Werk & Studie
alle pijlers
De zwaarste baan ter wereld....vind je?!
zondag 21 september 2008 om 11:42
Naar aanleiding van een oproep voor de Viva, vrouwen die zich wegcijferen, vraag ik me wederom iets af. Waarom beweren huisvrouwen regelmatig dat ze de zwaartste baan ter wereld hebben? Of in elk geval dat het heeeel zwaar is. Ik weet niet hoor....maar de eerste 16 maanden nadat mijn jongste dochter geboren was bleef ik thuis en ik vond het helemaal niet zwaar. Sterker nog, ik had genoeg tijd om me te vervelen nadat het huis blonk. 2 uur koffiepauze met de buurvrouw, een beetje forummen, een beetje tv kijken...noem maar op. Nee hoor, dan kreeg ik het toch echt drukker nadat ik weer ging werken!
Alles wat huisvrouwen doen, doe ik namelijk naast mijn werk. Dus nadat ik thuiskom van een dag werken doe ik nog waar huisvrouwen een hele dag voor thuis moeten blijven. Moet iedereen zelf weten hoor....maar is dat nou echt zo zwaar? Ik vond van niet!
Toevoeging: Mijn punt is eigenlijk, is het niet bizar dat men vaak beweert dat de hele dag thuiszitten voor het huishouden zwaarder zou zijn dan werken en daarnaast nog het huishouden doen?! Ik heb beiden gedaan en vind persoonlijk het tweede zwaarder, dubbel werk en zo...
Alles wat huisvrouwen doen, doe ik namelijk naast mijn werk. Dus nadat ik thuiskom van een dag werken doe ik nog waar huisvrouwen een hele dag voor thuis moeten blijven. Moet iedereen zelf weten hoor....maar is dat nou echt zo zwaar? Ik vond van niet!
Toevoeging: Mijn punt is eigenlijk, is het niet bizar dat men vaak beweert dat de hele dag thuiszitten voor het huishouden zwaarder zou zijn dan werken en daarnaast nog het huishouden doen?! Ik heb beiden gedaan en vind persoonlijk het tweede zwaarder, dubbel werk en zo...
zondag 21 september 2008 om 13:05
FV, dat is dus duidelijk een verschil, want zoals jij het beschrijft 'een beetje dit en een beetje dat' zo heb ik dat dus bepaald niet ervaren. Juist het gevoel van het werk dat nooit af is, dat je nooit van je 'werkplek' afkunt, dat je wat je ook schoonmaakt het de volgende dag gewoon weer moet schoonmaken, dat vond ik het meest ellendige gevoel wat er was. En relaxed op de bank ploffen in een schoon huis was er bij mij dan ook niet bij. Ik rende véél meer achter de feiten aan toen ik thuis was dan wanneer ik werkte. Ik heb nu 2x een periode thuisgezeten met kinderen, maar ik vond het beide keren verschrikkelijk. Ook als ik gewoon om 7.30 begon, niet in mijn pyjama bleef hangen. Ik haal er gewoon geen voldoening uit.
zondag 21 september 2008 om 13:08
zondag 21 september 2008 om 13:12
Ik vind het dus verschrikkelijk zwaar. Maar dat komt meer omdat het in mijn geval een ongewenste situatie is (waar hopenlijk snel verandering in komt, haha). Het lijkt me heerlijk om weer 'vrij' te hebben waarbij een weekenddag idd anders is dan een doordeweekse dag. Dat je echt toe bent aan vakantie. In de tijd dat ik wel werkte had ik 100% meer energie, meer voldoening enz. Ik loop nu soms met schuldgevoel door de stad, ben soms erg humeurig en moet me echt toe zetten om wat te doen. Maar nogmaals, ik hoop dus snel weer aan het werk te kunnen, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan met 2 kinderen die opvang nodig hebben. Gelukkig is dat probleem opgelost, nu snel weer een leuke baan want thuis zitten is dus niks voor mij!
Oja, mijn man doet dus soms ook een boodschapje na zijn werk, niet dat ik er niet aan toegekomen ben, maar het kwam er dan gewoon niet van...vreselijk inderdaad maar hij vind het niet erg.
Pfff, heb echt zin om weer te werken en deel te nemen aan de maatschappij.
zondag 21 september 2008 om 13:12
Oh, als ik twee weken vakantie heb gehad dan is mijn huis zoooo schoon en netjes. Dan zijn alle kasten uitgemest, alle wasmanden leeg en alles gestreken in de kast, de keuken brandschoon, de ramen gelapt, alles op orde en kost het me ook heel weinig tijd op een dag en heb ik zeeën van tijd voor leuke dingen met kind. En dan weet ik alweer dat het binnen 2 weken werken weer allemaal teniet gedaan is, dat ik dan weer tegen die berg strijk aan zit te kijken en als een stresskip sta te koken en doro de supermarkt moet rennen, dat soort dingen.
Am Yisrael Chai!
zondag 21 september 2008 om 13:13
En aan de erkenning die er toen eindelijk voor gegeven werd trekken veel vrouwen zich nog steeds op. Wat alleen wel ff vergeten wordt is dat het middels allerlei hulpmiddelen eigenlijk niet zo zwaar meer is.
Dat is net zoiets als zeggen dat je heeeel moe bent van het fietsen terwijl je op een scooter zit.
zondag 21 september 2008 om 13:18
Maar goed, ik denk dat het mij vooral zo relaxed lijkt omdat ik alleenstaand ben, want een huisman hebben lijkt mij ook vét relaxed. Ik word wel eens moe van de combinatie van alle taken, van én alleen het huishouden moeten doen, én alleen het geld binnen moeten brengen. Dus als ik 1 van de taken zou kunnen laten vallen, en dan maakt het mij niet eens uit welke, dan zou ik het wel erg relaxed vinden.
Am Yisrael Chai!
zondag 21 september 2008 om 13:21
Vakantie is wel iets heel anders dan helemaal thuiszitten, zonder de wetenschap dat je over een paar weken weer aan het werk moet. Dan vind ik thuiszitten ook heerlijk. En ik weet zeker dat ik na een jaar werken tijdens de vakantie ook denk 'oh thuiszitten zou oook wel lekker zijn'. Maar ik wéét dat als het langer dan een maand duurt ik het gewoon niet trek.
zondag 21 september 2008 om 13:21
zondag 21 september 2008 om 13:23
zondag 21 september 2008 om 13:24
Oh, en mijn man had er trouwens álle begrip voor dat hij ook gewoon nog wat moest doen 's avonds en dat ik het niet leuk vond. Hij is ook een paar maanden huisman geweest en na een maand voelde hij zich precíes zoals ik me voelde. En hij begrijpt het dus ook. Ik denk dat veel mannen het zelf nooit gedaan hebben en dus ook niet weten waar ze over praten.
Daarbij vind ik het wel iets anders als je er bewust voor kiest om thuisblijfmoeder te zijn.
Daarbij vind ik het wel iets anders als je er bewust voor kiest om thuisblijfmoeder te zijn.