Werk & Studie
alle pijlers
De zwaarste baan ter wereld....vind je?!
zondag 21 september 2008 om 11:42
Naar aanleiding van een oproep voor de Viva, vrouwen die zich wegcijferen, vraag ik me wederom iets af. Waarom beweren huisvrouwen regelmatig dat ze de zwaartste baan ter wereld hebben? Of in elk geval dat het heeeel zwaar is. Ik weet niet hoor....maar de eerste 16 maanden nadat mijn jongste dochter geboren was bleef ik thuis en ik vond het helemaal niet zwaar. Sterker nog, ik had genoeg tijd om me te vervelen nadat het huis blonk. 2 uur koffiepauze met de buurvrouw, een beetje forummen, een beetje tv kijken...noem maar op. Nee hoor, dan kreeg ik het toch echt drukker nadat ik weer ging werken!
Alles wat huisvrouwen doen, doe ik namelijk naast mijn werk. Dus nadat ik thuiskom van een dag werken doe ik nog waar huisvrouwen een hele dag voor thuis moeten blijven. Moet iedereen zelf weten hoor....maar is dat nou echt zo zwaar? Ik vond van niet!
Toevoeging: Mijn punt is eigenlijk, is het niet bizar dat men vaak beweert dat de hele dag thuiszitten voor het huishouden zwaarder zou zijn dan werken en daarnaast nog het huishouden doen?! Ik heb beiden gedaan en vind persoonlijk het tweede zwaarder, dubbel werk en zo...
Alles wat huisvrouwen doen, doe ik namelijk naast mijn werk. Dus nadat ik thuiskom van een dag werken doe ik nog waar huisvrouwen een hele dag voor thuis moeten blijven. Moet iedereen zelf weten hoor....maar is dat nou echt zo zwaar? Ik vond van niet!
Toevoeging: Mijn punt is eigenlijk, is het niet bizar dat men vaak beweert dat de hele dag thuiszitten voor het huishouden zwaarder zou zijn dan werken en daarnaast nog het huishouden doen?! Ik heb beiden gedaan en vind persoonlijk het tweede zwaarder, dubbel werk en zo...
zondag 21 september 2008 om 13:25
Het huishouden doen is helemaal geen baan. Het is gewoon iets wat moet gebeuren. Of je nou alleen woont of een gezin hebt, de was moet gedraaid en de afwas gedaan en af en toe een zeem door de badkamer oogt wat leuker...maar een baan?
Als je huisvrouw bent zonder baan dan ben je gewoon huisvrouw. En inderdaad, helemaal met Minny eens, veel vrouwen doen het er gewoon naast. Dus de stay-at-home moeders hebben het helemaal niet zo druk.
Als je huisvrouw bent zonder baan dan ben je gewoon huisvrouw. En inderdaad, helemaal met Minny eens, veel vrouwen doen het er gewoon naast. Dus de stay-at-home moeders hebben het helemaal niet zo druk.
zondag 21 september 2008 om 13:25
Tuurlijk, vakantie is ook anders, maar mij gaat het meer om het gevoel dat je 1 taak gewoon helemaal goed kan doen. Ik vind dat ik nu vaak beide dingen net niet goed genoeg doe.
Hoe Borodini het beschrijft, ik zou daar best trots en voldoening uit kunnen halen, hoor. Maar goed, mezelf kennende zou ik ook echt een soort Bree Vandekamp zijn.
Am Yisrael Chai!
zondag 21 september 2008 om 13:27
Ik snap je wel hoor FV, de eerste weken toen ik thuis was en mijn man weer aan het werk na de thuiskomst van mijn zoontje voelde ik dat ook zo. Gewoon lekker huishouden en dat dan ook góed doen. Dus alles afhebben, een lekker schoon huis, eten op tafel, en dan zelf ook nog leuk aangekleed en opgemaakt op de bank zitten met twee schoongewassen kinderen als manlief thuiskomt
En dat was ook best een maandje leuk. Maar daarna wilde ik gewoon iets te doen hebben Iets waarbij je nét wat meer uitdaging hebt.
En dat was ook best een maandje leuk. Maar daarna wilde ik gewoon iets te doen hebben Iets waarbij je nét wat meer uitdaging hebt.
zondag 21 september 2008 om 15:44
Het verschil is gewoon dat op het moment dat je geen werk hebt, werkelijk alles een "agendapunt" wordt. (Kijk ook maar naar gepensioneerden) Boodschappen doen, stofzuigen, ramen zemen e.d. Zodra je werkt, doe je alles met gemak tussen de zaken door. Kom je uit je werk, trek je met gemak nog even de stofzuiger door de kamer, terwijl dat anders echt een geplande, losstaande activiteit op zich is. Toen ik nog studeerde en 9 van de 10 dagen thuis was, vond ik die huishoudelijke taken ook maar gedoe en onhandig en teveel moeite. En ik ben nu dan nog wel maar een week aan het werk, maar het huis is opgeruimder dan daarvoor. Nu snap ik al niet eens meer waarom ik stofzuigen altijd zo lang mogelijk uitstelde.
zondag 21 september 2008 om 16:13
zondag 21 september 2008 om 16:17
zondag 21 september 2008 om 16:56
Het huishouden doen en kinderen opvoeden zijn twee verschillende banen, vind ik. Het eerste kun je fluitend met twee vingers in je neus doen, zolang je geen lichamelijke beperking hebt. Het tweede lijkt me zwaar - het is nooit klaar, je hebt weinig intellectuele uitdaging maar wel een enorme verantwoordelijkheid. Wat de moeders van bijzondere kinderen betreft, de kinderen die echt 24/7 begeleiding nodig hebben... dat lijkt me inderdaad een van de zwaardere banen. Ik ken zo'n moeder, die kwam bij ons op kantoor werken om een beetje uit te rusten. Ze deed gewoon haar werk hoor, maar je zag dat ze het op het werk veel relaxter had dan thuis.
zondag 21 september 2008 om 17:04
Erg goed, Dhelia! Om eerlijk te zijn vind ik het zelfs leuker dan verwacht. Ik heb ook wel het gevoel dat het werk diepgaander is dan als ik voor de soortgelijke functie bij de ZM was gegaan. Maar ik kan me vergissen natuurlijk, zit er pas een weekje. De sfeer is ook goed. Niet zo hierarchisch als bij de ZM. Vooral bij de "2e lijn", hadden ze daar echt een scheiding. Aparte tafels in de kantine enzo en het was qua communicatie over het algemeen ook echt éénrichtingsverkeer. Absurd vond ik dat en het maakt het werk zoveel lastiger dan nodig... Maar nu heb ik niet het gevoel dat ik gek word aangekeken als ik zomaar een AG's kamer in stap om iets te vragen, wel zo prettig!
zondag 21 september 2008 om 17:54
Wat een eensgezinden hier allemaal. Ik vind het bestaan van fulltime huisvrouw ook niet zwaar, maar wel onbevredigend. Aan de andere kant; als je je huishouden echt goed wilt doen, gaat daar wel aardig wat tijd in zitten. Maar echt zwaar? Nee.
Ik word altijd een beetje kriebelig van die moeders die opnoemen wat ze Allemaal Doen (met die lijstjes; dat ze Opvoeddeskundige zijn, en Psychiater, Kokkin, Huishoudster etc. etc....pffff)
Ik word altijd een beetje kriebelig van die moeders die opnoemen wat ze Allemaal Doen (met die lijstjes; dat ze Opvoeddeskundige zijn, en Psychiater, Kokkin, Huishoudster etc. etc....pffff)
zondag 21 september 2008 om 19:52
Zwaar niet, ondankbaar wel. Je hebt je hielen nog niet gelicht of het is alweer een troep. Heb je de wasmand net leeg, zit ie de volgende dag weer vol. Op de dagen die ik vrij ben ben ik ook voortdurend bezig om de andere leden (lees: man en zoon) van mijn gezin te instrueren dat ze ()*&EE!!!! nou eens hun rotzooi op moeten ruimen en dat jassen aan een kapstok horen.
zondag 21 september 2008 om 20:30
Volgens mij zijn jullie daar druk mee bezig.
Huisvrouwen worden echt gewoon veroordeeld door jullie. Weten jullie veel wat die doen thuis? Maar direkt het oordeel klaar en vooral die Minie. Die heeft echt een aversie tegen huisvrouwen. En ze is zo aan het praten dat ze verwacht een pluim te krijgen." O wat ben jij goed bezig, goh je werkt en kids en huishouding. Dat je dat kunt zeg. Knap hoor." En nee ik ben geen huisvrouw, wel geweest. Ik ben een werkende moeder. Kunnen jullie daar tenminste niet over zeuren. Wat een kouwe kak zeg