Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om al die ontwikkelingen te lezen! Bij ons is het wachten tot de sleuteloverdracht 1 november.



@hyperbole, wij hebben een zelfde soort gesprek gehad. Goed om te vragen is of er grote verbouwingen zijn geweest aan het huis. Zo kwamen wij er bijvoorbeeld achter dat de badkamer oorspronkelijk beneden zat en er dus allemaal leidingen zitten in de muur en vloer (handig om te weten bij boren!). En vraag ook naar eventuele fun facts, ons huis is oud (1900) dus er waren veel mooie verhalen. Verder leuke adresjes uit de buurt gekregen, restaurants, winkels, boeren, klusjesmannen. Ook hebben we gevraagd naar de beste huisarts en tandarts in de buurt. Is wellicht subjectief, maar altijd handig om te weten!
@d-purevision; hebben jullie al een reactie op jullie bod? Spannend zeg!



Wij hebben gister ook een bod gedaan op de woning die we zaterdag voor de tweede keer hebben bekeken. Nog geen reactie gehad. Vind het superspannend, dit huis willen we graag hebben! Idd ook na een heleboel net-niet huizen het gevoel dat deze het gewoon wel is.



Voor alle klussers; veel succes !!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel iss en Solske; de woning is relatief nieuw (13jaar) en de verkopers waren de eerste bewoners. Wij hebben zelf nog geen kinderen en de verkopers hebben de leeftijd van mijn ouders (55+). Zij hebben wel de orginele tekeningen nog voor ons. De tip van de huisarts/ tandarts vindt ik wel een goede!
Alle reacties Link kopieren
@ukkie21: De makelaar heeft gisterenavond gebeld, maar mijn vriend was aan het werk. De makelaar heeft dus de voicemail ingesproken met het verzoek om hem vandaag terug te bellen. Mijn vriend zit nu op school, en zal daarna bellen. Ik hoop dat zijn docent het niet al te laat maakt, want ik ben echt zo benieuwd. Spannnnend!



EDIT: Mijn vriend heeft de makelaar gebeld.. Ik kan hem wel wurgen! Het huis is ¤199.000 en we zijn gestart met een bod van ¤185.000. De makelaar heeft aangegeven dat de verkoopster niet minder wil dan ¤195.000. Hier trekken wij ons natuurlijk niet al teveel van aan, dacht ik. Mijn vriend is er direct bovenop gesprongen en heeft gezegd dat ons uiterst bod ¤190.000 is (...)! Ons eindbod! Hij vond het kennelijk niet nodig om dit met mij te overleggen. En nu hebben we ruzie. Ik zou zelf bod hebben gedaan van ¤188.500, als tussenstop. En het stomste is nog dat we die ¤195.000 wel kunnen betalen, maar natuurlijk ga je altijd voor minder. Als de verkoopster nu 'Nee' zegt, dan is het klaar. Ik kan wel janken.
Alle reacties Link kopieren
Och, wij zijn meteen begonnen met een definitief bod, en vanaf daar toch nog 8000 euro gestegen. Kan nog alle kanten op hoor.
Natuurlijk is het nog niet klaar als de verkoopster nu nee zegt. Dan belt je vriend gewoon morgen op 'mijn vriendin heeft nog 5000 euro erbij weten te schrapen, we kunnen wel 195 bieden'.
Oh d-p dat komt echt wel goed hoor. Het is toch één groot spel. Dat weten zij ook hoor. Je bent al zo dichtbij, komt vast goed!
Alle reacties Link kopieren
Oh, bij mij deed de verkoper een uiterste verkoopprijs. Waar ik vervolgens vrolijk onder ging zitten met een eindbod 3 keer raden wie haar zin kreeg.



En zelfs al gaan ze niet akkoord. Dan bel je over een paar dagen nog eens, zegt dat je alles nog eens goed op een rij hebt gezet (met je financieel adviseur desnoods) en dat je er nog wel 3000 tegenaan kunt gooien.

It's all in the game, voor jullie als voor de verkoper.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Ik voel me nu een beetje gerust gesteld. Vanmiddag gaan we nog een andere woning bezichtigen, maar ik hoop toch wel dat dit nu echt de laatste is.
Fijn dat je je weer een beetje gerustgesteld voelt.



Wij zijn inmiddels in onderhandeling en gaan vandaag weer een tegenbod doen. Het is nog even afwachten, maar we verwachten er wel uit te gaan komen met dit huis. Spannend!
Alle reacties Link kopieren
Mag ik meeschrijven?



Ik ben ook op zoek naar een nieuw huisje. Enigszins met tegenzin (vanwege een relatiebreuk en ex die weigert te vertrekken moet ik mijn droomhuis achterlaten) maar ik kijk er wel naar uit om een nieuw plekje voor mezelf te hebben.



Zijn er hier mensen die een huis waarbij ze geen waaw-gevoel hadden toch een tweede keer bezichtigd hebben en waarbij het gevoel toen wel kwam?
Alle reacties Link kopieren
@Ukkie21: Ik duim voor je!



@Vanilla1: Hallo! Vervelend dat je 't huis moet verlaten. Om antwoord te geven op jouw vraag: Nee. Als ik het huis mij de 1e keer al niet goed bevalt dan ga ik ook geen 2e keer kijken.



Nou. De makelaar heeft weer contact met ons opgenomen. Hij heeft aangegeven dat de verkoopster niet akkoord gaat met minder dan ¤195.000. Hij gaf wel aan dat 't wellicht nog mogelijk is om er ¤1.000 vanaf te praten, maar dat 't daar dan wel bij blijft. Ik neem aan dat de makelaar een spelletje met ons speelt?



Voordat we hierop willen reageren, lijkt het ons verstandig om een afspraak te maken voor een tweede bezichtiging. Zo geven we de verkoopster het idee dat we écht interesse hebben, maar ook moeite doen om tot een geschikt bod te komen. Om vervolgens te melden dat we bij ons bod blijven (¤190.000), omdat:



- Het huis staat inmiddels al bijna 3 jaar (!) te koop en ze wil er zo onderhand wel van af. Wij hebben echter totaal geen haast.

- Er moet nogal wat gebeuren aan het huis, en dit is niet alleen een kwestie van smaak. Dit kost ons zo'n ¤15.000 euro. Oftewel, wij vinden het huis dan ook écht niet meer waard dan ¤190.000 ook al kunnen we hun prijs betalen.
Ik zie niet zo goed wat nog een bezichtiging zou toevoegen eerlijk gezegd. Als je het aandurft zou ik het hierbij laten. Als het al zo lang te koop staat lijkt het mij sterk dat er nu iemand anders zou zijn die wel 195k zou bieden. Geef aan dat je nog bijv 1 maand dit bod van 190k open laat staan en dat de verkoper er dus nog binnen die maand op terug mag komen.

Wil je het huis wel graag, dan bied je toch 194k. Gisteren was uitgebreid in het nieuws dat de huizenprijzen weer aan het stijgen zijn, dus dan werkt de tijd je tegen zeg maar.
@Vanille1; welkom! Vervelende reden om op zoek te moeten naar een ander huis. Als we de eerste keer niet heel enthousiast zijn bij een huis, plannen we meestal geen tweede bezichtiging. Laatst wel een tweede bezichtiging gepland bij een huis waar we aan de ene kant wel enthousiast over waren, maar de indeling niet echt handig van vonden. Dit gevoel bleef bij de tweede bezichtiging.



@d-purevision; Ik snap ook niet zo goed wat een tweede bezichtiging toe gaat voegen bij jullie. Als je het huis echt niet meer waard vindt dan 190, dan zou ik bij dat bod blijven. Ik vraag me ook af of de verkoper daadwerkelijk wel zo graag van het huis af wil als ze verder niet wil zakken. Het hangt er ook gewoon vanaf hoe graag je dit huis wilt he, als het echt je droomhuis is zou ik ook weer niet heel moeilijk doen over een paar duizend extra. Maar in dit geval zou ik denk ik wel op zijn minst eerst nog een keer proberen vast te houden aan je bod. Die strategie werkte bij ons bij het huis wat we bijna hadden gekocht (het huis waar we in de bedenktijd vanaf hebben gezien) wel heel goed. Wij hadden een eindbod gedaan, de verkopers wilden eigenlijk nog 10.000 meer en de makelaar stelde voor om daartussen te middelen, maar wij zijn toen bij ons bod gebleven en daarmee gingen zij akkoord.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een 2e bezichtiging de verkopers alleen maar sterkt in het idee dat jullie het zo graag willen, dat je heus nog wel gaat stijgen.



Als je het huis echt maar 190 waard vindt, dan zou ik daaraan vasthouden. Met het risico dat je het misloopt, omdat zij echt per se die 195 willen. Het staat misschien daarom wel al 3 jaar te koop.



Als je heel erg graag wilt, zou ik nog een keer middelen. Lijkt me ook stug dat zij een knop laten lopen voor 2500 euro.
Alle reacties Link kopieren
Eens met bovenstaande schrijfsters over het huis van d-pure.



Vanille, wat een rotreden om te verhuizen, zeker als je zo van het huis hield Heb je het idee dat je iets gaat kunnen vinden waar je je gelukkig bij voelt voor het budget dat je kunt besteden?



Wij hebben uitstel van voorbehoud financiering aan moeten vragen. Baal ervan, omdat de verkoper op hete kolen zit om het huurcontract van zijn huis te kunnen ondertekenen. De financiering kan niet meer mis, maar met een huurcontract waar je 2 jaar aan vast zit, neem je natuurlijk geen enkel risico. Als onze boekhouder niet langer op vakantie was geweest dat hij had aangegeven of als de hypotheekadviseur er meteen de offerteaanvraag uit had gedaan toen we de cijfers stuurden (heeft-ie meer dan een week over gedaan) hadden we het gered. Maarja, bygones bygones enzo, maar toch irritant.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet Moosey. Ik ben momenteel 1 keer gaan kijken naar een huis dat vergelijkbaar is met mijn huidige woning (zelfde stijl, grote tuin, fijne buurt) maar er is enorm veel werk aan. Dat was in 'ons' huis ook zo maar ik weet niet of ik het nog zie zitten om het weer opnieuw te doen. Met mijn budget is het nipt doenbaar (in stappen) maar het wordt krap.

Ik heb volgende week ook een bezichtiging gepland voor een ander huisje. Volledig gerenoveerd en binnen budget. Het is alleen héél erg klein en in een andere stad. Ik woon heel graag in mijn huidige woonplaats en weet niet hoe ik me erbij voel om hier weg te gaan, ook al is het niet zo ver. Aan de andere kant is dit wel heel betaalbaar en houd ik dan nog wat over voor de inrichting.



Moeilijk



Verder zit ik ook nog met het probleem dat ik vanaf december een nieuwe job krijg met een proeftijd van een jaar, en dat het dan niet meer zo gemakkelijk zal zijn om een hypotheek te krijgen. Ik zit dus ook met een enorme tijdsdruk en zou eigenlijk vóór die tijd een woning moeten vinden.
Alle reacties Link kopieren
Vanille, had jouw bericht even gemist, maar dat is wel een vervelende reden om op huizenjacht te moeten.

Waarom mag ex er blijven wonen en jij niet?



Moosey, ik heb ook uitstel moeten vragen, heel irritant inderdaad, maar ik hoor het veel momenteel. De hypotheekverstrekkers zijn druk. Ik zat ook echt op hete kolen, want ik durfde mijn huur niet op te zeggen voordat alles definitief was. Ik heb dus nu iets langer moeten huren dan ik eigenlijk gepland had.
Alle reacties Link kopieren
Tja S0leil, het is mijn beslissing om de relatie te beëindigen (heb er al een paar topics over geopend hier) dus hij vindt dat ik hem niet zomaar uit ons huis kan zetten en ergens kan ik hem daar wel in volgen. Ik zou ermee naar de rechtbank kunnen gaan maar dat zie ik niet echt zitten. Dus dan zit er maar 1 ding op en dat is zelf een ander huis zoeken.

Maar ik weet zeker dat ik ergens anders minstens even gelukkig kan zijn
Wat rottig Vanille!

Is (particulier) huren geen optie voor je? Dan heb je wellicht minder tijdsdruk?



Moosey, ook ik hoor het heel vaak. Jammer want iedereen wil graag snel, maar zekerheid is gewoon belangrijk. Verstandig gedaan dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap zijn redenering ook wel ja. Maar toch rot voor jou.

Maar natuurlijk word je elders ook weer gelukkig! Sterker nog, ik denk dat het straks heel fijn zal zijn als je echt een plek van jou hebt, waarin niets je meer aan hem doet denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook aan huren gedacht marana maar hier in België zit je dan voor minstens 3 jaar vast aan een huurcontract en dan kan ik ook niet sparen om iets te kopen. Ik ben de voorbije 9 jaar al 3 x verhuisd dus zou willen dat dit de 4e en laatste keer in lange tijd wordt

Daarbij heb ik 2 katten waarmee ik ook niet zomaar overal terecht kan. Zij zijn gewend van naar believen binnen en buiten te lopen en dat wil ik hen ook niet afnemen dus een tuin is één van de belangrijkste dingen voor mij (verwende mormels zijn het )



Het gaat voor mijn gevoel nu tussen een bijna-kopie van mijn droomhuis met droomtuin in droombuurt waar ik de komende jaren stapsgewijs verbouwingen ga kunnen uitvoeren OF een heel klein maar afgewerkt huisje in een acceptabele buurt met een voor mijn katten acceptabele tuin. Ik ben er nog niet uit wat de beste beslissing is. Als iemand voor- of tegenargumenten heeft hoor ik ze dus graag
Alle reacties Link kopieren
Vanille, aan het huis wat wij gekocht zit ook veel werk, en hoewel ik behoorlijk handig ben, had ik dat echt niet in m'n eentje aangedurfd. Naast het feit dat lief handiger is dan ik en meer tijd heeft, zou ik er ook gewoon niet aan moeten denken om al die 100.000 beslissinkjes in mijn eentje te moeten nemen die bij renoveren komen kijken. En als het dan ook nog financieel krap is om die verbouwingen ook uit te voeren... Ik zou voor een kleiner, affer huis gaan. Maar wel alleen als ik me ook wel ok voelde bij de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met Moosey. Ik ben ook alleen en heb niet het liefste, leukste of knuste huis gekocht, maar heb ook praktisch gedacht. Ik zou gek worden als ik in mijn eentje verbouwingen bij elkaar moet sparen, regelen, in de zooi zitten en noem maar op.

Ik word al af en toe gek van één verhuizing.
Alle reacties Link kopieren
Ja, hoe meer ik erover nadenk hoe meer overtuigd ik ben dat ik voor het afgewerkte huisje moet gaan. Ik kan volgende zaterdag pas gaan kijken maar ik kijk elke dag naar de foto's en het voelt nu al een beetje als 'mijn' huis Herkennen jullie dit?

Ik heb dit eigenlijk bij veel huizen gehad maar het was meestal over van zodra ik het dan in het echt gezien had

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven