The land that time forgot

09-09-2008 17:14 961 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tussen alle discussies over moslims en andere achterlijke culturen, wil ik het eens over een andere achterlijke cultuur hebben. Namelijk de Nederlandse.

Ik kwam erop doordat ik net op een andere pijler reageerde.

Soms kijk ik om me heen en denk ik: hoe kan dat? Waarom?

Hoe kan het toch dat Nederlandse vrouwen massaal naar Sex & the City the movie gaan, maar zelf niet meer ambieren dan een man die de rekeningen betaalt en een kindje om mee te tutten? Hoe kan het toch dat je tegenwoordig voor een prikkie de hele wereld kunt zien, met de hele wereld kunt communiceren, op de hele wereld kunt werken, wonen en leven, maar dat Nederlandse vrouwen niet verder lijken te komen dan hun aanrecht in Kuttenkrabbenveen?

Hoe kan het toch dat in landen om ons heen vrouwen runnen for president of vice president, hoogleraar worden, astronaut worden, hele legers leiden en cures for cancer verzinnen, maar dat de Nederlandse vrouwen als hoogste ambitie overblijfmoeder hebben?

Hoe kan het toch dat er een hele wereld is, die voor ons, omdat we het geluk hebben in Nederland geboren te zijn, open ligt als een oester, maar dat zo weinig vrouwen die parel erin willen grijpen?

Zit er hier iets in het water? Zijn wij echt the land that time forgot? Hebben al die vrouwen gewoon niet in de gaten dat er een hele wereld voor hen open ligt?

Wat is dat toch?

Wie het weet mag het zeggen!
Am Yisrael Chai!
Margaretha2 schreef op 13 september 2008 @ 19:27:

Dhelia, ik heb het artikel niet gelezen, kan je me vertellen naar welke culturen daar gekeken is? Westerse of ook bv. Afrikaanse en Aziatische, of zelfs inheemse? Gewoon even voor het idee.
Geen idee.Hier is 'ie nogmaals, mocht je 't willen uitzoeken. Het klínkt in elk geval redelijk wereldwijd, maar dat zegt natuurlijk weinig :-p
Margaretha2 schreef op 13 september 2008 @ 18:59:

Weet je dat Italiaanse vrouwen minder kinderen krijgen omdat ze het gewoon niet pikken dat zij er dan voor op kunnen draaien en man gewoon lekker verder leeft zoals hij altijd heeft gedaan?

Dat is dus een heel andere instelling.
Ik denk dat Nederlandse mannen ook anders zijn dan Italiaanse mannen. Ik vind de instelling van 'lekker verder elven' overkomen of je na het krijgen van kinderen huisgebonden en afgeschreven bent. Ik leef precies zoals ik wil leven en dat deed ik voor het krijgen van onze zoon ook. Ik ken geen beperkingen alleen maar omdat hij er is.
devima schreef op 13 september 2008 @ 19:28:

[quote]whopper schreef op 13 september 2008 @ 18:54:

[...]

Moeders daargelaten die geen keus hebben, maar als je fulltime WILT werken en een kind wilt dan heb je het volgens mij niet helemaal goed begrepen.

Off topic misschien, mijn vriend en ik hebben allebei een eigen toko, met wisselend succes. Tot een paar maanden terug heb ik zo een 1,5 jaar fulltime gewerkt, omdat beide toko's niet optimaal liepen. Vriend zorgde voor kind en huishouden omdat ik hele lange dagen maakte.

Een heleboel dames en heren namen aan dat ik alleenstaande moeder was, zodra ze de combinatie fulltime baan en kind hoorden. De volledige financiele verantwoording voor een gezin dragen zou ook een optie of keuze kunnen zijn voor moeders. Waarom trouwens een verschil maken tussen moeders met en zonder partner.

Ben trouwens zelf opgegroeid in een huishouden met een moeder die fulltime werkte en vader die partime werkte en het leeuwendeel van de huishouding deed. Het enige wat hij absoluut niet wilde doen, was buiten de was ophangen. Daar kon zijn Surinaamse ego niet tegen.

Verder ben ik het grotendeels met door jou gedane uitspraken eens, alleen triggerde jouw quote me even.
Je hebt gelijk. Er zijn sitauties waar eht anders werkt en als ik jouw verhaal lees dan kan ik daar heel goed inkomen. Mijn verhaal gaat dus niet altijd op, blijkt.....
Nee, in dat artikel wat FV aanhaalde en waar ik dit nieuwtje ook uit had een tijd terug, gaat het erover dat mannen verwachten dat vrouwen alle traditionele taken op zich blijven nemen (verzorging en opvoeding van de kinderen, verzorging van de man, huishouden, eten klaarhebben als de man thuiskomt, etc.), en zelf niet bereid zijn concessies te doen.

De vrouwen krijgen als reactie daarop geen kinderen meer, omdat ze graag willen werken en onafhankelijk zijn, en geen compromis kunnen vinden met hun mannen over hoe dat te combineren met kinderen krijgen.
Ja mannen zijn dan overbodig.

Laten we een voorbeeld nemen aan Afrika.

Daar werken de moeders van zonsopgang tot zonsondergang.

Een baby op de rug en een paar kids aan de rokken. Groente verbouwen en werken op de akker, zodat er voedsel is voor het gezin, met de hand wassen in de rivier, het huisje/hutje schoonhouden, kinderen opvoeden, naar de markt om het verbouwde te verkopen, hout sprokkelen, vuurtje maken, water halen, meestal verre afstand en koken.

En ondertussen ligt pa onder een boom te niksen.

Leuk.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Margaretha2 schreef op 13 september 2008 @ 19:06:

[...]

Tja, dan houdt het een heel eind op natuurlijk.

Hoewel ik ook vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen geluk zijn er natuurlijk wel maatschappelijke factoren die dat juist bevorderen of afremmen. In dit geval vind ik het oneerlijke factoren die de vrouw naar een bepaald patroon leiden.

In bv. Iran is dat nog duidelijker, of Guatemala, daar kan je toch ook niet zeggen, dames, zoe het maar uit hoor, het is niet mijn pakkie aan, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen geluk.

Ik denk dat je bij een aantal dingen wel als groep samen sterk moet zijn. Bv. het feit dat vrouwen minder verdienen dan mannen, dat vrouwen er na een scheiding financieel op achteruit gaan en mannen op vooruit, dat vrouwen in de vruchtbare leeftijd minder snel aan de bak komen dan mannen in de vruchtbare leeftijd, etc.

Maar dat is wat ik eerder al aangaf: het kan best zijn dat wat voor het individu leidt tot geluk (thuis zitten achter de geraniums), niet leidt tot collectief geluk.

Zolang het een oprechte, bewuste keuze van een persoon is om thuis achter de geraniums te gaan zitten omdat die persoon wéét - na alles te hebben doordacht - dat hij/zij daar gelukkig van wordt, dan kan je hem/haar dat moeilijk verwijten.

Collectief geluk en individueel geluk vallen nou eenmaal helaas niet altijd samen. Je kan hooguit proberen om hetzij de omstandigheden van het individu zo te veranderen dat hij/zij andere keuzes gaat maken, hetzij de maatschappij zo veranderen dat die wel baat heeft van die individuele keuzes. Maar een individu verwijten dat hij/zij voor het eigen geluk kiest, gaat me te ver.
Mariannanas schreef op 13 september 2008 @ 19:17:

[...]

Hé, dat is interessant. Ik heb 4 kinderen en werk fulltime. Wat heb ik niet helemaal goed begrepen, Whopper?

Ik lees net dat het ook anders kan, dus het blijkt dat ik het zelf neit helemaal goed heb begrepen :)

Nee, zonder gekheid, het is wat bot gesteld, laat ik het anders zeggen en het bij mezelf houden; ik begrijp het niet. Zelf wilde ik graag veel tijd doorbrengen met mijn zoon, mijn man wilde dat ook, en omdat dat kon dedenwe dat dus, en doen het nog steeds.

Als je een kind (of 4) wilt, waarom breng je het dan 5 dagen van de week weg, dan zie je ze toch nauwelijks? En dit beodel ik niet rot, ik wil graag een eerlijk antwoord.....
whopper schreef op 13 september 2008 @ 19:43:

[...]

Ik lees net dat het ook anders kan, dus het blijkt dat ik het zelf neit helemaal goed heb begrepen :)

Nee, zonder gekheid, het is wat bot gesteld, laat ik het anders zeggen en het bij mezelf houden; ik begrijp het niet. Zelf wilde ik graag veel tijd doorbrengen met mijn zoon, mijn man wilde dat ook, en omdat dat kon dedenwe dat dus, en doen het nog steeds.

Als je een kind (of 4) wilt, waarom breng je het dan 5 dagen van de week weg, dan zie je ze toch nauwelijks? En dit beodel ik niet rot, ik wil graag een eerlijk antwoord.....
Waar concludeer jij uit dat ik mijn kinderen weg zou brengen?
.
yasmijn schreef op 13 september 2008 @ 19:41:

Ja mannen zijn dan overbodig.

Laten we een voorbeeld nemen aan Afrika.

Daar werken de moeders van zonsopgang tot zonsondergang.

Een baby op de rug en een paar kids aan de rokken. Groente verbouwen en werken op de akker, zodat er voedsel is voor het gezin, met de hand wassen in de rivier, het huisje/hutje schoonhouden, kinderen opvoeden, naar de markt om het verbouwde te verkopen, hout sprokkelen, vuurtje maken, water halen, meestal verre afstand en koken.

En ondertussen ligt pa onder een boom te niksen.

Leuk.
We kunnen natuurlijk ook gewoon 1 hunk uitzoeken, die met zn allen delen voor de nodige voortplanting en de rest van de mannen terugsturen naar hun planeet :-p
Dhelia, het staat er niet in, hij heeft het wel over cultuur en ook over de meeste culturen, maar er staat verder geen verantwoording in. Dat zou ik nou wel interessant vinden.
Dhelia schreef op 13 september 2008 @ 19:22:

[...]

Kleine denkfout: dat gaat alleen op als "wij" het met je eens zouden zijn dat Nederlanders fundamenteel anders zijn dan anderen. Ik ben daar nog helemaal niet zo van overtuigd. Zie dat al (véél) vaker genoemde artikel van die Amerikaanse hoogleraar. Kennelijk zijn de ideeën van de meeste vrouwen wereldwijd ongeveer overeenkomstig. Alleen hebben 'wij' wellicht meer mogelijkheden en meer vrijheid en meer welvaart. En maken we vanuit die andere positie andere keuzes. Niet omdat we het anders zíen, maar omdat we het anders kúnnen.

aha, dus eigenlijk is nederland gewoon veeeeeeeeeeel beter dan al die landen?

Is me sowieso in deze discussie vaker opgevallen, dat veel van de genoemde argumenten neerkomen op dat "zij" eigenlijk stikjaloers op "ons" zouden moeten zijn of zijn, en dat ze allemaal eigenlijk zouden willen hebben wat wij hebben. Maar zo jammer dat die arme mensjes die mogelijkheden niet hebben...

Over arrogant gesproken.
Am Yisrael Chai!
Margaretha2 schreef op 13 september 2008 @ 19:01:

[...]

Maar er is werkelijk niemand die het ooit in zijn hoofd heeft gehaald tegen een man te zeggen dat hij geen knip voor de neus waard is en waarom hij in godsnaam kinderen heeft gekregen.
Nou, eerlijk gezegd zouden ze dat tegen mij ook niet moeten zeggen hoor. Waar komt dat dan vandaan als ik vragen mag?
Mariannanas schreef op 13 september 2008 @ 19:44:

[...]

Waar concludeer jij uit dat ik mijn kinderen weg zou brengen?
Eh... jij reageerde op mijn stukje over vrouwen die hun kinderen 5 dagen in de week wegbrengen naar de creche?
Dhelia schreef op 13 september 2008 @ 19:43:

[...]

Maar dat is wat ik eerder al aangaf: het kan best zijn dat wat voor het individu leidt tot geluk (thuis zitten achter de geraniums), niet leidt tot collectief geluk.

Zolang het een oprechte, bewuste keuze van een persoon is om thuis achter de geraniums te gaan zitten omdat die persoon wéét - na alles te hebben doordacht - dat hij/zij daar gelukkig van wordt, dan kan je hem/haar dat moeilijk verwijten.

.
Als je even terugleest kan je ook zien dat ik dat nergens heb gezegd. Ik ben het zelfs met Fashionvictim eens dat het bewonderenswaardig is als men kiest voor zijn geluk. Ik betwijfel alleen of tevreden zijn met wat je in de schoot wordt geworpen wel zo´n keuze is.
Hoe ik mijn gezinsleven geregeld heb, is natuurlijk helemaal niet interessant. Maar jouw opmerkingen, Whopper (eerst dat vrouwen die dit doen het niet begrepen hebben, dan weer de aanname dat ik mijn kinderen kennelijk "wegbreng") vind ik minstens zo vooringenomen en van een ongekend dédain getuigen als waarvan FV beschuldigd wordt.
.
Nee, je hebt gelijk, teruggelezen en dat stond niet in dat stukje. Excuus. Maar dat is wel wat ik bedoelde; vrouwen die kinderen hebben en ze 5 dagen in de week naar de creche brengen om fulltime te werken. Daar doelde ik op.
whopper schreef op 13 september 2008 @ 19:46:

[...]

Eh... jij reageerde op mijn stukje over vrouwen die hun kinderen 5 dagen in de week wegbrengen naar de creche?

Nee hoor, ik reageerde op deze quote van jou:

"Moeders daargelaten die geen keus hebben, maar als je fulltime WILT werken en een kind wilt dan heb je het volgens mij niet helemaal goed begrepen."
.
Mariannanas schreef op 13 september 2008 @ 19:46:

Hoe ik mijn gezinsleven geregeld heb, is natuurlijk helemaal niet interessant. Maar jouw opmerkingen, Whopper (eerst dat vrouwen die dit doen het niet begrepen hebben, dan weer de aanname dat ik mijn kinderen kennelijk "wegbreng") vind ik minstens zo vooringenomen en van een ongekend dédain getuigen als waarvan FV beschuldigd wordt.
Nou, ik leg net uit dat dat nou net niet in dat stukje stond, maar dat ik dat wel bedoelde, en dat ik gewoon wilde weten hoe dat werkt, en over de verkeerde woordkeus heb ik geloof ik net mijn excuus aangeboden. Je kunt veel over me zeggen maar vooringenomen ben ik niet.
OK, onze laatste postings kruisten elkaar.
.
Mariannanas schreef op 13 september 2008 @ 19:48:

[...]

Nee hoor, ik reageerde op deze quote van jou:

"Moeders daargelaten die geen keus hebben, maar als je fulltime WILT werken en een kind wilt dan heb je het volgens mij niet helemaal goed begrepen."
Ja precies, dat zeg ik net :)
whopper schreef op 13 september 2008 @ 19:45:

[...]

Nou, eerlijk gezegd zouden ze dat tegen mij ook niet moeten zeggen hoor. Waar komt dat dan vandaan als ik vragen mag?

Dat komt uit de verschillende opmerkingen hier in deze discussie, maar ook in andere discussies en in het echte leven, over moeders die beslissen fulltime of bijna fulltime te gaan werken.

Dat zijn (en deze termen heb ik niet zelfverzonnen) ontaarde moeders, geen moeders, slechte moeders, en waarom neem je de kinderen als je ze dumpt bij een ander of je hebt toch geen kinderen om ze weg te brengen komt ook regelmatig voorbij. Soms ook op vriendelijkere manier, bv. goh ik zou dat niet kunnen hoor, mijn kind bij een ander achterlaten om zelf te gaan werken. Ik ben nog niet eens moeder en heb al dit soort opmerkingen al vaak gehoord. In deze discussie oa. het afgelopen uur door jou en door Digitalis.

In Nederland werken de meeste mannen nog steeds fulltime of bijna fulltime, zo ook de meeste vaders. Alleen wordt dit nooit tegen een vader gezegd! Waarom hij dan kinderen wil want hij ziet ze toch nooit? Of dat hij een ontaarde vader is?!
En een man die fulltime WIL werken en kinderen wil hebben, die heeft ´t juist héél goed begrepen, want dat doet 95% immers. Zonder kritiek.
Dat komt, mijn lieve Margaretha, omdat een vrouw die blijft werken nadat ze een kind gekegen heeft, ontaard is. Een man die stopt met werken nadat hij vader is geworden, is gewoon werkloos.
.
Ik blijf bij mijn standpunt dat de vrouwen in Afrika meer ambities hebben dan waar dan ook.

Het continent drááit (voor zover het draait) op vrouwen. Een enkele zakkenvullende machtswellusteling daargelaten.

Dat zie ik in Europa never nooit gebeuren.
Nu krijgen we de discussie over werkende moeders weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven