Werk & Studie alle pijlers

Humor als selectiecriterium.

22-09-2008 19:38 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Je zal maar niet zo geestig zijn, meer het serieuze soort. Vergelijkbaar de eis dat je een teamgeest moet hebben of enthousiasme.

Sommige mensen functioneren heel best in teams maar zich profileren als een teammens valt wat lastiger. Enthousiast kun je zijn zonder dat iemand het aan je ziet als je introvert bent.

Oftewel: hoe moet een introvert iemand aan een baan komen als extravertie de norm is?

Zuiver theoretische discussie wat mij betreft want ik heb inmiddels een baan en hoop die te kunnen uitbreiden op termijn ook.
mamzelle schreef op 23 september 2008 @ 16:58:

Rider, leuk dat je zo veel gereageerd hebt.
Ik was in een humoristische bui. (mm, dat was niet echt grappig van me)
Ik ben benieuwd met welke reden je humor als selectiecriterium kiest?
Omdat ik zie dat het een teamproductiviteitsverhogende eigenschap is.
Hoe je dit criterium toetst?
Brief, CV, gesprek. En dan zoals je alle criteria toetst, zo objectief en toetsbaar mogelijk.
Waarom je er vanuit gaat dat als iemand minder outspoken is hij dan ook wel geen gezelligerd zal zijn -mss heeft die iemand een langere aanlooptijd nodig?-
Misschien hebben teams geen zin om daar op te wachten?
En nee, het zal niet in me opkomen om een werkgever te vertellen welke selectiecriteria hij moet hanteren. Ik ben alleen razend benieuwd naar waarom juist deze. Waarom is extravertie de norm en is zoals Suzeli ook schrijft een baan waar introverten welkom zijn net zo moeilijk te vinden als een speld in een hooiberg?
Geen idee. Ik heb geen verstand van de arbeidsmarkt. Ik kan alleen praten voor de situaties waarin ik zelf (mede) de selecties deed. En daar was steeds één eis: we moeten wel met hem/haar willen werken. Humorloosheid is dan een stevig nadeel.
mamzelle schreef op 23 september 2008 @ 17:00:

Relativeringsvermogen heeft overigens niks met humor te maken. Vraag dan naar relativeringsvermogen.
Dat dus he.
elninjoo schreef op 22 september 2008 @ 19:58:

[...]

Daar hoef je niet persé introvert voor te zijn om er niet tegen te kunnen 'n ruimte met meerderen te moeten delen. Ik zit ook op 'n kantoor alleen terwijl collega's delen. Toch ben ik juist wel meer extra dan intro. Maar ik heb ook écht veel behoefte aan mijn eigen tijd/rust/ruimte.

Dat is helemaal waar.

Ik heb genoeg collega's die de kantoortuinen die we nu hebben ook helemaal niks vinden en dat zijn echt niet allemaal van die introverte types.

Ik zeg dan 'kraak ook zo'n hok' (want er zijn in totaal 7 stilte werkruimtes), maar dat doen ze dan weer niet. Wat ik me ook wel weer kan voorstellen, want die hokjes zijn eigenlijk niet bedoeld om daar altijd te zitten.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik vraag me af hoe je gevoel voor humor toetst, eigenlijk. Mijn collega's en ik zitten regelmatig te bulderen van het lachen, maar ik ben op het eerste gezicht absoluut niet grappig, eerder een droogkloot.

Dus als iemand me vraagt of ik gevoel voor humor heb, en ik zeg "ja" en kijk diegene vervolgens verwachtingsvol aan zo van "vraag beantwoord, what's next?" dan weet ik niet of mijn "ja" heel erg overtuigend overkomt.

Dus wat dan? Hoe leg je uit dat je gevoel voor humor hebt als je een paar dagen nodig hebt om een beetje los te komen bij nieuwe collega's?
Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Humorloosheid is ook weer wat anders dan wel aanwezig gevoel voor humor dat een trigger nodig heeft in onbekende situaties.
Mmm, doe mij zo'n baan waarvoor je extrovert moet zijn. Zelf werk ik in de financiele wereld en in mijn huidige baan merk ik duidelijk dat ze me een beetje te extrovert vinden. Klantcontact gaat me makkelijk af en dat vinden ze prima. Maar dat ik ook nog wat meer te vertellen heb als koetjes en kalfjes tja, dat was nou ook weer niet de bedoeling. Ik ben goed met cijfers en werk hard maar wat was de opmerking bij mijn laatste beoordeling; ik ben zo aanwezig. En ik heb een mening. Eigenlijk hoor je als boekhouder vooral stil in je hoekje te blijven zitten en als dat toevallig niet je persoonlijkheid is dan is dat jammer. Maar humor heb ik gelukkig wel anders hield ik het als a typisch cijfertjes persoon niet uit in de debiteuren/crediteuren wereld.
Mamzelle, waarom maak jij de stap van 'geen humor hebben' naar 'introvert zijn'? Vind ik nogal vreemd, want gevoel voor humor en relativeringsvermogen heeft niks te maken met of je introvert/extravert bent.

Wuiles zegt: "In de maatschappij wordt extraversie hoger gewaardeerd dan een introverte houding."

Klopt. Daarom even wat rechtzetten: beste extraverte mensen, introversie is geen handicap!

Introverte mensen kunnen prima in een team werken. Wat Gigaluilak zegt: werken is iets anders dan koffieleuten of een feestje bouwen. Bovendien is teamwerk niet hetzelfde als "samen in een kantoortuin zitten". Je kunt heel goed als teamlid functioneren en toch je eigen ruimte hebben.

Introverte mensen kunnen ook prima netwerken. Netwerken is namelijk meer dan borrels aflopen en kletspraatjes beginnen. Netwerken houdt onder andere ook in: goed kunnen luisteren en je houden aan je afspraken. En daar zijn introverte mensen juist weer veel beter in dan extraverte.
Persoonlijk heb ik ook geen voorkeur voor extravertheid. Wel voor humor. En hoe test je humor? Geen idee of daar verantwoorde methoden voor zijn. Als ik selecteer, dan doe ik dat niet alleen op basis van de technieken die me daarvoor zijn aangeleerd, maar ook op onderbuikgevoel. Humorloosheid valt vrij snel op.
Gevoel voor humor hebben zie ik als iets expressiefs. Of beter gesteld, ik ga er vanuit dat anderen dat als iets expressiefs zien.

Ben het met je eens, Korenwolf, dat ook introverte mensen humor kunnen hebben -en in mijn geval zeker relativeringsvermogen-

Maar niet het soort humor dat wordt gevraagd in wervingsadvertenties denk ik.

Wat dat dan zou zijn eigenlijk: geen idee. Mijn eigen humor is een sprankel die af en toe boven komt als er een leuke aanleiding is.
Maar waaruit maak je dan op wat voor soort humor dat is, die wordt gevraagd?

Ik vraag het omdat wij zelf ook aan het werven zijn. Of het erbij zou zetten in de vacature weet ik niet, maar ik vind humor wel belangrijk. Teamwerk ook. Maar ik moet er niet aan denken dat er iemand komt solliciteren die onder teamwerk verstaat dat-ie de koffiepauzes kletsend en moppentappend naast mijn bureau komt doorbrengen. @-(
korenwolf schreef op 25 september 2008 @ 20:40:

Maar waaruit maak je dan op wat voor soort humor dat is, die wordt gevraagd?

Ik vraag het omdat wij zelf ook aan het werven zijn. Of het erbij zou zetten in de vacature weet ik niet, maar ik vind humor wel belangrijk. Teamwerk ook. Maar ik moet er niet aan denken dat er iemand komt solliciteren die onder teamwerk verstaat dat-ie de koffiepauzes kletsend en moppentappend naast mijn bureau komt doorbrengen. @-(
Lolligheid zou voor mij ook een directe verwijzing naar de uitgang betekenen.
Humor is belangrijk, natuurlijk. Maar is het niet een normaal menselijke eigenschap, in meer of mindere mate aanwezig? Wanneer je het expliciet als selectiecriterium aangeeeft maak je het heel belangrijk en -wat mij betreft- schrik je iemand af die het wel heeft maar waarbij het niet vlug naar buiten komt.

Ik hoopte met dit topic te weten te komen waarom humor als selectiecriterium wordt neergezet. Hoe humor er dan uit ziet. Ben er nog steeds niet achter.
Maar jij zegt ook niet wat je eronder verstaat, hoe het er volgens jou uitziet. Doe eens een poging?
Grappige woordspelingen. Kind in twijfel brengen of er vanavond zijn blote billetjes op het menu staan. Samen lachen om stereotypen.

Misschien ben ik wel echt een droogkloot want kan me zo gauw geen situatie uit mijn werk voorstellen die humorvol is. De kracht van mijn werk zit in dingen kunnen doen voor mensen, in ze een goed gevoel geven, het gevoel dat ze gehoord worden, niet in humor.

Ben benieuwd wat jij eronder verstaat, Korenwolf.

Of Rider.
Dat is mijn humor by the way. Wat ik denk dat anderen eronder verstaan is toch wat makkelijker grapjes maken.
mamzelle schreef op 26 september 2008 @ 11:20:

Humor is belangrijk, natuurlijk. Maar is het niet een normaal menselijke eigenschap, in meer of mindere mate aanwezig? Wanneer je het expliciet als selectiecriterium aangeeeft maak je het heel belangrijk en -wat mij betreft- schrik je iemand af die het wel heeft maar waarbij het niet vlug naar buiten komt.

Ik hoopte met dit topic te weten te komen waarom humor als selectiecriterium wordt neergezet. Hoe humor er dan uit ziet. Ben er nog steeds niet achter.
Humor is het eindproduct van timing, lef, relativeringsvermogen, creativiteit en scherpzinnigheid. Wanneer één van die ingrediënten ontbreekt wordt het niets. Jouw voorbeeld over de blote billetjes op het menu is daar een goede illustratie van. Door het ontbreken van scherpzinnigheid stijgt zoiets nooit uit boven de gemiddelde Snip & Snap grap: best leuk maar wat mij betreft geen humor.
Afgezien van de blote billetjes op het menu blijft dit wel een erg abstract topic over humor..
wuiles schreef op 26 september 2008 @ 20:47:

[...]

Humor is het eindproduct van timing, lef, relativeringsvermogen, creativiteit en scherpzinnigheid. Wanneer één van die ingrediënten ontbreekt wordt het niets. Jouw voorbeeld over de blote billetjes op het menu is daar een goede illustratie van. Door het ontbreken van scherpzinnigheid stijgt zoiets nooit uit boven de gemiddelde Snip & Snap grap: best leuk maar wat mij betreft geen humor.

Zo. Dan kun je de meerderheid van 'humoristische' personen en een behoorlijk aantal cabaretiers ook wel afvoeren. Humor is ook persoonlijk! Wat jij niet grappig vindt, kan een ander wel als humor beschouwen (als het op de juiste manier in de juiste context wordt gebracht). Dit blotebillenvoorbeeld zou ik ook niet om lachen, maar is voor een kleuter toch gewoon grappig/humor?

Mamzelle: ik vraag me dit ook af. Ben van nature zeker niet extreem introvert, maar ook niet enorm extravert. In het geval van sollicitaties, kennismaken, nieuwe werkplekken etc. merk ik dat ik soms best geforceerd 'outgoing' ben. En daarna -als ik me meer thuis voel- wat rustiger wordt. Voor mij werkt dat wel, maar ik kan me voorstellen dat het voor echt introverte mensen lastig is. Terwijl dat ook leuke teamgenoten kunnen zijn!
Dat zeg ik....
hee mamzie gefeliciteerd met je baan!!! echt te gek vrouw!!! :hug:
Bedankt, Festen, ben er ook heel blij mee.
Interessant topic, het is iets waar ik zelf ook mee zit. Ben vrij introvert en niet humoristisch (alhoewel ik goede humor wel kan waarderen!).

Met dat eerste zit ik niet, tja het is jammer dat sociale contacten me inderdaad vrij veel energie kostten, maar ik kan verder prima met de meest uiteenlopende soorten mensen omgaan.

Maar dat gebrek aan humor zit me wel dwars. Vooral omdat iedereen roept dat humor niet aan te leren valt. Je hebt het of je hebt het niet. Is dat nou echt zo? Alles valt toch (tot op zekere hoogte dan) te leren? Wie heeft tips?
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Over sociale vaardigheden beschikken, extravert zijn en gevoel voor humor hebben worden hier door elkaar gebruikt maar zijn naar mijn idee niet gelijk. Sociale vaardigheden en grappig zijn kun je grotendeels aanleren. Volg bijvoorbeeld een communicatietraining of een workshop standup comedy. Maar daarmee heb je nog geen gevoel voor humor verworven. Extravert zijn en gevoel voor humor hebben moet in je aard zitten, dat is niet aan te leren.
Heeft iemand die hartelijk om de grappen van collega's kan lachen, ook gevoel voor humor? Ik bedoel: heb je alleen gevoel voor humor als je zelf de grappen maakt of ook als je de grappen van andere mensen waardeert? Lijkt me dat een 'lacher' net zo'n leuke collega is en net zo goed in het team past als de 'grapper'. Sterker nog: zonder lachers is de grapper nergens!
Hyphen schreef op 24 september 2008 @ 18:02:

Mmm, doe mij zo'n baan waarvoor je extrovert moet zijn. Zelf werk ik in de financiele wereld en in mijn huidige baan merk ik duidelijk dat ze me een beetje te extrovert vinden. Klantcontact gaat me makkelijk af en dat vinden ze prima. Maar dat ik ook nog wat meer te vertellen heb als koetjes en kalfjes tja, dat was nou ook weer niet de bedoeling. Ik ben goed met cijfers en werk hard maar wat was de opmerking bij mijn laatste beoordeling; ik ben zo aanwezig. En ik heb een mening. Eigenlijk hoor je als boekhouder vooral stil in je hoekje te blijven zitten en als dat toevallig niet je persoonlijkheid is dan is dat jammer. Maar humor heb ik gelukkig wel anders hield ik het als a typisch cijfertjes persoon niet uit in de debiteuren/crediteuren wereld.

Herkenbaar: ben ook extrovert en daardoor soms té aanwezig. Heb vaak mijn mening klaar (alleen ben ik niet assertief wanneer het juist moet haha). Dit wordt me niet altijd in dank afgenomen. Ik doe nu dan ook mn best om mezelf in toom te houden en minder aanwezig te zijn, want ik moet toegeven dat het wel klopt.

O ja en ik heb een baan met veel klantencontact en contact met andere afdelingen. (Een baan waarvoor je zou verwachten dat extrovertie een pré zou moeten zijn.)
Ik ben ook eens te solliciteren geweest bij een bedrijf dat humor als criterium had. Al heel snel bleek dat het mijn soort humor was! Gelukkig maar. Ik was blij dat ik naar huis kon gaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven