Actueel
alle pijlers
The land that time forgot
dinsdag 9 september 2008 om 17:14
Tussen alle discussies over moslims en andere achterlijke culturen, wil ik het eens over een andere achterlijke cultuur hebben. Namelijk de Nederlandse.
Ik kwam erop doordat ik net op een andere pijler reageerde.
Soms kijk ik om me heen en denk ik: hoe kan dat? Waarom?
Hoe kan het toch dat Nederlandse vrouwen massaal naar Sex & the City the movie gaan, maar zelf niet meer ambieren dan een man die de rekeningen betaalt en een kindje om mee te tutten? Hoe kan het toch dat je tegenwoordig voor een prikkie de hele wereld kunt zien, met de hele wereld kunt communiceren, op de hele wereld kunt werken, wonen en leven, maar dat Nederlandse vrouwen niet verder lijken te komen dan hun aanrecht in Kuttenkrabbenveen?
Hoe kan het toch dat in landen om ons heen vrouwen runnen for president of vice president, hoogleraar worden, astronaut worden, hele legers leiden en cures for cancer verzinnen, maar dat de Nederlandse vrouwen als hoogste ambitie overblijfmoeder hebben?
Hoe kan het toch dat er een hele wereld is, die voor ons, omdat we het geluk hebben in Nederland geboren te zijn, open ligt als een oester, maar dat zo weinig vrouwen die parel erin willen grijpen?
Zit er hier iets in het water? Zijn wij echt the land that time forgot? Hebben al die vrouwen gewoon niet in de gaten dat er een hele wereld voor hen open ligt?
Wat is dat toch?
Wie het weet mag het zeggen!
Ik kwam erop doordat ik net op een andere pijler reageerde.
Soms kijk ik om me heen en denk ik: hoe kan dat? Waarom?
Hoe kan het toch dat Nederlandse vrouwen massaal naar Sex & the City the movie gaan, maar zelf niet meer ambieren dan een man die de rekeningen betaalt en een kindje om mee te tutten? Hoe kan het toch dat je tegenwoordig voor een prikkie de hele wereld kunt zien, met de hele wereld kunt communiceren, op de hele wereld kunt werken, wonen en leven, maar dat Nederlandse vrouwen niet verder lijken te komen dan hun aanrecht in Kuttenkrabbenveen?
Hoe kan het toch dat in landen om ons heen vrouwen runnen for president of vice president, hoogleraar worden, astronaut worden, hele legers leiden en cures for cancer verzinnen, maar dat de Nederlandse vrouwen als hoogste ambitie overblijfmoeder hebben?
Hoe kan het toch dat er een hele wereld is, die voor ons, omdat we het geluk hebben in Nederland geboren te zijn, open ligt als een oester, maar dat zo weinig vrouwen die parel erin willen grijpen?
Zit er hier iets in het water? Zijn wij echt the land that time forgot? Hebben al die vrouwen gewoon niet in de gaten dat er een hele wereld voor hen open ligt?
Wat is dat toch?
Wie het weet mag het zeggen!
Am Yisrael Chai!
zaterdag 13 september 2008 om 18:43
Ik denk dat er genoeg vrouwen zijn die zijn gestart met een fulltime baan en overgeschakeld zijn op permanente zorg voor de kinderen en er later een parttime baan bij nemen, ja. Ik denk dat deze vrouwen thuis willen zijn, zich erop in hebben gesteld dat ze thuis zouden blijven voor de zorg voor hun kinderen en daar tevreden mee zijn. Waarom zouden ze anders aan kinderen beginnen? Natuurlijk zijn er vrouwen die het geijkte pad volgen, maar ook dat valt te verdedigen. Ik geloof niet dat er in deze tijden met voorbehoedsmiddelen en gelijke rechten voor man en vrouw, vrouwen nog een soortement van gedwongen worden om kinderen te krijgen en de hele dag piepers staan te schillen met blerende kinderen aan hun rokken.
zaterdag 13 september 2008 om 18:48
zaterdag 13 september 2008 om 18:49
Hm, als jij je er nog nooit over hebt uitgelaten, waarom weet ik het dan zelfs? Mij ontgaat altijd alles hierzo, maar dat je nou niet in de bruisendste metropool woont, dat was me allang bekend. Dus zo'n geheim is het nou ook weer niet.
Maar je gaat voorbij aan de kern. Namelijk dat de naam Kuttenkrabbeveen nou niet bepaald uitblinkt in neutraliteit, noch jouw foutieve verwijzing naar mijn woonomgeving als neutrale opmerking bedoeld was.
zaterdag 13 september 2008 om 18:49
Ha, hier doe jij in twee zinnen precies de hele discussie. Ik vraag: maar WAAROM willen ze thuis zijn? WAAROM hebben ze zich daarop ingesteld?
Je geeft echter zelf het antwoord al: Waarom zouden ze anders aan kinderen beginnen?
Dat is precies een van de dingen waar ik me over verbaas, of tegen ageer, of me over opwind. Hoezo is dat een logisch antwoord? Ik ken geen full time werkende Franse die zich afvraagt waarom ze aan kinderen is begonnen. Omdat full time werken en een kinderwens nul komma nul met elkaar te maken hebben. Een kinderwens heb je omdat je een baarmoeder hebt, en eierstokken, en hormonen, dat staat volledig los van wat je verder met je leven doet. Die koppeling, díe vind ik absurd.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 13 september 2008 om 18:51
Volgens mij is het juist zo doordat wij vrouwen van kleins af aan onze moeders en tantes en buurvrouwen afkeurend horen praten over vrouwen die werken of die hun kinderen op het kinderdagverblijf dumpen, - want inderdaad: waarom neem je dan kinderen?! - dat wij er vanuit gaan dat dat niet goed is, dat het niet okee is om carriere te maken als vrouw zijnde, dat het hartstikke positief is om thuis te gaan zitten. En dat mocht je, als geemancipeerde vrouw, toch graag willen werken, je er altijd een baantje bij kan nemen dat geen problemen opleverte met schooltijden.
En volgens mij is het dáárom dat veel vrouwen ook gewoon bij voorbaat niet verder kijken. En dan kunnen zij in hun individuele leven best wel gelukkig zijn daarmee, een ideale situatie voor de maatschappij in zijn geheel, voor onze dochters en zonen die nu opgroeien vind ik het toch niet.
En volgens mij is het dáárom dat veel vrouwen ook gewoon bij voorbaat niet verder kijken. En dan kunnen zij in hun individuele leven best wel gelukkig zijn daarmee, een ideale situatie voor de maatschappij in zijn geheel, voor onze dochters en zonen die nu opgroeien vind ik het toch niet.
zaterdag 13 september 2008 om 18:53
zaterdag 13 september 2008 om 18:53
Of over vrouwen die geen zelfgebakken cake geven op feestjes, maar er zich vanaf maken met iets van de bakker of erger nog: supermarkt, of over vrouwen die zich potverdorie te goed voelen om zich op te geven als leesmoeder, overblijfmoeder, computermoeder, billenafveegmoeder terwijl er daar zó veel behoefte aan is!
zaterdag 13 september 2008 om 18:54
een kinderwens heb je mijns inziens omdat je ervan wilt genieten, niet om het te krijgen en het vervolgens 5 dagen per week naar de creche te brengen.
Moeders daargelaten die geen keus hebben, maar als je fulltime WILT werken en een kind wilt dan heb je het volgens mij niet helemaal goed begrepen.
En een kinderwens koppelen aan een baarmoeder, eierstokken en hormonen? Is dat geemancipeerd dan? We zijn toch geen holbewoners of wel?
zaterdag 13 september 2008 om 18:55
Maar de hele discussie gaat nu juist om dat ik ernstig betwijfel dat ál die vrouwen dat zelf willen. Want als dat normaal was om te willen, als dat biologisch bepaald was dat je een vrouw bent en DUS dat wilt omdat je hormonen en je vagina je nu eenmaal zo gewired hebben, dan deed de hele wereld dat wel. Dan kónden we niet anders, als vrouwen. Maar lang niet alle vrouwen op de wereld zijn zo gewired, sterker nog, de Nederlandse vrouw staat met kop en schouders bovenaan in die wens. Het heeft dus iets te maken met de omstandigheden in Nederland, niet met het hebben van een vagina.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 13 september 2008 om 18:55
Ik zei dat omdat we geen onderontwikkelde apinnen meer zijn zonder voorbehoedsmiddelen. Kinderen nemen gaat nu in overleg met de rede ipv enkel emotie (de actuele kinderwens) en ongelukjes. Als een vrouw kinderen wil maar ze niet elke dag naar kinderopvang wil doen, zal ze een compromis moeten sluiten door minder te gaan werken. Als ze niet minder wil werken en haar kind niet elke dag naar de creche wil brengen, dan zal ze niet beginnen aan kinderen. Uiteraard kun je voor 'vrouw' ook 'man' invullen, maar dat laat ik maar even achterwege.
zaterdag 13 september 2008 om 18:58
Nou, meer dan doodordinaire hormonale voortplantingsdrift ter bescherming van de soort is het niet, hoor. Kan je allemaal heel zweverig over gaan doen, maar primair krijgen we gewoon allemaal kinderen omdat de natuur ons die drift gegeven heeft.
En bedankt weer voor het illustreren van deze discussie, dat scheelt Margaretha weer voorbeelden van indoctrinatie tiepen.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 13 september 2008 om 18:59
Het salaris van een kostwinner kan ook wegvallen door overlijden of ziekte. Met een moeder die weinig kwalificaties en/of recente werkervaring heeft, heeft het gezin een gigantisch probleem. Een baan van 2 of 3 dagen kan in uren eventueel worden uitgebreid. Na heel veel jaren herintreden is al moeilijker. En ja, nu kunnen mensen een uitkering krijgen, maar hoe lang nog? Geen vetpot, en in principe is dit ook niet de verantwoordelijkheid van de maatschappij.
Als gezin zou je ook met zulke scenario's rekening moeten houden.
Ik heb ooit een artikel gelezen (dat ik nou natuurlijk niet meer kan terugvinden) over dat de maatschappij zich zou moeten instellen op een ander carrierepatroon voor vrouwen en mannen. Waarbij mannen veel rechtlijniger zijn: na school, studie. Dan werk. Steeds stapje hoger en hoger. Totdat ze 65 zijn en met pensioen gaan.
En voor vrouwen veel flexibeler: na studie wellicht een paar jaar werken om een goede 'bodem' te leggen. Dan een tijd minder of niet, om meer tijd aan zorg te kunnen besteden. En als ze kinderen volwassen(er) zijn, er weer vol tegenaan, want ze kunnen ook langer doorwerken omdat ze immers ouder worden. En dus niet mensen afschrijven omdat ze 50+ zijn. (In elk geval de vrouwelijke 50+'ers nog niet )
Hm, zoals ik het nu opschrijf, klinkt het vreselijk slecht voor vrouwen (want die worden opgezadeld met de zorg én moeten langer doorwerken) maar het klonk toch echt heel goed
Jij had toch dat artikel van BGB ook gelezen? Dat haalt je stelling wel onderuit hoor. Als er al omstandigheden zijn in NL, dan zal het de welvaart wel zijn. Het is gewoonweg niet nodig om fulltime te werken voor beide partners. Ik zie het negatieve niet in van het hebben van de keuze om minder te gaan werken om meer bij je gezin te zijn. En ik vind het ook niet negatief dat veel vrouwen die keuze maken. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen geluk; collectief geluk als in een feministische inhaalslag vind ik pertinente onzin.