ERGEREN / ERGEREN / ERGEREN,

29-08-2008 18:23 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Zoals de titel zegt.Soms voel ik me zo beroerd en kan

ik me overal aan ergeren.Wie herkend dit en heeft de oorzaak

of een oplossing ontdekt.

Ik vind het beroerd omdat het zo VRESELIJK voeld.Er is dan geen land met me te bezeilen en niets is goed.Ik ben opzich zeer positief en blij met mezelf.Maar dit is een punt......

Ik krijg het niet voor elkaar om het stop te zetten als ik in zo'n bui zit.

Ik hoop via deze weg erkenning te vinden en misschien kunnen we elkaar helpen naar een ontspannener leven.

HOPENLIJK TOT SNEL ROOZ !
Oh ja, herken dit heel goed. Ik ben van mezelf ook best wel optimistisch maar als ik zo'n bui heb dan irriteert alles me. Zelfs mijn vriend (de allerliefste en begripvolste ter wereld) irriteert me dan. Hij vindt het ook altijd zielig voor me omdat het voor mezelf zo moeilijk is. Zou niet weten wat hieraan te doen.

Gr. Anne
Oh herkenbaar, bij mij zijn het ook hoge bergen, diepe dalen. En als ik een rothumeur heb, berg je dan maar. Dan zie ik alles echt negatief. Terwijl ik, als ik blij ben, bij wijze van spreken nog blijf lachen als ik aangereden wordt door een auto.

Gelukkig weet ik het van mezelf en probeer ik in zo'n negatieve 'bui' echt overal het goede van in te zien. Vaak gaat het dan vanzelf over. Echt alles van de andere kant proberen te bekijken dus. Bijv: iemand komt met z'n karretje tegen me aan in de winkel... als ik een rothumeur heb, is mijn eerste gedachte "kun je niet uitkijken, stomme bejaarde, en by the way: wat doe je hier eigenlijk? Ga lekker overdag je boodschappen doen. Ja, tuurlijk, ga nog even met je rollater stilstaan voor in het smalle gangpad" (6) .

Als ik dit merk (en je kunt het niet niet merken... op zo'n moment is het een vicieuze cirkel waarin alles irritant/stom/fout/gemeen is)probeer ik echt bewust vriendelijk te lachen, me te bedenken dat die mevr. misschien over mij hetzelfde denkt...'de jeugd van tegenwoordig' etc.

Wat op straat ook helpt is te 'zoeken' naar vrolijke mensen, kinderen etc. Vaak is één binnenpretje in combinatie met het bovenstaande voldoende om mijn humeur weer op peil te brengen.
Dat zeg ik....
Het heet PMS>
GELUKKIG HERKENNING !

Net zijn mijn ouders geweest en zij wekken zo'n bui ook vaak op.Bedacht ik me net.Ik kijk dan in een spiegel en zie iemand (mijn moeder) die erg op mij lijkt.Altahs op degene die ik niet probeer te zijn.Ik ben HEEL negatief opgevoed en heb jaren moetten vechten om zelf een plekje te vinden.Nog steeds lukt dat niet altijd goed.Maar mijn moeder heeft iets......

waardoor ik bij voorbaat al in de verdediging vlieg en als ik gevoelig ben zoals nu......

GRT. :mad: :-@ Ben nu alleen en voel me zo.......

Ben blij dat er in ig. herkenning is.

Dank voor jullie reactie's ROOZ !
ehhh, nou gelukkig NU EVEN NIET |-)
Hoi Rooz,

Het lijkt mij een heel normaal gevoel. Het probleem is zoals je zelf zegt bij jezelf. "Ik erger mij aan ...". Het is dus belangrijk om bij jezelf na te gaan waar dit gevoel vandaan komt. Dit is belangrijk omdat je zelf aangeeft dat het om een ' bui' gaat. Ik denk dat als je weet waar de bui vandaan komt dat je al een heel eind bent. Het beste zou zijn dat je een rustige plek zoekt, wanneer zo'n een bui voorbij is en probeer te achterhalen waar de bui vandaan komt en het belangrijkste waardoor deze weer verdwenen is.
Ik heb een hoop ergenissen uit mijn leven kunnen bannen na het horen van de vraag: 'Is het een probleem of is het een ongemak?', waarna je kunt besluiten geen negatieve energie meer te steken in ongemakken (en ik bleek toen eigenlijk weinig problemen te hebben). Gebeurtenisjes in de supermarkt: allemaal ongemakken en te futiel om energie in te steken. Langzame mensen in de stad: zolang je geen donornier of -hart vervoert, is het een ongemak. Regen als je niet van suiker bent: ongemak.

Het werkte bij mij door bij dat soort ergenissen even stil te staan om mezelf die vraag te stellen en ik heb er dus voor gekozen om in de ongemakken geen energie meer te willen steken. Scheelt echt een hoop gezucht, onbegrip en adrenaline.
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Reageer je je ook af op je naasten, als je zo'n bui van ergernissen hebt, of heeft niemand er last van??

(ik kan mij zelf ook onterecht snel ergeren aan anderen, maar doe er weinig kwaad mee -geloof ik...)
Everytime you make a typo, the errorists win.
Volgens mij is het PND.
Hoi Allemaal,

@Tijgertje,

Ik heb het gevoel op dat moment dat ik boos ben op de hele wereld en weet dat het uit mijzelf komt.Voel me dan enorm boos en onredenlijk.Ik heb een probleem met boos worden en doordat ik alles slik en het moeilijk vind om op een redenlijke manier voor mezelf op te komen wordt ik dan onredenlijk en HEEL vervelend.Ik heb het gevoel dat ik me tegenover de hele wereld moet verantwoorden en dat lukt uiteraard niet.Het begind met ergeren waarna ik dus niets zeg omdat ik weet dat ik onredenlijk en oneerlijk zo zijn.Maar als ik dus niets zeg.,.....

zoals men gewend is heb ik mezelf er weer mee.GRT het is ook zo lastig.De visuele cirkel.

PS: Jou advies heb ik trouwens net ook opgevolgd en mijn conclusie van weggaan is in ig. dat er niemand is die nu bij me is, dus kon het op niemand afreagreren.Dan stopt de bui vanzelf.

THANX voor het meedenken !

@Xantippe, bedankt voor je TIP !

@Infojunk.Ja als ik met anderen ben merken die mijn bui ook wel.Althans alleen mijn man.De rest negeer ik dan ff.Maar omdat we samen in een eigen zaak werken en op elkaars lip zitten.Werkt dat dus niet echt.Ik denk dan bij alles TATATATA.duhhhh BLABLA, krijg de ..........

Dus niet echt redenlijk.

@Zamirah, wat is PND ?
Ik bedoelde het niet beledigend hoor, maar ik hetzelfde maar alleen als ik ongesteld moet worden.

Man is ervan op de hoogte maar gaat er na 10 jaar nog steeds tegen in....
zusenzo, zo had ik het ook niet opgevat hoor LOL :) en dan heb ik het ook hoor.......en mijn man zegt nog steeds.

Als je wilt kun je jezelf de baas zijn.Maar waarom wil je dat niet....hij zegt dat ik het onbewust tegenhoudt.En ja, hij kan eig. alles wat hij wil ook geestelijk bewerkstelligen.Helaas zit ik niet zo in elkaar !

Soms denk ik echt.Zou het helpen als ik gewoon zei wat ik dacht, ookal ben ik door mijn ergenis zo tactloos.Maar dan denk ik later.Hoe moet ik dan nog met die mensen omgaan in het leven.Dat kan ik dan niet.Dus slik ik maar weer en erger me een end weg.

ZUCHT.Toch wel lekker om het hier van me af te schrijven :-p
Roozie, PND is een Post Neurotisch weekend Syndroom.
Ergeren is teveel betekenis toekennen aan debiel gedrag van anderen :worship:
@Zamirah,

leg uit.......

@Ernie,

Helemaal gelijk, maar daarmee is het nog niet opgelost.

Was het maar zo makkelijk :)

ROOZ !
Dit heet absoluut PMS ja. Ik heb het namelijk ook, en niet te flauw. Man, wat ben ik dan niet te genieten. Het is inderdaad een vicieuze cirkel want op een negatieve houding volgen vaak negatieve reacties wat je houding dan nog negatiever maakt, etc. Het liefst zou ik die paar dagen per maand ver weg onder mijn dekbed kruipen maar dat zit er niet in helaas. Staat tegenover dat ik dan ook weer een paar weken helemaal top in mijn zit, dan kan het niet stuk! Kijk, en met die wetenschap in mijn achterhoofd, overleef ik het dan wel weer.
@Madiken,

Heb jij er buiten je ongie helemaal geen last van dan ?

IK DUS WEL.Zoals gisteren.Had het er 's avonds met man over en scheen het de hele dag al wel een beetje te hebben gehad.

Maare ik heb wel het idee dat het van hormonen afkomstig kan zijn.Ben nl hooggevoelig voor hormoonschommelingen.

Heb GROTE pieken en DIEPE dalen.

Helaas maar ik zal ermee moetten leren leven !

ROOZ !
Roozie, je zegt toch eigenlijk zelf wat deze buien veroorzaakt. Je slikt teveel in, durft het niet te uiten, het kropt op van binnen en dan boem, krijg je zo;n bui dat je je gruwelijk loopt te ergeren. Aan alles en iedereen en dan weet je misschien niet eens meer wat de oorzaak is.

Ik denk dat als je zou leren om dingen eerder uit te spreken, op een moment dat je ergernis nog niet zo groot is dat die buien dan minder zullen worden omdat het niet zo oploopt.
xantippe schreef op 29 augustus 2008 @ 19:14:

Ik heb een hoop ergenissen uit mijn leven kunnen bannen na het horen van de vraag: 'Is het een probleem of is het een ongemak?', waarna je kunt besluiten geen negatieve energie meer te steken in ongemakken (en ik bleek toen eigenlijk weinig problemen te hebben).

Hé, dat is een goeie!

Dank je voor de heldere tip!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Elmervrouw schreef op 30 augustus 2008 @ 13:33:

[...]

Hé, dat is een goeie!

Dank je voor de heldere tip!
Ja dit is zeker een goede manier om dingen te benaderen. Ik zeg zelf altijd tegen mezelf als ik me ergens druk over maak of me ergens aan irriteer 'kan je er iets aan veranderen?', zo ja, dan is er een probleem en los je het op, zo nee dan zit er niks anders op om het te accepteren.... komt eigenlijk op hetzelfde neer als dit
Als ik me erger aan de meest stomme dingen, dan uit ik dat gewoon en dat lucht enorm op en door het te uiten kom ik er dan achter waarom ik me zo erger. Waarom maak ik opmerkingen als ik vrouwen zie die er dik uitzien, omdat ik bang ben dat ik ook steeds vetter wordt. Er zitten dan gewoon haatgevoelens in me die eruit moeten en dan heeft iedereen het gedaan, niemand doet wat goeds en iedereen krijgt het voor z'n kiezen, ik ben dan harststikke boos en op een gegeven moment gaat het dan wel weer over.

Misschien zitten er dingen van binnen dwars. Die eruit moeten, misschien heb je idd teveel opgekropt in het leven. Ik weet nog goed dat mijn vriend en ik samen geen boodschappen konden doen zonder ruzie te maken over elk klein ding en gelukkig is dat nu stukken minder, ik weet nu wanneer ik me wel moet ergeren en wanneer niet.

Nogmaals bij mij heeft het geholpen om soms gewoon de ergernissen te benoemen en je dan maar flink te ergeren of af te reageren, waarom ben je bang dat mensen je niet meer leuk vinden, dan??? Het hoort nu eenmaal bij het leven en de enige met wie je moet leven, ben jezelf, dus uiten die hap en zoek een goede therapeute om erachter te komen wat er van binnen allemaal dwars zit, dat kan enorm helpen.

Een heleboel mensen in het leven slikken alle ergernissen in met als gevolg dat de berg van binnen alleen maar groter wordt. En op een gegeven moment barst de bom. Schaamte voor anderen is geen goede leermeester, hou van jezelf en geef jezelf de ruimte om jezelf te zijn, inclusief al die gevoelens van binnen.
Ik heb laatst het boek "Awakening to your life's purpose" gelezen van Eckhart Tolle. Sommige dingen vind ik echt heel ver gaan, maar er zit wel een hele goede kern van waarheid in. Veel dingen zijn ook terug te vinden in de psychologische scholen van Jung en Freud, bv Ego als onderdeel van jezelf. Ook kun je een painbody hebben die reageert uit angst vanwege ervaringen uit je verleden en het willen voorkomen ervan. Klinkt erg zweverig, maar ik vond het wel geruststellend. Leert je ook te denken bij pieken en dalen: this too will pass.
Madiken schreef op 29 augustus 2008 @ 21:09:

Dit heet absoluut PMS ja. Ik heb het namelijk ook, en niet te flauw. Man, wat ben ik dan niet te genieten. Het is inderdaad een vicieuze cirkel want op een negatieve houding volgen vaak negatieve reacties wat je houding dan nog negatiever maakt, etc. Het liefst zou ik die paar dagen per maand ver weg onder mijn dekbed kruipen maar dat zit er niet in helaas. Staat tegenover dat ik dan ook weer een paar weken helemaal top in mijn zit, dan kan het niet stuk! Kijk, en met die wetenschap in mijn achterhoofd, overleef ik het dan wel weer.
Ik had ook vaak van die negatieve buiten.... tot ik bij iemand in de klas kwam te zitten die ook heel negatief was. Bah, wat heb ik me daaraan geërgerd. Ik vond dat zo'n mopperkont en realiseerde me toen dat ik dus ook zo was. Sindsdien ben ik niet meer zo negatief als voorheen. Behoorlijke eye-opener om ermee geconfronteerd te worden!
ergeren is echt heel vervelend. Ik voel me altijd een regelrechte bitch, en meer dan eens overschrijdt ik de grens bij mijn vriend.... hij heeft inmiddels al heel wat meegemaakt. Ik heb er ook wel therapie voor gehad. Het helpt bij mij sowieso om lekker in mijn vel te zitten, vrolijk te zijn. Lukt niet altijd hoor. Sporten helpt om je agressie weg te sporten. En als je chagrijnig bent verbrand je meer calorieen... omdat je er driftig op los rent oid.

Bij mij komt elke ergernis wel ergens vandaan. Ik ben bijvoorbeeld extreem allergisch voor fluiten. Mensen die luid en vals fluiten ... het lijkt alsof ze een moordaanslag plegen op mijn trommelvlies. Maar dat komt omdat ik vroeger op de middelbare school altijd ruzie had met de concierge (anti-feministische zak) en hij (je raadt het al) floot ALTIJD... en OVERAL. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.

The point is, als je nagaat waar je ergernis gestart is, kun je er misschien beter mee omgaan.

En, zoals eerder al gezegd, gewoon rustig proberen te zeggen wat je dwars zit.

Succes ermee!

Fijn trouwens om te lezen dat er meer mensen zijn met dit probleem.

madelief

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven