decemberkleuter: 1,5 of 2,5 jaar kleuteren?

28-11-2013 13:18 632 berichten
Hoi,



Onze jongste is een decemberkind en wordt nu bijna 5 jaar. Zijn juf heeft vorige week aangegeven dat hij wellicht in aanmerking komt voor een versnelling: hij zou dan na de zomer , met 5,5 jaar, naar groep 3 gaan.

Op veel scholen is dit standaard (die hanteren 1 januari als grens), maar op de onze is het een uitzondering dat herfstkinderen versneld doorstromen.



En nu? nu weten wij niet wat wijsheid is.....

Afgelopen juni heeft hij de groep 1 E1 cito zowel op rekenen als taal foutloos gedaan. Maar ja, zo'n kleutercito stelt niet zoveel voor.

Juf gaat hem in januari mee laten doen met de cito van groep 2 (hij zit nu officieel in groep 1)

Juf vindt dat hij sociaal emotioneel een grote groei laat zien (liet nogal over zich heen lopen, is het type van: "ik wil doen wat jij wil doen")

Verder leert hij zichzelf nu lezen: de kern 1 boekjes van veilig leren lezen kan hij nu (al hakkend en plakkend) lezen.

Hij speelt graag , maar hij zit ook graag educatieve spelletjes te spelen (squla vindt hij bijvoorbeeld helemaal het einde, net als smartgames)



School zegt dat kinderen die na 1,5 jaar kleuteren al doorstromen naar groep 3, in groep 4 vaak blijven zitten. Is dat zo? Is dat landelijk? Ik ben erg benieuwd naar ervaringsverhalen: hebben jullie er spijt van dat je kind is doorgestroomd na 1,5 jaar? Of heb je er juist spijt van dat je dat niet hebt gedaan?



Ik ben benieuwd! Ik weet echt niet wat wijsheid is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou, gezien dat hij al kan lezen en goed scoort, hem zeker laten doorstromen,





Maar jij kent je kind emotioneel het best. Vriendjes met nu de oudste kleuters gaat dat goed? Weet jij beter.





Maar ik zou laten doorstromen,
Alle reacties Link kopieren
Als hij al zo ver is met lezen zou ik het zéker door laten gaan. Mijn zoon is nu 5,5 jaar en zit in groep 2 en hij en de meeste van zijn klasgenootjes kunnen echt nog niet hakken en plakken.

Mocht hij in groep 4 blijven zitten is dat toch geen ramp?



Ik ken 1 kind dat is doorgegaan naar groep 3 en het daar nu erg naar haar zin heeft en 1 kind dat is groep 2 is gebleven. Dat kind ken ik minder goed dus ik weet zijn eigen ervaringen niet maar voor zover ik het kan zien is hij heel vervelend in de klas en heeft hij totaal geen uitdaging meer.
Het is zoals het is
Uiteraard gewoon naar groep 3. Dat is geen versnellen, dat is logisch nadenken.



Solo, kom er maar in!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon naar groep 3. Ik roep Solo even
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Op de school van mijn zoon is het normaal dat herfst kinderen door gaan. Er waren er zelfs van januari en februari die door hadden gemogen. Alleen als er een goede reden voor is blijven ze in groep 2. Bij een kind dat al zover ontwikkelt is lijkt het mij een makkelijke keuze.
Het is zoals het is
Huh? De zomer is eind augustus afgelopen, dan is hij toch al 5 jaar en 9 maanden? Ik zou groep 3 doen dan. Nog een jaar kleuteren is wel erg lang dan. Maar ik zou tegen die tijd wel ook goed naar je kind kijken of hij er al aan toe is.
Als hij sociaal ook helemaal bij is doorstromen. Anders nog lekker een jaartje sociaal laten landen.
Naar groep 3 natuurlijk, dat is geen versnelling, dat is een logische ontwikkeling. Op de school van mijn dochter hanteerden ze een 1 januarigrens en elk jaar kwamen er dus bossen vijfjarigen in groep 3 binnen. En verreweg de meesten daarvan deden het prima, ook in de hogere groepen.



Mijn zoon is trouwens wel echt versneld, hij is van augustus en indertijd na de kerstvakantie van groep 2 naar groep 3 gegaan. Hij zit nu in groep 7 en is nog steeds de beste van de klas.
quote:Desperate_Housewive schreef op 28 november 2013 @ 13:33:

Huh? De zomer is eind augustus afgelopen, dan is hij toch al 5 jaar en 9 maanden?Dat ook ja. Je overdrijft zijn 'jongheid' wel een beetje .
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 28 november 2013 @ 13:26:

Uiteraard gewoon naar groep 3. Dat is geen versnellen, dat is logisch nadenken.



Solo, kom er maar in!

Wat Suze zegt. Juf snap het niet helemaal: je kind hoort komend schooljaar naar groep 3 te gaan, dat is geen versnelling.



Edit: en wat Nous zegt (bedankt voor het roepen ) en wat Lady V zegt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:bloesem1977 schreef op 28 november 2013 @ 13:18:



Op veel scholen is dit standaard (die hanteren 1 januari als grens), maar op de onze is het een uitzondering dat herfstkinderen versneld doorstromen.





Als jullie school het nog steeds ziet als versneld doorstromen, dan lopen ze toch al gauw zo'n 30 jaar achter.

Ik zou goed nadenken of je dat wilt voor je kind, want het risico zit erin dat in elk volgend schooljaar de leerkracht zich er terdege van bewust is dat jouw kind de jongste van de klas is en dan ieder mogelijk probleem wijt aan de leeftijd en dat derhalve wil oplossen door doubleren.

Niet dat ik vind dat je kind niet door moet, juist wel, maar zorg dat school het niet als versnellen ziet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Mijn dochter heeft zelfs nog minder lang gekleuterd, is van februari, maar nooit spijt van gehad.

Wat een onzin trouwens, dat kinderen die kort kleuteren vaak in groep 4 blijven zitten. Hier op school (vrij grote school) in ieder geval niet.
Alle reacties Link kopieren
Slotje.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg ook naar groep 3. Zeker als hij zelf al begint met lezen. Anders verveelt hij zich straks te pletter dat laatste jaar. Zeker als hij het sociaal emotioneel wel aankan. Als hij later dan blijft zitten, is er meer cognitieve uitdaging te realiseren.



Maar... wij zitten met hetzelfde dilemma, alleen onze dochter is van april. School heeft aangegeven haar misschien wel te willen versnellen omdat ze zo ver voor is. Maar geeft aan dat ze eigenlijk ook wel erg jong is (dan echt 5 jaar en 4 maanden). Door je topictitel werd ik getriggerd maar jouw zoon is natuurlijk nog wel 4 maanden ouder.
Alle reacties Link kopieren
quote:hoera schreef op 28 november 2013 @ 13:43:

Ik zeg ook naar groep 3. Zeker als hij zelf al begint met lezen. Anders verveelt hij zich straks te pletter dat laatste jaar. Zeker als hij het sociaal emotioneel wel aankan. Als hij later dan blijft zitten, is er meer cognitieve uitdaging te realiseren.



Maar... wij zitten met hetzelfde dilemma, alleen onze dochter is van april. School heeft aangegeven haar misschien wel te willen versnellen omdat ze zo ver voor is. Maar geeft aan dat ze eigenlijk ook wel erg jong is (dan echt 5 jaar en 4 maanden). Door je topictitel werd ik getriggerd maar jouw zoon is natuurlijk nog wel 4 maanden ouder.Wat is nou 4 maanden?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Hangt van het kind af, maar je moet het wel breder trekken.



Heeft je zoontje vriendjes, en zo ja, in welke groep zitten deze? Hoe is de opbouw van de groep "hoger". Zou je daar je zoontje in willen hebben of niet?



Stel hij is slim en gaat naar het VWO, denk je dat hij op zijn 17de rijp genoeg is om in de grote stad te gaan studeren?



Wat zijn de mogelijkheden om kinderen te stimuleren in de huidige klas bij jullie op school? Ik kom uit een familie waar kinderen zichzelf leerde lezen op 3 - 4 jarige leeftijd, nul fouten op de cito haalden, al heel jong konden vermenigvuldigen en delen etc. Er werd echter wel gekozen om de kinderen niet een klas over te laten slaan. Maar veel uitdaging gezocht buiten de school; muziek, sporten, hobbies etc. En de kinderen, meervoud en van meerdere leeftijden? Die zitten nu op het gymnasium met een gemiddeld cijfer van ruim een negen, en doen het gewoon lekker.



Niemand vraagt later hoe oud je was toen je van de middelbare school of universiteit kwam. Ik vind het belangrijker dat de kinderen op een plek zitten waar zij zich lekker voelen en waar ze kunnen excelleren. Hoe leuk het ook klinkt een klas overslaan of sneller doorstromen, dit is niet altijd het beste voor het kind. Niet nu, niet wanneer ze 17 zijn en op kamers moeten in Amsterdam, of afgestudeerd zijn op hun 21ste maar te jong bevonden worden voor een baan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
haha klopt, om precies te zijn is hij als school weer begint 5 jaar en 8 maanden.

Onze school bestaat pas 12 jaar (nieuwbouwwijk), maar schijnbaar lopen ze nogal achter dan.

Echter, de moeders van herfstkinderen die ik spreek zijn juist terughoudend. Die jubelen bij een extra kleuterjaar en de paar die ik ken die wel zijn doorgestroomd hebben het zwaar. Tja, ik weet het niet hoor. Ik vind het vreemd dat er landelijk zo'n verschil zit in beleid. Hier is het echt een uitzondering.

En hij kan niet lezen! Hij kan kern 1 boekjes lezen, maar dat gaat dus zo: r-aa-r: raar! en vuh-i-sss: vis!
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 28 november 2013 @ 13:46:

Hangt van het kind af, maar je moet het wel breder trekken.



Heeft je zoontje vriendjes, en zo ja, in welke groep zitten deze? Hoe is de opbouw van de groep "hoger". Zou je daar je zoontje in willen hebben of niet?



Stel hij is slim en gaat naar het VWO, denk je dat hij op zijn 17de rijp genoeg is om in de grote stad te gaan studeren?



Wat zijn de mogelijkheden om kinderen te stimuleren in de huidige klas bij jullie op school? Ik kom uit een familie waar kinderen zichzelf leerde lezen op 3 - 4 jarige leeftijd, nul fouten op de cito haalden, al heel jong konden vermenigvuldigen en delen etc. Er werd echter wel gekozen om de kinderen niet een klas over te laten slaan. Maar veel uitdaging gezocht buiten de school; muziek, sporten, hobbies etc. En de kinderen, meervoud en van meerdere leeftijden? Die zitten nu op het gymnasium met een gemiddeld cijfer van ruim een negen, en doen het gewoon lekker.



Niemand vraagt later hoe oud je was toen je van de middelbare school of universiteit kwam. Ik vind het belangrijker dat de kinderen op een plek zitten waar zij zich lekker voelen en waar ze kunnen excelleren. Hoe leuk het ook klinkt een klas overslaan of sneller doorstromen, dit is niet altijd het beste voor het kind. Niet nu, niet wanneer ze 17 zijn en op kamers moeten in Amsterdam, of afgestudeerd zijn op hun 21ste maar te jong bevonden worden voor een baan.Het ís geen versnelling!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:bloesem1977 schreef op 28 november 2013 @ 13:47:



En hij kan niet lezen! Hij kan kern 1 boekjes lezen, maar dat gaat dus zo: r-aa-r: raar! en vuh-i-sss: vis!In groep 3 komen de meesten op dit moment niet veel verder .
hamerhaai: exact! Ik zit zelf in het onderwijs, middelbare school, dus ik jubel absoluut niet bij overslaan van een klas (hoewel dat hier niet eens aan de orde is officieel gezien)



Hij heeft vriendjes, maar is eigenlijk een allemansvriend. Hij is bijna jarig en de helft van de kindjes die hij uitnodigt zitten in groep 1, de andere in groep 2.
hoera: onze oudste zit nu in groep 3 en heeft 2 kindjes van maart en april 2008 in de klas (dus ondanks dat deze school herfstkinderen meestal 2,5 jaar laat kleuteren, versnellen ze echt wel indien nodig)
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 28 november 2013 @ 13:46:

Hangt van het kind af, maar je moet het wel breder trekken.



Heeft je zoontje vriendjes, en zo ja, in welke groep zitten deze? Hoe is de opbouw van de groep "hoger". Zou je daar je zoontje in willen hebben of niet?



Stel hij is slim en gaat naar het VWO, denk je dat hij op zijn 17de rijp genoeg is om in de grote stad te gaan studeren?



Wat zijn de mogelijkheden om kinderen te stimuleren in de huidige klas bij jullie op school? Ik kom uit een familie waar kinderen zichzelf leerde lezen op 3 - 4 jarige leeftijd, nul fouten op de cito haalden, al heel jong konden vermenigvuldigen en delen etc. Er werd echter wel gekozen om de kinderen niet een klas over te laten slaan. Maar veel uitdaging gezocht buiten de school; muziek, sporten, hobbies etc. En de kinderen, meervoud en van meerdere leeftijden? Die zitten nu op het gymnasium met een gemiddeld cijfer van ruim een negen, en doen het gewoon lekker.





In het geval van TO betreft het niet eens een versnelling, maar zelfs al is dat wel het geval, dan nog is jouw redenering de meest vermoeiende die ik ken. Mijn kinderen zijn daadwerkelijk versneld, niet omdat dat zo leuk is, maar omdat het bittere noodzaak was. Ik ben ervan overtuigd dat voor kinderen met een fikse voorsprong versnellen vrijwel altijd een zegen is, al is het alleen maar omdat ze dan een kans hebben dat ze es ergens moeite voor moeten doen.

De kinderen uit jouw familie die jij omschrijft, die lopen het risico dat ze op een bepaald moment gaan vastlopen, omdat ze nooit geleerd hebben om ergens moeite voor te doen. Dat ze het nu lekker doen zegt mij niet zoveel: ik ging tot ongeveer de 4e klas van het VWO ook 'lekker', lees: ik haalde prima cijfers zonder noemenswaardige inspanning.

In al mijn vervolgstudies heb ik daar de wrange vruchten van geplukt: ik heb nooit geleerd om om te gaan met stof die ik niet in 1x snapte. Dat heeft me bijv op de universiteit behoorlijk opgebroken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Hamerhaai, je loopt ietwat achter. De oktobergrens is in de jaren tachtig van de vorige eeuw al afgeschaft, en tegenwoordig moeten scholen een doorgaande ontwikkelingslijn hanteren. Dat houdt dus in dat een kind gewoon naar groep 3 moet als ie daar aan toe is, daar is niks versnellerigs aan. Helaas mogen scholen deze 'regel' naar eigen inzichten interpreteren en toepassen en hou je dus exemplaren die herfstkinderen standaard 2,5 jaar laten kleuteren, maar dat is dus eigenlijk helemaal niet de bedoeling.



En dat dramatische gedoe over 'op zijn 17e naar de grote stad om te studeren'. Het ene kind is daar op zijn 16e al aan toe en het andere kind op zijn 20e nog niet. Het is nou niet alsof er op de 18e verjaardag iets magisch gebeurt waardoor je ineens in staat bent tot zelfstandigheid of zo.
quote:bloesem1977 schreef op 28 november 2013 @ 13:49:

hamerhaai: exact! Ik zit zelf in het onderwijs, middelbare school, dus ik jubel absoluut niet bij overslaan van een klas (hoewel dat hier niet eens aan de orde is officieel gezien)



Jubelen is ook niet nodig, maar als het moet moet het. Net als doubleren. En versnellen is geen kindermishandeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven