wanneer stopt pesten?

29-07-2015 00:32 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de krant las ik gisteren weer eens over een meisje dat gepest wordt. Op elke basisschool zit in elke klas wel een kind dat altijd de underdog is.



Is er iets dat echt helpt tegen pesten? Elke school heeft een pestprotocol. Werkt dat? Kennen jullie kinderen die eerst gepest werden en die op dezelfde school na een kanjer-, rots en water- of andere training niet meer gepest werden?
quote:Doreia schreef op 29 juli 2015 @ 10:52:

Sidroth, jij beschrijft eigenlijk precies hoe het mij ook is vergaan. Ik had niet zoveel op met datgene waar ze anderen mee weg liepen. Je hoorde school stom te vinden, maar ik durfde wel te zeggen dat ik Engels en geschiedenis bijvoorbeeld ontzettend leuk vond. Ja, fout! En ik deed ook niet mee aan alfabetzoenen (dat je zoent met een jongen met steeds een andere eerste letter uit het alfabet, totdat je dus met alle 26 letters hebt gezoend). Dat leek me ontzettend smerig. Ja, mis natuurlijk!

Ik reed liever paard. Zat op verschillende danssoorten en las heel graag. Dat is niet cool he?



Maar ligt het dan aan mij, dat ik werd gepest? Of lag het aan de pesters, die niet konden hebben dat ik mijn eigen gang ging en te groot en te bedreigend was daardoor? Dat ZIJ er eigenlijk zo onzeker door werden dat ik maar geëlimineerd moest worden.Het ligt aan niemand. Het is gewoon hoe mensen werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sidroht schreef op 29 juli 2015 @ 10:54:

[...]



Het ligt aan niemand. Het is gewoon hoe mensen werken.Inderdaad. Als ze je willen pakken, verzinnen ze wel iets. Sommige mensen worden gepest omdat ze te slim zijn, anderen omdat ze te dom zijn. Of omdat je zo raar lacht. Of omdat je een gek loopje hebt. Of rare hobbies hebt. Vaak zijn het wat rustige mensen die gepest worden, of onzeker. Ik was niet eens onzeker, zelfs veel zelfvertrouwen, maar echt een stuudje. Uiteindelijk word je vanzelf onzeker van het pesten, waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat. Het enige wat helpt is een omgeving opzoeken buiten het pestgedrag, waar je jezelf kunt ontwikkelen en prettig voelt. Dan ben je beter gewapend, heb je een dikkere huid, is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 29 juli 2015 @ 10:08:

[...]



. Gewoon omdat ik weet dat zij niet gepest zal worden om haar oren.





Oei, roep dat niet te hard. Ik denk dat ieder kind kans maakt om gepest te worden.

Dat zeg je zelf ook. En daarom vind ik ook dat je jezelf tegenspreekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:DG2015 schreef op 29 juli 2015 @ 10:21:

[...]





Heel fijn. Zo gaat het dus op onze school ook.





[...]





En als een school het lukt om dat groepsgevoel op een andere manier te creeren, dan is dat pesten helemaal niet 'nodig'.Klopt. Groepsontwikkeling gebeurt altijd op een bepaalde manier, in een bepaalde volgorde en als docent en school kun je de volgorde van dat proces beïnvloeden.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik op de huidige school ging kennismaken van onze jongste had ik met de directeur een gesprek over pesten en hoe zij er mee om gaan.



Hij zei me dat het echt niet altijd de onzekere/verlegen kinderen zijn die gepest worden, dat is een misvatting. Kinderen die zich sociaal gezien anders bewegen dan de groep lopen risico. Dat kan dus ook iemand zijn die heel bazig is en dat de rest daar geen trek meer in heeft.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:wolkewitje schreef op 29 juli 2015 @ 10:11:

[...]





Mij kind kan de hipste merkkleding dragen, maar zolang hij gaat huilen bij alles wat niet zo gaat zoals hij wil, blijft hij een potentieel slachtoffer..Maar dat lijkt mij nou net iets wat heel makkelijk af te leren is.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 29 juli 2015 @ 11:00:

[...]





Oei, roep dat niet te hard. Ik denk dat ieder kind kans maakt om gepest te worden.

Dat zeg je zelf ook. En daarom vind ik ook dat je jezelf tegenspreekt.



Ik geloof ook dat sommige mensen/kinderen, gewoon een coole uitstraling hebben, hoe lelijk of raargekleed ook. Denk aan reclames met blokjesbuikkerels met baard in werkkleding en aan de behaarde leraar aardrijkskunde in weliswaar dezelfde kleding, maar toch stukken minder hip.



De meeste kinderen die gepest worden zien er niet echt heel raar uit, maar doen of zijn anders dan wat gangbaar is. Uiterlijk is meestal niet de enige "trigger".
Alle reacties Link kopieren
quote:noreservations schreef op 29 juli 2015 @ 10:14:

[...]



Pesten is belangrijk voor het groepsproces. Mensen willen bij een groep horen. Een groep voelt prettig. Je kunt een groepsgevoel gemakkelijk creeeren door iemand buiten te sluiten. Dat is één van de redenen dat er bijvoorbeeld gepest wordt op het werk.



KiVa speelt hier op in, en het werkt. Niet als wondermiddel, maar wel als methode om het groepsproces te sturen naar veiliger voor iedereen.

En vreemd genoeg zijn het vooral ouders die hier heel erg veel moeite mee hebben. Want ouders roepen om straf, zware straf voor de pesters. Of worden wild van het idee dat hun kind die slechts toeschouwer is óók verantwoordelijkheid krijgt voor het groepsproces.



Ik kan geen link plaatsen, maar in het kort komt de KiVa-methode er op neer dat iedereen een rol heeft in de groep, en dat iedereen de verantwoordelijkheid heeft om er voor te zorgen dat er niet gepest wordt. Het gaat om bewustwording van wat pesten is en wat het met mensen doet, en bewustwording en handvatten geven voor wat je er tégen kunt doen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:feow schreef op 29 juli 2015 @ 11:18:

[...]





KiVa speelt hier op in, en het werkt. Niet als wondermiddel, maar wel als methode om het groepsproces te sturen naar veiliger voor iedereen.

En vreemd genoeg zijn het vooral ouders die hier heel erg veel moeite mee hebben. Want ouders roepen om straf, zware straf voor de pesters. Of worden wild van het idee dat hun kind die slechts toeschouwer is óók verantwoordelijkheid krijgt voor het groepsproces.



Ik kan geen link plaatsen, maar in het kort komt de KiVa-methode er op neer dat iedereen een rol heeft in de groep, en dat iedereen de verantwoordelijkheid heeft om er voor te zorgen dat er niet gepest wordt. Het gaat om bewustwording van wat pesten is en wat het met mensen doet, en bewustwording en handvatten geven voor wat je er tégen kunt doen.Is de KiVa hetzelfde als de no-blame methode? Zo klinkt het iig.
Op de basisschool van mijn kinderen schijnt niet gepest te worden. Ik ben daar zelf natuurlijk niet bij maar dat zeggen de leerkrachten en het wordt bevestigd door kinderen en andere ouders. Vanaf het begin wordt er veel aandacht besteed aan het groepsproces. Kinderen zitten in een (kleine) stamgroep waarin ze elkaar goed leren kennen. Dat gebeurt door activiteiten waarin ze moeten samenwerken, maar ook door kringgesprekken, soms inclusief vraagkaartjes om elkaars goede en zwakke punten te leren kennen. Er wordt ook veel groepsoverstijgend gewerkt waarbij de groteren zich over de kleineren ontfermen. Kinderen zijn nadrukkelijk onderdeel van een groep. Ik merk dat dit werkt, vind het opvallend hoe genuanceerd de kinderen praten over elkaars verschillende karakters en talenten.
Alle reacties Link kopieren
quote:feow schreef op 29 juli 2015 @ 11:18:

[...]



En vreemd genoeg zijn het vooral ouders die hier heel erg veel moeite mee hebben. Want ouders roepen om straf, zware straf voor de pesters. Of worden wild van het idee dat hun kind die slechts toeschouwer is óók verantwoordelijkheid krijgt voor het groepsproces.Ik zou daar geen enkele moeite mee hebben, pesten is vreselijk en ik denk dat als kinderen al heel jong leren hoe het in zijn werk gaat, dat dat een goede investering is voor in de toekomst. Want het stopt natuurlijk niet na school.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik ben vroeger ook "gepest" maar bij mij was het heel anders dan ik hier lees.



Ik was een flinke einzelganger, maar mijn moeder kon dat maar slecht accepteren en vond het zielig dat ik weinig vriendinnetjes had. Dus zij vond dat ik werd buitengesloten en hoe meer aandact zij daarop vestigde, hoe meer ik het zelf ook begon te merken. En juist daardoor werd ik onzeker en werd het steeds erger....



Ik vraag me nog steeds wel eens af hoe het was gegaan als mijn moeder gewoon had geaccepteerd dat ik niet zoveel vriendjes had en er niet zo'n probleem van had gemaakt. Ik was altijd een dromer en er ging best veel aan me voorbij. pas als mijn moeder dan zei: jeetje, je word ook nooit uitgenodigd voor een feestje he? Werd het voor mij ook een probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 29 juli 2015 @ 10:04:

Ik word maar weer eens boos merk ik. Mijn ouders konden mij niet helpen. Want ik hield mijn mond stijf dicht thuis. Ik vond dat het mijn eigen problemen waren op school. Helemaal omdat de leerkrachten dit ook vonden. IK moest mij aanpassen. IK moest hulp krijgen. Het probleem lag bij mij. Ik had er schuld aan dat ik werd gepest, volgens de leerkrachten op school. En mijn ouders leerden me dat ik moest luisteren naar de leerkrachten.



Ga nu nog eens zeggen dat ouders meer moeten en kunnen doen. En nee, ik kon heel goed praten met mijn ouders. Alleen besloot IK dat IK het niet ging vertellen thuis, omdat het iets was van op school. En thuis kon ik het dan van me afzetten en dat was dan mijn veilige haven. Mijn pestvrije omgeving.





Dan doe je dat toch echt zelf....



Als je nooit om hulp vraagt, wordt je ook nooit geholpen.



BTW weten je ouders nu nog niet dat je ooit gepest bent? En heeft het veel consequenties voor je gehad in je verdere leven?
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 29 juli 2015 @ 11:06:

[...]





Maar dat lijkt mij nou net iets wat heel makkelijk af te leren is.Hoe? Hij heeft zelf niet in de gaten dat anderen dat raar zouden kunnen vinden. Ik kan hem dat wel vertellen, maar op het moment dat hij een emotie voelt komen er tranen in zijn ogen en begint hij heel hard te huilen. Ik kan dat niet voor hem veranderen, hij zal dat zelf moeten willen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 29 juli 2015 @ 10:04:

[...]





Nee, elk kind is een potentieel doelwit voor pesters.



Not True!! Je pikt ze er zo tussen uit hoor...



Het is zelfs zo dat als kinderen naar een andere school gaan ze vaak nog gepest worden... Dus NEE niet ELK kind is een potentieel doelwit, die haal je er namelijk zo tussen uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:godfried schreef op 29 juli 2015 @ 11:33:

[...]





Not True!! Je pikt ze er zo tussen uit hoor...



Het is zelfs zo dat als kinderen naar een andere school gaan ze vaak nog gepest worden... Dus NEE niet ELK kind is een potentieel doelwit, die haal je er namelijk zo tussen uit.En dat is dus ook niet helemaal waar.
quote:godfried schreef op 29 juli 2015 @ 11:33:

[...]





Not True!! Je pikt ze er zo tussen uit hoor...



Het is zelfs zo dat als kinderen naar een andere school gaan ze vaak nog gepest worden... Dus NEE niet ELK kind is een potentieel doelwit, die haal je er namelijk zo tussen uit.



Natuurlijk niet!



Het ligt er maar net aan hoe de rest van de groep is. Degene die de uitzondering is zal sneller gepest worden dan degene die bij de groep past. Als je als kindje van heel rijke ouders op een school terecht komt waar iedereen Wibra en Zeeman draagt dan gaan ze je net zo goed pesten als wanneer het andersom zou zijn en je juist de enige bent met goedkope kleding.
Alle reacties Link kopieren
quote:wolkewitje schreef op 29 juli 2015 @ 11:33:

[...]





Hoe? Hij heeft zelf niet in de gaten dat anderen dat raar zouden kunnen vinden. Ik kan hem dat wel vertellen, maar op het moment dat hij een emotie voelt komen er tranen in zijn ogen en begint hij heel hard te huilen. Ik kan dat niet voor hem veranderen, hij zal dat zelf moeten willen.





Hoe oud is je zoon?



Je kunt toch heel makkelijk met hem oefenen dat hij niet elke keer gaat huilen als hij zijn zin niet krijgt?

Elke keer als hij in zo'n situatie gaat huilen, leg hem dan uit dat teleurstelling er bij hoort en dat andere kindjes ook hun zin eens mogen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:godfried schreef op 29 juli 2015 @ 11:33:

[...]

Het is zelfs zo dat als kinderen naar een andere school gaan ze vaak nog gepest worden... Dus NEE niet ELK kind is een potentieel doelwit, die haal je er namelijk zo tussen uit.Dat komt ook weer door social media tegenwoordig. Dan zitten sommige kinderen bij elkaar op sport bijv, die appen elkaar en dan gaat het zo weer verder op de andere school.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste was een buitenbeentje omdat hij "te slim" was en werd daarom gepest. Toen hij zijn nerderige zelf kon zijn op het gymnasium was het pesten over. Op het vo is hij nog nooit gepest en hij heeft inmiddels zoveel zelfvertrouwen dat niemand het waagt om een vinger naar hem uit te steken. Zijn jongere broer van hetzelfde laken een pak. Die heeft daarbij ook nog Asperger. Vanaf de brugklas geen enkel probleem meer. Op het gym zitten wel meer buitenbeentjes en deze school heeft een duidelijk pestbeleid wat strikt gevolgd wordt. Ze hebben in hun schooldossier ook een aantekening staan dat ze op de basisschool pestslachtoffer waren.

Ze hebben weerbaarheidstraining gehad, we hebben vechtsporten geprobeerd(maar dat vonden ze een regelrechte verschrikking), maar het pesten stopte niet. Oudste werd zelfs op de weerbaarheidstraining gepest.

Jongste zoon wordt niet gepest, maar is ook een buitenbeentje. De "verkeerde" sport. Als je niet op voetbal zit lig je er uit in de klas.

Dochter is een heel populair meisje, maar ook niet weerbaar. Haar populairiteit en haar vriendelijkheid behoeden haar voor pesters, er is altijd wel iemand die het voor haar opneemt als dat nodig is en omdat ze bij de jongens ook populair is (ze kan heel goed voetballen...) hoeft ook niemand haar op fysiek vlak te na te komen, want die krijgt een dreun.

Door een klassenwijziging begint ze na de vakantie in een hele andere klas, ik hoop dat dat daar ook goed gaat, deze klas kende ze al vanaf groep 1.



De school heeft afgelopen jaar "The leader in me" geïntroduceerd, dat kinderen zelfleiderschap moest aanleren. Ze zijn er maandenlang druk mee bezig geweest, maar volgens zoon heeft het in de klas maar heel weinig effect gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 29 juli 2015 @ 11:34:

[...]





En dat is dus ook niet helemaal waar.





In het algemeen zijn het vaak wel hetzelfde soort kinderen die gepest worden. Kinderen die buiten de boot vallen, anders zijn.

Dat is niet alleen bij kinderen zo, dat is overal zo. Bij volwassenen ook. Zelfs, of juist in de dierenwereld.



Het betekent niet dat een kind daarom moet veranderen. Het betekent alleen dat wanneer je gedrag vertoont wat niet conform de groep, de norm is, je een grotere kans maakt om gepest te worden, dan wanneer je dat wel doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sorende schreef op 29 juli 2015 @ 10:53:



En volwassenen pesten ook, lang geleden een project gedaan met mensen die met burn out-klachten thuis zaten mede door pesterijen.Ik heb zelf in een bejaardenhuis gewerkt, en werk nu op een middelbare school. Mag jij raden waar het meest en heftigst gepest werd.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 29 juli 2015 @ 11:19:

[...]

Is de KiVa hetzelfde als de no-blame methode? Zo klinkt het iig.



Je hebt er een heleboel en ze komen allemaal op hetzelfde neer:



1. Niet boos worden op de pestkop over wat er gebeurt is, maar wel duidelijk afspraken maken dat het nu niet meer gaat gebeuren (met consequenties, dus)

2. Het pestslachtoffer helpen om sterker in zijn/haar schoenen te staan

3. Help de vrienden van het pestslachtoffer (of in elk geval kinderen die hij/zij aardig vindt) om in te grijpen

4. Trek een aantal 'neutrale' kinderen bij de groep en vraag ze om mee te helpen ingrijpen.



Met name die laatste is belangrijk. Ik had dit jaar een pestgeval in mijn klas en toen hebben we twee sociaal sterke meiden erbij betrokken. Als die tegen de pestkop zeiden dat hij op moest houden, dan werd ernaar geluisterd.



Het probleem werd daarmee niet helemaal opgelost en was echt niet van de ene op de andere dag verholpen en ja, zowel de daders als het slachtoffer hadden daar een rol in, maar het is er wel een stuk beter op geworden voor alle betrokken partijen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maechtje schreef op 29 juli 2015 @ 11:57:

[...]





Je hebt er een heleboel en ze komen allemaal op hetzelfde neer:



1. Niet boos worden op de pestkop over wat er gebeurt is, maar wel duidelijk afspraken maken dat het nu niet meer gaat gebeuren (met consequenties, dus)

.Welk vak geef jij op school? Ik mag hopen dat het geen Nederlands is?
niet alleen kinderen, bij mij op de middelbare school - toen ik 16-20 was werd daar ook gepest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven