Werk & Studie
alle pijlers
Voor 2 vacatures in de race: hoe pak ik dit aan?
donderdag 25 september 2008 om 13:46
Hai allemaal,
Ik had vorige week een topic geopend over het feit dat ik maar geen leuke baan kon vinden. Ik had er behoorlijk de balen van, maar nu is alles ineens in sneltreinvaart gegaan en moet ik straks misschien zelfs kiezen.
Het zit zo. Een aantal weken geleden ben ik bij een bedrijf op gesprek geweest. Op zich een leuk bedrijf, maar op een aantal punten was het toch niet echt wat voor mij. Ik heb me toen teruggetrokken uit de procedure. Maar nu heeft dat bedrijf mij van de week gebeld met de mededeling dat ze hun plannen hebben omgegooid en of ik in deze veranderde situatie er toch niet nog eens over na wilde denken. Dat heb ik gedaan en ik heb besloten voor een 2e gesprek te komen. Nu heb ik grote kans dat ik aangenomen wordt, omdat ze al hadden laten weten dat hun voorkeur naar mij uit ging. Hartstikke positief dus! Maar.... in tussentijd had ik ook op een andere vacature gesolliciteerd die qua functieomschrijving heel erg bij mij past. Daar ben ik nu ook uitgenodigd voor een gesprek, maar dat is pas over een week, terwijl ik van vacature 1 waarschijnlijk deze week nog uitsluitsel krijg (ook i.v.m. het feit dat ze hun nieuwe werknemer graag z.s.m. willen laten beginnen).
Wat moet ik nu doen? Ik zou eigenlijk graag dat andere gesprek ook aan willen gaan en kijken hoe daar mijn kansen liggen. Maar die procedure zal waarschijnlijk nog wel een paar weken duren. Kan ik dat andere bedrijf zo lang laten wachten? Ik weet niet zo goed hoe ik moet handelen nu. Wie heeft tips of heeft dit ook meegemaakt?
Ik had vorige week een topic geopend over het feit dat ik maar geen leuke baan kon vinden. Ik had er behoorlijk de balen van, maar nu is alles ineens in sneltreinvaart gegaan en moet ik straks misschien zelfs kiezen.
Het zit zo. Een aantal weken geleden ben ik bij een bedrijf op gesprek geweest. Op zich een leuk bedrijf, maar op een aantal punten was het toch niet echt wat voor mij. Ik heb me toen teruggetrokken uit de procedure. Maar nu heeft dat bedrijf mij van de week gebeld met de mededeling dat ze hun plannen hebben omgegooid en of ik in deze veranderde situatie er toch niet nog eens over na wilde denken. Dat heb ik gedaan en ik heb besloten voor een 2e gesprek te komen. Nu heb ik grote kans dat ik aangenomen wordt, omdat ze al hadden laten weten dat hun voorkeur naar mij uit ging. Hartstikke positief dus! Maar.... in tussentijd had ik ook op een andere vacature gesolliciteerd die qua functieomschrijving heel erg bij mij past. Daar ben ik nu ook uitgenodigd voor een gesprek, maar dat is pas over een week, terwijl ik van vacature 1 waarschijnlijk deze week nog uitsluitsel krijg (ook i.v.m. het feit dat ze hun nieuwe werknemer graag z.s.m. willen laten beginnen).
Wat moet ik nu doen? Ik zou eigenlijk graag dat andere gesprek ook aan willen gaan en kijken hoe daar mijn kansen liggen. Maar die procedure zal waarschijnlijk nog wel een paar weken duren. Kan ik dat andere bedrijf zo lang laten wachten? Ik weet niet zo goed hoe ik moet handelen nu. Wie heeft tips of heeft dit ook meegemaakt?
donderdag 25 september 2008 om 13:57
Eerlijk zijn. Zeggen dat je ook op een andere functie hebt gesolliciteerd en dat je die procedure wilt afwachten. En wel een tijdslimiet geven. Bv x weken. Bij de andere sollicitatie ook aangeven (als je een gesprek krijgt) dat je een ander aanbod hebt gekregen en dat je hun x weken uitstel hebt gegeven. Zo weten beide partijen dat ze moeten opschieten cq wachten.
Niet zo vervelden als ergens gaan werken en met een andere traject door te blijven gaan om vervolgens in je proeftijd weg te gaan. Heb ik laatst op mijn werk meegemaakt. Vind ik echt zo asociaal! Wordt iemand helemaal ingewerkt en die solliciteert gewoon door. Als je open kaart speelt kan het bedrijf er voor kiezen om een maand te wachten, maar dan is er wel weloverwogen keuze gemaakt.
Succes!
Niet zo vervelden als ergens gaan werken en met een andere traject door te blijven gaan om vervolgens in je proeftijd weg te gaan. Heb ik laatst op mijn werk meegemaakt. Vind ik echt zo asociaal! Wordt iemand helemaal ingewerkt en die solliciteert gewoon door. Als je open kaart speelt kan het bedrijf er voor kiezen om een maand te wachten, maar dan is er wel weloverwogen keuze gemaakt.
Succes!
donderdag 25 september 2008 om 14:09
@ Petrokia: bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zou dat ook absoluut niet kunnen hoor; in de proeftijd alweer opstappen. Wel als het helemaal niet bevalt natuurlijk, maar niet als dat bij voorbaat al de insteek is. Mijn voorkeur gaat dus ook uit naar open kaart spelen. Alleen kan dat natuurlijk ook tegen me werken. Ik heb immers in 1e instantie ook al nee gezegd tegen deze baan. Vervolgens hebben ze me omgekletst, maar als ik nu aangeef dat ik ook nog in een andere procedure verwikkeld ben, dan kan dat ongemotiveerd overkomen. Alsof ik niet voor 100% voor hun ga.
@ Twurly: qua functieomschrijving en qua bedrijf spreekt het 2e bedrijf (waar ik dus nog op gesprek moet) me het meeste aan.
Bij het 1e bedrijf heb ik morgenochtend het 2e gesprek en ik vermoed dat ze de procedure voor 1 oktober willen afronden.
@ Twurly: qua functieomschrijving en qua bedrijf spreekt het 2e bedrijf (waar ik dus nog op gesprek moet) me het meeste aan.
Bij het 1e bedrijf heb ik morgenochtend het 2e gesprek en ik vermoed dat ze de procedure voor 1 oktober willen afronden.
donderdag 25 september 2008 om 14:12
@ Bloemetje; het 2e gesprek bij het 1e bedrijf moet nog plaats vinden. Als dit positief verloopt en die andere procedure was er niet geweest, dan was ik zeker voor het 1e bedrijf gegaan. Maar ja, die andere procedure is er nu eenmaal wel en die baan lijkt me, qua functieomschrijving leuker, dus dat maakt het moeilijk.
donderdag 25 september 2008 om 14:14
Sisa, tja als ze je al 'omgepraat' hebben dan is het lastig om nog over uitstel te praten. Snap ik.
Nu banen vinden toch niet zo moeilijk blijkt als je dacht moet je misschien toch het 1e bedrijf afzeggen. Bij twijfel niet doen zou ik zeggen. Voor je het weet zit je ergens. Maar goed. Sowieso kun je overal met een paar maanden weer weg. Dat staat je natuurlijk vrij. Maar als je al zo twijfelt....Succes!
Nu banen vinden toch niet zo moeilijk blijkt als je dacht moet je misschien toch het 1e bedrijf afzeggen. Bij twijfel niet doen zou ik zeggen. Voor je het weet zit je ergens. Maar goed. Sowieso kun je overal met een paar maanden weer weg. Dat staat je natuurlijk vrij. Maar als je al zo twijfelt....Succes!
donderdag 25 september 2008 om 14:15
maakt het inderdaad lastig Sisa. Wanneer vindt het 1e gesprek plaats?
En wat betreft de andere procedure: je geeft aan dat je een 2e gesprek hebt gehad en dan waarschijnlijk deze week uitsluitsel krijgt. Volgt er dan nog een arbeidsvoorwaardengesprek? Of hebben jullie dat al in het 2e gesprek besproken?
donderdag 25 september 2008 om 14:17
Sisa, tja als ze je al 'omgepraat' hebben dan is het lastig om nog over uitstel te praten. Snap ik.
Soms moet je met lege handen de winkel weer uitlopen. Geld voor werk en relaties.
Soms moet je met lege handen de winkel weer uitlopen. Geld voor werk en relaties.
donderdag 25 september 2008 om 14:32
@ Bloemetje: het 1e gesprek bij bedrijf 2 vindt een week na het 2e gesprek bij bedrijf 1 plaats (snap je het nog? Haha!)
Bij bedrijf 1 is nog geen arbeidsvoorwaardengesprek geweest. Ik vermoed dat ze dat, bij goed verloop, direct achter het 2e gesprek plannen. Misschien maandag of dinsdag dus... Maar ze weten al wel mijn loonwensen en daar zal het vermoedelijk niet op stuklopen.
@ Petrokia: tja, om nu al bij voorbaat bedrijf 1 af te zeggen vind ik ook weer zo'n stap. Dan kan ik beter open kaart spelen en dat zij dan de mogelijkheid hebben om te kiezen of ze wel of niet willen wachten.
Maar het blijft lastig...
Bij bedrijf 1 is nog geen arbeidsvoorwaardengesprek geweest. Ik vermoed dat ze dat, bij goed verloop, direct achter het 2e gesprek plannen. Misschien maandag of dinsdag dus... Maar ze weten al wel mijn loonwensen en daar zal het vermoedelijk niet op stuklopen.
@ Petrokia: tja, om nu al bij voorbaat bedrijf 1 af te zeggen vind ik ook weer zo'n stap. Dan kan ik beter open kaart spelen en dat zij dan de mogelijkheid hebben om te kiezen of ze wel of niet willen wachten.
Maar het blijft lastig...
donderdag 25 september 2008 om 14:36
Wat iedereen al zegt, eerlijk zijn.
En als bedrijf nr. 1 (waar je voorkeur niet naar uitgaat zeg maar) je echt graag wil hebben, zijn ze ook wel bereid om een aantal weken te wachten. Tegelijkertijd is het een mooie stok achter de deur voor bedrijf nr. 2. Die denkt dan: hey, een ander bedrijf zit ook achter haar aan, dan zal ze wel een goeie zijn...
En als bedrijf nr. 1 (waar je voorkeur niet naar uitgaat zeg maar) je echt graag wil hebben, zijn ze ook wel bereid om een aantal weken te wachten. Tegelijkertijd is het een mooie stok achter de deur voor bedrijf nr. 2. Die denkt dan: hey, een ander bedrijf zit ook achter haar aan, dan zal ze wel een goeie zijn...
donderdag 25 september 2008 om 14:37
Ik zou het tweede gesprek aangaan en dan vervolgens inderdaad open kaart spelen. Dus aangeven dat je ook iets anders hebt lopen. En bedenktijd vragen. Bij dat andere bedrijf moet je eerst ook nog de sfeer proeven en kijken of je een klik hebt met de mensen. En natuurlijk moet je nog afwachten of ze wel vinden dat jij bij het bedrijf en in het team past.
Dus toch stap voor stap. Eerst gesprek bij eerste bedrijf, daarna gesprek bij tweede bedrijf en daarna kijken waar je het beste gevoel bij hebt. Is wel lastig voor bedrijf 1 als ze het voor 1 oktober willen afronden, maar volgens mij moet je je vooral laten leiden door wat jij zelf wil.
Dus toch stap voor stap. Eerst gesprek bij eerste bedrijf, daarna gesprek bij tweede bedrijf en daarna kijken waar je het beste gevoel bij hebt. Is wel lastig voor bedrijf 1 als ze het voor 1 oktober willen afronden, maar volgens mij moet je je vooral laten leiden door wat jij zelf wil.
donderdag 25 september 2008 om 14:47
weten ze al hoelang je opzegtermijn in je huidige baan is? je kunt natuurlijk ook zeggen dat je bijvoorbeeld 2 maanden opzegtermijn hebt ipv 1. dan heb je een maand langer de tijd om bedrijf 2 te checken. wordt het niets bij bedrijf 2 kun je gewoon een maandje later bij bedrijf 1 beginnen. wordt het wel iets bij bedrijf 2 dan kun je bedrijf 1 laten weten dat je toch niet ingaat op hun aanbod. nog steeds wel lullig, maar dan hebben ze je niet eerst een maand ingewerkt.
donderdag 25 september 2008 om 14:49
Is het ook een optie om bedrijf 2 op te bellen. Te vertellen dat je veel interesse in de functie hebt en dus blij bent dat je wordt uitgenodigd, en dan te vragen of het mogelijk is dat het eerste gesprek daar wordt vervroegd? Kortom, ook daar open kaart spelen.
Dan kan je na dat eerste gesprek direct aan bedrijf 1 aangeven of je op hun functie ingaat, of dat je een evt tweede gesprek bij bedrijf 2 af wilt wachten...
Je kent nu alleen de functiebeschrijving van de baan bij bedrijf 2, het is altijd maar de vraag of je indruk (van de functie én van de organisatie/mensen) tijdens het gesprek dezelfde is als de indruk van de vacature.
Dan kan je na dat eerste gesprek direct aan bedrijf 1 aangeven of je op hun functie ingaat, of dat je een evt tweede gesprek bij bedrijf 2 af wilt wachten...
Je kent nu alleen de functiebeschrijving van de baan bij bedrijf 2, het is altijd maar de vraag of je indruk (van de functie én van de organisatie/mensen) tijdens het gesprek dezelfde is als de indruk van de vacature.
donderdag 25 september 2008 om 14:54
Ik zou wel duidelijkheid geven als ik jou was. Heel normaal om op meerdere paarden te wedden, en zeker als bedrijf 1 eerst niets leek te worden, is het heel logisch dat er inmiddels een bedrijf 2 op de proppen is gekomen. Kun je misschien je gesprek bij bedrijf 2 nog iets naar voren halen? En bedrijf 1 na het gesprek laten weten dat je bedenktijd wilt (als zij tenminste aangeven dat ze je graag willen hebben in/na dat gesprek). Laat die bedenktijd duren tot na de dag van het gesprek bij bedrijf 2 en wees daar ook eerlijk; laat weten dat je de volgende dag antwoord moet geven aan een andere potentiële werkgever en of zij je nu vast kunnen zeggen of ze met je doorwillen? Als ze van je gecharmeerd zijn, en jij van hen, kunnen ze dat vast wel aangeven. Laat je niet opjagen door bedrijf 1 in ieder geval. Een baan is best iets duurzaams; daar mag je gerust nog een week voor uittrekken om te beslissen.
donderdag 25 september 2008 om 14:58
Ik heb het zelf wel eens gehad; bedrijf 1 wilde niet, wel, niet, wel etc. Toen ze even "niet" wilden, was ik in zee gegaan met bedrijf 2. Bedrijf 1 zag de bui al hangen toen ik dat vertelde en wilde stante pede antwoord op de vraag of ik in dienst wilde komen bij hen. Ik heb gezegd dat als ik op dat moment moest beslissen, het een simpel "nee" zou worden. Zij hadden geen geduld om te wachten en bedrijf 2 werd het uiteindelijk ook niet. Maar nu ben ik heel gelukkig bij bedrijf 3 (beter dan de andere 2). Dus dat kan ook nog.. Succes in ieder geval!!
donderdag 25 september 2008 om 15:05
Er is helemaal geen probleem.
Je gaat vrijdag naar bedrijf 1, stel: ze nemen je aan, dan zul jij daar - als je een opzegtermijn van 1 maand hebt bij je huidige werkgever - niet eerder dan 1 november kunnen beginnen.
Opzeggen met de dag kun je niet alleen in je proeftijd, maar ook vóór je proeftijd, dus als je er helemaal nog niet begonnen bent. Zelfs al is het contract door jou ondertekend, geen baas kan jou houden aan de arbeidsovereenkomst: die kun je binnen én voor je proeftijd eenzijdig ontbinden; daar is het nu eenmaal een proeftijd voor. Dat is best lullig, dat geef ik toe, maar het is inderdaad nog lulliger als je je laat inwerken en dan alsnog verdwijnt.
Ondertussen solliciteer jij op je gemak bij bedrijf 2, en als je daar wordt aangenomen en zeg je bedrijf 1 af.
Ik zou bij een sollicitatiegesprek nooit laten weten dat ik met een ander bedrijf bezig ben; dat is voor een werkgever onmiddellijk een reden om niet met jou door te gaan, immers: je geeft aan dat zijn bedrijf wellicht niet jouw eerste keuze is. Dan loopt hij het risico dat je al snel weer weg bent. Werkgevers kunnen meestal kiezen uit veel kandidaten en werkgevers zoeken vanzelfsprekend gemotiveerde werknemers.
Je gaat vrijdag naar bedrijf 1, stel: ze nemen je aan, dan zul jij daar - als je een opzegtermijn van 1 maand hebt bij je huidige werkgever - niet eerder dan 1 november kunnen beginnen.
Opzeggen met de dag kun je niet alleen in je proeftijd, maar ook vóór je proeftijd, dus als je er helemaal nog niet begonnen bent. Zelfs al is het contract door jou ondertekend, geen baas kan jou houden aan de arbeidsovereenkomst: die kun je binnen én voor je proeftijd eenzijdig ontbinden; daar is het nu eenmaal een proeftijd voor. Dat is best lullig, dat geef ik toe, maar het is inderdaad nog lulliger als je je laat inwerken en dan alsnog verdwijnt.
Ondertussen solliciteer jij op je gemak bij bedrijf 2, en als je daar wordt aangenomen en zeg je bedrijf 1 af.
Ik zou bij een sollicitatiegesprek nooit laten weten dat ik met een ander bedrijf bezig ben; dat is voor een werkgever onmiddellijk een reden om niet met jou door te gaan, immers: je geeft aan dat zijn bedrijf wellicht niet jouw eerste keuze is. Dan loopt hij het risico dat je al snel weer weg bent. Werkgevers kunnen meestal kiezen uit veel kandidaten en werkgevers zoeken vanzelfsprekend gemotiveerde werknemers.
donderdag 25 september 2008 om 15:30
Officieel wel, maar lees maar eens hier. Een werkgever zal dat niet zo snel doen; het geeft een hoop gedoe, met weinig kans van slagen.
Ter geruststelling: ik heb dit ooit gedaan. Aangenomen, contract getekend, ondertussen een nog leukere baan gevonden, ook daar aangenomen, eerste baan afgezegd ..... Dat was niet bepaald het leukste moment van mijn leven, zeker niet toen die werkgever mij wanhopig meldde dat ik al de tweede was die dit 'kunstje' flikte. Ze waren een maand daarvoor ook al een keer 'opgezegd' door iemand die ze hadden aangenomen.
Als je een baan graag wilt moet je enthousiasme uitstralen, ze moeten denken dat dit jouw droombaan is ..... Dat lukt niet als je vertelt dat je op twee paarden wedt!
donderdag 25 september 2008 om 16:36
Onzin. Hoewel ik een groot voorstander ben van de waarheid en daar meer begrip voor heb, dan voor stiekem gedoe, is dat nu eenmaal het spel van solliciteren, sollicitatiegesprekken en aangenomen worden. Het is vervelend ja, dat zeker, maar a-sociaal vind ik het niet. De proeftijd is er namelijk niet voor niets, zowel werkgever als werknemer kan in deze periode bekijken of de gemaakte keuze goed is geweest. Maar de werkgever zet een net gestarte werknemer net zo makkelijk op straat als hij er toch niets mee kan, er ineens een ander personeelsplan is of als werknemer niet aan zijn wensen voldoet. Die houdt ook echt geen rekening met het feit, dat de werknemer hierdoor zonder werk zit en als een dolle op zoek moet naar nieuw werk met alle evt. gevolgen van dien.
De werknemer mag dus ook gewoon kiezen voor wat het beste is/uitkomt.
vrijdag 26 september 2008 om 18:08
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb vandaag het 2e gesprek gehad en dat ging zo goed dat ik gelijk de baan heb gekregen. N.a.v. dit gesprek ben ik zelf ook heel enthousiast over de baan, dus ik denk dat ik toch maar dat andere sollicitatiegesprek af ga zeggen. Dat dilemma heb ik dus niet meer! Maar nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken!