Ex nog een kans geven?

02-09-2015 23:07 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vijf jaar geleden leerde ik mijn ex kennen op vakantie in Italië. Het was liefde op het eerste gezicht. Vrij snel verhuisde hij naar Nederland en gingen we samenwonen. De relatie was erg intens, we waren gek op elkaar maar er waren ook veel strubbelingen door de verschillen in cultuur en persoonlijkheid, zijn verleden (hij heeft een kind uit een eerdere relatie en geen goede verstandhouding met zijn ex) en het feit dat hij hier een nieuw leven op moest bouwen. Hij is een optimistisch persoon maar op een gegeven moment leek het verliezen van zijn baan en de ruzies met de moeder van zijn kind hem te veel worden, hij was somberder en nam meer afstand van mij. De paar vrienden die hij hier had leren kennen via werk waren allemaal erg druk met feesten en hij vertelde dat zij drugs gebruikten. Toen ik hem vroeg of hij dat ook deed, ontkende hij dat. Op een gegeven moment ben ik erachter gekomen dat hij hierover loog, hij gebruikte wel degelijk af en toe drugs. Ook over enkele andere dingen blijkt hij ook te hebben gelogen (een lening, een verkeersboete), allemaal dingen waar ik wel eens naar gevraagd heb (op basis van intuïtie) maar die hij ontkende. Dat vind ik nog het ergste. Over andere vrouwen heeft hij volgens mij niet gelogen. Maar dat kan ik uiteraard niet met zekerheid zeggen...



Ik heb toen de relatie verbroken en ik probeerde hem te vergeten. Gelukkig heeft hij dit gerespecteerd en heeft hij mij lange tijd met rust gelaten na het sturen van een groot aantal mails waarin hij aangaf heel veel spijt te hebben onze relatie en mijn vertrouwen vergooid te hebben. Na een half jaar nam hij contact op en liet opnieuw weten hoeveel spijt hij had, dat hij nog altijd aan mij dacht en of ik hem een tweede kans wilde geven. Ik heb toen erg getwijfeld maar uiteindelijk laten weten dat ik hem geen nieuwe kans wilde geven. Vervolgens was het opnieuw ongeveer een half jaar stil en kreeg ik na een half jaar weer bericht met de vraag hoe het met me ging en later opnieuw de vraag of ik hem kon vergeven en een nieuwe kans kon geven.



Ik heb de afgelopen twee jaar andere jongens leren kennen, maar niemand die in de buurt kwam bij mijn ex. Ik ben stiekem op zoek naar iemand met dezelfde eigenschappen als mijn ex maar dan zonder het liegen... Niet helemaal fair natuurlijk en bijna onmogelijk. Ik date dus wel maar besef me wel dat ik meer open zou moeten staan voor andere mannen en ook voor andere types dan mijn ex. Maar in de praktijk is dat moeilijk.



Ondertussen heeft mijn ex opnieuw contact opgenomen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik waarde hecht aan het feit dat hij mij tussendoor niet blijft lastig vallen maar wel twee ker per jaar nog aangeeft dat hij mij terug wil, hij kan tenslotte ook zijn aandacht op iemand anders richten. Dit geeft me ergens toch wel het gevoel dat hij serieus is en misschien ook serieus wil veranderen zoals hij zelf aangeeft. Aan de ene kant geloof ik hem als hij zegt dat hij spijt heeft en dat hij niet meer zal liegen, ik zie dat hij lijdt onder wat hij heeft gedaan en stuk heeft gemaakt en dat hij van me houdt en me terug wil. En ik wil de leuke tijden met hem terug, ik mis hem. Aan de andere kant vraag ik me af of het mogelijk is om te veranderen. Misschien gaat het de eerste tijd goed, maar daarna komen er vast weer moeilijke omstandigheden en wie zegt dat hij dan niet opnieuw terugvalt in de slechte gewoonte van het liegen. En hoewel ik de leuke tijden mis, kan ik dat liegen natuurlijk missen als kiespijn. Ik verdien beter dan dat.



Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken en wat jullie ervaringen zijn; eens een leugenaar altijd een leugenaar of kan iemand die veel spijt heeft veranderen? En hoe kun je inschatten hoe serieus iemand is in zijn beloftes? En is het mogelijk echt om met een schone lei te beginnen en hoe doe je dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Wj hoeven niet met hem te leven.

Vertrouw op je gevoel.

Je geeft zelf aan dat je een kloon van je ex zoekt.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand mij een taart belooft morgen om 13.00 uur dan moet ik dat maar afwachten. Beloftes zijn niets waard, dat weet je zelf ook wel. Ze waarmaken des te meer. En dat is iets wat jij noch wij kunnen voorspellen.



Verder loopt hij natuurlijk ook risico door het opnieuw te proberen. Wie zegt dat jij niet bij de eerste de beste fout die hij maakt het bijltje er bij neergooit?
Alle reacties Link kopieren
Als de omstandigheden nu gunstiger zijn.. waarom niet? Men roept hier altijd het is niet voor niks je ex maar het kan net zo goed goed aflopen nu! Je kan toch even aankijken? Opnieuw daten? Ondervinden of de valkuilen nu weg zijn? Ik zou het wel weten, gewoon doen!
Alle reacties Link kopieren
En ja, ik geloof dat je met een schone lei kunt beginnen mits de lucht volledig geklaard is. Dat kan soms wat tijd kosten. Verder valt me op dat je in je eerste stuk praat over zijn strubbelingen met ex en andere moeizame dingen en vervolgens val je over dat liegen. Ik weet het niet hoor, maar is hem steunen niet belangrijker dan wel/niet drugsgebruik af en toe? Het lijkt alsof je voorbij bent gegaan aan waar hij mee zat/zit en je je alleen bekommerde om jezelf en wat zijn leugens met jou deden. Als je hem al een kans wil geven, bedenk dan goed dat het in een relatie niet altijd draait om ikke ikke ikke. Geef hem dan ook écht kans en leer andermans gedragingen niet zo persoonlijk te op te vatten. Kennelijk had hij met dat gefeest en gedrugs een uitlaatklep die hij liever voor zichzelf wilde houden. Ik ben voor openheid en eerlijkheid, maar ik begrijp echt waarom sommige mensen liever niet meteen hun zwaktes opbiechten en liever de schijn ophouden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, heel fijn!



@happy-daddy - Mijn hoofd zegt nee, mijn hart zegt ja. Mijn hart is misschien wat te naief, mijn hoofd wellicht te streng...



@vlaflip2014 - We wonen niet in hetzelfde land. Als ik aangeef het nog een keer te willen proberen, wil ik er goed over nagedacht hebben. Ik wil hem ook niet onnodig pijn doen. Hij is een emotioneel, impulsief en gevoelig persoon en zijn gevoelens voor mij zijn nog steeds heel sterk. Bij mij is dat ook zo, maar ik ben een stuk rationeler. Ik zou het dus opnieuw aan kunnen kijken maar ben bang dat dat voor hem anders ligt (dat hij zich er dan gelijk meer instort zeg maar).



@sensy12 - Je hebt helemaal gelijk. Wat betreft je opmerking over dat ik wellicht bij de eerste beste fout het bijltje er bij neer gooi, daar ben ik ook bang voor. Zoals ik al aangeef is hij een emotioneel en impulsief (warm, open, sociaal) persoon en denkt hij veel minder over dit soort dingen na. Ik doe dat wel en zie dit inderdaad als een risico. Ik ben bang om hem valse hoop op een nieuw begin te geven terwijl ik inderdaad niet weet hoe ik ga reageren op zijn gedrag. Ik vind het lastig met hem om de lucht volledig te klaren met iemand met zijn karakter, hij is een gevoelsmens. Ik heb mijn zegje gedaan, hij heeft gezegd dat het hem zo veel spijt en wil me dan geloof ik alleen nog maar in zijn armen sluiten. Hij neemt mij nu niets kwalijk of daar zegt hij in ieder geval nu niets over, ook omdat hij me zo graag terug wil denk ik. Hij zegt ook vaak dingen als iedereen heeft z'n ruzies, niemand is perfect, voor mij een beetje dooddoeners. Maar ik weet dat als we ruzie hebben, hij de dingen die hem dwars zitten er wel uit gooit...



Hem steunen is inderdaad ook heel belangrijk. Ik heb het verhaal kort geprobeerd te houden maar dat heb ik ook zeker gedaan. Door naar hem te luisteren, op te vrolijken, te steunen met goedbedoelde adviezen en dingen voor hem te doen (en die steun heb ik ook altijd van hem gekregen). En ook financieel. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik erg schrok van de situaties waar hij mee in aanraking kwam; drugs, rare vrienden, conflict met zijn baas. Dat waren dingen waar ik altijd ver vandaan bleef en dan reageerde ik boos en geschrokken. Hij zegt dat dat ook niet is wat hij wil, maar doordat hij behoorlijk impulsief en erg goed van vertrouwen is, komt hij wel vaker in dit soort situaties terecht. In de periode dat hij slecht in zijn vel zat, was hij hier inderdaad vatbaarder voor en nam soort van afstand van mij (hij zegt dat dat kwam omdat hij mij niet op wilde zadelen met zijn problemen en dat hij vond dat hij faalde naar mij toe omdat hij dacht dat hij me niet echt gelukkig kon maken). Drugs was inderdaad een uitlaatklep voor hem, zoals jij zegt. Dat je niet direct staat te springen om daar over te vertellen snap ik, maar als ik daar op de man af naar vraag? Is dat dan niet een moment om te vertellen hoe het zit? Dat verbaast me wel, dat je daar dan over liegt. En ik vind het een gevaarlijke uitlaatklep. Als je drugs puur als recreatie gebruikt oké, maar als uitlaatklep/om te ontsnappen van je problemen? Veel van zijn problemen zullen niet zomaar verdwijnen, hij zit nou eenmaal aan de moeder van zijn kind (ex) vast, zij maakt het hem enorm lastig maar dat verandert misschien nooit. En dat geldt ook voor werk, hij heeft geen goede kwalificaties en in de sector waarin hij werkt is het hard werken en zijn er voor hem 10 anderen. Ik weet dat hij zijn beloftes nu meent en dat hij van me houdt, me terug wil en zijn bedoelingen goed zijn. Hij is er niet op uit om te kwetsen. Maar ik twijfel over hoe sterk hij in zijn schoenen staat.
Alle reacties Link kopieren
Tja...karakter zit er meestal al wel diep in.

Dus zo dat even veranderen doen we eigenlijk niet...en hij zelf inclusief.

Mooi zijn kansen verspeeld.

.

Hou het gewoon zo nu en dan vriendschappelijk, meer niet...

Laat hem maar eerst echt zijn best doen.

.

En nog een beetje meer dan dat.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
Alle reacties Link kopieren
Hoe je hem beschrijft, moet hij nog een flink stuk volwassen worden. Niet om je bubbel uiteen te laten spatten, maar als hij zichzelf niet bijeen kan rapen laat je dan niet als veilige stabiele rationele haven gebruiken. Denk gewoon goed na of deze man - ondanks de leuke momenten die er waren - stabiel genoeg is om iets duurzaams mee op te bouwen. Je wilt niet de 'vent' in de relatie zijn die de boel bestiert en leidt en zeker niet de moeder die haar vriend moet opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk bedenk ik pas als ik op 'plaats je reactie' druk dat ik nog wat wilde zeggen Je bent als ik zo bot mag zijn voor hem best een uitkomst in termen van rust en financiële zekerheid. Dat hij ieder half jaar een hengeltje uitgooit wil niet zeggen dat hij je om de juiste redenen terug wil. Probeer daar eerst achter te komen en neem niet als leidraad wat hij voor jou voelt of denkt te voelen, maar neem jezelf als uitgangspunt en waar jij wel bij vaart.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.



@ Sensy12: Klopt, ik twijfel inderdaad heel erg aan de stabiliteit die hij kan bieden. Hij zegt dat hij het wil, en dat geloof ik ook. Maar ik vraag me af of hij het kan volhouden in moeilijke tijden. Dat heeft misschien inderdaad met volwassenheid te maken of met karakter, ik weet het niet. Waar ik wel bij vaar is die stabiliteit, goede communicatie, vertrouwen, eerlijkheid, dingen waarvan ik twijfel of hij die nu wel kan bieden. Maar ook warmte, aandacht, verbondenheid, geborgenheid en positiviteit, de fijne dingen uit onze relatie. Maar zonder vertrouwen zijn die dingen niet veel waard...
Alle reacties Link kopieren
Waarom kun jij het niet afsluiten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hij mailt je 2x per jaar met de vraag of je hem terug wil.

Mail je hem terug met de vraag hoelang hij al geen drugs meer gebruikt en of hij dan de waarheid spreekt?



Je ziet hoe hij lijdt? Of zie je dat hij 2x per jaar met zielige oogjes en een trillend lipje vraagt om vergeving en of je hem terug wil?



En welk motief zit daarachter? Ik persoonlijk geloof niet zo in berouw en lijden in dit geval eerlijk gezegd. Iemand die het echt heeft verbruid en dit weet, reageert echt anders.
Alle reacties Link kopieren
@Doreia Natuurlijk heb ik hem dat gevraagd, hij zegt dat hij na die periode (twee jaar terug) niet meer gebruikt heeft.

Ik heb geen zielige oogjes of trillend lipje gezien. Ik zie dat hij zichzelf wel voor zijn kop kan slaan om de stomme beslissingen die hij heeft gemaakt destijds en hij het feit het dat het uit is en hij alles kwijt is volledig aan zichzelf heeft te danken. Hoe ander zou iemand volgens jou reageren?



@viva-amber Ik kan het niet afsluiten omdat ik nog hoop heb doordat hij aangeeft te veranderen. Als dat waar is zou ik heel graag weer samen met hem willen zijn. Ik mis de fijne momenten uit onze relatie en de fijne kanten van zijn karakter. Ik ben de afgelopen twee jaar niemand tegengekomen die ook maar enigszins in zijn buurt kwam (zoals ik in de openingspost aangaf, komt dat misschien ook doordat ik op zoek ben naar karaktereigenschappen die hij heeft en me niet volledig open stel voor een volledig ander type).
Alle reacties Link kopieren
Indien hij in die halfjaarlijkse berichten niet aangeeft te zijn veranderd dan gaat het ook niet meer gebeuren. Hoelang ga je je leven on hold zetten? Zou een gesprek met hem je helpen, en zo ja waarom heb je dat dan nog niet gedaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dat geeft hij dus juist wel aan. En zoals gezegd geloof ik ook dat dat zo is en dat hij de beloftes die hij nu doet meent (en dat hij er niet op uit is om mij te kwetsen). Maar ik twijfel aan zijn standvastigheid. Over hoe sterk hij in zijn schoenen staat als er weer moeilijke perioden aanbreken, vervalt hij dan weer in het vermijden en liegen (vandaar mijn vraag over wat jullie denken over "eens een leugenaar altijd een leugenaar" en hoe ik zou kunnen inschatten hoe serieus hij is en hoe je eventueel met een schone lei begint?).



Mijn leven staat niet 'on hold', misschien mijn liefdesleven voor een deel. Ik date wel, maar denk nog veel aan mijn ex. Dat is juist ook waarom ik er aan denk om het opnieuw te proberen, omdat hij na al die tijd nog in mijn hoofd zit. Misschien zet ik juist mijn leven on hold door hem geen kans meer te geven. Ik weet het niet.



Gesprekken hebben we gehad, maar ja dat blijven slechts 'woorden' natuurlijk.



Wat Sensy eerder zei klopt wel, hij is niet erg rationeel, dat komt vooral bij mij vandaan. Hij is een lieve, warme, emotionele jongen, daar ben ik ook voor gevallen maar hij is ook impulsief en weinig rationeel en niet altijd even daadkrachtig.
Alle reacties Link kopieren
Beloftes betekenen niks totdat ze echt zijn waargemaakt. Als je hem diep van binnen nog een kans wilt geven, moet je ervoor gaan. Je komt er pas achter of zijn beloftes iets betekenen als hij ze heeft waargemaakt.



En ik denk dat mensen echt wel kunnen veranderen, als ze daar zelf voor de volle 100% voor willen gaan.



Je kunt het altijd proberen toch?
En waarom krijg je hem niet uit je hoofd? Omdat hij er wel voor zorgt dat jij hem niet vergeet.

Je weet wat voor vlees je in de kuip hebt. Hij is er op uit dat JIJ hem vergeeft, dat JIJ hem nog een kans geeft. Wat hij doet zijn woordjes zeggen of typen. Jij moet het werk doen door hem te vergeven en terug te nemen. Verder draait het vooral om hem. Hoe zielig hij is, hoe hij eronder lijdt, hoe moeilijk hij het vind. Ik lees nergens hoe hij zich in jou kan inleven, dat hij nu duidelijk heeft hoe dit is geweest en hij zegt/schrijft je wat je horen wil. En stelt je niet de vraag wat jij zou willen en zoekt niet naar een oplossing om het SAMEN te laten werken. Hij wil zijn zin en daarom bericht hij je 2x per jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven