Werk & Studie alle pijlers

Afsluitende zin in sollicitatiebrief

14-09-2008 17:34 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op dit moment bezig met het schrijven van een sollicitatiebrief. Althans de brief is af en helemaal zoals ik em wil hebben. Alleen nu komt het; ik kan geen leuke/interessante afsluitende zin bedenken.

Ik kom niet verder dan: Graag licht ik mijn sollicitatie in een gesprek toe.

Deze zin is veel te standaard en teveel een dooddoener, in vergelijking met mijn brief. Wie weet er een goede afsluitende zin, zonder in clichés te vallen?
Ik zou nooit een uitroepteken gebruiken in een sollicitatiebrief. Nu hou ik er ook van om brieven die ik naar onbekende firma's /klanten/personen schrijf behoorlijk formeel te houden. Puur uit beleefdheid, pas als ik de persoon in kwestie heb ontmoet of hij/zij heeft mij in meer populaire bewoordingen geschreven/gemaild, zal ik dat ook doen.

Ik snap trouwens niet waarom je niet mag hopen om snel wat van een bedrijf te horen. 'ik wacht op antwoord!' vind ik b.v. zeer onbeleefd. (nu schrijf ik ook voor een HBO(+) baan en niet naar de eerste de beste popi kledingwinkel in de stad)

Denk iig goed na over je brief, stem hem ook af op de lezer (net als je CV). Ik vind het zelf prettig om degene naar wie de brief gaat al een keer aan de telefoon gehad te hebben.
visje444 schreef op 16 september 2008 @ 13:09:

En uitroeptekens zou ik nooit zetten, tenzij je solliciteert bij een erg jonge en 'losse' organisatie
Ik dus wel. Wat is er mis met "Ik zie uit naar uw reactie!" Daar spat toch wel enthousiasme van af?
Het klinkt erg gemaakt. Als het bij een organisatie past, kan het. Maar het heeft wel een amateuristische bijsmaak.

(zoiets zou kunnen als je 16 ben en een brief naar de McDonalds stuurt)
Mirjam762 schreef op 16 september 2008 @ 13:47:

[...]

Ik dus wel. Wat is er mis met "Ik zie uit naar uw reactie!" Daar spat toch wel enthousiasme van af?
Tja, ik vind persoonlijk dat het wat onvolwassen en onprofessioneel overkomt. Het is een beetje onbeleefd om uitroeptekens te zetten in officiële brieven. Nu heeft dit misschien ook te maken met de soort functies waarvoor ik solliciteer. Als ik zou solliciteren bij bv een jeugdorganisatie of een bedrijf dat wat in de media doet, dan kan het misschien wel, maar bij een gewoon bedrijf of een overheidsinstantie zou ik het niet direct doen.
Hoe dan ook; ik ben het in het verleden bijna altijd uitgenodigd op basis van mijn brieven (en neee, dat was niet toen ik 16 was en bij bedrijven als McDonalds). Is een uitroepteken dan echt zo frivool?
Je kunt ook té bijdehand en té grappig zijn, waardoor je ergernis opwekt.
Peas on earth!
Ik vind dat het nog wel kan als je enkel op het einde dat uitroepteken zet. Niet in de brief zelf, misschien doe je dat ook niet.

Hangt af van sector tot sector denk ik. Je hebt lossere sectoren, en sectoren waar vooral 'formele' brieven op prijs worden gesteld.

Ik zou het niet echt durven als ik bijvoorbeeld solliciteerde voor een beleidsfunctie bij de overheid, of bv een economische of juridische positie bij een bedrijf of organisatie.
Het ligt (naar mijnidee) ook aan het opleidingsniveau. Ik dank dat het mij een net afgestudeerde MBO'er minder opvalt dan bij een HBO'er of WO'er.
PrinsesOpDeErwt schreef op 16 september 2008 @ 14:09:

Je kunt ook té bijdehand en té grappig zijn, waardoor je ergernis opwekt.
Reageer je nu op dat uitroepteken?
Leuk om te lezen dat hier een hele "discussie" op gang komt over afsluitende zinnen....

Ik zelf solliciteer op een WO functie bij een formele organisatie
visje444 schreef op 16 september 2008 @ 14:10:

Ik vind dat het nog wel kan als je enkel op het einde dat uitroepteken zet. Niet in de brief zelf, misschien doe je dat ook niet.

.
Mijn brieven (niet alleen sollicitatie-) zijn goed (dat heeft zich al diverse malen en in diverse situaties (ook juridische geschillen) bewezen). En het uitroepteken zou ik inderdaad alleen in dat kleine slotzinnetje gebruiken. En dan ook alleen in brieven aan sommige (lossere) organisaties.
magnolia81 schreef op 16 september 2008 @ 14:31:Ik zelf solliciteer op een WO functie bij een formele organisatie

Dan zou ik het ! achterwege laten. :-p

Ook je brief na laten lezen door iemand werkt goed. Ik laat ze weleens nalezen door een bevriend persoon bij een detacheringsbureau en door mijn coach. Geeft altijd weer nieuwe inzichten.
Ik heb mijn brief al aan meerdere mensen laten lezen en krijg er goede feedback op. Ook hebben ze een aantal foutjes eruit gehaald, die ik niet eens meer zag omdat ik druk ben met de brief
ik hoop dat u bij het lezen van mijn brief even enthousiast bent als ik bij het lezen van uw vacature.

;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Een andere ergernis in de categorie klein leed: "Hierbij solliciteer ik naar de functie van accountmanager". Het gebruik van het woord 'van' maakt deze zin tot krom Nederlands. Desondanks lees ik het regelmatig. Waarom niet "hierbij solliciteer ik naar de functie accountmanager" ?
Oww echt Wuiles? Heb net mijn brief nagekeken en heb er ook "van" bij gezet......... lees het eigenlijk in alle brieven
Mirjam762 schreef op 16 september 2008 @ 10:51:

Haha, capacitieten. Vorige week las ik in een brief dat "de baan op haar buik geschreven was.." (dus i.p.v. haar op het lijf geschreven..)

:rofl:

Deze van Herman Finkers vind ik altijd geweldig:

"Hierbij solliciteer ik naar de functie van Algemeen Directeur bij uw bedrijf. Ik ben uitermate geschikt en verwacht u dan ook morgen stipt om 10:00 uur in mijn kantoor.

Hopend hiermede een sollicitatiebrief te hebben geschreven verbijf ik,

Hoogachtend,

.... "

Sensima
Volgens mij is dat meer een persoonlijke ergernis en gevoeligheid van Wuiles, het is nl. een hele normale zin, niets mis mee en het staat ook gewoon in vele (voorbeeld)brieven zo.

Als het geen correct Nederlands is, dan is Wuiles misschien de enige die dat doorheeft... ;-)

Wat is jouw argument hiervoor Wuiles? Wat is er fout aan?

Ik weet het niet, het alternatief voelt zo ..... raar en incompleet.... als ik dat zou lezen in een serieuze brief, zou ik toch achter mijn oor krabbelen.......
"Mocht het enthousiaste gevoel wederzijds zijn dan..."

(ok, eerlijk is eerlijk, gejat van iemand van hier, hoe heet ze ookalweer..)
Thanks allemaal! Ik heb gisteren de sollicitatie verstuurd, met daarin een zin van hier. Nu kan het grote duimen gaan beginnen!
Succes
Sensima schreef op 17 september 2008 @ 22:57:

Volgens mij is dat meer een persoonlijke ergernis en gevoeligheid van Wuiles, het is nl. een hele normale zin, niets mis mee en het staat ook gewoon in vele (voorbeeld)brieven zo.

Als het geen correct Nederlands is, dan is Wuiles misschien de enige die dat doorheeft... ;-)

Wat is jouw argument hiervoor Wuiles? Wat is er fout aan?

Ik weet het niet, het alternatief voelt zo ..... raar en incompleet.... als ik dat zou lezen in een serieuze brief, zou ik toch achter mijn oor krabbelen.......

Okay, voor de liefhebbers:

"Veel mensen denken dat van alleen een bezitsrelatie uitdrukt, maar dat is slechts een van de vele functies van van. Van kan bijvoorbeeld ook de herkomst van iets of iemand aangeven ('Ik kom van een dorp') of een oorzaak (gillen van plezier).

Van kan ook datgene aanduiden wat voor ons gevoel het onderwerp is van de handeling die in het zelfstandig naamwoord besloten ligt. We noemen dit 'het logisch onderwerp'. Zo zijn in het borrelen van de soep (de soep borrelt) en de afgang van de minister (de minister gaat af) respectievelijk de soep en de minister het logisch onderwerp. Zo bezien is een tekening van Sofie een werkstuk dat Sofie gemaakt heeft.

Maar van kan ook het logisch lijdend voorwerp aangeven van de handeling die in het zelfstandig naamwoord besloten ligt: het opdienen van de soep (de soep wordt/is opgediend) en het schofferen van de minister (de minister wordt/is geschoffeerd). Zo opgevat is een tekening van Sofie (Sofie wordt/is getekend) een tekening waarop Sofie staat afgebeeld. "

Tot zover het commentaar van het Genootschap Onze taal op het gebruik van het woord 'van'. In de zin "...solliciteer ik naar de functie van groenteboer" wordt het woord 'van' verkeerd gebruikt. Dat die fout vaak wordt gemaakt doet daar niets aan af.
Ik ben overtuigd Wuiles.. Vind het ook raar staan, maar deed het zelf (blijkbaar) toch altijd verkeerd.
Ik heb het stukje van Wuiles een paar keer gelezen en diep nagedacht en ik denk dat ik weet wat de denkfout is.

"de functie van de elleboog is om de arm te laten buigen"

"de functie van een accountmanager is het beheren en uitbreiden van accounts"

Daar zal het dan wel van afgeleid zijn.

En ook al is het dan misschien technisch gezien fout: niemand behalve Wuiles haalt zijn wenkbrauwen erbij op als ze die zin zien.

Ik heb al mijn sollicitatieboeken erbij gepakt (een hele plank vol) en ook alle zogenaamde sollicitatie-experts gebruiken in hun voorbeeldbrieven "ik solliciteer naar de functie van xxxx".

Ik zou me dus niet zo ergeren Wuiles.... je kunt er toch niets aan veranderen...

Ik vermoed dat het technisch gezien fout is, maar ik ben nog niet 100% overtuigd en ik zal mijn clienten toch niet gaan aanraden om het anders te doen. Die zin zonder "van" voelt gewoon niet goed, "hij bekt niet lekker" zeg maar....

Ik ben meestal wel non-conformistisch aangelegd bij dit soort zaken maar in dit geval kies ik toch voor de domme meerderheid....

(f) Sensima

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven