Zusje achter het behang willen plakken

30-06-2015 23:45 151 berichten
Zo, ik moet echt even stoom af blazen!



Kan mijn zusje wel achter het behang plakken Ze is 18 en we verschillen een hoop in jaren. Ze heeft van de week haar diploma uitreiking. Nu komt iedereen verspreid uit het land en is het niet haalbaar om die dag het te vieren dmv een etentje (daar is een reden voor, niet echt relevant voor de situatie). Dus later deze week is officiële viering.



Ik ben hecht met mijn zusje (dat zou je wel nu anders denken ) en mijn broertje, dus ik appte in de groepsapp van ons drietjes om te vragen of we na de uitreiking even samen wat gaan eten. Ze reageert terug met dat ze al andere plannen had.

Prima zei ik, dus ik vroeg aan mijn broertje of wij dan wat samen gaan eten.

Zusje reageert daarna vervolgens met dat ze het niet snapt waarom ik niet iedereen uitnodig die komt naar de uitreiking (dat zijn 4 mensen +baby en peuter). Ik leg uit dat het "gewoon" wat eten samen is, niks bijzonders (we kunnen overigens niet samen komen in ouderlijk huis....) en dat het even praktisch is qua tijdstip.



*Ik ben een beetje geïrriteerd geraakt van de vraag van zusje over waarom ik niet iedereen uitnodig*

Ik ben voor de duidelijkheid, helemaal oké dat ze daarna andere plannen heeft. Ik verwachtte verder niks ervan.

Het gaat mij om de vanzelfsprekendheid dat ik anderen moet "uitnodigen" terwijl ze zelf weg gaat.



Dus ik zeg waarom zij niet iedereen uitnodigt (onnodige opmerking geweest van mij, maar was helaas al geïrriteerd) en dat iedereen komt opdraven, waarbij de andere nog langer in de auto moeten en dat zij vervolgens andere plannen heeft.



Ze reageert terug met dat ik brutaal ben en dat ik heus wel weet waarom ze geen etentje kan organiseren. Tenzij ik het "ranzige" eten van mijn moeder bedoel. Ik hou het zeker gezellig, terwijl jij je meer afzondert van de rest.



Ik en toen

Heb even gezegd dat dit nergens op slaat en dat het vreemd is als ik een etentje "organiseer" voor het gezin, terwijl ik alleen vroeg of we samen iets gingen eten (niet eens uit eten, maar bij mijn moeder ofzo. Pizza bestellen, weet ik het).



Broertje: willen jullie dit even telefonisch doen

Zusje: voor mij hoeft dat niet hoor. Blijkbaar voelt iemand zich aangevallen als ik een gevoelige vraag stel.



Ik toen vooral

Heb gezegd dat ze lekker in der sopje kan gaar koken en dat ze niet een gevoelig persoon nodig heeft op haar diploma-uitreiking.



Dus.....Echt, gooi mij maar dood met dat ze een puber is, maar waar haalt ze soms het vandaan Komt voor mij echt uit het niets, want normaliter doet/zegt ze dit soort dingen dus nooit.....



Nu ik mijn ei kwijt ben, hoe dit op te lossen en hoe lossen jullie dergelijke "conflicten" op met je brusje?
Ik ga slapen....Bedankt BGB, Grumpycat en de anderen. Ik reageer morgen weer.



Zal update geven nadat ik zusjelief gesproken heb. Hopelijk eind goed, al goed
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jou erg irritant en onduidelijk communiceren en als je het op een forum niet eens normaal kunt neerschrijven dan kan ik me jou zusje compleet voorstellen. Bovendien klink je heel erg als het type dat er niet tegen kan dat het je zusje's grote dag is en niet het jouwe. Door op deze manier aandacht te vragen en een ding te maken van niets wil je alleen maar de aandacht naar je toetrekken. Zo komt het op mij over en ik interesseer me eigenlijk niet of je het daarmee oneens bent: Zo kom je wel over en ik hoop dat je zusje desondanks een geweldige dag heeft. Als jij verder dan toch je zusje als zo onvolwassen neerzet (je komt zelf niet veel volwassener over) sta er dan boven en volg gewoon compleet wat zij wilt doen en wees lief tegen haar (en dan niet passief-aggressief lief maar echt lief).
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 01 juli 2015 @ 01:15:

[...]





Ik vind het prima dat ik klapvee moet komen spelen. Zo voelt het overigens niet voor mij, want ben beretrots op mijn zusje

De irritatie komt omdat ik gewoon vraag of we daarna samen wat gaan eten en dat ze dan vervolgens raar gaat doen en het begint met die opmerking/vraag van haar kant. Ik doe moeite om er voor haar te zijn en dan heb ik zo'n opmerking niet verdiend.

Als je mijn reactie leest, zie je dat ik de vraag van je zusje helemaal niet zo'n vreemde vraag vind. En dus ook niet vind dat ze raar doet. Misschien lees jij er een toon in, die er niet is? Wie zijn die andere mensen die ook van ver komen? Familie? Je hebt het over 'deze samenstelling' dus het zijn geen vreemden.



Ik vind dat daar tegenover staat dat ze respectvol tegen mij moet zijn. Dat staat los van de diploma-uitreiking, want ik vind dat we altijd respectvol tegen elkaar moet zijn. Maar in deze situatie dat ik kom voor haar, met de moeite die ik neem, kan ze ook even een normale reactie geven.



En daar is ie weer, de moeite die jij neemt en dat je zusje je daarvoor iets verschuldigd is. Zie je dat zelf niet, dat dat steeds terug komt?



Ik kopieer even een eerdere reactie

En de reden dat we niet na de uitreiking het feestelijke gedeelte doen, is omdat de helft een lange rit achter de rug hebben, we weten niet hoe laat het klaar is en dat we dan vervolgens ruim 100 km naar het restaurant moeten rijden. Dat is de reden waarom ze op de dag zelf geen etentje organiseert.



Zij heeft andere plannen, komt erop neer dat iedereen na de uitreiking kan vertrekken. Voor mij prima, ik ga wel met vriend en broertje eten. Maar dan die opmerking van haar was onnodig.

Dit klinkt helemaal niet of jij dat prima vindt.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet helemaal waarom de vraag: "waarom nodig je de anderen niet ook uit?" zo erg was. Dat mag en kan ze toch vragen? En jij kan toch gewoon antwoorden?

Pas als ze daarna gaat drammen ofzo wordt het andere koek.

Als je vaker dit soort misverstanden hebt op de app (en dat kan ik me voorstellen omdat je je niet aldoor even duidelijk uitdrukt + je nogal van het interpreteren bent), dan gebruik de app alleen voor praktische dingen en bél met dat ding zodra het mis dreigt te lopen.



En het woord 'respect' zou wat mij betreft niet eens voor moeten komen tussen siblings.

Je bent familie en je gaat met elkaar om. Soms is dat de ene keer warmer dan de andere keer. Je ziet elkaar vaker of niet, hoe je het ook doet. Maar broers en zussen zijn - ongeacht de leeftijd - gelijkwaardig aan elkaar en 'respect' is überhaupt geen thema.
Alle reacties Link kopieren
Dus je zus verwacht dat jij op jouw kosten mensen te eten gaat uitnodigen?

En waarom worden er 'n baby en peuter naar 'n diplomauitreiking meegesleept?
Shoot first, ask questions later!
quote:vivapimpelmees schreef op 01 juli 2015 @ 00:45:

Hoeveel ouder ben jij?

Toevallig heb ik best veel van jou gelezen de laatste tijd en ik dacht echt met een tiener te maken te hebben...Ja echt, ben je 19?! Wat een overdreven gezeik om een diploma uitreiking van de middelbare school. Snap trouwens sowieso niet waarom de hele familie plus aanhang daarheen gaat, ik zou mij kapot schamen. Ouders en beste vriendinnen prima, maar je bent slechts haar zus en hebt een eigen gezin en leven mag ik hopen. Gedraag je daar dan ook na en zit niet zo op haar huid, ze zal je daar later heel dankbaar om zijn.
Ik begrijp met de beste bedoelingen echt niet wat nu het probleem is.



Jij zegt zullen we met zijn 3 en wat eten. Zusje zegt nee ik heb andere plannen. Jij zegt tegen broer wel snel wat eten. Zusje zegt leuk maar Truus Piet en de kleuters komen ook en moeten ver rijden. Misschien vinden die het ook leuk om mee te gaan. Vraag het anders even.



Waar komt dan de brutaliteit vandaan en het gebrek aan respect. En denken over wel of niet gaan naar de uitreiking. En alle andere drama??ik snap het werkelijk waar niet
Alle reacties Link kopieren
quote:miss_bubbles schreef op 01 juli 2015 @ 06:35:

Ik begrijp met de beste bedoelingen echt niet wat nu het probleem is.



Jij zegt zullen we met zijn 3 en wat eten. Zusje zegt nee ik heb andere plannen. Jij zegt tegen broer wel snel wat eten. Zusje zegt leuk maar Truus Piet en de kleuters komen ook en moeten ver rijden. Misschien vinden die het ook leuk om mee te gaan. Vraag het anders even.



Waar komt dan de brutaliteit vandaan en het gebrek aan respect. En denken over wel of niet gaan naar de uitreiking. En alle andere drama??ik snap het werkelijk waar nietWaarom zou TO met die anderen moeten gaan eten die ook nog peuters op sleeptouw nemen? (not done voor 'n diplomauitreiking overigens) TO wil gewoon 'n hapje gaan eten met haar broer, dan hoeft ze toch geen andere familieleden of vrienden van zus mee te slepen? Als die willen gaan eten, kunnen ze dat op eigen gelegenheid doen.
Shoot first, ask questions later!
Als het haar eigen diplomauitreiking is en ze heeft andere plannen daarna gemaakt (ook al komt dus iedereen voor haar) dan snap ik wel dat je het irritant vindt als dan aan jou gevraagd wordt om de rest op sleeptouw te nemen. Stel dat je dat doet dan zou ik me daar ook een beetje plaatsvervangend schamen: "Ja, proost m'n zusje allemaal, ze kon hier helaas niet bij zijn want ze had andere plannen !"



Het is wel een beetje puberaal gedrag om helemaal geen rekening met anderen te houden maar het toch wel op je zus af te willen schuiven, ook al ziet zij het waarschijnlijk niet zo.



Dus ik snap je wel, maar zeg gewoon: joh, de uitreiking is jouw feestje, daarna ga ik lekker wat met m'n broertje eten. Probleem opgelost toch
quote:redbuIIetje schreef op 01 juli 2015 @ 06:38:

[...]



Waarom zou TO met die anderen moeten gaan eten die ook nog peuters op sleeptouw nemen? (not done voor 'n diplomauitreiking overigens) TO wil gewoon 'n hapje gaan eten met haar broer, dan hoeft ze toch geen andere familieleden of vrienden van zus mee te slepen? Als die willen gaan eten, kunnen ze dat op eigen gelegenheid doen.



Dat moet zeker niet. Maar dan had to nee dank je kunnen zeggen. Of ik wil alleen met broer. Maar er ontstaat een hoop drama om een simpele vraag voor mij.



En ik ga ook niet graag met andermans peuter op sleeptouw
Alle reacties Link kopieren
Oprechte vraag: ben je misschien zwanger en heb je last van je hormonen? Ik heb het hele topic gelezen en je vliegt alle kanten op.

Ik ben zelf zwanger en zou me kunnen voorstellen dat in een hormonale bui een zwangere zo irrationeel zou kunnen reageren. Want ja, sorry, ik vind het hele verhaal ook een beetje puberaal maar dan vooral van jouw kant.

Wat zegt je vriend ervan?
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
Hele topic gelezen en echt, ik snap er gewoon niks van . Mijn advies:



Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Oh de tijd dat ik fatsoenlijk plaatjes kon plakken ligt ook achter ons blijkbaar. Nou ja



Edit: gelukt
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Brusje? Is je zus of broer zwakbegaafd?
Alle reacties Link kopieren
quote:miss_bubbles schreef op 01 juli 2015 @ 06:35:

Ik begrijp met de beste bedoelingen echt niet wat nu het probleem is.



Jij zegt zullen we met zijn 3 en wat eten. Zusje zegt nee ik heb andere plannen. Jij zegt tegen broer wel snel wat eten. Zusje zegt leuk maar Truus Piet en de kleuters komen ook en moeten ver rijden. Misschien vinden die het ook leuk om mee te gaan. Vraag het anders even.



Waar komt dan de brutaliteit vandaan en het gebrek aan respect. En denken over wel of niet gaan naar de uitreiking. En alle andere drama??ik snap het werkelijk waar niet



Zo lees ik het ook. Niet alsof zusje TO verplicht haar gasten mee op sleeptouw te nemen. Naar mijn idee gaat het hier fout in de communicatie:



Prima zei ik, dus ik vroeg aan mijn broertje of wij dan wat samen gaan eten.

Zusje reageert daarna vervolgens met dat ze het niet snapt waarom ik niet iedereen uitnodig die komt naar de uitreiking (dat zijn 4 mensen +baby en peuter). Ik leg uit dat het "gewoon" wat eten samen is, niks bijzonders (we kunnen overigens niet samen komen in ouderlijk huis....) en dat het even praktisch is qua tijdstip.

*Ik ben een beetje geïrriteerd geraakt van de vraag van zusje over waarom ik niet iedereen uitnodig*

Ik ben voor de duidelijkheid, helemaal oké dat ze daarna andere plannen heeft. Ik verwachtte verder niks ervan.

Dus ik zeg waarom zij niet iedereen uitnodigt (onnodige opmerking geweest van mij, maar was helaas al geïrriteerd) en dat iedereen komt opdraven, waarbij de andere nog langer in de auto moeten en dat zij vervolgens andere plannen heeft.



Het was al duidelijk dat zusje het later ging vieren, wat ook de reden daarvan moge zijn en los van of dat praktisch is of niet. En hier ga je haar zitten verwijten dat ze niks doet voor de mensen die voor haar op komen draven. Je geeft nota bene zelf al aan dat het een onnodige opmerking was.



Toen je zusje aangaf dat de anderen het misschien fijn zouden vinden om een hapje te gaan eten, was "nee dank je, ik wil liever met kleine gezelschap en niet te moeilijk" genoeg reactie geweest. Niks aan het handje.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken de 'soort' ruzie wel, Lovestar, en ik denk dat er wel vaker een bepaald soort opmerking wordt gemaakt waar jij je aan stoort. En dus bij deze opmerking sta jij meteen op je achterste poten.



Ik heb de afgelopen weken ook meerdere discussies en ruzies met mijn oudere broer. In het kort; ik woon +- 1u rijden van mijn familie af. Mijn broer wil niet inzien of begrijpen dat dit het gewoon soms lastig voor ons maakt om ergens op tijd te komen (ivm files of andere families die een bezoekje blieven op dezelfde dag) of uberhaupt langs te komen en dat wij soms ook graag een aanpassing aan de andere kant zouden zien, ipv alleen aan onze kant (maar andersom wel altijd graag willen meerijden met ons). Mijn broer is sowieso erg egoistisch en kortzichtig, maar na allerlei discussies voorafgaand aan vaderdag, ben ik het op de dag zelf zo beu geraakt dat ik sindsdien ook niet meer gereageerd heb. We zien elkaar wel op verjaardagen enzo, maar verder hoef ik hem even niet te zien.



Ik begrijp ook niet veel van je verhaal. En wat sommige mensen hier er allemaal bijhalen... maakt het nog meer onnodig moeilijk en onbegrijpelijk dan het al is. Maar... je snapt zelf ook dat je reactie op haar opmerking niet slim was, dus als je dit goed wilt krijgen, zou ik gewoon 'the bigger man' zijn en je excuses daarvoor aanbieden omdat het daarmee groter werd dan het was. Of je dat nu terecht vindt of niet.
De vraag van zus komt op mij ook niet brutaal of vreemd over. TO zal er een bepaalde toon in hebben gelezen die er niet per se in zat.



Ze vraagt: waarom nodig je iedereen niet uit?

Maar wat mij betreft had er ook kunnen staan: Als je het leuk vind, kun je aan de rest vragen of zij mee willen eten?



Het eerste leest TO blijkbaar als een verwijt, waardoor TO uithaalt naar zus. Niet gek dat zus hier dan ook boos om wordt.
quote:Sorende schreef op 01 juli 2015 @ 06:58:

Als het haar eigen diplomauitreiking is en ze heeft andere plannen daarna gemaakt (ook al komt dus iedereen voor haar) dan snap ik wel dat je het irritant vindt als dan aan jou gevraagd wordt om de rest op sleeptouw te nemen. Stel dat je dat doet dan zou ik me daar ook een beetje plaatsvervangend schamen: "Ja, proost m'n zusje allemaal, ze kon hier helaas niet bij zijn want ze had andere plannen !"



Het is wel een beetje puberaal gedrag om helemaal geen rekening met anderen te houden maar het toch wel op je zus af te willen schuiven, ook al ziet zij het waarschijnlijk niet zo.



Dus ik snap je wel, maar zeg gewoon: joh, de uitreiking is jouw feestje, daarna ga ik lekker wat met m'n broertje eten. Probleem opgelost toch



Hehe, dank je Sorende, als dit de kwestie is, dan snap ik de irritatie van grote zus wel.



Maar dat het zo ingewikkeld wordt en er zon bak emotie bij komt kijken daar heeft TO zelf een aandeel in.
Alle reacties Link kopieren
Arm zusje (en vooral ook: arm broertje). Wat een drama om niks.
Alle reacties Link kopieren
ik zie ook niet helemaal wat hier loos is, jullie hebben een verstandig broertje trouwens



nou gewoon gaan en gezellig doen uberpuber
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
quote:Twerkgirl schreef op 30 juni 2015 @ 23:47:

Ik ben ook 18 en vind het vooral irritant als mensen je niet serieus nemen vanwege je leeftijd. Je noemt haar een puber maar ze is gewoon volwassenen hoor.Wat je je niet realiseert is dat JUIST door deze opmerking je laat zien nog niet volwassen te zijn aangezien je niet eens het woord in de juiste vervoeging kunt gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:zimi schreef op 01 juli 2015 @ 09:39:

Ze vraagt: waarom nodig je iedereen niet uit?

Maar wat mij betreft had er ook kunnen staan: Als je het leuk vind, kun je aan de rest vragen of zij mee willen eten?



Het eerste leest TO blijkbaar als een verwijt, waardoor TO uithaalt naar zus. Niet gek dat zus hier dan ook boos om wordt.



Zusje vraagt het alleen niet op die manier, ze zegt dat ze niet snapt waarom TO niet iedereen uitnodigt. Daar viel TO volgens mij over, en dat kan ik me goed voorstellen.



Zusje is geen partij in de "eetafspraak" dus moet ze zich daar verder buiten houden.


Ben ik weer. Ga hopelijk het e.e.a verduidelijken en hopelijk het begrijpelijker opschrijven
quote:patchouli_ schreef op 01 juli 2015 @ 01:33:

Ik vind het prima dat ik klapvee moet komen spelen. Zo voelt het overigens niet voor mij, want ben beretrots op mijn zusje

De irritatie komt omdat ik gewoon vraag of we daarna samen wat gaan eten en dat ze dan vervolgens raar gaat doen en het begint met die opmerking/vraag van haar kant. Ik doe moeite om er voor haar te zijn en dan heb ik zo'n opmerking niet verdiend.

Als je mijn reactie leest, zie je dat ik de vraag van je zusje helemaal niet zo'n vreemde vraag vind. En dus ook niet vind dat ze raar doet. Misschien lees jij er een toon in, die er niet is? Wie zijn die andere mensen die ook van ver komen? Familie? Je hebt het over 'deze samenstelling' dus het zijn geen vreemden.



Ik vind dat daar tegenover staat dat ze respectvol tegen mij moet zijn. Dat staat los van de diploma-uitreiking, want ik vind dat we altijd respectvol tegen elkaar moet zijn. Maar in deze situatie dat ik kom voor haar, met de moeite die ik neem, kan ze ook even een normale reactie geven.

En daar is ie weer, de moeite die jij neemt en dat je zusje je daarvoor iets verschuldigd is. Zie je dat zelf niet, dat dat steeds terug komt?



Ik kopieer even een eerdere reactie

En de reden dat we niet na de uitreiking het feestelijke gedeelte doen, is omdat de helft een lange rit achter de rug hebben, we weten niet hoe laat het klaar is en dat we dan vervolgens ruim 100 km naar het restaurant moeten rijden. Dat is de reden waarom ze op de dag zelf geen etentje organiseert.



Zij heeft andere plannen, komt erop neer dat iedereen na de uitreiking kan vertrekken. Voor mij prima, ik ga wel met vriend en broertje eten. Maar dan die opmerking van haar was onnodig.

Dit klinkt helemaal niet of jij dat prima vindt.



Andere mensen, is andere familie. Ik lees inderdaad een toon en de context waarin het geschreven is. Misschien bedoelde ze het niet zo, maar dat blijkt dan niet uit wat ze daarna schreef. Voor mij is de vraag vreemd, want ik ga niet met iedereen van de familie "even eten" als de officiële viering later die week is en zij er zelfs niet is met een derde van de familie. Zus met peuter en baby kan niet eens, want is te laat dan. Er zijn geen anderen, want iedereen is naar huis.



Ik ga uit van een basisrespect. En een normale reactie is toch fatsoenlijk? Verschuldigd klinkt wel heel zwaar.



Dat zij iets anders gaat doen en ik evt met broertje en vriend kan eten, dat vind ik oprecht prima. Maar die opmerking van haar schiet bij mij in de verkeerde keel.
quote:-Courage- schreef op 01 juli 2015 @ 03:32:

Ik snap eerlijk gezegd ook niet helemaal waarom de vraag: "waarom nodig je de anderen niet ook uit?" zo erg was. Dat mag en kan ze toch vragen? En jij kan toch gewoon antwoorden?

Pas als ze daarna gaat drammen ofzo wordt het andere koek.

Als je vaker dit soort misverstanden hebt op de app (en dat kan ik me voorstellen omdat je je niet aldoor even duidelijk uitdrukt + je nogal van het interpreteren bent), dan gebruik de app alleen voor praktische dingen en bél met dat ding zodra het mis dreigt te lopen.



En het woord 'respect' zou wat mij betreft niet eens voor moeten komen tussen siblings.

Je bent familie en je gaat met elkaar om. Soms is dat de ene keer warmer dan de andere keer. Je ziet elkaar vaker of niet, hoe je het ook doet. Maar broers en zussen zijn - ongeacht de leeftijd - gelijkwaardig aan elkaar en 'respect' is überhaupt geen thema.



Bij ons is respect wel een thema.....Mijn zusje is bv respectloos genoeg (vaak genoeg ook wel terecht) naar mijn moeder toe. Tussen ons drietjes is het geen thema, vanzelfsprekend over het algemeen. Nu dus niet, want ze is, eh onrespectvol, of hoe je het wilt noemen.



De vraag op zich was niet erg. Het is de toon (die ik niet kan overbrengen hier. En waarschijnlijk denken jullie ook dat ik iets lees wat er niet is....Maar goed, neem het maar van mij aan ) En de reacties daarna. Het is echt niet zo dat ik wat vroeg, zij wat terug zei en ik toen bam erop in hakte. Nee, heb nog semi-neutraal gereageerd en zij maakte het daarna bont. Tja, zo volwassen als ik nu ben heb ik toen een vervelende reactie gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven