Actueel
alle pijlers
The land that time forgot
dinsdag 9 september 2008 om 17:14
Tussen alle discussies over moslims en andere achterlijke culturen, wil ik het eens over een andere achterlijke cultuur hebben. Namelijk de Nederlandse.
Ik kwam erop doordat ik net op een andere pijler reageerde.
Soms kijk ik om me heen en denk ik: hoe kan dat? Waarom?
Hoe kan het toch dat Nederlandse vrouwen massaal naar Sex & the City the movie gaan, maar zelf niet meer ambieren dan een man die de rekeningen betaalt en een kindje om mee te tutten? Hoe kan het toch dat je tegenwoordig voor een prikkie de hele wereld kunt zien, met de hele wereld kunt communiceren, op de hele wereld kunt werken, wonen en leven, maar dat Nederlandse vrouwen niet verder lijken te komen dan hun aanrecht in Kuttenkrabbenveen?
Hoe kan het toch dat in landen om ons heen vrouwen runnen for president of vice president, hoogleraar worden, astronaut worden, hele legers leiden en cures for cancer verzinnen, maar dat de Nederlandse vrouwen als hoogste ambitie overblijfmoeder hebben?
Hoe kan het toch dat er een hele wereld is, die voor ons, omdat we het geluk hebben in Nederland geboren te zijn, open ligt als een oester, maar dat zo weinig vrouwen die parel erin willen grijpen?
Zit er hier iets in het water? Zijn wij echt the land that time forgot? Hebben al die vrouwen gewoon niet in de gaten dat er een hele wereld voor hen open ligt?
Wat is dat toch?
Wie het weet mag het zeggen!
Ik kwam erop doordat ik net op een andere pijler reageerde.
Soms kijk ik om me heen en denk ik: hoe kan dat? Waarom?
Hoe kan het toch dat Nederlandse vrouwen massaal naar Sex & the City the movie gaan, maar zelf niet meer ambieren dan een man die de rekeningen betaalt en een kindje om mee te tutten? Hoe kan het toch dat je tegenwoordig voor een prikkie de hele wereld kunt zien, met de hele wereld kunt communiceren, op de hele wereld kunt werken, wonen en leven, maar dat Nederlandse vrouwen niet verder lijken te komen dan hun aanrecht in Kuttenkrabbenveen?
Hoe kan het toch dat in landen om ons heen vrouwen runnen for president of vice president, hoogleraar worden, astronaut worden, hele legers leiden en cures for cancer verzinnen, maar dat de Nederlandse vrouwen als hoogste ambitie overblijfmoeder hebben?
Hoe kan het toch dat er een hele wereld is, die voor ons, omdat we het geluk hebben in Nederland geboren te zijn, open ligt als een oester, maar dat zo weinig vrouwen die parel erin willen grijpen?
Zit er hier iets in het water? Zijn wij echt the land that time forgot? Hebben al die vrouwen gewoon niet in de gaten dat er een hele wereld voor hen open ligt?
Wat is dat toch?
Wie het weet mag het zeggen!
Am Yisrael Chai!
zaterdag 13 september 2008 om 19:37
Geen idee.Hier is 'ie nogmaals, mocht je 't willen uitzoeken. Het klínkt in elk geval redelijk wereldwijd, maar dat zegt natuurlijk weinig
zaterdag 13 september 2008 om 19:37
Ik denk dat Nederlandse mannen ook anders zijn dan Italiaanse mannen. Ik vind de instelling van 'lekker verder elven' overkomen of je na het krijgen van kinderen huisgebonden en afgeschreven bent. Ik leef precies zoals ik wil leven en dat deed ik voor het krijgen van onze zoon ook. Ik ken geen beperkingen alleen maar omdat hij er is.
zaterdag 13 september 2008 om 19:40
Nee, in dat artikel wat FV aanhaalde en waar ik dit nieuwtje ook uit had een tijd terug, gaat het erover dat mannen verwachten dat vrouwen alle traditionele taken op zich blijven nemen (verzorging en opvoeding van de kinderen, verzorging van de man, huishouden, eten klaarhebben als de man thuiskomt, etc.), en zelf niet bereid zijn concessies te doen.
De vrouwen krijgen als reactie daarop geen kinderen meer, omdat ze graag willen werken en onafhankelijk zijn, en geen compromis kunnen vinden met hun mannen over hoe dat te combineren met kinderen krijgen.
De vrouwen krijgen als reactie daarop geen kinderen meer, omdat ze graag willen werken en onafhankelijk zijn, en geen compromis kunnen vinden met hun mannen over hoe dat te combineren met kinderen krijgen.
zaterdag 13 september 2008 om 19:41
Ja mannen zijn dan overbodig.
Laten we een voorbeeld nemen aan Afrika.
Daar werken de moeders van zonsopgang tot zonsondergang.
Een baby op de rug en een paar kids aan de rokken. Groente verbouwen en werken op de akker, zodat er voedsel is voor het gezin, met de hand wassen in de rivier, het huisje/hutje schoonhouden, kinderen opvoeden, naar de markt om het verbouwde te verkopen, hout sprokkelen, vuurtje maken, water halen, meestal verre afstand en koken.
En ondertussen ligt pa onder een boom te niksen.
Leuk.
Laten we een voorbeeld nemen aan Afrika.
Daar werken de moeders van zonsopgang tot zonsondergang.
Een baby op de rug en een paar kids aan de rokken. Groente verbouwen en werken op de akker, zodat er voedsel is voor het gezin, met de hand wassen in de rivier, het huisje/hutje schoonhouden, kinderen opvoeden, naar de markt om het verbouwde te verkopen, hout sprokkelen, vuurtje maken, water halen, meestal verre afstand en koken.
En ondertussen ligt pa onder een boom te niksen.
Leuk.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
zaterdag 13 september 2008 om 19:43
Maar dat is wat ik eerder al aangaf: het kan best zijn dat wat voor het individu leidt tot geluk (thuis zitten achter de geraniums), niet leidt tot collectief geluk.
Zolang het een oprechte, bewuste keuze van een persoon is om thuis achter de geraniums te gaan zitten omdat die persoon wéét - na alles te hebben doordacht - dat hij/zij daar gelukkig van wordt, dan kan je hem/haar dat moeilijk verwijten.
Collectief geluk en individueel geluk vallen nou eenmaal helaas niet altijd samen. Je kan hooguit proberen om hetzij de omstandigheden van het individu zo te veranderen dat hij/zij andere keuzes gaat maken, hetzij de maatschappij zo veranderen dat die wel baat heeft van die individuele keuzes. Maar een individu verwijten dat hij/zij voor het eigen geluk kiest, gaat me te ver.
zaterdag 13 september 2008 om 19:43
Ik lees net dat het ook anders kan, dus het blijkt dat ik het zelf neit helemaal goed heb begrepen
Nee, zonder gekheid, het is wat bot gesteld, laat ik het anders zeggen en het bij mezelf houden; ik begrijp het niet. Zelf wilde ik graag veel tijd doorbrengen met mijn zoon, mijn man wilde dat ook, en omdat dat kon dedenwe dat dus, en doen het nog steeds.
Als je een kind (of 4) wilt, waarom breng je het dan 5 dagen van de week weg, dan zie je ze toch nauwelijks? En dit beodel ik niet rot, ik wil graag een eerlijk antwoord.....
zaterdag 13 september 2008 om 19:45
aha, dus eigenlijk is nederland gewoon veeeeeeeeeeel beter dan al die landen?
Is me sowieso in deze discussie vaker opgevallen, dat veel van de genoemde argumenten neerkomen op dat "zij" eigenlijk stikjaloers op "ons" zouden moeten zijn of zijn, en dat ze allemaal eigenlijk zouden willen hebben wat wij hebben. Maar zo jammer dat die arme mensjes die mogelijkheden niet hebben...
Over arrogant gesproken.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 13 september 2008 om 19:46
zaterdag 13 september 2008 om 19:46
Hoe ik mijn gezinsleven geregeld heb, is natuurlijk helemaal niet interessant. Maar jouw opmerkingen, Whopper (eerst dat vrouwen die dit doen het niet begrepen hebben, dan weer de aanname dat ik mijn kinderen kennelijk "wegbreng") vind ik minstens zo vooringenomen en van een ongekend dédain getuigen als waarvan FV beschuldigd wordt.
.
zaterdag 13 september 2008 om 19:49
zaterdag 13 september 2008 om 19:50
Dat komt uit de verschillende opmerkingen hier in deze discussie, maar ook in andere discussies en in het echte leven, over moeders die beslissen fulltime of bijna fulltime te gaan werken.
Dat zijn (en deze termen heb ik niet zelfverzonnen) ontaarde moeders, geen moeders, slechte moeders, en waarom neem je de kinderen als je ze dumpt bij een ander of je hebt toch geen kinderen om ze weg te brengen komt ook regelmatig voorbij. Soms ook op vriendelijkere manier, bv. goh ik zou dat niet kunnen hoor, mijn kind bij een ander achterlaten om zelf te gaan werken. Ik ben nog niet eens moeder en heb al dit soort opmerkingen al vaak gehoord. In deze discussie oa. het afgelopen uur door jou en door Digitalis.
In Nederland werken de meeste mannen nog steeds fulltime of bijna fulltime, zo ook de meeste vaders. Alleen wordt dit nooit tegen een vader gezegd! Waarom hij dan kinderen wil want hij ziet ze toch nooit? Of dat hij een ontaarde vader is?!
zaterdag 13 september 2008 om 19:53
Ik blijf bij mijn standpunt dat de vrouwen in Afrika meer ambities hebben dan waar dan ook.
Het continent drááit (voor zover het draait) op vrouwen. Een enkele zakkenvullende machtswellusteling daargelaten.
Dat zie ik in Europa never nooit gebeuren.
Het continent drááit (voor zover het draait) op vrouwen. Een enkele zakkenvullende machtswellusteling daargelaten.
Dat zie ik in Europa never nooit gebeuren.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.