Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Mag dit topic nog geupt worden? Ben benieuwd of er nog meer forummers op huizenjacht zijn :-)
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn al over en erg blij met ons nieuwe huis. Wel hoor ik in het nieuws signalen dat het moeizamer zou verlopen voor verkopers dan voorheen en dat prijzen weer dalen, maar heb ik het in de praktijk nog niet echt zo voorbij zien komen.

Wie wel? Dalende huizen prijzen? Meer aanbod? Minder snel weg?
Wie is druk op zoek?
Alle reacties Link kopieren
Poppie heerlijk genieten in jullie nieuwe huis. Wij zijn inmiddels ook bijna 3 weken over. Moet zeggen het wennen ging sneller dan in mijn vorige huis. Misschien ook omdat ik het nu samen doe met mijn vriend.

Echt fijn nu ook de lente er aankomt en we kunnen genieten van de tuin. Althans tuin, het is nu nog een kale bende maar we gaan t zelf tegelijkertijd nog opknappen. De ruimte is er in ieder geval.

Hoe ver zijn jullie met het klussen? Binnenshuis is bijna alles klaar. Volgende maand het toilet verbouwen en de babykamer want ik ben in die tussentijd ook zwanger geraakt :) nu 18 weken!

Volgens mij is de woningmarkt nog steeds heel schaars hier en hartstikke duur !
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag op huizenjacht gaan want ik vind dit appartement met het jaar ondraaglijker worden maar we kunnen niets beters betalen :cry:
Alle reacties Link kopieren
Fijn diamantje123, genieten!

Suish, misschien ziet het er over een jaar weer veel beter uit en zijn de prijzen van koopwoningen weer gezakt. Of moeten jullie de huidige woning ook weer verkopen?
Alle reacties Link kopieren
Ja huidige woning moet ook verkocht, dat zal wel lukken, het kopen is vooral het probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wow, ik was even compleet vergeten dat ik jaaaaren geleden dit topic heb geopend. Wat goed om te zien dat het nog steeds leeft!!
En dan nu de tragische kant van dit verhaal: ik heb zelf NOG STEEDS geen huis. O_O Of nou ja, er is wel een koopcontract, maar wegens tergend langzame nieuwbouw duurt ons huis nu al 1jr en 8 maanden. Als het goed is, krijgen we medio april de sleutel...

Moraal: er is een huis voor iedereen out there. Soms duurt het alleen vier jaar.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om ook weer eens van de starter van dit topic te horen. En zo te horen schiet het op dit moment wel gewoon weer op? Als jullie medio april de sleutel krijgen, dan is het nu echt al in afrondende fase?
Alle reacties Link kopieren
Hé Renaat, wat grappig. Ik heb me in de tijd dat ik hier meeschreef (woon nu al 3 jaar in mn nieuwe huis!) nog wel ns afgevraagd of je ooit nog wat gevonden zou hebben. Uiteindelijk wel dus! Ik hoop dat t het wachten waard geweest gaat zijn voor je :-)
Alle reacties Link kopieren
Jaaa, we hebben een definitieve opleverdatum en hoewel nog niet alles dan gedaan is (o.a. de gevelafwerking), kunnen we wel al binnen aan de slag. Zo veel zin in! We wonen nu ook al zeven maanden met z'n tweeën op een hotelkamer (dat is minder Hollywood-glamourous dan het klinkt), dus het zal weer wennen zijn om in een echt huis te wonen. Wel een goeie relatietest. ;-)

Ben jij nog steeds blij in je huis Moosey?

Het valt me wel op hoeveel erger de huizenmarkt nu is in vergelijking met een paar jaar geleden. Vind het abnormaal wat mensen tegenwoordig moeten neertellen (maar ik woon wel in een middelgrote stad) - en ik vond het toen al duur overal.
Alle reacties Link kopieren
Vorige week een bod uitgebracht op een prachtig huis, fijne wijk, instapklaar, qua sfeer en stijl echt helemaal top. Dat dachten er helaas meer.. een bod uitgebracht van dik 6000 euro boven de vraagprijs maar dat bleek niet genoeg. Ik baal er nog steeds van!
Er komt vast weer zoiets moois op ons pad, maar wat een ROT tijd om (voor het eerst!) te gaan kopen..
Erger je niet, verwonder je slechts.
Leuk dat er nog wat mensen reageren!

Renaat, wat pittig joh, wonen in een hotelkamer! Hopelijk geen vertragingen meer en over een goede twee weken de sleutel in handen. Veel succes met het afwerken en verhuizen!

Suish, lastig lijkt me dat, om ergens te wonen waar je niet helemaal happy bent. Wat staat je tegen aan het appartement?

Zomermeiske, shit, balen zeg! Was dat het eerste huis waar jullie op boden? En in welke deel van het land zoeken jullie?

Wij zoeken ook ons eerste koophuis. Nu zoeken wij pas sinds eind vorig jaar, maar ik vind de vraagprijzen wel pittig hoor. Kan niet oordelen of ze gezakt zijn, maar volgens mij niet. Althans, lees ook regelmatig dat ze nog steeds stijgen, maar minder hard. Begin april gaan wij kijken bij een huis dat twee jaar geleden ook te koop stond voor 40.000 euro minder. We wachten nog op alle info, maar volgens mij is er in de tussentijd -los van marktwerking- niets bijzonders gedaan aan waardevermeerdering. Bizar vind ik het...

Gaan er mensen op pad met de open huizen route dit weekend? Wij hebben wat huizen op ons lijstje staan. Geen huizen waarin ik op het eerste gezicht écht geïnteresseerd ben, maar wie weet worden we verrast :-)
Alle reacties Link kopieren
Zomermeiske, balen dat het niet gelukt is. Ik weet niet in welke regio je een huis zoekt, maar ik heb ook gehoord in het midden van het land dat makelaars bewust lager gaan zitten dan waar ze zelf het huis op taxeren en dat ze dan de mensen laten bieden en dat ze dan hopen dat ze op of liever boven de taxatie waarde uitkomen.
Ik weet van een concreet voorbeeld ook dat tussen vraagprijs en taxatieprijs er 20.000 verschil zat, dan zit je overigens wel te praten over huizen van meer dan 4 ton.

Niet alle makelaars hanteren het op die manier, volgens mij hanteren de makelaars verschillende technieken. Mijn verkopende makelaar was duidelijk nog van de oude stempel en die zette gewoon het hoogste in qua vraagprijs. En dan heb je wel kijkers, maar het aanbod van kijkers is dan beperkt. Laat staan mensen die een bod doen. Ik heb 1 bod afgewezen (ik ga niet iemand's nieuwe badkamer financieren volledig) en uiteindelijk dus ook 1 bod met de vraagprijs gehad.
Een bod hoger dan de vraagprijs zou er in mijn geval zeer waarschijnlijk niet ingezeten hebben, maar je ziet het wel veel bij andere makelaars die daar nu op in lijken te zetten. Eerst lokken met een lagere prijs (check ook goed WOZ waardes en bedenk dat de huidige WOZ waardes nog hoger zullen zijn) en dan vervolgens proberen de potentiele kopers te laten bieden zodat ze hoger uitkomen dan wat ze waarschijnlijk als reeele vraagprijs ingezet zouden hebben.

Het blijft een rotmarkt momenteel als koper. Heb je ook een aankoopmakelaar?
Alle reacties Link kopieren
Envoi, absurd dat huizen nu voor meer te koop staan dan 2 jaar geleden!
Twee jaar geleden is het niet verkocht maar gewoon weer van de markt gehaald?

Het huis wat wij kochten vorig jaar, was vrij prijzig oorspronkelijk in de markt gezet en ze zijn regelmatig behoorlijk gaan zakken en het stond al een behoorlijke tijd te koop. We krijgen nu ook een woz waarde bepaald begin vorig jaar wat flink veel hoger is dan de prijs die wij ervoor hebben betaald.

Maar dat is de andere wereld. Er zitten best wel wat pareltjes tussen de huizen die niet verkocht lijken te worden. Alsof mensen dan al automatisch denken dat het geen leuk huis is omdat de prijs zover gezakt is en het al zo lang te koop staat.
En niet ieder huis past bij iedereen. Maar een huis duurder in de markt zetten terwijl het eerder niet verkocht werd (neem ik aan) voor een lagere prijs?
Als het verkocht wordt bij die vraagprijs, dan was het een goede keuze, als het niet verkocht wordt, dan is het huis niet gewild op dat moment door veel mensen.

Maar als je het huis graag zou willen, gewoon gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Envoi en Zomermeiske, wat balen ja, ik kan me deze teleurstelling ook nog goed herinneren. En frustratie, omdat je gewoonweg amper keuze hebt: niet erin meegaan betekent geen huis. Maar je wilt ook niet krom gaan liggen 'omdat iedereen het doet'.
Het huis dat wij voorheen huurde stond ook jarenlang te koop. Eraf gehaald, eind 2018 erop gezet en voor tienduizend boven de vraagprijs (die al dertigduizend hoger was dan de jaren ervoor) verkocht. Ik stond echt versteld.

Een paar dingen die ik heb geleerd van onze huizenjacht:
- ga veel bezichtigen, ook al weet je al dat een huis het niet wordt. Zo'n Openhuizendag is dus superhandig. Elke bezichtiging is leerzaam en na een paar keer kan je beeld van een droomhuis zomaar veranderd zijn.
- wat Poppie zegt: er staan soms echt prima huizen tussen de onverkoopbare kneusjes. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom een huis langer te koop staat. En half Nederland wil het jarendertighuis met authentieke details (en betaalt er VEEL te veel voor), maar met een beetje lef en creativiteit kunnen ook veel 'middelmatige' huizen heel mooi worden.
- toen wij net begonnen, adviseerde iemand me: 'Plak nú al een halve ton op de prijs die je in je hoofd als richtlijn hebt zitten'. Toen dacht ik: daaaaag. Nu denk ik: had ik dat maar gedaan. Als je voor het eerst een huis koopt, klinkt een paar ton gigantisch. Om die reden hebben wij huizen laten schieten die in onze ogen nét te duur waren. Een jaar - en heel wat misgelopen biedingen - later waren we opeens veel flexibeler in prijs. Als we dat eerder hadden durven zijn, hadden we nu al een hele tijd een mooi huis. Moet wel kunnen natuurlijk, maar uitgeven wat je max kunt lenen zou ik sowieso afraden.

Een aankoopmakelaar kan een manier zijn om eerder 'binnen' te komen dan de andere geïnteresseerden. Maar tegenwoordig wachten verkopers toch wel tot iedereen geweest is, zodat ze de hoogste prijs eruit slepen. Wij hebben uiteindelijk niets aan onze AM gehad (maar wel 1000 euro afgetikt), maar dat lag meer aan het feit dat hij ons steeds pushte om toch maar in het dorp verderop te gaan zoeken (NEE!).
@Poppie, ik lees mijn bericht terug en het staat er niet heel duidelijk. Het heeft toen een paar maanden te koop gestaan maar is wel verkocht. Als ik nu en toen vergelijk is er naar mijn idee niet echt iets aan waardevermeerdering gedaan. Hier en daar is er wat 'cosmetisch' opgeknapt (denk aan tapijt van een trap af), maar ik kan zo gauw niet ontdekken wat er constructief is gedaan dat het huis in twee jaar tijd €40.000 meer waard zou moeten zijn. Zaterdag maar eens aan de makelaar vragen of we iets over het hoofd zien ;-)

@Renaat88: dank je wel voor je tips! Gisteren een aantal huizen bezichtigd met de open huizen dag en dat bleek inderdaad heel nuttig! Maarre, die halve ton erop voel ik als starter ook nog niet :-p Maar je hebt ongetwijfeld gelijk. Ik merk nu al dat de grens bij mij iets verschoven is. We zitten nog lang niet aan de max daarmee, maar dat willen we ook niet.

Gisteren tijdens de open huizen route vier huizen bekeken en door twee heel positief verrast. Ik ben wel benieuwd: hoe belangrijk vonden jullie het gevoel bij het kopen van een huis?
Bij één huis waren we best enthousiast, er zijn behoorlijk wat voordelen, kunnen weinig nadelen bedenken. Maar: we hadden allebei geen 'wow!' gevoel. Hoe belangrijk is dat gevoel eigenlijk bij het kopen van een huis? (Overigens staat deze woning twee maanden te koop, denk dat dat het voor deze tijd een 'kneusje' maakt? Ik snap niet zo goed waarom, echt een heel prima huis! We willen het sowieso nog eens bezichtigen.)
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in het noorden..

Na het balen van het huis dat niet doorging, kwam er toch een mooi huis voorbij! Op onze droomplek ook nog... vlakbij de stad, prachtig herenhuis - helemaal verliefd beide. We hebben na onze bezichtiging een bod uitgebracht, de vraagprijs (meer was geen optie). De volgende dag worden we gebeld; bod geaccepteerd! Wahaaaaa!
Onze adviseur is nu bezig met het rondbreien van de hypotheek maar het ziet er positief uit. Overdracht is pas over een aantal maanden, maar dat vinden we wel fijn.
Erger je niet, verwonder je slechts.
Leuk zomermeiske! Gefeliciteerd! Wat leuk dat jullie beide zo verliefd zijn :yes:

Wij bevinden ons op hetzelfde punt: het huis dat ik eerder noemde, dat 40.000 duurder was dan twee jaar geleden, bleek toch wel erg leuk te zijn. Momenteel is onze adviseur ook bezig de hypotheek rond te krijgen. Ik verwacht daar geen problemen, maar het afwachten is wel spannend. Deze zomer over als het goed is, veel zin in :heart:
anoniem_169633 wijzigde dit bericht op 29-04-2019 21:07
Reden: verkeerde naam genoemd
1.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk ook zeg!
Dit huis was inderdaad ook 45.000 euro duurder dan het vorige huis.
Ik heb er een nieuwe baan bij, dus dat moet lukken.. ook wij dagdromen een eind in de rondte ;-)
Erger je niet, verwonder je slechts.
Oh, ik bedoel zomermeiske natuurlijk! Gefelicteerd ook met je nieuwe baan! Heel veel goed nieuws dus. En heb je in gedachte het huis ook al ingericht? Ik ben mentaal volop aan het inrichten :$ Morgen of overmorgen zouden we als het goed is bericht moeten krijgen van de hypotheek, fijn om daarmee verder te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Zomermeiske!
Alle reacties Link kopieren
Envoi, ohh echt wel! Mijn man heeft dat niet zo en laat dat dan ook volledig aan mij over - heerlijk!
Ik heb al precies bedacht welk kastje waar geplaatst moet worden en wat ik in de vensterbank ga zetten haha. Heerlijk om zo te dagdromen. Ik hoop ook met een week of 2 bericht over de hypotheek te krijgen. Dan trekken we eerst een flesje champagne open!
Erger je niet, verwonder je slechts.
Alle reacties Link kopieren
Dankje poppie!
Erger je niet, verwonder je slechts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven