Zusje achter het behang willen plakken

30-06-2015 23:45 151 berichten
Zo, ik moet echt even stoom af blazen!



Kan mijn zusje wel achter het behang plakken Ze is 18 en we verschillen een hoop in jaren. Ze heeft van de week haar diploma uitreiking. Nu komt iedereen verspreid uit het land en is het niet haalbaar om die dag het te vieren dmv een etentje (daar is een reden voor, niet echt relevant voor de situatie). Dus later deze week is officiële viering.



Ik ben hecht met mijn zusje (dat zou je wel nu anders denken ) en mijn broertje, dus ik appte in de groepsapp van ons drietjes om te vragen of we na de uitreiking even samen wat gaan eten. Ze reageert terug met dat ze al andere plannen had.

Prima zei ik, dus ik vroeg aan mijn broertje of wij dan wat samen gaan eten.

Zusje reageert daarna vervolgens met dat ze het niet snapt waarom ik niet iedereen uitnodig die komt naar de uitreiking (dat zijn 4 mensen +baby en peuter). Ik leg uit dat het "gewoon" wat eten samen is, niks bijzonders (we kunnen overigens niet samen komen in ouderlijk huis....) en dat het even praktisch is qua tijdstip.



*Ik ben een beetje geïrriteerd geraakt van de vraag van zusje over waarom ik niet iedereen uitnodig*

Ik ben voor de duidelijkheid, helemaal oké dat ze daarna andere plannen heeft. Ik verwachtte verder niks ervan.

Het gaat mij om de vanzelfsprekendheid dat ik anderen moet "uitnodigen" terwijl ze zelf weg gaat.



Dus ik zeg waarom zij niet iedereen uitnodigt (onnodige opmerking geweest van mij, maar was helaas al geïrriteerd) en dat iedereen komt opdraven, waarbij de andere nog langer in de auto moeten en dat zij vervolgens andere plannen heeft.



Ze reageert terug met dat ik brutaal ben en dat ik heus wel weet waarom ze geen etentje kan organiseren. Tenzij ik het "ranzige" eten van mijn moeder bedoel. Ik hou het zeker gezellig, terwijl jij je meer afzondert van de rest.



Ik en toen

Heb even gezegd dat dit nergens op slaat en dat het vreemd is als ik een etentje "organiseer" voor het gezin, terwijl ik alleen vroeg of we samen iets gingen eten (niet eens uit eten, maar bij mijn moeder ofzo. Pizza bestellen, weet ik het).



Broertje: willen jullie dit even telefonisch doen

Zusje: voor mij hoeft dat niet hoor. Blijkbaar voelt iemand zich aangevallen als ik een gevoelige vraag stel.



Ik toen vooral

Heb gezegd dat ze lekker in der sopje kan gaar koken en dat ze niet een gevoelig persoon nodig heeft op haar diploma-uitreiking.



Dus.....Echt, gooi mij maar dood met dat ze een puber is, maar waar haalt ze soms het vandaan Komt voor mij echt uit het niets, want normaliter doet/zegt ze dit soort dingen dus nooit.....



Nu ik mijn ei kwijt ben, hoe dit op te lossen en hoe lossen jullie dergelijke "conflicten" op met je brusje?
quote:charlottew88 schreef op 01 juli 2015 @ 13:47:

[...]





Mooi jij vindt zelf al dat jij zeikt slotje dan maar Bij het openen van het topic al
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 01 juli 2015 @ 13:06:

[...]





Nou....Dat is dus 1 van de knelpunten tussen de siblings: er wordt niet gedaan aan rekening splitten. De oudsten vinden dat stom, ik en de rest hebben er geen problemen mee. Op een gegeven moment kwam de "klacht" dat wij nooit een etentje voorstellen (en die dus betalen).



Dus als ik uitnodig: ik betalen Dat wil ik niet, want slaat nergens op. Het is "gewoon" even wat eten. Als met broertje en zusje is, kan dat thuis (ranzig eten van moeder of niet.....) en als ik anderen uitnodig wordt het waarschijnlijk een restaurant. Maar als we met z'n allen in een restaurant zitten..... Daar zou ik gewoon mee stoppen dan. Zeker als je zo'n hele kudde met siblings hebt. Gewoon netjes ieder hun deel betalen, anders jaag je één persoon op kosten.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 01 juli 2015 @ 13:53:

[...]





(met de kennis die ik heb over ons gezin en wat wij weleens besproken hebben) Zij wilt dat ik haar uitnodig, met mijn zus en zwager om een hapje te gaan eten. Aangezien dit niet bij onze moeder kan, wordt het een restaurant. Zus en zwager hebben al eens eerder "geklaagd" dat wij nauwelijks anderen vragen om te eten en dus ook de rekening oppakken. Dit is binnen het gezin (en bij mij dus ook) een gevoelig punt. Dat is denk ik wat ze bedoelt met : iedereen uitnodigen en gevoelig punt van mij.Neem aan dat zijzelf ook geen trek heeft de rekening van die hele club op te pakken? Zeker niet als er ook nog mensen 'n partner of kinderen mee slepen. Kan me voorstellen dat je dan voorzichtig bent met wat je voorstelt want voor je 't weet ben je 'n paar honderd euro armer.
Shoot first, ask questions later!
Net nu ik je OP een beetje snap, loop ik weer stuk op jullie uit eten-/betalen-mores. Maar goed, het zal het weer wel zijn. Nog gefeliciteerd met de zusje!
Alle reacties Link kopieren
Zij is jonger dan jou
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jonger als mij?
Alle reacties Link kopieren
Ik snp echt niet waarom er mensen pissig zijn.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Rij gewoon op de terugweg naar de KFC einde gezeik.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 01 juli 2015 @ 13:12:

Maar Lovestar, waar gaat het je zusje nu eigenlijk om? Wil ze als het ware dat jullie (met meerdere genodigden) iets "vieren" zonder haar erbij? Ik zou juist pissed zijn als ik geslaagd was en ik bijv met iedereen zou gaan feesten en de hele groep gaat met elkaar lekker uit eten. Dan zou ik zelf juist zeggen: kunnen jullie niet even simpel een frietje/broodje halen en dat we dan (met zijn allen, als ik er ook bij ben) volgende week gaan uit eten?Dat zou ik dan weer erg raar vinden, dat je mensen oplegt om iets simpels te gaan eten omdat jij er - omdat je al iets anders leuks gaat doen - niet bij kunt zijn. Mogen mensen dan niet gezellig een hapje met elkaar eten? Het is toch niet gezegd dat dát de enige keer is dat er een etentje is, dat ze het later niet alsnog met jou vieren? Ik zou echt raar opkijken als ik de vraag zou krijgen of ik niet gewoon een frietje of broodje kan gaan halen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dus het is de bedoeling dat je dus ook betaald. Dus mensen ook uitnodigen staat dus gelijk aan ook betalen?



Zou ik ook geen trek in hebben. Maar dat gewoon zeggen. Is nog steeds niet al de drama waard
quote:Susan schreef op 01 juli 2015 @ 14:49:

[...]





Dat zou ik dan weer erg raar vinden, dat je mensen oplegt om iets simpels te gaan eten omdat jij er - omdat je al iets anders leuks gaat doen - niet bij kunt zijn. Mogen mensen dan niet gezellig een hapje met elkaar eten? Het is toch niet gezegd dat dát de enige keer is dat er een etentje is, dat ze het later niet alsnog met jou vieren? Ik zou echt raar opkijken als ik de vraag zou krijgen of ik niet gewoon een frietje of broodje kan gaan halen.Nee, natuurlijk hoeft men het niet verplicht simpel te houden als ik er zelf niet bij zou kunnen zijn. Maar ik snap wel dat ik het zelf eerder 'jammer' zou kunnen vinden als ik daar dan niet aanwezig bij zou kunnen zijn, zeker wanneer het wel een van de weinige gelegenheden zou zijn waarop je met veel mensen samen kunt zijn.
quote:NYC schreef op 01 juli 2015 @ 15:45:

[...]





Nee, natuurlijk hoeft men het niet verplicht simpel te houden als ik er zelf niet bij zou kunnen zijn. Maar ik snap wel dat ik het zelf eerder 'jammer' zou kunnen vinden als ik daar dan niet aanwezig bij zou kunnen zijn, zeker wanneer het wel een van de weinige gelegenheden zou zijn waarop je met veel mensen samen kunt zijn.Dat gaan ze volgende week toch hoe dan ook nog doen??
quote:Hunniebunnie schreef op 01 juli 2015 @ 15:46:

[...]





Dat gaan ze volgende week toch hoe dan ook nog doen??Dan snap ik het problem al helemaal niet.
Ik blijf erbij als je zusje al een week later wél met iedereen gaat eten , en die avond van de diploma uitreiking zelf niet kan, ze dus ook geen bal te zeggen heeft wat jij verders met je avond doet. En dus ook niet met of je alleen eet of met tig andere mensen. Zij kan toch niet? Zij wil toch op een andere dag ter ere van haar diploma uit eten? Nou dan...
quote:NYC schreef op 01 juli 2015 @ 15:48:

[...]





Dan snap ik het problem al helemaal niet. Is er een probleem dan? Gottogod, ik snap niks van dit topic!
Alle reacties Link kopieren
Je bent eigenlijk net 1 zin te lang vriendelijk gebleven naar je zus. Als je gelijk na de vraag waarom je niet iedereen uitnodigt meteen geërgerd had gereageerd bijv: "ja, duh wat denk je zelluf" dan was het vast zo afgelopen geweest.



Aanval is de beste verdediging, zeker bij (post) pubers.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:NYC schreef op 01 juli 2015 @ 15:48:

[...]





Dan snap ik het problem al helemaal niet. quote:Hunniebunnie schreef op 01 juli 2015 @ 15:53:

[...]





Is er een probleem dan? Gottogod, ik snap niks van dit topic!





Het gaat eigenlijk ook nergens over.....Zij doet stom, ik doe stom. Boeiend wie er begonnen is. Maar gisteren kon ik mijn zusje achter het behang plakken, dat was het
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zeker of ik het snap, maar jij bent boos omdat jouw zusje voorstelde dat je anderen zou uitnodigen, omdat zij niet kon, omdat jij het gevoel hebt dat zij jou daarmee dwingt voor iedereen te betalen/neerzet als een krent als je nee zegt.

Maar zou het niet kunnen dat ze het gewoon een beetje als troost voorstelde?

"ik kan niet, maar misschien kun je pietje en truusje vragen"

Beetje onhandig, maar niet echt lullig bedoeld denk ik.
Dus uiteindelijk zit het pijnpunt dus in 'uitnodigen voor eten = betalen' + dat men vindt dat jij en vriend dat te weinig doen.

Je bent echt super onduidelijk geweest in je OP.

Ik vind dat er veel fricties zijn in jouw familie. Mijn familie is geen paradijs, maar dit soort issues heb ik niet met ze. Maar dat komt ook omdat ik het me niet (meer) laat aanleunen.

Ik raad je het volgende aan:

- maak kenbaar in je familie dat je niet meer meedoet aan het protocol uitnodigen = betalen (binnen familie dan hè )

- betaal de volgende keer dat je bent uitgenodigd dan ook consequent jouw deel, ook al betaalt degene die heeft uitgenodigd voor de rest

- leer je siblings/brusjes (ja, inderdaad normale woorden) als gelijken te zien en stop met oordelen (want dat doe je enorm); ga ze eens bekijken met nieuwe, liefdevolle ogen, waardeer ze om hun eigenaardigheden, heb ze lief vanwege hun fijne kanten. Het zal jou, en met name je jongere siblings een hele hoop rust geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je broertje na al dit gedoe nog zin heeft om samen met jou wat te gaan eten?
@Courage

Volgens mij is dat ook niet het pijnpunt..... Ik denk dat het heeft te maken met ik vraag mijn zusje en broertje om wat te eten. Mijn zusje is van onze "driehoek" steeds meer met mijn zus gaan optrekken (daar gaat ze ook mee terug naar hun huis). Dus toen ik vroeg of we na de uitreiking iets samen gingen eten, zei ze dat ze dus al plannen had. Ik toen vragen aan mijn broertje en mijn zusje vervolgens dus waarom ik niet iedereen uitnodig.

Het is even invulling van mijn kant, want weet het niet zeker wat er allemaal onderhuids speelt bij haar of wat zij toen op dat moment dacht. Ik wilde gewoon wat met ons 4en eten (wist niet van haar plannen) en dan is de keus voor mij om met mijn broer te eten of met zn 4en, maar niet 6en (vanwege dat betalen gedoe).

Hopelijk is het weer een stukje duidelijker.



Ik vind het verder jammer dat je jouw familie met mijn familie vergelijkt, want elk huisje heeft zijn kruisje en ik denk dat van elkaars "leed" vergelijken niemand beter van wordt.



Verder bedankt voor je tips, moet er even nadenken. Extra denkvoer is altijd goed
Nou.....Ik heb gisteren en vandaag al een paar keer geprobeerd om mijn zusje te bellen om excuses aan te bieden en bij te leggen. Ze neemt niet op en belt niet terug. Dan maar in de app en straks hard klappen met een bloemetje



Geen idee of mijn broertje wilt eten nog....Ik zie wel
Komt vast goed, Lovestar. Wat er nou allemaal aan de hand is geweest snap ik geloof ik nog steeds niet helemaal, maar misschien moeten jullie gewoon na die diploma-uitreiking ter plekke even gaan kijken waar en met wie je gaat eten en wat de plannen zijn. En wat je zusje op dat moment wil.
Zusje kan dus niet want gaat met andere zus mee terug (we beginnen gewoon opnieuw, gewoon, omdat het kan ) Weet je, als je afstapt van dat hele 'we eten alleen maar altijd en eeuwig met de familie in dat ene restaurant' ben je volgens mij ook klaar!
Ze appte terug: het is al goed, ik zie je in de hitte





Ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven