moslim man wil vrouw geen hand geven (nova 21-08-2008)

22-08-2008 11:41 463 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister heb ik Nova gezien.

Een orthodoxe moslim sollicitant is in 2005 bij de gemeente Rotterdam niet aangenomen, als klantmanager, omdat hij vrouwen geen hand zou willen geven. Nu gaat hij daartegen in hoger beroep.

De nova journaliste heeft hem uitgenodigd om zijn verhaal daarover te vertellen in het programma. Hij kreeg de vraag gesteld waarom hij vrouwen en sinds enige tijd ook mannen, geen hand wil geven. Daarop vroeg hij waarom hij dit nu weer moet uitleggen.

Hij noemde dit onderwerp "een platgetrapt maaiveld." Toen hij het uitlegde vroeg de journaliste van Nova of hij het ook in "normaal" nederlands kon uitleggen. Toen gaf hij aan dat hij het "voor haar bevattingsvermogen" wel even zal uitleggen. Hij geeft vrouwen geen hand omdat, dat onkuis zou zijn volgens hem. Een hand geven zal al snel leiden tot meer fysiek contact zoals een hand op de schouder of zelfs "een zoentje" dat had hij ook bij de aboriginals gezien... de nova journaliste zei daarop dat als hij haar een zoen zou geven zij hem wel een klap zou verkopen en dan zou het snel uit zijn met het fysiek contact. :rolling:

Hij vond dat zij niet kan praten over alle vrouwen in het algemeen. Het was duidelijk dat hij iets anders verwacht had van deze uitzending dan zij. Hij wilde zijn punt maken maar welk punt dat kwam helemaal niet uit de verf.

Zij zou volgens hem "een wildersaanhanger" zijn met "witteman" praktijken.

Als laatste zei hij tegen haar iets van "shut up!"

Ik vind dat niet getuigen van enige respect! Vrouwen geen hand willen geven en dan ook nog een vrouw, in dit geval een nova journaliste, verbaal zo beledigen! Ik vind het een genante vertoning! Hiermee was nova dan ook meteen afgelopen terwijl er nog een ander onderwerp zou komen... ze gaf zelf terect aan dat de discussie uit de hand was gelopen. Deze man gaat in hoger beroep en krijgt straks misschien de baan als klantmanager, bijstandsconsulent...

Wat vinden jullie hier nou van? http://player.omroep.nl/?aflID=7714023

vrijheid van godsdienst betekent ook dat een moslim geen han

Totaal aantal stemmen: 57

mee eens (25%)
mee oneens (75%)
geen mening Geen stemmen
Niet voor Jaap, maar wel voor alle andere forummers die het nog de moeite waard vonden om over Enait in discussie te gaan. Via het onvolprezen GeenStijl kwam ik op een stuk waarin de grote denker zijn ideeën uiteenzet.

Een citaat:

'Wat we nodig hebben in Nederland is een militante Muslim Rights Movement die vecht voor moslima's in burqa, die de barricades opgaat voor moslima's in burqa, die vecht om rechten te doen effectueren en die vecht om rechten voorzover ze er nog niet zijn via sit downs, via one million man marches, via the ballot or the bullet, etc etc
FritsvanEgters schreef op 25 augustus 2008 @ 16:18:

Niet voor Jaap, maar wel voor alle andere forummers die het nog de moeite waard vonden om over Enait in discussie te gaan. Via het onvolprezen GeenStijl kwam ik op een stuk waarin de grote denker zijn ideeën uiteenzet.

Een citaat:

'Wat we nodig hebben in Nederland is een militante Muslim Rights Movement die vecht voor moslima�s in burqa, die de barricades opgaat voor moslima�s in burqa, die vecht om rechten te doen effectueren en die vecht om rechten voorzover ze er nog niet zijn via �sit downs�, via �one million man marches�, via �the ballot or the bullet�, etc etc
U wendt u uitsluitend tot geestverwanten met een citaat uit een anonieme bijdrage op GeenStijl, waarvan de bron er hier niet bij wordt vermeld. Goed dat u even waarschuwde dat het alleen voor de goedgelovigen onder ons was, meneer van Egters.
jaap schreef op 25 augustus 2008 @ 16:04:

[...]

Weet je eigenlijk wel wat een aanname is?

Ja dat weet ik.

En hoe je die onderscheidt van een feit?

Feit is een feit (bewijsbaar), aanname is ergens vanuit gaan maar niet zeker weten of dit uberhaupt wel zo is.

En wat een vraag is, en wanneer we spreken over het geven van een mening?

Als jij begint te praten, hebben we het over een mening.

Bijvoorbeeld: Als ik stel dat het twijfelachtig is dat hier voldoende draagvlak voor is, dan is het van jou een aanname dat ik dit heb aangenomen.

Nee, dan is het zo dat jij een aanname doet en ik wijs je daarop

In dat geval volstaat het om te vragen of iemand dat kan onderbouwen, en aan te geven dat jij aanneemt dat het anders is.

Ik neem niet aan dat het anders is, ik geef aan wat de publieke opinie is.

Zoals je ook doet.

Dat doe ik niet.

Jij doet alsof een aanname iets verschrikkelijks is.

Dat maak jij ervan, ik zeg nergens dat een aanname iets verschrikkelijks is (we gaan een beetje rond in cirkels hier, tot het moment dat jij weer gaat roepen dat je niet wilt discussieren met mij vanwege het verspillen van je tijd).

Wanneer een aanname wél verschrikkelijk is, is waar die door de feiten wordt weerlegd, maar je desondanks blijft volhouden dat jouw aanname klopt, en je weigert de feiten onder ogen te zien.

Ik heb jou nergens feiten zien weerleggen. Ik doe geen aannames en houd die ook niet vol, ondanks dat naar jou idee de feiten anders zouden liggen.

Bij jou was dat het geval in een groot aantal gevallen die hiervoor reeds uitgebreid an de orde zijn geweest.

Dit klopt niet, dit is louter naar jouw idee zo.

Onder andere waar je meende dat mevrouw Polak zou gaan meppen bij een amoureuze toenadering, waar de dialoog ging over begroeting;

Ik heb geen opmerking gemaakt over deze uitspraak van Clairy Polak, je verwart me met iemand anders.

waar jij een vraag meende te hebben gehoord waar mevrouw Polak een mening gaf;

Jij maakt ervan dat zij daar haar mening gaf, en tevens meende ik daar geen vraag te hebben gehoord. Overigens een journalist stelt vragen, niet zo vreemd lijkt me.

waar jij 'bewijzen' introduceert die je van Monsterboard plukt die niet relevant zijn voor de zaak...............

Ik pluk nergens bewijzen vandaan, een voorbeeld van een functieomschrijving introduceer ik niet als bewijs. Jij dwaalt steeds van de relevantie af, ga mij daar niet van betichten als dit niet zo is.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Doe dit dan wel relevant en met deugdelijke argumenten aub.

Als jij er stellig van overtuigd bent dat er draagvlak is voor het verbieden van het dragen en tonen van religieuze symbolen in een publiek ambt, dan zou ik je aanraden toch nog eens je oor te luisteren te leggen.

Ik beweer daar niet stellig van overtuigd te zijn, dit maak jij er weer van. Lees toch eens goed voordat je weer allerlei aannames doet (ja daar is 'ie weer). En ik neem je advies niet ter harte.

Heel veel Nederlanders vinden het juist erg belangrijk dat ze hier gewoon het kruisje om hun nek zichtbaar mogen dragen, een keppeltje op hun hoofd mogen zetten, een 'Ichtus'-symbool op hun bureau mogen plakken, of Jezus aan het kruis zichtbaar in hun kantoor te plaatsen.

Je dwaalt af, deze uitingen zijn niet relevant in deze kwestie
.

Clarice,

Als ik je 'quote', krijg ik een blank veld. En dat is ook juist. Je maakt ruzie om het ruzie maken. Nare eigenschap. En ik laat je er verder van genieten, maar hou ermee op. Mocht je je nog bedenken, en iets zinnigs bij willen dragen, dan merk ik dat wel.
jaap schreef op 25 augustus 2008 @ 16:50:

[...]

Clarice,

CARlice

Als ik je 'quote', krijg ik een blank veld. En dat is ook juist. Je maakt ruzie om het ruzie maken. Nare eigenschap. En ik laat je er verder van genieten, maar hou ermee op. Mocht je je nog bedenken, en iets zinnigs bij willen dragen, dan merk ik dat wel.

Als ik jouw 'bijdragen' lees, heb je er een gelezen, dan heb je ze allemaal gelezen en de rest is een herhaling van zetten. Je had ze net zo goed leeg kunnen laten en verwijzen naar je eerste post. Ik merk heel goed, dat je er niet meer uitkomt. Je weet niet meer waar je het zoeken moet. Je doet maar aannames over wat ik zou denken en gezegd zou hebben, je herinnert je dingen verkeerd en verwart me met uitspraken van anderen. Je kunt niet zo maar dingen verdraaien of ervan maken wat je wilt, het staat hier allemaal zwart op wit.

Het is ook niet niets, al die argumenten die je voor de voeten krijgt geworpen en jezelf verliezen in je eigen ideeen, opvattingen en interpretaties. Menigeen zou er niet meer uitkomen, jij duidelijk ook niet meer.

Mocht jij je nou nog bedenken, en eens aan zelfreflectie gaan doen, dan kun je hier nog eens terugkomen en iets zinnigs proberen bij te dragen.

En voorspelde ik niet al, dat je met een zwaktebod je terug zou trekken? Helaas zat ik er niet naast.
lindy schreef op 25 augustus 2008 @ 16:40:

In Gent zijn ze nog eens voortvarend. Hop, naar het Europese hof, maar, met zijn allen.

ma 25 aug 2008, 15:53

Hoofddoekenverbod in Gent

Gent - In de Belgische stad Gent treedt vanaf 1 september een hoofddoekenverbod in werking. Deze geldt voor alle ambtenaren die in de stad werken.

Op 26 november 2007 jaar werd het hoofddoekverbod al goedgekeurd met een nipte meerderheid van Open VLD, CD&V/N-VA en Vlaams Belang. Aanstaande maandag gaat de regel in.

Het verbod gaat verder dan de islamitische hoofddoek en geldt voor alle uitingen van bijvoorbeeld religieuze, ideologische, filosofische of politieke overtuiging. Het verbod geldt dus ook voor partijsymbolen, een keppel of een kruisteken, schrijft De Morgen.

Prima besluit, zo hoort het!

Hou religie en staat gescheiden, als je aan het werk bent, ben je aan het werk en hoeft niemand te weten tot welke godsdienst je behoort; ben je uitgewerkt kan je je eigen kloffie weer aan, of dat nou een hoofddoek, keppeltje of desnoods een Feyenoordpet is.
florsita schreef op 25 augustus 2008 @ 17:01:

[...]

Prima besluit, zo hoort het!

Hou religie en staat gescheiden, als je aan het werk bent, ben je aan het werk en hoeft niemand te weten tot welke godsdienst je behoort; ben je uitgewerkt kan je je eigen kloffie weer aan, of dat nou een hoofddoek, keppeltje of desnoods een Feyenoordpet is.
Precies, ben ik 't ook helemaal mee eens!
Nou, een feyenoordpet gaat wel heul erg ver hoor :)
[b]FritsvanEgters schreef op 25 augustus 2008 @ 16:18

Een citaat:

'Wat we nodig hebben in Nederland is een militante Muslim Rights Movement die vecht voor moslima's in burqa, die de barricades opgaat voor moslima's in burqa, die vecht om rechten te doen effectueren en die vecht om rechten voorzover ze er nog niet zijn via sit downs, via one million man marches, via the ballot or the bullet, etc etc
Ook al is het aan meneer Egters en zijn vriendenschare niet besteed: Voor wie nu meent dat meneer Enait hier tot geweld oproept, zoals sommige angsthazen op GeenStijl, is het nog wel belangrijk om nog even in herinnering te roepen dat de beroemde toespraak van Malcolm X, 'The Ballot or the Bullet' uit 1964, één van de top-100 Amerikaanse speeches, voorzag dat er een gewelddadige wending zou komen aan de strijd voor gelijke rechten. Hij had gelijk. Een jaar later was hij vermoord. Drie blanke mannen werden ervoor veroordeeld.

Als meneer Egters met zijn bijdrage aangeeft dat die strijd voor burgerrechten van de zwarte bevolking een jammerlijke misser was in onze trotse blanke geschiedenis, dan neem ik daar hierbij enige lichtjaren afstand van.
jaap schreef op 25 augustus 2008 @ 17:46:

[...]

Als meneer Egters met zijn bijdrage aangeeft dat die strijd voor burgerrechten van de zwarte bevolking een jammerlijke misser was in onze trotse blanke geschiedenis, dan neem ik daar hierbij enige lichtjaren afstand van.
Jaap, hou nou eens op met je aannames over wat iemand met een bepaalde post probeert aan te geven. Ook hier vul je zelf maar wat in, je maakt er maar wat van. Hebben we hier met een fantast te maken? Een speculant? Waar heb je last van, overmatig werkende fantasie, de onbedwingbare neiging om te denken voor anderen? Zelfreflectie, en dan nog eens terugkomen.
Carlice schreef op 25 augustus 2008 @ 17:57:

Jaap, hou nou eens op met je aannames over wat iemand met een bepaalde post probeert aan te geven.

Meneer van Egters refereert niet naar het originele artikel, maar naar 'Geen Stijl', en breekt de aangehaalde tekst op een vreemd moment af.

Gelet op zijn bijdragen hier, begrijp ik heel goed dat de door meneer Enait aangehaalde historie van de strijd voor de burgerrechten in de VS de heer van Egters tegen de arische borst stuiten. Ik wil anderen er alleen voor waarschuwen dat ze zich niet door deze valse profeet moeten laten lijmen.
Jaap wat jij nodig hebt is een stevige beurt handdruk :-]
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Very Cherry schreef op 25 augustus 2008 @ 18:27:

Jaap wat jij nodig hebt is een stevige beurt handdruk :-]
Waar spreken we af? :-)-)
Ik heb het filmpje net bekeken en hij is gewoon een provocerende klootzak die je het bloed onder de nagels haalt. Ik kon me heel goed voorstellen dat de journaliste kookte van woede en haar programma niet verder kon doen. Heeft niets te maken met respect voor geloof of wat dan ook maar het uitlokken van reacties en dat lukt goed want ik zit me hier op te vreten en zou hem het lieftst ordinair verrot schelden.
.
jaap schreef op 25 augustus 2008 @ 18:15:

[...]

Meneer van Egters refereert niet naar het originele artikel, maar naar 'Geen Stijl', en breekt de aangehaalde tekst op een vreemd moment af.

Kijk Jaap. tot zover doe je een constatering die je goed toelicht.

Gelet op zijn bijdragen hier, begrijp ik heel goed

Kijk, hier ga je de mist in, je zegt iets te begrijpen van egters, maar dit is niet iets wat hij zo heeft gezegd. Dit is wat jij eruit meent op te maken, en hier komt jouw zeer vrije interpretatie van hetgeen is gezegd om de hoek kijken.

dat de door meneer Enait aangehaalde historie van de strijd voor de burgerrechten in de VS de heer van Egters tegen de arische borst stuiten.

Het is niet nodig om te gaan schelden, iemand uitmaken voor Arier is alles behalve fatsoenlijk. Je vindt dat mensen hier zich kortzichtig en onbeschoft uitlaten. Maar wat je hier nu zelf doet verdient de schoonheidsprijs niet.

Ik wil anderen er alleen voor waarschuwen dat ze zich niet door deze valse profeet moeten laten lijmen.

Als je zulke uitspraken doet, is het handig voor het begripv van de forummers, dat je dit er meteen bij zegt.
Carlice, bespaar je de moeite... ik heb niet het idee dat je ook maar een tikkeltje doordringt tot jaap...

Ik vond het trouwens erg knap/professioneel van Clairy Polak dat ze zich niet liet verleiden om dit heerschap even met de grond gelijk te maken, als reactie op zijn beledigingen.

Dit soort neemt zichzelf veel te serieus (diskriminazieee!!!) en zou geen spatje aandacht moeten krijgen.
Deze valse Arische profeet groet u allen hartelijk.
Layka63 schreef op 25 augustus 2008 @ 19:01:

Ik heb het filmpje net bekeken en hij is gewoon een provocerende klootzak die je het bloed onder de nagels haalt. Ik kon me heel goed voorstellen dat de journaliste kookte van woede en haar programma niet verder kon doen. Heeft niets te maken met respect voor geloof of wat dan ook maar het uitlokken van reacties en dat lukt goed want ik zit me hier op te vreten en zou hem het lieftst ordinair verrot schelden.
Ik ben het helemaal met je eens, Layka. Die air van superioriteit en onaantastbaarheid die fanatieke gelovigen kunnen uitstralen, en het respect dat ze altijd maar weer op hoge toon eisen van anderen, omdat ze leven volgens de in beton gegoten wetten van hun Boek. De tering kunnen ze wat mij betreft krijgen, arrogante aanstellers.
FritsvanEgters schreef op 25 augustus 2008 @ 22:22:

[...]

Ik ben het helemaal met je eens, Layka. Die air van superioriteit en onaantastbaarheid die fanatieke gelovigen kunnen uitstralen (vergeet 'onze' jaap niet frits :-p (
En 'onze' Jaap natuurlijk. ;-) Joh, wat heb jij een tijd verdaan met dat eindeloze gebakkelei. Terwijl je soms zo grappig uit de hoek kan komen. Is toch niet de moeite...
.
FritsvanEgters schreef op 26 augustus 2008 @ 10:31:

En 'onze' Jaap natuurlijk. ;-) Joh, wat heb jij een tijd verdaan met dat eindeloze gebakkelei. Terwijl je soms zo grappig uit de hoek kan komen. Is toch niet de moeite...
daar heb je helemaal gelijk in, ik koesterde te lang een sprankje hoop door te dringen in de krochten van de geest van jaap. Tevergeefs.
lindy schreef op 26 augustus 2008 @ 10:41:

Het is dan ook vrij zinloos om de discussie aan te gaan met iemand die niet-gelijkgestemden eenvoudig kaltstellt als Arische profeet, Wilders aanhanger en soortgelijke bewoordingen.

Welnu, deze vrouwonvriendelijke baardmans mag zijn recht proberen te halen bij de wet, wij als stemgerechtigden mogen de democratie laten spreken. Hoe meer van dit soort malloten op tv en in de maatschappij (sorry, maar met zo'n onaangename uitdrukking zou ik 'm sowieso al niet vertrouwen in een kamertje), hoe meer er zal worden gestemd op partijen die korte metten maken met de import van dit soort figuren. Flikker op met je seksistische gelul naar het Rif-gebergte, en je opportunistische besluit om zogenaamd óók geen mannenhanden meer te schudden.

ik kan me niet 100% aansluiten bij jouw zienswijze en manier van uitdrukken, maar ergens komt het er wel op neer.

Ik zou het een ernstige zaak hebben gevonden, als iemand die moslim is niet aangenomen wordt omdat hij moslim is. Dus niet om wat hij doet of laat, maar puur en alleen om zijn geloof. Omdat iemand het vooroordeel koestert dat ze dom zijn of gevaarlijk. Maar een logische reden als: u zult als klantmanager mensen netjes moeten kunnen ontvangen en te woord staan en dat weigert u. Waarom kan iemand zich daar niet bij neerleggen. Ik snap dat oprecht niet? Ja, wat ik wel snap is dat het meneer enait niet gaat om die baan, maar om een statement te maken. Om de boel te verzieken en zijn extreme gedachtengoed verder door te drijven in de NL samenleving.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven