Geweld tegen hulpverleners

04-09-2008 23:01 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het telkens weer ongelofelijk als ik zie/lees dat bijvoorbeeld ambulancepersoneel gehinderd/belaagd wordt als ze eerste hulp proberen te verlenen.

Persoonlijk vind ik een fikse gevangenisstraf echt meer dan terecht voor dit soort schoften.
Dhelia schreef op 06 september 2008 @ 20:33:

Jee Jaap, maak ons deel van je bron van kennis! Tot nu toe is het een Antilliaan slash Surinamer slash Marokkaan, dus bij mijn weten kunnen we er hooguit met enige mate van waarschijnlijkheid van uitgaan dat het een niet-blank persoon is. Maar jij weet dus al zeker dat het een Antilliaan is én dat het Parool fout zit?

Hop! Dhelia springt erop! En waar springt Dhelia op?

Eerder vroeg ik of bekend was welke nationaliteit de dader had, of daar al iets over bekend was. Lindy schreef:

"Trouwens, de dader was ook Marokkaan. Volgens Parool dan he, maar ze zullen daar op ter redactie ook wel heulen met de nazi's of anders met met Wilders."

Ik heb je reactie op die sneer naar mij even gemist? Maar goed, inmiddels wordt er onder Marokkanen in Geuzenveld gesproken over een 16 jarige Antilliaanse jongen. Een van degenen die dat bevestigt op een publiek forum zegt familie van het slachtoffer te zijn. Parool en AD vermelden hun bron niet.

Waar het mij om gaat in de posting die je aanhaalt, is niet dat ik mijn gelijk wil halen. Wat mij vreselijk tegen de borst stuit, is dat iemand meent zeker te weten dat het om een Marokkaanse jongen gaat, en die kennis 'te gelde' maakt door er op te laten volgen dat ik het Parool wel voor Nazi's of Wilders-aanhangers uit zal maken.

In mijn ogen is degene die dit gedaan heeft een zware crimineel. Marokkaan, Antilliaan, Surinamer, Ariër, Amerikaan of Rus. Maar een deel van Nederland wéét dat het een Marokkaan is, wíl dat het een Marokkaan is, en laat op basis van dat vooroordeel elke reserve varen, om uit te halen naar mensen die hun haat niet delen.
Digitalis schreef op 06 september 2008 @ 23:24:

Over stigmatiseren gesproken. Jij deelt ook lekker in en je bericht barst van de vooroordelen. Wie zegt dat 'autochtoon Nederland' niet wil dat de dader gepakt wordt? Alleen vindt men ook dat het buitengewoon schoftig is dat ambulancemedewerkers bedreigd worden en zo hun werk niet meer normaal kunnen uitvoeren. Het belangrijkste voor de familie lijkt me dat het joch het gehaald heeft. Belangrijker dan met de gehele familie en aanverwant spul de dader te gaan zoeken (lekkere beschrijving, een 16-jarige Antilliaan, daar zijn er nogal wat van) en 'm te lynchen.

Ik stigmatiseer niet. Dat doet, generaliserend gesproken, de Nederlandse bevolking zélf. Er is absoluut NUL aandacht voor het incident zelf. Althans, op de nationale fora en in de media is 'HET' incident dat die ene broer op de waarschuwende woorden dat zijn broertje misschien wel dood ging als hij niet aan de kant ging, reageerde met 'Dan ga jij ook dood!' Als dat reden genoeg is voor nationale hysterie, dan mag ik wel een Wilders-team om me heen krijgen inmiddels!

Als die betreffende broer de volgende dag op AT5 zijn excuses aanbiedt, is dat een paar regels waard, waarna we weer verder gaan met Marokkanen-bashen.
Dat IS reden voor nationale hysterie.
Wat, Jaap, als het toevallig jouw vader of broer betrof die toevallig op die ambu werkte?
Dit is niet iets van deze week, een half jaar geleden speelde dit ook al. Het is van den zotte dat je als ambulance/medewerker je werk niet meer veilig kan doen omdat op dat moment iemand denkt dat zijn wereld even veel belangrijker is. Respect en uberhaupt wat inlevingsvermogen is sommige mensen nu eenmaal vreemd, erg vreemd blijkt wel. Wat voor emoties? Oh, die van twee dagen later ja, oh, die emoties. Je zou er bijna een smartlap bij gaan zingen....toch?
.
.
jaap schreef op 06 september 2008 @ 23:05:

[...]

Nou, het komt mij voor dat een ambulance als regel niet uitrukt als er een 'vechtpartij tussen twee tieners' of 'geschreeuw op straat tussen wat groepen jongeren' wordt gemeld bij 112.

Bovendien heb ik hier al aangehaald hoe de toedracht was volgens mensen dicht bij de bron. Het Marokkaanse slachtoffer had ruzie met een Antilliaanse jongen over geld. Antilliaan pakt de pet van de Marokkaanse jongen, en zegt: "Ik tel tot tien......" Marokkaanse jongen loopt niet weg, en bij 'tien' wordt hij drie keer in de borst gestoken.

Nou kan het best zijn dat een blinde vervolgens 112 belt en meldt dat er een 'vechtpartij tussen twee tieners' is, of dat hij 'geschreeuw' hoort, maar hoe groot acht je die kans als de meldkamer daar een ambulance op af stuurt?

Goh, Jaap, je ooit gerealiseerd dat zo'n incident gepaard gaat met chaos, geschreeuw, onduidelijkheid? Dat pas nadat dader weg is, en slachtoffer op de grond blijft liggen, duidelijk kan zijn dat er iemand is neergestoken? Dat voor die tijd 112 al gebeld kan zijn? Dat die melder alleen zicht had op een kluwen mensen waarin geschreeuwd werd? Dat die melder wellicht helemaal geen mes gezien heeft in de chaos en de kluwen?

Ik heb steekpartijen gezien waarbij pas de gestokene doorhad dat hij gestoken was toen de ambulance ter plaatse was. Laat staat dat de melder dat ten tijde van de melding doorhad. Dus hoe jij in deze situatie zeker kan weten dat een steekpartij gemeld is, is mij tot op heden nog een raadsel.

En dat ambulances afkomen op vechtpartijen, vind ik niet zo vreemd. Daarbij is in het algemeen ook aardig wat op te lappen.
jaap schreef op 06 september 2008 @ 23:35:

[...]

Hop! Dhelia springt erop! En waar springt Dhelia op?

Eerder vroeg ik of bekend was welke nationaliteit de dader had, of daar al iets over bekend was. Lindy schreef:

"Trouwens, de dader was ook Marokkaan. Volgens Parool dan he, maar ze zullen daar op ter redactie ook wel heulen met de nazi's of anders met met Wilders."

Ik heb je reactie op die sneer naar mij even gemist? Maar goed, inmiddels wordt er onder Marokkanen in Geuzenveld gesproken over een 16 jarige Antilliaanse jongen. Een van degenen die dat bevestigt op een publiek forum zegt familie van het slachtoffer te zijn. Parool en AD vermelden hun bron niet.

Waar het mij om gaat in de posting die je aanhaalt, is niet dat ik mijn gelijk wil halen. Wat mij vreselijk tegen de borst stuit, is dat iemand meent zeker te weten dat het om een Marokkaanse jongen gaat, en die kennis 'te gelde' maakt door er op te laten volgen dat ik het Parool wel voor Nazi's of Wilders-aanhangers uit zal maken.

In mijn ogen is degene die dit gedaan heeft een zware crimineel. Marokkaan, Antilliaan, Surinamer, Ariër, Amerikaan of Rus. Maar een deel van Nederland wéét dat het een Marokkaan is, wíl dat het een Marokkaan is, en laat op basis van dat vooroordeel elke reserve varen, om uit te halen naar mensen die hun haat niet delen.

Waarom zou ik op sneren in jouw richting moeten reageren? Bij mijn weten ben je daar heel wel zelf toe in staat.

Bovendien had ik al eerder aangegeven dat er ook gesproken wordt over een Surinamer. Dus dat (een deel van) de Marokkaanse gemeenschap een Antilliaan zoekt, zegt mij niet zoveel. Ik zou meer waarde hechten aan waar de politie naar zoekt.

(PS En zoals je natuurlijk ook best weet, heeft dit alles helemaal niets te maken met nationaliteit. Alledrie de gesuggereerde "daders" - Marokkaan, Antilliaan, Surinamer - kunnen heel goed de Nederlandse nationaliteit hebben.)
Ik twijfelde of ik als Marokkaanse wilde reageren of niet, maar ach...een woordje meer of minder van mij of van een 'blanke' maak niet zoveel uit denk ik. Toch doe ik een poging: er is al decennia lang een grote communicatie-stoornis tussen allochtonen en autochtonen. Alle acties, campagnes, inburgeringcursussen ten spijt weten beide 'groepen' niet van elkaar hoe ze met elkaar moeten communiceren. Marokkanen (laat ik het even op die 'groep' houden) zijn over het algemeen expressiever, temperamentvoller, sneller opgefokt, vaker paranoide (we zien vaak 'racisme' daar waar het niet is en reageren als zodanig) en dat werkt intimiderend op mensen die dat niet gewend zijn. Veel geschreeuw weinig wol. Begrijp me niet verkeerd. Als ik daar bij was, had ik een rotschop naar huis gegeven. Ga anders tieren en schreeuwen en laat mij mijn werk doen. Ambulancepersoneel en andere hulpverleners moeten hierin getraind worden. Het is veelal theatraal gedrag wat soms ten onrechte wordt gezien als echte dreiging.

Dus in het geval van het ambulancepersoneel die opgescheept zit met een stelletje opgefokte, emotionele, in paniek zijnde, paranoide Marokkanen, zou het kunnen helpen als ze als ze 90 procent van dat gedrag als stoerdoenerij zien. In de Marokkaanse 'cultuur' is familie zowat het belangrijkste wat er is. Bijna alles moet daar voor wijken. Als je voor je familie opkomt ben je een echte man/vrouw. In een groep is de druk helemaal het grootst om te laten zien dat je familie op nr. 1 staat. Geen wonder dat de een nog extremer is in uitlatingen dan een ander. Een soort wedloop.

Nogmaals, geen excuus voor geweld of dreigingenn maar het wordt eens tijd dat we beiden uit onze werelden stappen en elkaar leren begrijpen.

Jammer om te lezen dat sommige het idee verheerlijken dat een doodgestoken Marokkaan er lekker eentje minder is. We zijn allemaal mensen en niemand wens je dat toe.

Liefs,

Een Marokkaanse die het ook niet altijd begrijpt.
Dhelia schreef op 07 september 2008 @ 08:34:

Waarom zou ik op sneren in jouw richting moeten reageren? Bij mijn weten ben je daar heel wel zelf toe in staat.

Bovendien had ik al eerder aangegeven dat er ook gesproken wordt over een Surinamer. Dus dat (een deel van) de Marokkaanse gemeenschap een Antilliaan zoekt, zegt mij niet zoveel. Ik zou meer waarde hechten aan waar de politie naar zoekt.

(PS En zoals je natuurlijk ook best weet, heeft dit alles helemaal niets te maken met nationaliteit. Alledrie de gesuggereerde "daders" - Marokkaan, Antilliaan, Surinamer - kunnen heel goed de Nederlandse nationaliteit hebben.)
Antillianen zijn Nederlanders, met een Nederlands paspoort. Althans, een Antilliaans paspoort bestaat volgens mij niet.

Dat jij het belangrijker vindt te weten waar de politie naar zoekt, raakt misschien ook wel aan de kern van het probleem waar we het hier over hebben. In het nabije verleden is er in Geuzenveld ook een dode gevallen aan Marokkaanse kant door toedoen van een Antilliaan. Daarbij had de Marokkaanse gemeenschap het gevoel dat de politie/overheid de dader beschermde.

Onder dat soort omstandigheden is het begrijpelijk dat die broer een grote prioriteit toekende aan het achterhalen van de identiteit van de dader.

Omdat het slachtoffertje het heeft overleefd, en naar verluid de dader kende, omdat hij geld van of aan hem heeft geleend, is de kans vrij groot dat de Marokkaanse gemeenschap ook weet wie hij is.

Gelet op het gegeven dat de politie hoe dan ook laat ter plaatse was, en de prioriteit lag bij het criminaliseren van de familie van het slachtoffertje, is het maar de vraag hoe betrouwbaar de informatie is die zij hebben weten te bemachtigen. Het is zomaar mogelijk dat de familie niet meer zo heel erg genegen is samen te werken met de politie als ze zich onheus bejegend voelen, en men binnen hun gemeenschap toch al het gevoel had dat de politie aan de verkeerde kant staat bij conflicten tussen Marokkanen en andere bevolkingsgroepen in Geuzenveld. Vergelijk de situatie bij dat filiaal van AH, waar de politie ook consequent niet-thuis gaf als er weer eens gejat werd uit de winkel. Op enig moment gaan mensen dan voor zichzelf zorgen. En dat praat ik niet goed, maar ik kan het mij wel héél goed voorstellen. En het drukt ons nóg eens met onze neus op de feiten, dat onze Rechtsstaat wankelt door ons eigen toedoen. Als de overheid de veiligheid van burgers niet kan verzorgen, en soms door haar bizarre regelgeving en taakopvatting die veiligheid zelfs in gevaar brengt, waarom zou je dan zaken doen met die overheid?
Sensy12 schreef op 07 september 2008 @ 09:37:

Liefs,

Een Marokkaanse die het ook niet altijd begrijpt.

Sensy,

Een goed verhaal, en ik ben blij dat je het hier hebt gepubliceerd. Om de communicatie te verbeteren zijn er twee partijen nodig. Dat om mee te beginnen.

Daarnaast is het imago van de autochtone Nederlander als zijnde minder emotioneel misschien niet geheel juist. Kijk maar hoeveel haat er spreekt uit bijdragen op de verschillende fora in ons land, waarbij wordt in gehakt op allochtonen. Een groot verschil tussen Marokkanen en Nederlanders is volgens mij dat voor een Marokkaan haar of zijn familie het belangrijkst is, en voor een autochtone Nederlander is dat 'de groep'. Autochtone Nederlanders blinken uit in 'Politiek Correct'-denken, en ontwikkelen een neus voor wat 'de meerderheid' wil, om daar vervolgens achteraan te sjouwen. Binnen 'de groep' fokt men elkaar enorm op. Iemand introduceert 'haatbaard' om een kleinere groep te stigmatiseren, en binnen de kortst mogelijke tijd zie je dat woord overal terug.

Het is ook zeker niet zo dat hulpverleners bij autochtonen op een voetstuk staan. Het gebeurt regelmatig dat mensen geen voorrang verlenen aan ambulances of politie die met zwaailicht en sirene proberen naar een plek te komen waar een ongeval is geweest; er is recent in Utrecht een uitgaansverbod geweest omdat boze buurtbewoners zich afreageerden op de politie; in 2001 liep de viering van Koninginnedag in de hoofdstad uit of stevige rellen; en het wemelt van de verhalen over agressie tegen ambulances in de provincie (Hengelo, Sneek,Breda, Den Oever.........)
Ik denk dat we als samenleving de kern moeten aanpakken van het probleem. Er wordt geweld gebruikt tegen hulpverleners, scholieren steken elkaar neer, de kansarmen worden kansarmer omdat juist dit soort berichtgevingen over 'Marokkanen' en 'moslims' stigmatiserend werken en de kansarmen er alleen maar slechter van worden. Wat ik zie is dat we elkaar naar beneden trappen in plaats van omhoog. Haal alle etiketten weg en je wat je overhoudt is pure angst (beide kanten), de 'macht' niet op willen geven, 'superieure gevoelens t.o. van de 'ander'" en ga zo maar door. Als we alle problemen zouden ontdoen van labels dan blijft de naakte waarheid over. Kijk, daar kunnen we wat mee. Maar roepen dat het een Marokkaan, Antilliaan of Nederlander is, houdt het probleem alleen maar in stand. De rest die zich daar niet mee identificeert zet de hakken in 't zand en zo belanden we in een discussie die voorbij gaat aan het werkelijke probleem: veiligheid voor ons allemaal voorop.

Op mij komt het vaak over alsof door alle zijpaadjes die bewandeld worden, men niet aan de oplossing wil toekomen. Omdat de oplossing verantwoordelijkheid vraagt van ons allemaal en niet iedereen zo volwassen is om in de spiegel te kijken. Projectie ten top. Is het luiheid? Gemakzucht? Betalen we met z'n allen de prijs voor kortzichtigheid, misplaatste superieuriteit, arrogantie en pure onwetendheid? Dit geldt voor beide partijen, ook al spreek ik mezelf daarmee tegen dat we moeten afzien van labels maar voor het verhaal wel zo handig.

Ik ken niet alle Marokkanen net zo min ik alle Nederlanders ken. Ik geloof nog steeds dat de meerderheid van de mensen beschikt over een gezond werkend verstand. Ik geloof nog steeds dat de oplossing dichter bij huis ligt dan we denken. Daarvoor is wel nodig dat we stoppen met het naar elkaar wijzen. Als je met 1 vinger naar iemand wijst, wijs je nog altijd met 4 vingers naar jezelf.

Uit mijn directe omgeving weet ik dat veel Marokkanen zich in een hoek gedrukt voelen. Ze willen verder, komen niet verder door de negatieve berichtgevingen en sluiten zich tenslotte aan bij het groepje rotte appels dat het voor de rest verziekt. If you can't beat them join them. Gelukkig zie ik ook een andere beweging. Dit zijn de Marokkanen die bij zulke berichtgevingen hun schouders ophalen en verder gaan met hun leven. Ze zien in dat de twee kemphanen die fel tegenover elkaar staan uit hetzelfde hout gesneden zijn. Noem het Wilders, noem het Enait. De laatste groep Marokkanen die ik noem heeft dondersgoed door dat verzetten geen zin heeft. Die steekt de energie in vooruitgang en niet blijven keffen. De dwaas blijft staan om te vechten en de wijze loopt weg. Het toneel wat wij wereld noemen wordt bevolkt door een stelletje opgefokte theatrale figuren met ego's zo groot als het heelal. Ik laat ze, als ze daar gelukkig van worden, be my guest.

Cliche maar waar: betere wereld begint echt bij jezelf. Nergens anders.
jaap schreef op 07 september 2008 @ 09:43:

[...]

Antillianen zijn Nederlanders, met een Nederlands paspoort. Althans, een Antilliaans paspoort bestaat volgens mij niet.

Dus??? Als jij dan toch al 'weet' dat het een Antilliaan is, waarom vraag je dan naar de nationaliteit? Hoezo zou nationaliteit überhaupt onderscheidend zijn als het gaat om iemand van Marokaanse afkomst, en waarom zou iemand op basis van uiterlijke kenmerken in staat zijn om te weten of het om een Nederlandse Marokkaan gaat of om een Marokkaanse Marokkaan? En waarom is de keuze bij jou 'slechts' uit Antilliaan of Marokkaan, nu er blijkens andere getuigenverklaringen nog een derde optie is, en wie weet hoeveel meer?

Gelet op het gegeven dat de politie hoe dan ook laat ter plaatse was, en de prioriteit lag bij het criminaliseren van de familie van het slachtoffertje,
Aha, alweer die vermaarde bron van alle kennis! Hoe weet jij dat de prioriteit van de politie lag bij het criminaliseren van de familie? Je wilt me toch niet vertellen dat je dat afleidt uit de krantenberichten? Ik had je toch hoger ingeschat, en gedacht dat je je wel realiseerde dat de media veelal een totaal andere belevenis hebben van de werkelijkheid en dat de politie in lopende onderzoeken geen openheid van zaken kán en mág geven. Silly me
Sensy, voor zover je wilt betogen dat hulpverleners zich moeten realiseren dat in the heat of the moment omstanders dingen roepen die niet zo gemeend zijn: nee, niet mee eens. Hulpverleners moeten zich concentreren op hun kerntaak: hulp verlenen. Aan iemand die dat dringend nodig heeft en die recht heeft op de volle aandacht van de hulpverleners. Die moeten niet dan ook nog eens bezig zijn met de culturele achtergrond van de omstanders.
jaap schreef op 07 september 2008 @ 09:43:

[...]

Antilianen zijn geen nederlander. Antilianen hebben een nederlands paspoort, of zelfs de nederlandse nationaliteit. Maar dat maakt ze nog geen nederlander.
jaap schreef op 07 september 2008 @ 10:32:

Autochtone Nederlanders blinken uit in 'Politiek Correct'-denken, en ontwikkelen een neus voor wat 'de meerderheid' wil, om daar vervolgens achteraan te sjouwen.

En is dat zo gek in Nederland? Ik vind van niet, want dit gebeurt allemaal in Nederland. Als ik in een vreemd land niet aanpas of me verzet tegen de daar geldende normen en waarden, dan hoef ik (met recht) niet op veel sympathie te rekenen. Wat moslimfundamentalisten hier doen, hoef ik niet te proberen in Iran met mijn waarden en normen.

Binnen 'de groep' fokt men elkaar enorm op. Iemand introduceert 'haatbaard' om een kleinere groep te stigmatiseren, en binnen de kortst mogelijke tijd zie je dat woord overal terug.
Volgens mij stigmatiseerd Enait zichzelf, en het woord "haatbaard" van een forummer kwam veel later dan zijn rel. De stigmatisering (dit keer door hemzelf uitgelokt) was voor "haatbaard", en niet erna.
World of Warcraft: Legion
Dhelia schreef op 07 september 2008 @ 12:43:

Sensy, voor zover je wilt betogen dat hulpverleners zich moeten realiseren dat in the heat of the moment omstanders dingen roepen die niet zo gemeend zijn: nee, niet mee eens. Hulpverleners moeten zich concentreren op hun kerntaak: hulp verlenen. Aan iemand die dat dringend nodig heeft en die recht heeft op de volle aandacht van de hulpverleners. Die moeten niet dan ook nog eens bezig zijn met de culturele achtergrond van de omstanders.

Als ambulance met een rotgang naar een spoedgeval raced dan zal het toch rekening moeten houden met automobilisten die de niet uit de weg willen gaan. Hun taak is zo snel mogelijk ter plaatse zijn. Kennis van het verkeer, mogelijke gevaren van automobilsten die niet uit de weg gaan etc. zijn onontbeerlijk. Een hulpverlener heeft als kerntaak hulpverlenen. Alles wat helpt om zo snel mogelijk de patient te helpen is mooi meegenomen. Daar draait het om. Als jij andere oplossingen weet, draag ze aan zou ik zeggen. In mijn visie is het alleen mogelijk om tot een oplossing te komen als men meer begrip en inzicht verwerft. Geldt nogmaals voor beide partijen. Als de hulpverlener weet dat het merendeel een hoop opgefokte geblaat is, dan hij/zij zich beter concentreren op de kerntaak. Dat gaat niet als de hulpverlener zich ook nog eens de niet altijd gemeende dreigementen aantrekt.

Er ligt iemand dood te bloeden.......als ik de doodbloedende persoon zou zijn, dan hoop ik dat ik toch echt een hulpverlener aan mijn zijde te hebben die zich niet laat afleiden. Door wie of wat dan ook.
Sensy12 schreef op 07 september 2008 @ 12:59:

[...]

Als ambulance met een rotgang naar een spoedgeval raced dan zal het toch rekening moeten houden met automobilisten die de niet uit de weg willen gaan. Hun taak is zo snel mogelijk ter plaatse zijn. Kennis van het verkeer, mogelijke gevaren van automobilsten die niet uit de weg gaan etc. zijn onontbeerlijk. Een hulpverlener heeft als kerntaak hulpverlenen. Alles wat helpt om zo snel mogelijk de patient te helpen is mooi meegenomen. Daar draait het om. Als jij andere oplossingen weet, draag ze aan zou ik zeggen. In mijn visie is het alleen mogelijk om tot een oplossing te komen als men meer begrip en inzicht verwerft. Geldt nogmaals voor beide partijen. Als de hulpverlener weet dat het merendeel een hoop opgefokte geblaat is, dan hij/zij zich beter concentreren op de kerntaak. Dat gaat niet als de hulpverlener zich ook nog eens de niet altijd gemeende dreigementen aantrekt.

Er ligt iemand dood te bloeden.......als ik de doodbloedende persoon zou zijn, dan hoop ik dat ik toch echt een hulpverlener aan mijn zijde te hebben die zich niet laat afleiden. Door wie of wat dan ook.

Als ik de doodbloedende persoon zou zijn, dan hoop ik toch echt dat die hulpverlener niet afgeleid wordt.

Zie je de verschillen?
Treinconducteurs die trainingen krijgen om met agressie om te gaan moeten het dan ook maar zonder moeten doen? Ze gewoon aan hun lot overlaten, want tja, kaartjes knippen is hun enige taak en ze kunnen zich echt niet nog eens gaan bezighouden met eventuele agressieve passagiers. De realiteit is dat het gebeurt. De realiteit is dat er levens op het spel staan als er niet iets verandert. De realiteit is dat we met oogkleppen op kunnen blijven lopen maar dat er geen fuck verandert als we eens goed om ons heen kijken. De wereld verandert. Culturen botsen, onbegrip leidt tot haat, haat leidt tot nog meer onbegrip en zo gaat de spiraal naar beneden. Het enig waarvoor ik pleit is die cirkel te doorbreken door begrip te kweken. Als hulpverlener heb je met de maatschappij te maken. Goed om die maatschappij waarin je werkt te begrijpen. Bij elke functie waarbij je met alle soorten mensen te maken krijgt, of dat nu een conducteur, hulpverlener, politie, leraar etc. is het geen overbodige luxe om inzicht te krijgen in de complexe samenleving waarin we leven. Verschillende mensen, verschillende omgangsvormen, verschillende manieren van communiceren. Alleen al te begrijpen dat we niet allemaal hetzelfde zijn is een stap in de goede richting.

Nogmaals, ik zie om me heen wat onbegrip doet met zowel de allochtonen als de autochtonen. Ik zie botsingen daar waar ze echt niet nodig zijn. Ik zie verschillende mensen hetzelfde zeggen in verschillende bewoordingen en elkaar naar het leven staan terwijl ze hetzelfde bedoelen!

Wake up and smell the coffee. De wereld verandert. Of we veranderen mee of we gaan met z'n allen ten onder. Eerlijk is eerlijk, dit soort incidenten helpt ons allen geen steek verder. Tenzij we het kunnen gebruiken om er van te leren. In dat geval is het geen weggegooide ervaring.
Sensy12 schreef op 07 september 2008 @ 12:59:

Juist ja. Dus moeten de omstanders zich gedeist houden en niet lopen zeuren, zaniken, trekken, duwen, schelden of bedreigen.

Het is de omgekeerde wereld om te zeggen dat de hulpverlener zich moet realiseren dat zeuren, zaniken etc. is ingegeven door een wat opvliegender volksaard van deze specifieke groep omstanders.

Een kreet "je gaat dood" is hoe dan ook aandachttrekkend en afleidend. Of die nou van een Jan-Willem op de hockeyclub komt of van Ahmed uit de prachtwijk.
Sensy12 schreef op 07 september 2008 @ 13:08:

Treinconducteurs die trainingen krijgen om met agressie om te gaan moeten het dan ook maar zonder moeten doen? .
Wederom de omgekeerde wereld. Het is nodig dat ze een training krijgen omdat hun clientele zich niet weet in te houden. Uit een soort zelfbescherming. Niet omdat ze nou zo graag willen weten welke zieleroerselen hun agressieve klant brengt tot zijn daden.

Als die agressievelingen zich leren te beheersen, hoeven de conducteurs geen trainingen meer te volgen.
willem1959 schreef op 07 september 2008 @ 13:05:

[...]

Als ik de doodbloedende persoon zou zijn, dan hoop ik toch echt dat die hulpverlener niet afgeleid wordt.

Zie je de verschillen?

Willem, ik geef er alleen maar aan dat het niet uitmaakt wie/wat als je leven uit je lichaam verdwijnt. Dan wil je hulp. Basta. Maar miscshien geldt alleen voor mij.

En wat je met "zie je de verschillen?" bedoelt, geen idee. Hoop dat je dat je nog nader wilt toelichten.
Dhelia schreef op 07 september 2008 @ 13:11:

[...]

Wederom de omgekeerde wereld. Het is nodig dat ze een training krijgen omdat hun clientele zich niet weet in te houden. Uit een soort zelfbescherming. .
Kennis is ook zelfbescherming. We zeggen dus feitelijk hetzelfde.
Sensy12 schreef op 07 september 2008 @ 13:12:

[...]

Willem, ik geef er alleen maar aan dat het niet uitmaakt wie/wat als je leven uit je lichaam verdwijnt. Dan wil je hulp. Basta. Maar miscshien geldt alleen voor mij.

En wat je met "zie je de verschillen?" bedoelt, geen idee. Hoop dat je dat je nog nader wilt toelichten.
Ik had in mijn reactie van 13:05 twee stukjes uit jouw betoog bold gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven