decemberkleuter: 1,5 of 2,5 jaar kleuteren?

28-11-2013 13:18 632 berichten
Hoi,



Onze jongste is een decemberkind en wordt nu bijna 5 jaar. Zijn juf heeft vorige week aangegeven dat hij wellicht in aanmerking komt voor een versnelling: hij zou dan na de zomer , met 5,5 jaar, naar groep 3 gaan.

Op veel scholen is dit standaard (die hanteren 1 januari als grens), maar op de onze is het een uitzondering dat herfstkinderen versneld doorstromen.



En nu? nu weten wij niet wat wijsheid is.....

Afgelopen juni heeft hij de groep 1 E1 cito zowel op rekenen als taal foutloos gedaan. Maar ja, zo'n kleutercito stelt niet zoveel voor.

Juf gaat hem in januari mee laten doen met de cito van groep 2 (hij zit nu officieel in groep 1)

Juf vindt dat hij sociaal emotioneel een grote groei laat zien (liet nogal over zich heen lopen, is het type van: "ik wil doen wat jij wil doen")

Verder leert hij zichzelf nu lezen: de kern 1 boekjes van veilig leren lezen kan hij nu (al hakkend en plakkend) lezen.

Hij speelt graag , maar hij zit ook graag educatieve spelletjes te spelen (squla vindt hij bijvoorbeeld helemaal het einde, net als smartgames)



School zegt dat kinderen die na 1,5 jaar kleuteren al doorstromen naar groep 3, in groep 4 vaak blijven zitten. Is dat zo? Is dat landelijk? Ik ben erg benieuwd naar ervaringsverhalen: hebben jullie er spijt van dat je kind is doorgestroomd na 1,5 jaar? Of heb je er juist spijt van dat je dat niet hebt gedaan?



Ik ben benieuwd! Ik weet echt niet wat wijsheid is.
Alle reacties Link kopieren
ja, dat hebben spelen in groep 2 we ook al vrij snel voorgesteld maar dat was echt geen optie zei school.



Dat is ook het moeilijke, geen idee hoe ze het nu echt doet? School had het vorig jaar over een ontwikkelingsvoorsprong, ze kwam er als mogelijk HB uit bij de SiDi. Ib-er zou haar deze week uit de klas halen om te testen hoe het ervoor staat en voor een praatje maar nu een week verder en is nog niet gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
dat het sociaal-emotionele vanzelf goed komt ben ik ook niet van overtuigd. Ze wordt nu al geplaagd en wat als dit zo blijft? dat kan dus ook gewoon, helaas
Alle reacties Link kopieren
Leuk dit topic weer



Mijn kinderen zitten in de bovenbouw en mijn ervaring door alle jaren heen is dat kinderen die er cognitief aan toe zijn, tot hun recht komen bij het versnellen van een groep/en.

Al zullen ze steeds de jongste zijn, met de jaren trekt dat echt wel bij en zie je geen verschil meer.

Dus ben absolute voorstander van de persoonlijke ontwikkeling bijhouden per individu.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
quote:Bowie79 schreef op 04 oktober 2015 @ 22:47:

dat het sociaal-emotionele vanzelf goed komt ben ik ook niet van overtuigd. Ze wordt nu al geplaagd en wat als dit zo blijft? dat kan dus ook gewoon, helaas



Komt zeker goed. Een idee om haar op een leuk sport te zetten waar ik zij weerbaarder wordt?

Zoon heeft hier 2,5 jaar gekleutert en heeft daar ook last van gehad terwijl hij bij de oudere gaarde hoorde.

Judo heeft hem goed gedaan.
Girls compete with each other, women empower one another
Bowie, als ze nu terugkomt in een kleuterklas waar ook piepjonge net-vierjarigen bijgekomen zijn, denk je dan dat ze daar wel op haar plek is?



De school laat jullie wel erg zwemmen. Eerst erg aandringen op versnellen, en nu kan er helemaal niets om te zorgen dat er ook echt voldoende uitdaging is?
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar dit. Onze middelste is met 5.5 naar groep 3 gegaan. Wij hadden hier ook pijn in de buik van maar school was zeer dwingend, zijn scores waren goed en hij zou zich anders gaan vervelen. Het was een rampjaar. Hij voelde zich dood en dood ongelukkig. Daarom liepen zijn scores terug naar het laagste niveau. Ik heb vroeg aan de bel getrokken. Rond de herfstvakantie zat hij de middagen bij de kleuters. We hebben het jaar uitgezeten, wat een drama. Daarna is hij alsnog blijven zitten. Heeft groep 3 dus twee keer gedaan. Daarna is hij opgebloeid. Zijn cijfers gingen omhoog, hij kreeg vriendjes en werd weer mijn gelukkige, vrolijke kind.



Er zijn weinig keuzes waar ik echt spijt van heb maar hem naar groep 3 doen met 5,5 staat in de top 3.
Alle reacties Link kopieren
Mijn januari-kleuter is versneld naar groep 2 gegaan. Tot nu toe is het een goede beslissing. Ze is helemaal opgebloeid. Heeft aansluiting bij de klas, maakt veel speelafspraakjes en zit op haar plek. Ze is vrij serieus met leren, alle werkjes zijn in het begin van de week al af. Ik maak me wel eens zorgen over volgend jaar als ze naar groep 3 gaat. In het begin van het jaar hield ik nog een slag om de arm en zei ik dat ik het wel ging bekijken (dat doe ik ook nog wel), maar gezien haar cognitieve ontwikkeling zie ik haar niet nog een jaar in groep 2 volgend jaar. Als ik de bovenstaande verhalen lees dan krijg ik wel een beetje de kriebels.



Ik moet wel zeggen dat de juffen in de eerste weken heel veel aandacht hebben besteed aan groepsvorming en (anti)pesten. Dat heeft heel goed uitgepakt voor de klas.



Bowie: ik vind het gek dat je dochter nog niet naar de zon-lijn mag. Dat gebeurt hier al na een week of twee/drie. Ik zou een gesprek aanvragen met de juf en de IB-er die haar vorig jaar in groep 3 wilde hebben. In principe moet er een handelingsplan zijn bij versnellen. Dus hier kun je om vragen. Geef aan dat je dochter niet gelukkig is en wat jullie en de school hier aan moeten gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bowie79 schreef op 04 oktober 2015 @ 22:47:

dat het sociaal-emotionele vanzelf goed komt ben ik ook niet van overtuigd. Ze wordt nu al geplaagd en wat als dit zo blijft? dat kan dus ook gewoon, helaasDe vraag is of dat beter wordt als ze teruggaat naar groep 2.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solo, mag ik je wat vragen? Ik heb van jou weleens een stukje gelezen waarin je aangaf dat jij vond dat je sociaal emotioneel niet als 1 geheel zou moeten zien, maar dat je die begrippen moet scheiden. Ik weet nog dat ik toen vond dat je een goed punt had, maar ik weet je redenatie niet meer. Zou je dat nog eens kunnen vertellen? Dank je wel vast!
Alle reacties Link kopieren
quote:niesie schreef op 05 oktober 2015 @ 10:52:

Solo, mag ik je wat vragen? Ik heb van jou weleens een stukje gelezen waarin je aangaf dat jij vond dat je sociaal emotioneel niet als 1 geheel zou moeten zien, maar dat je die begrippen moet scheiden. Ik weet nog dat ik toen vond dat je een goed punt had, maar ik weet je redenatie niet meer. Zou je dat nog eens kunnen vertellen? Dank je wel vast!

In mijn eigen woorden, waarbij ik dus niet weet of ik het helemaal goed verwoord volgens de officiële psychologische termen enzo: sociaal is hoe je omgaat met anderen, emotioneel is hoe je zaken verwerkt en bijv in staat bent om naar jezelf te kijken.

Mijn kinderen zijn allebei sociaal niet zo goed, wat vanuit hun autisme te verklaren is.

Maar de ene is emotioneel al heel lang enorm volwassen (hij is 17), de ander is emotioneel juist erg jong voor zijn leeftijd (hij is 14).

Natuurlijk hebben die twee overlappen en hebben ze ook wel iets met elkaar te maken, maar het zijn echt twee verschillende dingen.



Daarbij wordt het 'argument' van de sociaal-emotionele ontwikkeling alleen gebruikt bij de overgang van groep 2 naar groep 3. De hele verdere basisschool wordt eventueel doubleren of versnellen uitsluitend gebaseerd op de cognitieve vaardigheden.

Maar dat vroeg je niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 05 oktober 2015 @ 10:58:

[...]



In mijn eigen woorden, waarbij ik dus niet weet of ik het helemaal goed verwoord volgens de officiële psychologische termen enzo: sociaal is hoe je omgaat met anderen, emotioneel is hoe je zaken verwerkt en bijv in staat bent om naar jezelf te kijken.

Mijn kinderen zijn allebei sociaal niet zo goed, wat vanuit hun autisme te verklaren is.

Maar de ene is emotioneel al heel lang enorm volwassen (hij is 17), de ander is emotioneel juist erg jong voor zijn leeftijd (hij is 14).

Natuurlijk hebben die twee overlappen en hebben ze ook wel iets met elkaar te maken, maar het zijn echt twee verschillende dingen.



Daarbij wordt het 'argument' van de sociaal-emotionele ontwikkeling alleen gebruikt bij de overgang van groep 2 naar groep 3. De hele verdere basisschool wordt eventueel doubleren of versnellen uitsluitend gebaseerd op de cognitieve vaardigheden.

Maar dat vroeg je niet.



Haha nee dat vroeg ik niet maar daar gaat t (uiteraard) wel om. Mijn zl is van januari en doet dit jaar met groep 2 mee. Op papier zit hij nog in 1 dus einde van dit schooljaar moeten we gaan beslissen of we gaan versnellen naar 3 of m in 2 laten. De juf noemde daarbij het sociaal emotionele in 1 adem en ook van de week gaf ze aan dat hij cognitief best mee kan maar....



Nu is t schooljaar nog lang dat weet ik ook wel en hij hoeft van mij niet te versnellen als t niet in zijn belang is maar ik kom graag goed beslagen ten ijs als dat nodig mocht zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:niesie schreef op 05 oktober 2015 @ 11:12:

[...]





Haha nee dat vroeg ik niet maar daar gaat t (uiteraard) wel om. Mijn zl is van januari en doet dit jaar met groep 2 mee. Op papier zit hij nog in 1 dus einde van dit schooljaar moeten we gaan beslissen of we gaan versnellen naar 3 of m in 2 laten. De juf noemde daarbij het sociaal emotionele in 1 adem en ook van de week gaf ze aan dat hij cognitief best mee kan maar....



Nu is t schooljaar nog lang dat weet ik ook wel en hij hoeft van mij niet te versnellen als t niet in zijn belang is maar ik kom graag goed beslagen ten ijs als dat nodig mocht zijn

Gelijk heb je.

Want, ik heb nog nooit gehoord dat een kleuter alvast naar groep 3 gaat uitsluitend omdat hij/zij daar sociaal-emotioneel zo aan toe is.

Sociaal-emotioneel komt alleen ter sprake om kinderen uit hun cognitieve niveau te halen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ja precies. Je zet me wel aan t denken. Eigenlijk is t toch helemaal niet zo eerlijk om t op sociaal emotioneel te gooien? Is t dan gewoon geen onvermogen van de school om om te Gaan met kinderen die afwijken van de zogenaamde norm? Maar misschien moeten we die discussie niet hier voeren. En ik moet zeggen dat ik tot nu toe wel erg te spreken ben over de begeleiding vanuit school en ik weet uit ervaring dat ze zeker niet tegen versnellen zijn, dus misschien ben ik wel gewoon veel te voorbarig. (Maar ik heb vorig jaar gezien hoe ongelukkig een kind kan worden als t niet uitgedaagd wordt op school en dat hoop ik ook nooit meer mee te maken)
Alle reacties Link kopieren
Voor mij ligt het zwaartepunt toch vooral dat ze zich goed moeten voelen in de klas. Ik heb liever dat ze er een jaar langer over doen en dan in een klas zitten waar ze zich goed voelen. Hoewel ik wel denkt dat het vaak samenhangt. Als je verveelt voel je ook je niet zo fijn in de klas. Mijn zoon zit nu in groep 4 en wat schoolwerk betreft zou hij prima groep 5 aankunnen. Hij loopt voor in alles. Lezen zit hij zo twee groep verder en rekenen een groep. Toch hebben we hem niet laten versnellen. Er is wel over gepraat maar we hebben besloten om dat niet te doen. Zoon heeft een super leuke klas waar hij zich heel goed thuis voelt en veel vriendjes heeft. Natuurlijk kan het prima zijn dat als we hem versnellen hij ook veel vriendjes zou hebben maar je weet het gewoon niet. Hij gaat nu elke dag vrolijk naar school. Dat is me ook heel wat waard. Schoolwerk kan je aanpassen aan niveau. Hij kan in de klas vooruit werken, compacten, extra dingen doen. De sociale omgeving is lastiger. Op deze leeftijd maakt het allemaal nog niet zo veel uit maar ik zou hem liever niet als 10 jarige al in groep 8 willen. Dan kan je soms best aansluiting missen. Dat zal niet voor elk kind gelden maar bij mijn zoon heb ik nooit het idee gehad dat hij sociaal enorm voorloopt. Hij is heel sociaal maar hij is ook nog echt een klein kind. Hij trekt nooit echt op met oudere kinderen en speelt eigenlijk alleen met leeftijdsgenootjes of zelfs iets jonger.
Alle reacties Link kopieren
Lastig Bowie. Wij zitten met hetzelfde probleem, met dat verschil dat mijn (januari)dochter wel graag naar groep 3 wilde. Zij vindt het ook enorm saai. Volgens de juf is ze jong (ik denk dat ze een beetje wordt gehinderd door haar dossierkennis). Dat ze het saai vindt zou komen doordat ze met Veilig leren lezen de letters een voor een leren. Mijn dochter mag de zonlijn niet doen omdat ze zo weibelig zou zijn. Ze leest overigens vloeiend E3.



Ik zou haar zelf niet in groep 2 zetten, omdat het verschil wel erg groot is. De grote kinderen zijn tenslotte allemaal weg. Misschien is een kanjertraining iets voor jouw dochter? Welke termijn wil de school aanhouden?



(trouwens: mijn dochter en haar vriendinnen spelen allemaal nog met prinssendingen en poppen...!)
Alle reacties Link kopieren
quote:niesie schreef op 05 oktober 2015 @ 11:29:

Ja precies. Je zet me wel aan t denken. Eigenlijk is t toch helemaal niet zo eerlijk om t op sociaal emotioneel te gooien? Is t dan gewoon geen onvermogen van de school om om te Gaan met kinderen die afwijken van de zogenaamde norm? Maar misschien moeten we die discussie niet hier voeren. En ik moet zeggen dat ik tot nu toe wel erg te spreken ben over de begeleiding vanuit school en ik weet uit ervaring dat ze zeker niet tegen versnellen zijn, dus misschien ben ik wel gewoon veel te voorbarig. (Maar ik heb vorig jaar gezien hoe ongelukkig een kind kan worden als t niet uitgedaagd wordt op school en dat hoop ik ook nooit meer mee te maken)



Wij zaten twee jaar geleden in jouw schuitje en mijn advies is: probeer nog wat geduld te hebben. Het schooljaar is nog lang. Mijn kind maakte ineens behoorlijke sprongen op het sociale vlak. Emotioneel viel dat minder op maar nu, nu hij wat ouder is snap ik wel waarom: het is gewoon een relaxed kind, toen ook al. Juf dacht dat hij weinig sjoege gaf, maar hij maakt zich gewoon niet zo snel druk en wacht rustig af wat nog komt, hij is heel beschouwend.

Maar goed, sociaal leek hij nog mee te komen met groep 1 maar niet met groep 2. Vanaf april dachten we daar toch ineens heel anders over. Juf ook gelukkig. Hij ging over naar groep 3 en het ging echt goed.

Blij dat het zo gegaan is, maar gelukkig was het bij hem gewoon duidelijk tegen het einde van het schooljaar,

Overigens ging hij later weer uit de pas lopen, op cognitief vlak. En op school was er te weinig ruimte voor differentiatie helaas. Op sociaal vlak vonden we versnellen ook geen optie. Hij zit nu op een andere school en we denken dt hij nu goed op zijn plek zit. Dus: ook dat is nog een optie, een andere school. Wat ik overigens een hele grote stap vond hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik baal nog steeds dat zoon niet van 1 naar 3 mocht. Dat eeuwig terugkomende 'sociaal/emotioneel nog niet ver genoeg praatjes' komen echt mijn neus uit. Leergierig als wat, eenling, praatjes voor tien en liet zich door andere grotere kinderen niet van de wijs brengen. Maar ja, soc/emo is schijnbaar één definitie.

Hij zit nu in groep 4. Doet alles plus. En het is nog steeds saai.



Wat betreft dat meisje (zit op foon kan niet teruglezen) wat niet met poppen mag spelen..

Gooi dat bij de juf in de groep. Dat is gewoon pesten. Zonde om haar terug te zetten naar groep 2 om te spelen terwijl de nu al meer uitdaging nodig heeft.
Wat vervelend voor jullie en jullie dochter Bowien! Ik weet ook niet wat wijsheid is. Ik zou in elk geval in gesprek gaan met juf en haar resultaten boven water krijgen.



Onze jonge decemberkleuter zit inmiddels in groep 4 en hoewel hij het cognitief allemaal prima trekt weet ik niet of we , als we het over konden doen, dezelfde keuze zouden maken. Hij is nu 6 (wordt 7 in december), maar ik vind hem nog zo'n ukkie op sommige fronten en hij mist nog steeds zijn kleutervriendjes (die nu in groep 3 zitten)
Alle reacties Link kopieren
He Bowie wat een gedoe allemaal. D vindt groep 3 ook maar saai. Niet omdat er voor hem niets te leren valt, maar volgens mij omdat ze heel veel met dat veilig leren lezen werken, en dat is gewoon een saaie methode die volgens mij niet erg aansluit bij wat 'slimmere' kinderen. Al dat herhalen van steeds dezelfde woordjes (mijn indruk van wat ze doen) is gewoon suf. Hij heeft wel extra rekenwerk gekregen, zon/maan/sterren moeten ze hier ook nog indelen volgens mij.

Verder vind hij het aanleren van de schrijfletters heel onplezierig (snapt ook niet waarom dat zou moeten, wij schrijven zelf immers ook niet zo, en ik kan het eerlijk gezegd ook niet uitleggen).

D heeft godzijdank wel twee hele goede juffen (eentje helaas zwanger dus afwachten wat ervoor terugkomt) en ze hebben op de gang een lokaal dat leegstaat. Dat gebruiken ze als speellokaal, het laatste uur werken ze niet meer, alleen spelen.

Wat ik wel zie is het enorme verschil tussen de vijfjarige groep 3-ers en die van 6 en (bijna) 7. Die zijn met hele andere dingen bezig lijkt het wel. Nou trekt D zich daar weinig van aan, die is sowieso niet zo van de afspraakjes met jan en alleman. Hij heeft een echte vriend (al vanaf de psz) waarmee hij afspreekt en een meisje in de klas waarmee hij op school veel speelt.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
quote:Bowie79 schreef op 04 oktober 2015 @ 22:45:

ja, dat hebben spelen in groep 2 we ook al vrij snel voorgesteld maar dat was echt geen optie zei school.



Dat is ook het moeilijke, geen idee hoe ze het nu echt doet? School had het vorig jaar over een ontwikkelingsvoorsprong, ze kwam er als mogelijk HB uit bij de SiDi. Ib-er zou haar deze week uit de klas halen om te testen hoe het ervoor staat en voor een praatje maar nu een week verder en is nog niet gebeurd.Wat jammer dat school niet samenwerkt. En zo te lezen zit je dochter niet op haar plek. Kinderen laten dat zo snel merken. Als ze zelf al aangaf niet naar groep 3 te willen, waarom is het dan doorgezet?
Alle reacties Link kopieren
Hier spelen andere dingen. School vindt dat mijn zoon niet laat zien wat hij kan en dat klopt. Thuis doet hij hele andere dingen. Op school krast hij, thuis maakt hij tekeningen die realistisch zijn. Thuis maakt hij sommen, kan cijfers als 89 (negenentachtig) lezen. Op school telt hij op zijn vingers....de juffen willen nu telkens van mij horen wat hij thuis doet.

Ik heb het er ook met mijn zoon over gehad, en die is heel duidelijk: school is om in de bouwhoek te spelen. En met zijn vriendjes.

Vriendjes heeft hij volop, hij heeft het enorm naar zijn zin op school, een paar keer per week speelafspraakjes dus ik laat het lekker zo. Hij is 4. Het komt vanzelf wel. Of niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind blijft zijn vriendje van een klas lager (en inmiddels andere school zelfs) nog opzoeken, en dat is wederzijds. Dat is ook wel echte liefde tussen die twee hoor, de rest van de vriendschappen is verwaterd.



Vwb de dochter van Bowien: zonde om haar terug te zetten. En dat ze nog van prinsessejurken en roze houdt: leren ze daar op school niet dat je mag zijn wie je bent? Ik kan me voorstellen dat ze in groep 2 ook een beetje buiten de groep zal staan. Verdrietig eigenlijk he, dat ze zich wil aanpassen. En knap ook van haar dat ze die sociale druk wel herkent. Maar lastig is het zeker, zo'n a-synchrone ontwikkeling, zeker op scholen waar alle aandacht uitgaat naar een mainstream en er weinig ruimte is voor differentiatie. Verschillen zouden eigenlijk gewoon normaal gevonden moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind zit inmiddels ook in groep 4. Cognitief gaat het lekker. Sociaal gaat het nu iets beter dan eerst, maar emotioneel is het gewoon een heel ander kind. Dat hadden we ook niet opgevangen met een extra jaar kleuteren.
Procrastinate now and panic later.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen deskundige en baseer mijn mening alleen op wat ik zie, lees en hoor.



Volgens mij is aansluiting vinden in de klas toch wel de nummer 1 voorwaarde voor een vruchtbare basisschool tijd. En dat kan natuurlijk tijd kosten en ieder kind heeft weer andere behoeftes als het versneld door de kleutergroepen gaat. Waar het bij de één wel goed komt, hoeft dat voor de ander niet zo te zijn. Ik ben dus niet voor of tegen versnellen, maar wel tegen het versnellen alleen omdat iemand cognitief toe is aan een hogere groep. Ik ken succes verhalen, maar ook verhalen van doodongelukkige kinderen.



Bowie, luister naar je dochter en zet samen met school acties uit. Vraag hen waarom een middag of wat spelen bij de kleuters niet kan. Zij laten haar versnellen, zij zullen ook mee moeten denken als iets niet blijkt te werken. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 05 oktober 2015 @ 10:58:

[...]



In mijn eigen woorden, waarbij ik dus niet weet of ik het helemaal goed verwoord volgens de officiële psychologische termen enzo: sociaal is hoe je omgaat met anderen, emotioneel is hoe je zaken verwerkt en bijv in staat bent om naar jezelf te kijken.

Mijn kinderen zijn allebei sociaal niet zo goed, wat vanuit hun autisme te verklaren is.

Maar de ene is emotioneel al heel lang enorm volwassen (hij is 17), de ander is emotioneel juist erg jong voor zijn leeftijd (hij is 14).

Natuurlijk hebben die twee overlappen en hebben ze ook wel iets met elkaar te maken, maar het zijn echt twee verschillende dingen.



Daarbij wordt het 'argument' van de sociaal-emotionele ontwikkeling alleen gebruikt bij de overgang van groep 2 naar groep 3. De hele verdere basisschool wordt eventueel doubleren of versnellen uitsluitend gebaseerd op de cognitieve vaardigheden.

Maar dat vroeg je niet.



Bij de school waar ik op werk is sociaal-emotionele ontwikkeling echt de enige reden waarom een kind mag blijven zitten. Niet om cognitieve redenen. (Ik ben het hier trouwens niet mee eens).

De reden hiervoor is dat kinderen die het schoolwerk erg moeilijk vinden vaak maar een half jaar 'plezier' hebben van hun zittenblijven en vervolgens opnieuw alles heel moeilijk vinden.



Ik ben niet tegen jong doorstromen naar groep 3. Er zijn veel kinderen voor wie dat ( soms met een beetje goede wil en aanpassingen) heerlijk is. Maar het omgekeerde is er ook: er zijn ook kinderen die te jong doorstromen, of die -zoals in het geval van mijn zoon- te jong in groep 8 zitten.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven