Kitten bij poes van 1 jaar

07-10-2015 15:51 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben vrij nieuw op dit forum maar lees wel al enige tijd mee.

Wij krijgen over 2 weken een kitten van circa 5 maanden. Op dit moment hebben wij een binnen poes van ongeveer 1 jaar oud. Zij is eigenlijk geen andere katten gewend. De kitten die wij krijgen komt uit het asiel en kan wel goed met andere katten.

Wie heeft er advies voor mij hoe wij de katten aan elkaar kunnen laten wennen? En welke extra's zijn wij sowieso nodig bij een 2e kat? (Extra kattenbak, extra etensbakje, kitten voer, ....?)



Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Ons kitten was 9 weken toen we hem kregen en we hebben hem na 10 minuutjes in de keuken met wat eten gewoon los gelaten in huis. Daar kwam hij onze grote kater tegen die het wel erg interessant vond, zo'n kleine hummel. Kitten was in zijn oude huis katten en honden gewend, dus die reageerde ook vrij onverschrokken. De enige keer dat grote kater ging blazen was toen kitten het lef had om uit zijn bakje te eten Op dag twee lagen ze met een halve meter tussenruimte samen op de bank en na een week lagen ze lepeltje-lepeltje. Ging dus vreselijk goed hier, al vechten ze elkaar nu (3 en 1 jaar oud) regelmatig de tent uit. Kleine kater zit volgens mij midden in een tweede puberteit en probeert of hij de baas mag zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je vooral zelf rustig moet blijven en niet te snel ingrijpen.

Over het algemeen gaat het goed.

Zelf ook al heel wat katten-bij-elkaar-gezet ervaring, en is altijd goed gegaan.

Het kleintje zal ongetwijfeld een paar flinke meppen krijgen,maar dan word zijn plaats bepaald.(kan weken duren)

Soms is het gelijk liefde

Veel plezier met je katten!
Alle reacties Link kopieren
Laat ze het zelf doen. Niet ingrijpen tenzij er bloed uitkomt. Bij de ene kat is het met twee dagen beslecht, bij anderen duurt het soms twee maanden. Niet te snel opgeven dus.
Wij kregen een kitten van 13 weken bij onze 2,5 jaar oude kater. De kater was bij ons gekomen als kitten samen met een kittenvriendje, maar die is na een jaar gestorven, dus onze kater was wel aan een vriendje gewend.

Gelijk bij elkaar gezet, beetje raar kijken allebei, kitten erg blij, kater wat terughoudender. Na een paar dagen ging het al beter, en na enkele weken waren ze goed gewend aan elkaar. Nu na een jaar zijn het de beste speelmaatjes en liggen ze lekker naast elkaar in hun mandje. Wij hebben in xl kattenbak, die 2 x daags uitgeschept wordt. Gewoon 1 bak met brokjes en 1 waterbak, wel 2 vervoerbakken voor bezoek aan dierenarts e.d. Geef het tijd, maar laat ze wel gewoon bij elkaar zijn, dan wennen ze het snelst. Het kan best de eerste dagen voor je gevoel wat tegenvallen, maar gun het dus echt even tijd.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn over het algemeen dus best positieve reacties! Vind het wel spannend.. Maar gewoon de tijd geven en hoop dat het dan helemaal goed komt
Hangt helemaal van de kat af. Mijn kat zou er absoluut niet mee akkoord gaan, die is nogal op haar territorium gesteld en deinst er niet voor terug om de boel onder te pissen als haar territorium wordt geschonden. Daarom hebben wij haar ook geadopteerd, want haar vorige baasjes bleven maar Nieuwe Dieren binnen halen en poes werd daar absoluut niet blij van.



Maar meestal gaat het gewoon goed hoor. Mijn moeder was vroegah zo'n kattenvrouwtje, dus wij kregen om de haverklap wel een nieuwe kat. En die werd altijd zonder bloedvergieten geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren
Hier helaas een wat minder positief verhaal. Wij hebben ook een kitten in huis gehaald, vooral omdat dat ons leuk leek voor onze toen 1-jarige kat. Dat was en is geen groot succes. Ze gedogen elkaar maar dol op elkaar zijn ze nog steeds niet (nu drie jaar later) Maar ik denk dat het ook echt van het karakter van je kat afhangt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Graafmasjien schreef op 07 oktober 2015 @ 18:16:

Hier helaas een wat minder positief verhaal. Wij hebben ook een kitten in huis gehaald, vooral omdat dat ons leuk leek voor onze toen 1-jarige kat. Dat was en is geen groot succes. Ze gedogen elkaar maar dol op elkaar zijn ze nog steeds niet (nu drie jaar later) Maar ik denk dat het ook echt van het karakter van je kat afhangt.



Hebben ze vaak ruzie,of accepteren ze elkaar wel?

Het zou leuk zijn als twee katten vriendjes worden,maar als ze elkaar gewoon gedogen,is het toch ook prima?
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben wel vaak ruzie ja. Mijn oudste kat is heel jaloers, iets waar we helaas pas achterkwamen toen de tweede er al was. Dus die zit te grommen als de jongste bij mij op schoot wil komen zitten. Maar gedogen is op zich ook prima hoor, hoewel ik natuurlijk van tevoren allerlei romantische beelden had van twee katten die schattig tegen elkaar aan lagen te slapen op de bank haha. Het gaat de ene keer ook beter dan de andere keer trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven