer maar zit ook bijna 7 dagen in de week tot 's avonds laat achter mijn pc-tje om mijn ideeen uit te werken, administratie te doen, acquisitie te plegen en te netwerken en trajecten op te stellen en te coachen (dat laatste vaak juist in de avonduren). Ik ga vanaf deze week keurig mijn uren bijhouden en waarschijnlijk schik ik mij volgende week een ongeluk.......... :-D

Dus parttime ondernemen is misschien wel een utopie.

Maar voor mij voelt het wel als parttime omdat ik er passie voor voel, het is pure flow, ik kan mijn tijd zelf indelen en kan gewoon op vakantie en heb vrij weinig zorgen...

En idd we weten niet wat TO wil gaan doen, dus moeilijk over te oordelen.

Maar volgens mij gaat het haar juist meer om de intrinsieke bemoediging die ze kan gebruiken dan om de inhoudelijke en praktische tips of haar idee wel haalbaar en levensvatbaar is.

Zelf ben ik ook tegen een aantal criticasters aangelopen.

Stuk voor stuk mensen die al enkele, soms tientallen jaren hetzelfde werk in loondienst doen, vastgeroest zijn en altijd klagen over hun werk, dat het weekend zo kort is en hun vakantie zo snel voorbij en dat alles op het werk zo k*t is....

Ik zeg: hasta la vista, baby, ik doe het lekker op mijn manier en kijk straks terug op een leuke bewogen carriere met financiele ups en downs en jullie doen het lekker op jullie manier en zien werk altijd als een last en vallen misschien nog voor het pensioen uitgebrand neer..... wie is er dan slimmer.... ??

Met andere woorden... en dat is ook de missie van mijn eigen bedrijf: "zoek een baan die bij je past en je hoeft nooit meer een dag te werken!"

Dus als dat ondernemen is of als je denkt dat dat het is, probeer het dan gewoon, want wat heb je nu eigenlijk te verliezen?

xxx

Sensima
meds schreef op 22 augustus 2008 @ 23:46:

Grappig want Rider is een ZZp'er (toch?) en ik ben ook een kleintje, maar toch heb je dan een echt bedrijf.

Ik snap wel dat dat wat anders is dan bijbeunen via een webwinkel maar goed we weten niet wat TO wil

Ik ben een DGA van een BV met één werknemer: ikzelf. Kortom, ja, een ZZP-er.

en nee, ik geloof geen ene moer van prachtige verhalen over work/life-balance en part-time ondernemen. JUIST ZZP-ers verkopen veelal zichzelf. Dus uren x tarief = omzet. Je zal dus uren moeten maken. Dan nog de administratie, de acquisitie, de inkopen, de verloren tijd.

Je hebt inkomen nodig om van te leven, maar je moet ook reservers vormen voor mindere tijden (er komt een recessie aan!), je hebt verzekeringen te betalen, er moet een pensioen komen, etc., etc.

Maar ik gun het iedereen natuurlijk he.
Sensima schreef op 23 augustus 2008 @ 00:05:

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik noem mezelf dus ook parttime ondernemer maar zit ook bijna 7 dagen in de week tot 's avonds laat achter mijn pc-tje om mijn ideeen uit te werken, administratie te doen, acquisitie te plegen en te netwerken en trajecten op te stellen en te coachen (dat laatste vaak juist in de avonduren). Ik ga vanaf deze week keurig mijn uren bijhouden en waarschijnlijk schik ik mij volgende week een ongeluk.......... :-D
Juist ja. Als DAT part time heet, dan is "het nieuwe ondernemen" dus vooal een kwestie van jezelf voor de gek houden?
psies
Sensima, heb jij die workshop "parttime ondernemen" bij de KVK gedaan? Ik vroeg mij af wat de "valkuilen" zijn die zij gaan bespreken. De rest van de info heb ik al wel. Hmmm... wacht ik maak er wel even een topic van. Dan kunnen meer mensen er wat van opsteken :-)

Knoop is inmiddels doorgehakt wat betreft de verschillende omzetgroepen van mijn bedrijf. Ik begin er met twee in het eerste jaar. Tweede jaar komt er eentje bij (is al geboekt dus zou dom zijn om dat te laten liggen :-)).

Wat betreft de parttime/fulltime discussie: soms heb je geen keus en moet je dealen met de situatie die je hebt. Ook dat is ondernemerschap. Keuzes enzo ;-) Ik kan zelf als het mis gaat nog wel een jaar of 3 financiele klappen opvangen. Heb dus voor een ruim financieel vangnet voordien gezorgd. Das ook een keuze enzo.

Nu even een nieuw topic openen.
Uit de zeer summiere informatie die TO geeft, vat ik het idee op dat het eerder om een hobby-project gaat dan om de start van een levensvatbaar bedrijf.

Saskia: ingaand op eerdere postings: heb je al contact opgenomen met KvK, gepraat met bedrijven die een vergelijkbaar product/dienst aanbieden? Werk je al in dezelfde branche? Hoeveel ervaring heb je al in het gebied waarin je je bedrijf wil starten? Hoe staat je partner tegenover je plannen? Wat zijn je toekomstverwachtingen? Hoeveel tijd wil en kun je investeren? Heb je al een ondernemingsplan? Een boekhouder? Weet je al in welke tariefgroepen je gaat vallen? Heb je al leads? Contacten? Potentiele klanten/opdrachten? Bedrijfsruimte? Heb je een financiele buffer?

OK - vanwege herkenbaarheid wil je niets zeggen. Begrijp ik helemaal, maar ik ik krijg echt de indruk dat je een zeer rooskleurig idee hebt, met weinig reele verwachtingen.

Naast onze full-time jobs zijn mijn vriend en ik enige tijd geleden ook een bedrijfje begonnen. Alles superkleinschalig en vooral voor vrienden en kennissen. Het geeft een miniem financieel extraatje, maar als we alle uren die we moeten maken bekijken, dan doen we het toch eigenlijk voor ons plezier, de voldoening en ervaring voor later. Wij hebben het er voor over en kunnen het ons permitteren, maar de professionele hemel op aarde is het toch zeker niet!

*Sorry, trema werkt niet*
Mijn man was ook zzp-er. In het laatste bericht van Saskia is een bericht van mij gequote samen met het bericht van een andere forummer(staan geen namen bij dus niet echt handig, het bovenste was van mij) En als zzp-er had hij dus wèl al die problemen en dat is ook de ondergang van zijn bedrijf geweest en als bonus een fijne schuld. Het zal vast in heel veel gevallen goed gaan, maar ook zzp-er zijn is niet zaligmakend. Wat zeg ik, ik zou willen dat hij het never nooit gedaan had.
rider schreef op 23 augustus 2008 @ 23:02:

[...]

Juist ja. Als DAT part time heet, dan is "het nieuwe ondernemen" dus vooal een kwestie van jezelf voor de gek houden?

Nee, je hebt niet verder gelezen.... ik vind het namelijk leuk om te doen. En daar zit 'em het verschil.

Ik werk liever 90 uur aan mijn eigen bedrijf, met mijn eigen plannen en de dingen waarvan ik in flow raak, waar ik gepassioneerd over ben, dan 20 uur in loondienst aan dingen waar ik toch niet helemaal 100% achter sta.

Dat is het hem.

Ik ben op mijn werk in loondienst 4 jaar geleden tegen een heleboel belemmeringen aangelopen en had op het laatst geen energie meer over, terwijl ik daar parttime werkte.

Ik maak nu dubbel zoveel uren en voel me 10x zo goed.

Natuurlijk kleven er aan het ondernemerschap nadelen, maar voor mij persoonlijk (en ik spreek, denk ik, voor meerdere ondernemers hier) kleven er aan een loondienst veel meer nadelen.

Vraagje aan Luna1: jij wou dat je vriend het niet gedaan had, maar wat vind hij dan zelf?

Ik denk nl. dat er een grote kans is dat hij geleerd heeft van mijn falen en het toch weer bij hem gaat kriebelen over een tijdje?

(f) Sensima
Sensima schreef op 24 augustus 2008 @ 20:46:

[...]

Nee, je hebt niet verder gelezen.... ik vind het namelijk leuk om te doen. En daar zit 'em het verschil.

Jawel hoor, ik heb het gelezen. Jij denkt blijkbaar dat "part time" en "leuk" synoniemen zijn. Dat is niet zo, maar geeft verder niet.
Ok, maar we zijn het toch wel eens ook al zeg ik het dan misschien niet zo handig.... ;-)
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik vind dat je het moet doen!

Snap wel dat je onzeker word als iedereen in je omgeving zegt dat je het beter niet kunt doen. Maarr.. het is JOU leven, JOU werk, JOU plan, ( JOU droom? )

Als jij een goed ondernemersplan hebt, als jij weet dat je het betreffende beroep goed kan, als jij weet wat je talenten en valkuilen zijn, als je alle puntjes goed overdacht hebt, de voor en na delen naast elkaar hebt gelegd én overdacht.. kortom als je er goed over nagedacht hebt en je goed voorbereid en informeerd dan vind ik dat je het moet doen!

Mijn vader werkte jaren lang voor bazen en uitzendburo's en was nooit helemaal happy en wilde meer uitzichzelf halen en had ook meer geld nodig want er was gewoon te weinig..

Na lang stressen en twijfelen heeft hij de stap genomen, hij is een ondernemersplan gaan maken en is gaan praten met mensen (voor advies, de in en out's van het zelfstandig ondernemer zijn) hij is heel serieus aan de slag gegaan en heeft zich uiteindelijk ingeschreven bij de kvk. Hij heeft een boekhouder en verzekeringsagent die hem ook erg veel advies geven en het loopt allemaal op rolletjes.

Vanaf het begin had hij genoeg werk, hij laat ook een kaartje achter bij bedrijven door goed werk te leveren en zo ontstaat een steeds groter klanten netwerk. Hij werkt hard en veel maar het gaat super goed, hij is blij, hij heeft een uitdaging, regelt al zijn zaakjes zelf en neemt zelfs vakantie ja ;)

Hij is naar Kroatie geweest, naar Jamaica geweest.. dus als jij weet wanneer je vakantie kan nemen dan kun je dat gewoon doen..

Ik vind dat je het moet doen, werken voor een baas enz lijkt misschien wel heel veilig maar waarom niet eens een zijpad nemen en doen wat je graag wilt doen.
Oja en zorg ervoor dat je je aan afspraken houd, met geld kan omgaan en de tijd voor jezelf kan nemen als dat nodig is ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven