Ondertoezichtstelling al tijdens zwangerschap?!

01-07-2015 07:54 61 berichten
Interessant leesvoer: http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... orte-onder-toezicht.dhtml



Ik had dit onderwerp al beluisterd op BNR waar een gynaecoloog aan het woord was, een paar weken geleden, en nu komt het dan ook in de krant aan bod.



Verschrikkelijk dat er aanstaande moeders zijn die verslaafd zijn aan genotsmiddelen en medicijnen. Ik vind het een nobel streven om dit bij wet te 'reguleren'. Maar, tenzij totaal duidelijk, gaat niemand toch toegeven (te) veel te drinken (op BNR zei de arts meer dan 2 glazen per dag) tijdens de zwangerschap? En medicijngebruik..wordt er dan een uitzondering gemaakt voor zwangeren die (schadelijke) medicijnen moeten toenemen? Ik bedoel, dat is toch net zo schadelijk voor de ongeboren vrucht? En wie gaat er handhaven? En hoe gaat ons opvangsysteem dit regelen? Ik heb begrepen dat jeugdzorg & kinderbescherming inmiddels al uit haar voegen barst en medewerkers al overwerkt zijn..hoe moet dat?!



Ik denk dat, hoewel het verschrikkelijk is dat er baby's worden geboren die verslaafd zijn of afwijkingen hebben door misbruik tijdens de zwangerschap, een dergelijk verbod op dit moment een onhaalbare kaart is. En overdreven doorgetrokken..gaan we dan ook zwangeren die alleen maar patat en pizza eten, onder toezicht stellen? Helaas weet ik ook geen oplossing.. Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:poeziewoezie schreef op 02 juli 2015 @ 10:17:

[...]





En ja, een verslaving is heel anders. Maar dan nog ben ik blij niet in deze tijd zwanger te zijn. Teveel gedoe en teveel betutteling.Ik vind de betutteling anders bij een zwangerschap wel terecht. Wat je als volwassene allemaal uitvreet moet je lekker zelf weten, maar een ongeboren kind heeft geen keuze en is totaal afhankelijk van de moeder.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de groep die af en toe drank, drugs of een sigaret neemt tijdens de zwangerschap dat niet op gaat biechten aan de de verloskundige als er een (wettelijk geregelde) OTS boven hun hoofd hangt. Nou zal het met de drugs wel meevallen, maar je zal ze de kost moeten geven, mensen die af en toe 'een wijntje mogen van zichzelf', of 'een trekje nemen'. Waar ligt de grens?



En de zwaar verslaafden zijn of niet in beeld, en daardoor heel lastig te bereiken, of al bekend bij alle instanties.



Ik denk dat als dit echt wetgeving wordt, het vooral gevolgen heeft voor de groep mensen die je ziet in programma's als 'Vier handen op één buik'. Die dus nog wel functioneren, misschien werken of naar school gaan, maar gewoon té verslaafd zijn aan drank en sigaretten om daar zelfs maar in te minderen. En in de regel ook partners of huisgenoten hebben die ze daarin faciliteren.



Overigens vond ik de vergelijking met ongezond eten niet heel vreemd. Niet te vergelijken met een aan heroïne verslaafde baby natuurlijk, maar als we slechte gewoontes van zwangere vrouwen gaan bestraffen (al dan niet terecht) is het geen gekke gedachte dat de definitie van 'een slechte gewoonte' nog verder uitgebreid gaat worden in de toekomst.
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
Trouwens: wat onderneemt een verloskundige nu eigenlijk als je zegt: Ja, ik rook wel eens een sigaret en neem daarbij een wijntje?



Zegt ze dan: 'doe maar liever niet' en blijft het daarbij? Of word je actief ondersteund in het ermee stoppen?



Oprechte vraag hoor, ik heb geen idee wat voor programma's er al in omloop zijn. Maar als die er niet zijn lijkt me dat ook wel een aandachtspunt.
Today is a good day
Ik pleit voor verplichte sterilisatie van drugs- en drankverslaafde vrouwen. Wil je jezelf kapot maken? Prima. Maar dan is voortplanting uitgesloten. Want ok, je kunt ze onder toezicht stellen en zelfs vastzetten. Maar dan? Zo'n kind komt hoe dan ook in ellende terecht. Ook als het uit huis wordt geplaatst na de geboorte. Daarnaast zijn er al genoeg kinderen die ondergebracht en beschermd moeten worden omdat een stel incapabelen zich zo nodig moeten voortplanten. Het worden er steeds meer. De druk wordt te hoog bij jeugdbescherming en uiteindelijk leidt dat nergens toe.
Alle reacties Link kopieren
Gelet op de wachtlijsten en de bezuinigingen bij Jeugdzorg zie ik het er niet van komen dat er strengere maatregelen komen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Mopsie41 schreef op 07 juli 2015 @ 11:40:

Ik pleit voor verplichte sterilisatie van drugs- en drankverslaafde vrouwen. Wil je jezelf kapot maken? Prima. Maar dan is voortplanting uitgesloten. Want ok, je kunt ze onder toezicht stellen en zelfs vastzetten. Maar dan? Zo'n kind komt hoe dan ook in ellende terecht. Ook als het uit huis wordt geplaatst na de geboorte. Daarnaast zijn er al genoeg kinderen die ondergebracht en beschermd moeten worden omdat een stel incapabelen zich zo nodig moeten voortplanten. Het worden er steeds meer. De druk wordt te hoog bij jeugdbescherming en uiteindelijk leidt dat nergens toe.



En wat als ze een kinderwens hebben en erin slagen af te kicken?

Hoe zit het met drank- en drugsverslaafde mannen? Mogen die zich wel voortplanten?

En geldt dit ook voor de eerder genoemde vinexverslaafde die elke dag een fles Sauvignon killt?



Begrijp me goed: elk kind dat geboren wordt bij aantoonbaar incapabele ouders is er één teveel. En ik gun elk kind een liefdevolle en (geestelijk) gezonde opvoeding. Maar mensen hebben ook recht op een gezinsleven. Dus waar trek je de grens? Als moeder 's ochtends wakker wordt in haar eigen kots? Als ze ze vergeet op te halen van school? Als ze drie nachten van huis is? En is het alternatief voor een kind: wonen in een instelling of pleeggezin, veel beter dan een verslaafde moeder met een groot sociaal vangnet?



Dat plan van de zwangerschapshuizen waar verslaafde moeders in terecht kunnen klinkt op zich wel goed.
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf 6 jaar gewerkt met kinderen tot 18 jaar die uithuis geplaatst waren. Ook hier zaten kinderen bij van verslaafde ouders. Doordat deze kinderen vaak al voor het eerste levensjaar uithuis geplaatst worden zijn de meeste ook nog eens hechtingsgestoord. Daardoor zullen de meeste van deze kinderen nooit een normaal leven leiden.

Zielig want kinderen als deze zullen een leven vol gevechten leiden.

Dus ik denk dat het goed is dat hier naar gekeken wordt, maar ik ben het niet eens met de straffen. In ieder geval voor de vrouw die af en toe een sigaretje rookt of een wijnte drinkt.

Een OTS of uithuisplaatsing wordt steeds minder toegekend door de rechters. Gezinnen waar bijv. huiselijk geweld/misbruik/criminele circuit deel uitmaakt van de dagelijkse kost krijgen steeds vaker een ambulante hulp in huis.



Als deze wet erdoor komt moeten ze ook stappen ondernemen bij ouders met een verstandelijke beperking wel gewoon nog
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf 6 jaar gewerkt met kinderen tot 18 jaar die uithuis geplaatst waren. Ook hier zaten kinderen bij van verslaafde ouders. Doordat deze kinderen vaak al voor het eerste levensjaar uithuis geplaatst worden zijn de meeste ook nog eens hechtingsgestoord. Daardoor zullen de meeste van deze kinderen nooit een normaal leven leiden.

Zielig want kinderen als deze zullen een leven vol gevechten leiden.

Dus ik denk dat het goed is dat hier naar gekeken wordt, maar ik ben het niet eens met de straffen. In ieder geval voor de vrouw die af en toe een sigaretje rookt of een wijntje drinkt.

Overigens is bewezen dat stress nog slechter is voor een baby dus dan ook deze moeders straffen? De verloskundige van een vriendin vond dat zij beter 2 sigaretjes op een dag rookte dan dat ze stress had.



Maar een OTS maatregel of uithuisplaatsing wordt steeds minder toegekend door de rechters. Gezinnen waar bijv. huiselijk geweld/misbruik/criminele circuit deel uitmaakt van de dagelijkse kost krijgen steeds vaker een ambulante hulp in huis.



Als deze wet erdoor komt moeten ze ook stappen ondernemen bij ouders met een verstandelijke beperking. Ook dit is zeer gevaarlijk om bij op te groeien.
Alle reacties Link kopieren
@MyloNala Het is gewoon triest dat sommige kinderen zo'n ontzettend rottige start van hun leven krijgen



Toch denk ik dat maatregelen in de vorm van ambulante hulp en samen met het netwerk kijken hoe de thuissituatie leefbaar gemaakt kan worden uiteindelijk effectiever zijn dan OTS maatregelen of uithuisplaatsingen. Behalve als het gevaar voor het kind echt evident is natuurlijk.
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
quote:Glitterbom schreef op 17 juli 2015 @ 09:44:

@MyloNala Het is gewoon triest dat sommige kinderen zo'n ontzettend rottige start van hun leven krijgen



Toch denk ik dat maatregelen in de vorm van ambulante hulp en samen met het netwerk kijken hoe de thuissituatie leefbaar gemaakt kan worden uiteindelijk effectiever zijn dan OTS maatregelen of uithuisplaatsingen. Behalve als het gevaar voor het kind echt evident is natuurlijk.Zal dat al niet gebeurt zijn, volgens mij modderen ze eerst een tijdje met hulp naar de moeders toe.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat de rechters ouders vaak kans op kans geven. En als er dan met het kind iets gebeurd en het komt in het krijgt jeugdzorg de schuld.

Ik heb zelfs ooit door de rechtbank een 10 jarig meisje aan haar voortvluchtige vader mee moeten geven. Politie had geen tijd om de beste man op te pakken... terwijl de gezinsvoogd haar best deed dit te verbieden.



Maar goed totaal ander onderwerp....

Ik denk dat het vormgeven van sancties bijna onmogelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven