moslim man wil vrouw geen hand geven (nova 21-08-2008)

22-08-2008 11:41 463 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister heb ik Nova gezien.

Een orthodoxe moslim sollicitant is in 2005 bij de gemeente Rotterdam niet aangenomen, als klantmanager, omdat hij vrouwen geen hand zou willen geven. Nu gaat hij daartegen in hoger beroep.

De nova journaliste heeft hem uitgenodigd om zijn verhaal daarover te vertellen in het programma. Hij kreeg de vraag gesteld waarom hij vrouwen en sinds enige tijd ook mannen, geen hand wil geven. Daarop vroeg hij waarom hij dit nu weer moet uitleggen.

Hij noemde dit onderwerp "een platgetrapt maaiveld." Toen hij het uitlegde vroeg de journaliste van Nova of hij het ook in "normaal" nederlands kon uitleggen. Toen gaf hij aan dat hij het "voor haar bevattingsvermogen" wel even zal uitleggen. Hij geeft vrouwen geen hand omdat, dat onkuis zou zijn volgens hem. Een hand geven zal al snel leiden tot meer fysiek contact zoals een hand op de schouder of zelfs "een zoentje" dat had hij ook bij de aboriginals gezien... de nova journaliste zei daarop dat als hij haar een zoen zou geven zij hem wel een klap zou verkopen en dan zou het snel uit zijn met het fysiek contact. :rolling:

Hij vond dat zij niet kan praten over alle vrouwen in het algemeen. Het was duidelijk dat hij iets anders verwacht had van deze uitzending dan zij. Hij wilde zijn punt maken maar welk punt dat kwam helemaal niet uit de verf.

Zij zou volgens hem "een wildersaanhanger" zijn met "witteman" praktijken.

Als laatste zei hij tegen haar iets van "shut up!"

Ik vind dat niet getuigen van enige respect! Vrouwen geen hand willen geven en dan ook nog een vrouw, in dit geval een nova journaliste, verbaal zo beledigen! Ik vind het een genante vertoning! Hiermee was nova dan ook meteen afgelopen terwijl er nog een ander onderwerp zou komen... ze gaf zelf terect aan dat de discussie uit de hand was gelopen. Deze man gaat in hoger beroep en krijgt straks misschien de baan als klantmanager, bijstandsconsulent...

Wat vinden jullie hier nou van? http://player.omroep.nl/?aflID=7714023

vrijheid van godsdienst betekent ook dat een moslim geen han

Totaal aantal stemmen: 57

mee eens (25%)
mee oneens (75%)
geen mening Geen stemmen
Jaap alsjeblieft hou op met dit lege gewauwel van je.

Je komt over als iemand die een enoooorme plaat voor zijn hoofd heeft en zichzelf bovendien veel te serieus neemt.

Je komt star en stug over in je betoog, het overtuigt dan ook niet.

Hou op hiermee en ga lekker aan het werk!
*pakt bezem en verwijderd de popcorn en lege bierflesjes van de grond*

*gooi de klapstoelen het topic uit*

*knipoogt naar DS *

Dames en heren: kan het hier aub weer ontopic?

Voor alle duidelijkheid: het is NIET toegestaan om quotes zodanig te veranderen dat ze niet meer van de eigenaar/eigenaresse te herkennen zijn. Mocht men hierover willen doorpraten, open dan een topic op de vivapijler!

Hartelijk dank voor jullie medewerking!
Viva Angel5 schreef op 01 september 2008 @ 13:02:

*pakt bezem en verwijderd de popcorn en lege bierflesjes van de grond*

*gooi de klapstoelen het topic uit*

*knipoogt naar DS *

Dames en heren: kan het hier aub weer ontopic?

Voor alle duidelijkheid: het is NIET toegestaan om quotes zodanig te veranderen dat ze niet meer van de eigenaar/eigenaresse te herkennen zijn. Mocht men hierover willen doorpraten, open dan een topic op de vivapijler!

Hartelijk dank voor jullie medewerking!
:applause:
ONtopic aub! Ik blijf geen offtopics verwijderen, dan komt er gewoon een slot op het topic.
Er staat een eindeloze reeks offtopics in.

Laat dit topic maar zakken. Het is inmiddels wel naar de kelder.
Precies naar de kelder ermee! En Carlice, ga iets nuttigs doen met je leven. :-p

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Breaking_of_the_Titanic.jpg
Ai ai Sir! (eh Frits!).

Jaap mag zijn tijd wel verprutsen....

Anyway, blaas maar nieuw leven in dit topic, ik ga op werkbezoek in het buitenland. Het podium is geheel voor: Jaap!
Hij wel ja, want Jaap is toch al een pannekoek. X-D

Succes in het buitenland!
Goed, 'on topic' dan maar weer, nu Carlice er tussenuit knijpt en ze niet meer tegen zichzelf kan praten om mij te stangen. :-P

Wiki heeft inmiddels een topic over Enait persoonlijk, dat vooral erg suggestief is, en waarin feiten worden verdraaid die kennelijk bedoeld zijn om een weinig fraai beeld te scheppen. Op de een of andere manier heeft Enait een zeer gevoelige zenuw geraakt in bepaalde delen van de Nederlandse samenleving.
Jaap,

Je bedoelt waarschijnlijk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_Faizel_Ali_Enait

Ik kan geen ander artikel vinden dan dit. Wel, dit artikel is nog niet algemeen geaccepteerd; het staat op de verwijderlijst. Pas na de nominiatie-periode wordt het artikel definitief, of wordt het verwijderd (afhankelijk van de uitslag van de nominatie-periode).

En als het artikel onjuistheden bevat, wat let jou, om je daar aan te melden en de beweringen te veranderen? Bovendien mogen er alleen feiten in het artikel staan, en niet ook meningen.
World of Warcraft: Legion
hans66 schreef op 04 september 2008 @ 12:06:

Jaap,

Je bedoelt waarschijnlijk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_Faizel_Ali_Enait

Ik kan geen ander artikel vinden dan dit. Wel, dit artikel is nog niet algemeen geaccepteerd; het staat op de verwijderlijst. Pas na de nominiatie-periode wordt het artikel definitief, of wordt het verwijderd (afhankelijk van de uitslag van de nominatie-periode).

En als het artikel onjuistheden bevat, wat let jou, om je daar aan te melden en de beweringen te veranderen? Bovendien mogen er alleen feiten in het artikel staan, en niet ook meningen.

Hans,

Dat artikel bedoelde ik. Ik weet hoe het werkt, en ben het eens met de redacteur die bezwaar heeft aangetekend. Vond het op zich niet opvallend dat er een Wiki-entry was na drie tv-optredens die veel stof hebben doen opwaaien, maar de teneur van het artikel was erg 'betrokken', om het zo maar uit te drukken.

De inhoud van het artikel zelf hoeft hier niet ter discussie te staan, omdat het meeste al wel besproken is. Maar of het nou verwijderd wordt, of blijft staan en gewijzigd wordt, Enait blijkt icoon-status te hebben opgebouwd als ik het huidige artikel lees. Er is weerstand tegen hem persoonlijk, los van zijn acties, die de schrijver het vermelden waard vindt in een Encyclopedie. Je zal toch bar weinig artikelen vinden waarin een individu nadrukkelijk beschreven wordt aan de hand van zijn taalgebruik, of dat hij zich afvraagt of de Nova-presentatrice het gedachtengoed van Wilders aan haar borst drukt. Als dat genoeg is voor een Wiki-entry, dan is het eind zoek.
Wikipedia is niet een 'Encyclopedie', zoals deze in de boekenkast van de meeste mensen staat. Wat op wikipedia staat, is aan verandering en aanpassing onderhevig. Je zegt later dat de inhoud niet ter discussie staat, maar je haalt het wel specifiek aan en geeft je aanmerkingen over de inhoud van het artikel (suggestief, feiten verdraaien, verkeerd beeld scheppen). Het is wikipedia, daar staan waarheden en onwaarheden door elkaar. Men doet hun best om het zo betrouwbaar mogelijk te maken. Waarom maak je je druk om iets als wikipedia? Daaruit zou blijken dat er over het algemeen in Nederland weerstand tegen hem persoonlijk is?

Gaat het er niet in de kwestie van meneer Enait om, in hoeverre vrijheid van geloof mag gaan. Een vraag die gesteld mag worden en bediscussieerd mag worden, ongeacht wat rechters (en wikipedia ;-) erover te zeggen hebben.
.
Carlice schreef op 06 september 2008 @ 01:51:

Wikipedia is niet een 'Encyclopedie', zoals deze in de boekenkast van de meeste mensen staat. Wat op wikipedia staat, is aan verandering en aanpassing onderhevig. Je zegt later dat de inhoud niet ter discussie staat, maar je haalt het wel specifiek aan en geeft je aanmerkingen over de inhoud van het artikel (suggestief, feiten verdraaien, verkeerd beeld scheppen). Het is wikipedia, daar staan waarheden en onwaarheden door elkaar. Men doet hun best om het zo betrouwbaar mogelijk te maken. Waarom maak je je druk om iets als wikipedia? Daaruit zou blijken dat er over het algemeen in Nederland weerstand tegen hem persoonlijk is?

Gaat het er niet in de kwestie van meneer Enait om, in hoeverre vrijheid van geloof mag gaan. Een vraag die gesteld mag worden en bediscussieerd mag worden, ongeacht wat rechters (en wikipedia ;-) erover te zeggen hebben.

Wikipedia is op zich niet belangrijk, en vormt zeker geen beletsel voor het discusiëren over vrijheden en fatsoensnormen. Ook een reguliere encyclopedie staat zo'n discussie niet in de weg. Wie nog oude exemplaren in de kast heeft staan kan ook goed zien hoe de beschrijving van bepaalde onderwerpen met de tijd verandert als gevolg van dergelijke processen. Wat op zich de stelling onderbouwt dat er niet zoiets is als een universele, voor de eeuwigheid geldende fatsoensnorm. Zelfs niet binnen een land.

Inmiddels heeft de heer Enait weer stof doen opwaaien. Dit keer, zoals het artikel van Lindy aangeeft, is het omdat hij weigert op te staan voor de magistraten als die de rechtzaal binnenkomen. In zijn lezing stelt hij dat de Islam leert dat alle mensen gelijk zijn, en dat die overtuiging het hem verbiedt te voldoen aan de wens van de magistraten dat men respect toont door te gaan staan als zij de zaal betreden.

'Vroegah' moest je in Nederland ook gaan staan als de leerkracht de klas binnenkwam. En in veel landen buiten Nederland is dit nog steeds zo. Maar in Nederland al vele decennia niet meer. Voorbeeld van een veranderde fatsoensnorm.
.
lindy schreef op 06 september 2008 @ 10:05:

Ik vind het ge-wel-dig dat de heer Enait wil uitdragen dat alle mensen gelijk(waardig) zijn. Ben ik het helemaal mee eens. Maar waarom beperkt zijn weigering tot handenschudderij zich aanvankelijk dan alleen tot vrouwen? Het is maar net hoe de wind waait....

Je verwart twee zaken met elkaar. Zijn interpretatie van de Islam verbiedt het hem om 'vreemde' vrouwen aan te raken, en dus de hand te schudden, omdat dit onkuis is. Het zou leiden tot gedachten en handelingen die de vrouw reduceren tot lust-object.

De CGB eist echter dat je mannen en vrouwen gelijk behandelt, en op identieke wijze tegemoet treedt, omdat iedereen voor de wet gelijk is. Behalve magistraten en leden van het Koningshuis. Die hoor je respect te tonen door te gaan staan als zij een ruimte betreden, en mag je juist géén hand geven. :worship:
[quote]lindy schreef op 06 september 2008 @ 10:05:

Ik vind het ge-wel-dig dat de heer Enait wil uitdragen dat alle mensen gelijk(waardig) zijn.

Dan ga ik binnenkort meneer Enait inhuren om eens de moslimregel aan te gaan pakken die aan mijn getuigenis in een moslimrechtbank de helft minder waarde toekent. En omdat hij zo een ridder voor gelijkheid is, doet hij dat natuurlijk heel toepasselijk Pro Deo.
devima schreef op 06 september 2008 @ 10:41:

Ik vind het ge-wel-dig dat de heer Enait wil uitdragen dat alle mensen gelijk(waardig) zijn.

binnenkort meneer Enait inhuren oDan ga ik m eens de moslimregel aan te gaan pakken die aan mijn getuigenis in een moslimrechtbank de helft minder waarde toekent. En omdat hij zo een ridder voor gelijkheid is, doet hij dat natuurlijk heel toepasselijk Pro Deo.
En kan hij gelijk strijden voor die vrouwen die vorige week in pakistan levend zijn begraven enkel en alleen omdat ze zelf hun echtgenoot wilden kiezen. De goede man krijgt het nog druk. :cry:
' t Is gewoon een " kutmarokkaan" met een attitude.Een robot met een uit het hoofd geleerd lesje.

Opdreunend zonder expressie, zonder empathie, een vervelend manneke. Bah......
morrigana schreef op 06 september 2008 @ 20:44:

' t Is gewoon een " kutmarokkaan" met een attitude.Een robot met een uit het hoofd geleerd lesje.

Opdreunend zonder expressie, zonder empathie, een vervelend manneke. Bah......
Goed inhoudelijk argument........... :-p
devima schreef op 06 september 2008 @ 10:41:

Dan ga ik binnenkort meneer Enait inhuren om eens de moslimregel aan te gaan pakken die aan mijn getuigenis in een moslimrechtbank de helft minder waarde toekent. En omdat hij zo een ridder voor gelijkheid is, doet hij dat natuurlijk heel toepasselijk Pro Deo.
Vanwege zijn geloofsovertuiging neemt de heer Enait geen Pro Deo zaken aan. Over Pro Allah zaken valt met hem echter wel te praten ... :rolling:
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
lol
Condoleeza Rice was deze week op bezoek bij Gadaffi. Hij gaf haar geen hand maar groette haar met zijn hand op zijn hart (heeft hij een hart?).

Ze was er duidelijk op voorbereid want ze deed ook geen poging om haar hand uit te steken.

Misschien off-topic maar het is me bijgebleven.
Chicha,

Waar vond die ontmoeting plaats? In Libië? Zo ja, dan zou Enait een voorbeeld aan haar moeten nemen. Condoleezza past zich aan de omgangsvormen in Libië, en was - zoals je al zei - erop voorbereid. Enait, echter, eist van de Nederlandse samerleving dat ze aan hem aanpast. Dat zou hetzelfde zijn, als Condoleezza een hand van Khadaffi verlangt.

Aangezien het hier om omgangsvormen gaat, vind ik jouw bericht dus eigenlijk niet offtopic.
hans66 wijzigde dit bericht op 09-09-2008 18:26
Reden: Lol, wat een rare zin was dat! "Een *land* van Khadaffi!"
% gewijzigd
Donkeyshot schreef op 09 september 2008 @ 07:57:

Vanwege zijn geloofsovertuiging neemt de heer Enait geen Pro Deo zaken aan. Over Pro Allah zaken valt met hem echter wel te praten ... :rolling:
:rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven