Werk & Studie
alle pijlers
Welke verzekering en pensioen is nodig voor de ZZP-er
woensdag 10 september 2008 om 09:46
Op het forum zie ik verschillende ZZP-ers en mensen die een eigen bedrijf hebben.
Ben een beetje aan het rond zoeken op internet, maar vind het moeilijk om uit te vinden welke verzekering goed is, en welke nodig. Hoe hebben jullie je verzekerd? En zijn er al forummers die ervaring hebben met verzekering (al dan wel of niet uitkeren)?
En dan nog een pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Ben een beetje aan het rond zoeken op internet, maar vind het moeilijk om uit te vinden welke verzekering goed is, en welke nodig. Hoe hebben jullie je verzekerd? En zijn er al forummers die ervaring hebben met verzekering (al dan wel of niet uitkeren)?
En dan nog een pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?
woensdag 10 september 2008 om 09:54
Hi,
Ik vind een aansprakelijkheidsverzekering erg belangrijk.
Daarnaast kun je je verzekeren tegen ziekte, voor als je langere tijd uitgeschakeld bent. Handig als je een belangrijk deel van de vaste lasten betaald (wat je natuurlijk doet als je alleen woont)
Een pensioen opbouw heb ik nog niet. Daar kun je zelf ook voor sparen.
Angst verkoopt goed, ik zou uitkijken met het aangeaan van allerlei verzekeringen die niet echt nodig zijn. Maar het hangt erg van je persoonlijke situatie af.
Volgens mij kan de kvk je wel inlichten met een cursus die ze hebben.
Succes!
Ik vind een aansprakelijkheidsverzekering erg belangrijk.
Daarnaast kun je je verzekeren tegen ziekte, voor als je langere tijd uitgeschakeld bent. Handig als je een belangrijk deel van de vaste lasten betaald (wat je natuurlijk doet als je alleen woont)
Een pensioen opbouw heb ik nog niet. Daar kun je zelf ook voor sparen.
Angst verkoopt goed, ik zou uitkijken met het aangeaan van allerlei verzekeringen die niet echt nodig zijn. Maar het hangt erg van je persoonlijke situatie af.
Volgens mij kan de kvk je wel inlichten met een cursus die ze hebben.
Succes!
woensdag 10 september 2008 om 10:00
Ben idd ook al bij de KvK aan het kijken (en op het ZZP-forum), Wat voor aansprakelijkheidsverzekering heb je? Het hangt volgens mij ook een beetje van je beroep af. Ik ga vooral adviseren, dus weet niet of het dan voor mij handig is? Verkeerd advies valt volgens mij nl onder bedrijfsrisico en dat is nagenoeg niet af te dekken.
Keert een verzekering tegen ziekte ook echt uit als je langere tijd ziek bent (bv. een burnout) of is het alleen als je als arbeidsongeschikt wordt gezien. Daar moet je volgens mij voor worden afgekeurd. Of heb ik dat fout?
bedankt igg voor je antwoord.
Keert een verzekering tegen ziekte ook echt uit als je langere tijd ziek bent (bv. een burnout) of is het alleen als je als arbeidsongeschikt wordt gezien. Daar moet je volgens mij voor worden afgekeurd. Of heb ik dat fout?
bedankt igg voor je antwoord.
woensdag 10 september 2008 om 10:03
Inderdaad, de aansprakelijkheidsverzekering vind ik erg belangrijk. Een inkomensverzekering zou ik ook aanraden, maar lees dan wel heel goed de kleine lettertjes. Bij veel verzekeraars kost het veel moeite om een uitkering te krijgen wanneer je die eenmaal nodig hebt omdat de criteria heel zwaar zijn. Als je een eigen huis hebt, dan zou je ook kunnen kijken of een hypotheekvrijstelling of uitkering bij ziekte niet te verzekeren valt, dat kan nog wel eens goedkoper uitpakken.
Je kunt ook overwegen om je alleen de eerste periode tegen inkomensverlies te verzekeren en in de tussentijd een eigen "spaarpotje" op te bouwen voor het geval je ziek mocht worden. Maar dat is een risicoafweging die je zelf zult moeten maken. Het is maar net waar jij je prettig bij voelt.
Je kunt ook overwegen om je alleen de eerste periode tegen inkomensverlies te verzekeren en in de tussentijd een eigen "spaarpotje" op te bouwen voor het geval je ziek mocht worden. Maar dat is een risicoafweging die je zelf zult moeten maken. Het is maar net waar jij je prettig bij voelt.
woensdag 10 september 2008 om 10:12
Vergeet je algemene voorwaarden niet!!! Deze zijn 'gewoon' bij de kvk te downloaden en die kun je dan zelf aanpassen. Hierin kun je je erg goed indekken tegen 'verkeerd advies'. Ik coach zelf en geef ook adviezen, ik ben wel ingedekt tegen foute adviezen. Ook de betalingstermijn etc kun je daar vast laten leggen. Laat wel iedere klant tekenen dat hij de AV heeft gelezen anders heb je nog geen poot om op te staan!
Zet je AV online zodat mensen er makkelijk bij kunnen en deponeer het (evt. gratis) (http://www.voorwaarden.net/)
Wat je ook kiest, zorg er voor dat je niet makkelijk schade kunt ondervinden van een boze klant! Als je geld hebt kun je altijd bij kvk een advies gesprek over de AV aangaan.
Zet je AV online zodat mensen er makkelijk bij kunnen en deponeer het (evt. gratis) (http://www.voorwaarden.net/)
Wat je ook kiest, zorg er voor dat je niet makkelijk schade kunt ondervinden van een boze klant! Als je geld hebt kun je altijd bij kvk een advies gesprek over de AV aangaan.
woensdag 10 september 2008 om 10:13
Je hebt 2 soorten aansprakelijkheid:
- bedrijfsaansprakelijkheid, vergelijkbaar met je prive WA verzekering, dekt zaken als 'iemand valt van de trap door jou schuld'
- beroepsaansprakelijkheid, die dekt economische schade door bijvoorbeeld een verkeerd advies. Lijkt mij zeker nuttig, want stel dat je opdrachtgever jou aansprakelijk stelt voor een bedrag van 2 ton, dan ben je met je hele prive-vermogen aansprakelijk voor die schade (er even van uitgaande dat je een eenmanszaak oid hebt).
Kijk eens op www.lancelots.nl Daar staat heel veel informatie en is ook een forum specifiek voor freelancers. Hele goeie site vind ik zelf.
woensdag 10 september 2008 om 10:29
woensdag 10 september 2008 om 10:33
Eigenlijk heel divers wat ik doe, maar met name het definieren van maatwerkapplicaties (functioneel ontwerp). In de IT is zo'n verzekering naar mijn mening zeker noodzakelijk. Door uitval van IT-systemen kan een bedrijf helemaal plat komen te liggen en dan loopt de economische schade hard op. Je kunt dan naar mijn mening niet het risico nemen om al je spaargeld, huis, boot, enz. kwijt te raken.
woensdag 10 september 2008 om 10:42
Rechtsbijstand wil je echt hebben. Ik krijg rechtsbijstand via mijn vakbond, en daar betaal ik heel weinig voor (advokaten krijg ik dan ook niet 100% vergoed, maar ik krijg wel gratis advies en deelvergoeding) maar daar heb ik al een keer heel uitgebreid gebruik van gemaakt, erg fijn.
Arbeidsongeschiktheid heb ik niet, is voor mij niet te betalen, en om mijn werk niet te kunnen doen, moet ik wel heel zwaar gehandicapt raken, en dan zijn er wel andere potjes, AWBZ enzo. Pensioen heb ik ook niet, ben ik wel steeds vaker over na aan het denken dat ik daar toch iets mee moet, hoewel ik altijd geroepen heb dat ik het liefst tot mijn dood blijf doorwerken, vermoed ik toch dat dat iets is wat niet in te schatten valt...
Arbeidsongeschiktheid heb ik niet, is voor mij niet te betalen, en om mijn werk niet te kunnen doen, moet ik wel heel zwaar gehandicapt raken, en dan zijn er wel andere potjes, AWBZ enzo. Pensioen heb ik ook niet, ben ik wel steeds vaker over na aan het denken dat ik daar toch iets mee moet, hoewel ik altijd geroepen heb dat ik het liefst tot mijn dood blijf doorwerken, vermoed ik toch dat dat iets is wat niet in te schatten valt...
woensdag 10 september 2008 om 11:09
arbeidsongeschiktheidsverxekering wordt altijd op gehamerd dat je die moet hebben. Ik heb er geen want ik vond de premies veel te hoog vergeleken met de uitkeringen. In de offertes werd ofwel een lange wachttijd aangehouden (maand) of kreeg je alleen bij zeer ernstige ziektes een uitkering zoals kanker of leukemie, en dan nog uit bijstandsniveau. Maar niet voor bv RSI, wat in mijn beroep het grootste risico vormt.
woensdag 10 september 2008 om 11:10
Ik blijf me hier toch iedere keer weer over verbazen. Opmerkingen als "die neem ik niet, want die is zo duur". Die zijn zo duur omdat de risico's groot zijn.
Voor mijn gevoel zijn er heel veel mensen die hun vaste baan "loondienst, met alle sociale verzekeringen e.d. die daar aan vastzitten" inruilen voor "zelfstandig, zonder alle sociale voorzieningen (ZW, WIA, WW, e.d.)" terwijl ze er financieel dan nauwelijks op vooruit gaan. Mijn vraag is dan altijd: Waarom zet je die stap dan? Je gaat nauwelijks meer verdienen, maar gaat veel meer risico lopen. Kan iemand mij dit uitleggen?
woensdag 10 september 2008 om 11:10
@ opperdepop: interessant wat je doet! je programmeerd dus zelf de applicaties? Dat lijkt me erg afwisselend te zijn want het ene bedrijf wil een heel andere applicatie dan het andere. Doe je alleen het functionele? Besteed je dan de vormgeving uit? Valt de interface ook onder het functionele en waar ligt dan de grens?
woensdag 10 september 2008 om 11:15
woensdag 10 september 2008 om 11:21
Nee, programmeren kan ik niet. Ik beschrijf zeg maar wat de programmeurs moeten gaan bouwen. Interfaces heb ik meestal maar zijdelings mee te maken. Ik hou me vooral bezig met "reken-applicaties": applicaties die facturen maken, voorraden bijhouden, enzovoort. Interfaces vind ik ook niet leuk. Eindeloos geneuzel over een veldje dat 2 mm naar rechts moet, een lijntje dat iets dikker moet en of dat ene kleurtje nou wel zo goed bij dat andere kleurtje past... Pfff...
woensdag 10 september 2008 om 11:26
Dat is ook wel zo. Maar heb vaak het idee dat mensen verzekeringen, pensioen, e.d. schrappen om hun onderneming haalbaar te maken (zonder dat ze goed over de consequenties daarvan nadenken).
Als het een bewuste keuze is (zoals in jou geval) dan is er niets aan de hand. Maar ik heb vaak het idee dat mensen geen idee hebben welke risico's ze nemen. Ik praat regelmatig met collega-zzp'ers die dan opmerkingen maken als "beroepsaansprakelijkheidsverzekering, heb ik wel naar gekeken, maar die was zo duur, verder niet meer naar gekeken. Wat is het eigenlijk?", terwijl ze dagelijks het risico lopen een claim van tonnen aan hun broek te krijgen...
woensdag 10 september 2008 om 11:29
woensdag 10 september 2008 om 11:31
Ik herken wat je zegt. Onder het mom "het zal wel loslopen" en "dat gebeurd mij niet/risico is zo klein" verzekeren ze zich niet. Die vallen vast in dezelfde categorie als de categorie die niet waat dat je verplicht bent je in te schrijven bij de kvk, de belastingdienst etc. Uren bijhouden, administratie voeren..
Iedereen kan ondernemer worden, daarom gaan er ook zoveel failliet. Ik zou niet graag in hun schoenen staan, ik zou geen oog dichtdoen.
Beter teveel geregeld dan later voor onaangename verrassingen komen te staan..
Iedereen kan ondernemer worden, daarom gaan er ook zoveel failliet. Ik zou niet graag in hun schoenen staan, ik zou geen oog dichtdoen.
Beter teveel geregeld dan later voor onaangename verrassingen komen te staan..
woensdag 10 september 2008 om 11:39
En veel mensen realiseren zich bij een AO verzekering ook niet dat er vele vormen zijn. Er zijn ook AO verzekeringen die alleen de rampen (zaken waardoor je echt niet meer kunt werken) zoals hartinfarct, hersenbloeding, kanker, MS, enz. verzekeren. Ik heb zo'n verzekering en die kost 800 a 900 euro per jaar. Aftrekbaar van de belasting, dus netto circa 500 euro per jaar. Vind ik de moeite/het geld waard.