Geluidsoverlast kleffe buren

24-06-2015 23:45 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag over of dit mag. Ik woon in een appartement. In het midden is een grote binnenplaats in buitenlucht met bankjes en tafels waar alleen mensen kunnen zitten die in dit gebouw wonen. Alle slaapkamers en ramen zijn bij die kant.Hoop dat ik het goed het uitgelegd. Nu proberen ik en de kinderen te slapen maar men is hard lachend/pratend bier aan het drinken. Je kunt er niet doorheen slapen. Is dit normaal op dit tijdstip op een woensdag? Ik wil er wat van zeggen maar hoor er al niet bij en wil niet alle buren tegen me hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wat denk je, Elsa? Dat mevrouw met haar kinderen in een penthouse woont en tien kamers ter beschikking heeft? Het helpt ook niet als je haar in haar angsten bevestigt. Zolang TO niets probeert, weet ze niet of het de confrontatie waard zal zijn. Wie weet zullen de buren wél begripvol reageren. Dat ze bier drinken en graag herrie maken betekent niet dat het meteen foute figuren zijn.
Alle reacties Link kopieren
De politie bellen of anoniem ergens een melding maken vind ik niet kunnen als je niet eerst bij die mensen zelf gevraagd heb of het wat zachter kan. Misschien hebben ze helemaal niet door hoe het galmt daar en dat er dan mensen last van hebben. Als niemand ze aanspreekt weten ze het gewoon niet, ze kunnen niet ruiken dat jij er last van hebt.



Verder weet ik de geschiedenis niet, maar waarom zijn ze nou eng? Het parkje aan het einde van de straat bij ons zit iedere keer vol met 'hang-jongeren' en 'aso mensen', dan word er gedronken, gerookt en geblowt. Er zijn genoeg mensen die dus 's avonds daar niet heen durven, loop ik daar in het donker met de hond wordt ik netjes goede avond gewenst... Als ze nog laat muziek aan hebben en er wordt iets van gezegd krijg je de reactie 'shit, wist niet dat er mensen last van hadden' en gaat de muziek zachter of uit. Veel mensen verwachten dat er niet met ze te praten valt, maar eigenlijk zijn ze vriendelijk en net zo voor reden vatbaar als jij en ik. En nee, zo zal het niet altijd bij iedereen zijn, maar aan zonder ze ooit aangesproken te hebben zo te oordelen heb je niks.



Vraag rustig een keer of ze het na 23:00 doordeweeks wat rustiger aan kunnen doen omdat het zo galmt door de flats er om heen. Zonder oordeel en verwijt, dat heeft meestal het meeste resultaat. Als dat niet werkt kan je altijd nog bij overlast een melding maken.
anoniem_228585 wijzigde dit bericht op 07-07-2015 00:40
Reden: Typ fout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
maar MnePokhuyu, wij wonen ook niet in een penthouse hoor. je hebt echt geen 10 kamers nodig om naar de achterkant te verhuizen.

staat me nog wel vaag bij dat dat voor saramil een probleem was.



en ik ga hier niet iets moois verzinnen over hoe die gasten missschien ook wel kunnen zijn. zij zal vast wel kijk hebben op die personen van het hoe en wat.

ik weet ook wie ik hier wel en niet ergens over kan aanspreken.
Alle reacties Link kopieren
maar stel nou he, ze gaat die confrontatie aan op een nette manier. helaas zijn ze daar niet van gediend.

wat dan? echt niet dat je daar dan nog zo fijn zal wonen hoor.



hier kunnen we allemaal wel stoer zitten praten, maar het overgrote deel zal in het echt veel terughoudender zijn.
Alle reacties Link kopieren
Doe je het weer, Elsa. Je drijft haar weer in een hoekje met je doemdenken. Zelfs als haar buren er niet van gediend zijn, kan zij erop terugkijken dat ze op z'n minst een poging heeft gewaagd. Daar heb je later veel meer aan dan Euh, oeh, ah, misschien worden mijn buren wel boos op mij als ik er iets van zeg dus laat ik het maar niet eens proberen.



Wie zegt bovendien dat de kijk van deze mevrouw op haar buren objectief is? Ze heeft het erover dat "alle buren" zich misschien wel tegen haar keren als ze er iets van zegt. Ze bedenkt het vervelendste scenario dat mogelijk nooit gaat plaatsvinden. En je kunt je ook afvragen hoe prettig iemand ergens woont als de angst regeert. Dat is geen fijne sfeer. Het is niet voor niets dat mevrouw hier haar ongenoegen wilt uiten.



Serieus, waag gewoon een poging. Daar bereik je het meeste mee. Je kunt zelfs tegenover je buren aangeven dat je wat angstig was om er wat van te zeggen en het daarom eerder niet hebt gedaan. Zo vergroot je alleen maar je kans dat er begrip wordt getoond.
Alle reacties Link kopieren
bij ons zeggen we altijd: voorkomen is beter te genezen.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat het probleem van je stelling in dit geval is? TO moet al ergens van genezen, d.w.z. haar angst. Ze is echt bang om actie te ondernemen. Voorkomen dat je de confrontatie aangaat kan net zoveel leed brengen (emotioneel) als dat je fysiek leed ontvangt door een boosaardige reactie van de buren. De vraag is dan: wat is belangrijker: je lichaam of je geest? Ga je je laten regeren door angst?
Alle reacties Link kopieren
hier zeggen we ook dat angst niet altijd een slechte raadgever is
Alle reacties Link kopieren
Angst geeft geen raad; angst verlamt. Angst legt mogelijkheden plat. Angst bracht Stalin en handlangers ertoe om vermeende politieke tegenstanders te executeren. Angst is wat een deel van de verkeersongevallen oplevert. (om even de regel van drie te overschrijden)
Alle reacties Link kopieren
angst maakt ook alert
Alle reacties Link kopieren
Alert om niets in dit geval. Of is TO ooit in elkaar geslagen of neergestoken met een mes toen ze haar mening met iemand deelde?
Alle reacties Link kopieren
Dronken mensen moet je niet gaan aanspreken, daar los je echt helemaal niks mee op.

Ik bel in zo'n geval wel eens de politie, als je uitlegd dat ze dronken en agresief overkomen en dat je er zelf liever niet op afstapt dan gaan ze gewoon even voor je kijken hoor.

Echt, je kunt wel heel stoer alles zelf willen oplossen, maar dat is niet in elke situatie verstandig.
Alle reacties Link kopieren
volgens mij wel. ik zal het topik morgen nog eens lezen. voor nu is het klaar met het forum.
Alle reacties Link kopieren
en zie, op de valreep nog net een medestander.

nou dag dag.
Alle reacties Link kopieren
quote:paleviolet schreef op 07 juli 2015 @ 01:53:

Dronken mensen moet je niet gaan aanspreken, daar los je echt helemaal niks mee op.

Ik bel in zo'n geval wel eens de politie, als je uitlegd dat ze dronken en agresief overkomen en dat je er zelf liever niet op afstapt dan gaan ze gewoon even voor je kijken hoor.

Echt, je kunt wel heel stoer alles zelf willen oplossen, maar dat is niet in elke situatie verstandig.



Ze zijn toch niet de hele dag dronken? De politie bellen is lekker handig... Daar maak je vrienden mee. Als ze dan eens dronken zijn en zich vaag herinneren dat hun buurvrouw de politie heeft gebeld, is de kans wel wat groter dat ze haar wat aan willen doen. Waar heeft TO geschreven dat haar buren agressief overkomen?

Ik zeg alleen dat de angst alleen maar groter kan worden als TO niet eens een poging waagt. Het gaat niet om wel of niet stoer zijn. Het gaat om de situatie van een andere kant leren bekijken, dan na te denken over wat er allemaal voor negatiefs kan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 07 juli 2015 @ 00:39:

De politie bellen of anoniem ergens een melding maken vind ik niet kunnen als je niet eerst bij die mensen zelf gevraagd heb of het wat zachter kan. Misschien hebben ze helemaal niet door hoe het galmt daar en dat er dan mensen last van hebben. Als niemand ze aanspreekt weten ze het gewoon niet, ze kunnen niet ruiken dat jij er last van hebt.

Dit. Waarschijnlijk realiseren die mensen zich niet eens dat ze zoveel lawaai maken. Als niemand ze daarop wijst kun je hen dat ook niet kwalijk nemen.

Dus niet zo schijterig TO, gewoon een volgende keer een van die buren aanspreken en zeggen dat jij en je kinderen lastig kunnen slapen als zij in de tuin zitten, omdat het geluid zo weerkaatst. Als je het niet 's avonds durft te doen als ze in de tuin zitten en alcohol op hebben kun je ook een keer overdag aanbellen. Het is nogal onzinnig om de politie te bellen voor dingen die je ook zelf met een goed gesprek kunt oplossen.
quote:Elsa schreef op 07 juli 2015 @ 01:23:

bij ons zeggen we altijd: voorkomen is beter te genezen.Nou, dan hebben ze het mis. Want het is 'beter dan genezen.'
quote:Elsa schreef op 07 juli 2015 @ 01:54:

ik zal het topik morgen nog eens lezen. Het wat?
Alle reacties Link kopieren
Goed idee,vantevoren al bang zijn,mensen niet meer eerst iets vragen maar gelijk de politie bellen.

Want ze drinken bier en zijn aso

Vooral TO stimuleren om bang te zijn en nog banger te worden terwijl er niets is gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Jemig wat een jankbal ben jij TO. Nee, het is niet sociaal dat die mensen op dat tijdstip nog luidruchtig zijn. Maar het is niet meer dan dat. Volgens mij hebben je kinderen er geen last van en jij zit alleen maar "woedend" te wezen. Nou poeh poeh, dát is constructief. Spreek ze netjes aan of koop oordoppen. En ga verder niet zo zitten miepen met je "Ik vind ze eng!", "Ik ben bang" en "ik hoor er al niet bij boehoe".

Wil je erbij horen? Pak een fles rosé en ga erbij zitten.

Wil je dat ze rekening met je houden? Spreek ze dan aan.

Wil je slapen? Koop oordoppen.

Wil je niets, behalve woedend zitten wezen? Blijf dat lekker doen, veel plezier met je leven.
Alle reacties Link kopieren
Nee, met herhaaldelijk nachtelijk dronken burengerucht maak je vrienden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik begrijp de angst van TO wel. Ik woonde voorheen ook in een 'prachtwijk', en daar was het regelmatig ieder weekeinde raak. Ging ik er wat van zeggen (omdat ik met de ramen en deuren dicht nog steeds de muziek letterlijk kon verstaan) dan was het 'ah, joh, zoonlief is net geslaagd/jarig, het is maar 1 keer per jaar, wat zeur je nou!'. Leuk, maar op die manier was er ieder weekeinde wel een verjaardag...



Tegelijkertijd kwam ik erachter dat de politie weinig kon doen als ik het niet eerst zelf had gevraagd of ze zachter wilden doen.



TO, mijn advies: ga op een cursus zelfverdediging of op een vechtsport. Dan sta je stukken steviger in je schoenen, waardoor je rustiger op die mensen af kunt lopen. Tot die tijd zou je de wijkagent eens kunnen bellen voor overleg. Wie weet kan die bijstaan, of heeft hij/zij goede tips. Wijkagent is te bereiken via 0900-8844
Alle reacties Link kopieren
Ik drink ook alleen bij twee gelegenheden, maar daar val ik een ander niet mee lastig.



Politie bellen helpt trouwens wel...nachtelijk burengerucht is strafbaar. Je kunt ook de volgende keer de volgende dag een briefje in gooien...het was gister nacht tussen ... en ... erg lawaaiig, ik kon er niet van slapen, kunnen jullie de volgende keer zachter doen en het feestje eerder afsluiten bijv rond 22.00 uur. Bij herhaaldelijk overlast zal ik de politie, woningbouw en VVE inschakelen.



Ik had ook last en heb 3x de politie gebeld want de buren hoorde zelfs de bel niet door het lawaai, het was altijd was, examenfeest, verjaardag, tentamens ten einde...zo was er op een gegeven moment elke 3 weken wel reden voor een feest. Pas toen ik aangaf dat ik ook de VVE zou inschakelen en daarbij alle data zou doorgeven incl melding bij de politie is het gestopt. Ik vermoed namelijk dat de verkoper de woning niet legaal verhuurt. Zij hebben ook gezegd dat herhaaldelijk dat zij de verhouding graag goed willen houden en dat ik altijd kan komen overleggen (klagen) maar goed mijn buren zijn ook onder invloed dus heeft geen enkele zin. Daarbij zijn zij met een groep. Ik heb een brief je terug geschreven dat ze het goede contact in hun reet kunnen steken zolang ik geen nachtrust heb door hun overlast en dat er voor hun komst 8 jaar lang geen problemen waren daarna nog eens herhaald dat ik de VVE zal inschakelen...sindsdien is het al een paar maanden rustig.



Je moet gewoon duidelijk zijn en uber assertief, niet schromen om 2-3x de politie te bellen en face to face confrontaties uit de weggaan, misschien zijn jouw buren zich nog niet bewust van de overlast die zij veroorzaken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons beginnen wij ook altijd aan een beschaafde barbecue. Hoe meer drank erin gaat hoe minder beschaafd ons geluidniveau. Ben dan erg blij als buurman even langs komt om te zeggen dat het stiller moet. Daarna is en blijft het ook stiller zodat buurman het niet nog een keer hoeft te vragen. Wij hebben niet meer door dat we zo luid zijn maar het is echt niet de bedoeling dat mensen daar last van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ach meid straks slaat de herfst weer in en dan is het gedaan met het mooie weer en die gezellige bijeenkomsten.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven