Werk & Studie
alle pijlers
psycholoog met zachte uitstraling...slechte combi?
vrijdag 26 september 2008 om 18:01
Ik werk als psychologe in de hulpverlening en ben eind twintig dus relatief jong. Daarnaast heb ik een zachte/zachtaardige uitstraling, dit is iets dat ik vaak te horen krijg van mensen in ieder geval. Op zich vind ik dat niet erg, maar de laatste tijd loop ik in mijn werk er zo nu en dan (en voor mijn gevoel te vaak) tegenaan dat mensen (bv werkgevers) zich afvragen of ik wel kan confronteren en of ik bepaalde clienten wel 'aankan' als die clienten dominant zijn. Soms lezen ze me ook gewoon de les. Volgens mij denken ze dan: 'je bent wel een schattig meisje, maar je bent niet stevig genoeg om mij/mijn werknemer daadwerkelijk te helpen'. Ik weet natuurlijk niet zeker of ze dat denken, maar ik vermoed het wel. En inwendig word ik er steeds woedend om! Ik voel me er zo door gekleineerd!
Mijn vraag is eigenlijk: hoe kan ik hier goed mee omgaan? Ik wil in dergelijke situaties graag stevig optreden, zonder dat ik defensief overkom. En andere vraag: denken jullie dat het handiger is als je als psycholoog heel stevig en dominant overkomt dan wanneer je meer rustig en zacht overkomt?
Mijn vraag is eigenlijk: hoe kan ik hier goed mee omgaan? Ik wil in dergelijke situaties graag stevig optreden, zonder dat ik defensief overkom. En andere vraag: denken jullie dat het handiger is als je als psycholoog heel stevig en dominant overkomt dan wanneer je meer rustig en zacht overkomt?
vrijdag 26 september 2008 om 18:06
Krijg je op die opleiding geen assertiviteitstraining zodat je met allerlei karakters kunt omgaan?
Ben zelf nog nooit bij 'n psych geweest, maar ik denk niet dat ik baat zou hebben bij iemand die te zachtaardig is, want dan ga ik juist zwelgen terwijl ik iemand ben die meer baat heeft bij 'n figuurlijke schop onder de reet.
Ben zelf nog nooit bij 'n psych geweest, maar ik denk niet dat ik baat zou hebben bij iemand die te zachtaardig is, want dan ga ik juist zwelgen terwijl ik iemand ben die meer baat heeft bij 'n figuurlijke schop onder de reet.
vrijdag 26 september 2008 om 18:08
Persoonschets van mezelf, ik kom heel meisjes achtig en lief over in dagelijks leven. Mensen onderschatten mij dan ook wel en denken over me heen te kunnen lopen, tot het moment daar is.
Het enige 'probleem' waar ik dan tegen aanloop is die onderschatting. Iets waar ik totaal niet mee zit omdat ik dondersgoed weet wat ik aan mezelf heb.
Ik denk wel dat het belangrijk is als psycholoog zijnde om stevig in je schoenen te staan. En dat heeft te maken met hoe je bent en niet hoe je er uit ziet. Als jij zegt dat je de les gelezen wordt door je patienten is dat natuurlijk niet goed. Jij bent in charge op dat moment en dat moet ook duidelijk zijn. Bovendien kun je anders zodanig gemanipuleerd worden dat je therapie geen zoden aan de dijk zet.
Maar daar kan aan gewerkt worden... werkervaring/training ed.
Het enige 'probleem' waar ik dan tegen aanloop is die onderschatting. Iets waar ik totaal niet mee zit omdat ik dondersgoed weet wat ik aan mezelf heb.
Ik denk wel dat het belangrijk is als psycholoog zijnde om stevig in je schoenen te staan. En dat heeft te maken met hoe je bent en niet hoe je er uit ziet. Als jij zegt dat je de les gelezen wordt door je patienten is dat natuurlijk niet goed. Jij bent in charge op dat moment en dat moet ook duidelijk zijn. Bovendien kun je anders zodanig gemanipuleerd worden dat je therapie geen zoden aan de dijk zet.
Maar daar kan aan gewerkt worden... werkervaring/training ed.
vrijdag 26 september 2008 om 18:10
Hoe wil je anderen helpen als jezelf nog niet stevig in je schoenen staat. Ook al heb je een zachte uitstraling...als jij je mannetje wel staat ( je niet laat manipuleren e.d.) Dan maakt het volgens mij niets uit wat je uitstraling is. Je kunt door middel van je antwoorden op een sollicitatie gesprek toch duidelijk maken dat je het wél kan. Mocht je het allemaal niet aan kunnen dan ben ik blij dat je geen baan krijgt als psycholoog...beetje hard ik weet het, maar je moet er wel 'staan"natuurlijk. Anders ben je niet helpend bezig.
vrijdag 26 september 2008 om 18:11
In de basisopleiding leer je vooral theorie, stom genoeg (is mijn idee) en weinig hoe je met mensen 'om moet gaan'.
Maar ik heb wel verschillende cursussen gehad over omgaan met weerstand, assertiviteit etc. Alleen daar leer ik niet dat ik anders over moet komen, wel hoe ik mijn grenzen moet stellen en hoe ik ervoor kan zorgen dat weerstand omgebogen wordt. Maar ik blijf in mijn manier van doen een bescheiden, rustig iemand en dat wekt volgens mij (bij sommigen in ieder geval) meteen allerlei ideeen op. Ook jij zegt dat je behoefte hebt aan een figuurlijke schop onder je kont en dat je dus liever niet iemand hebt die te zachtaardig is. Denk je dan dat zachtaardige mensen niet kunnen confronteren?
Dat is precies waar ik tegenaan loop...
Maar ik heb wel verschillende cursussen gehad over omgaan met weerstand, assertiviteit etc. Alleen daar leer ik niet dat ik anders over moet komen, wel hoe ik mijn grenzen moet stellen en hoe ik ervoor kan zorgen dat weerstand omgebogen wordt. Maar ik blijf in mijn manier van doen een bescheiden, rustig iemand en dat wekt volgens mij (bij sommigen in ieder geval) meteen allerlei ideeen op. Ook jij zegt dat je behoefte hebt aan een figuurlijke schop onder je kont en dat je dus liever niet iemand hebt die te zachtaardig is. Denk je dan dat zachtaardige mensen niet kunnen confronteren?
Dat is precies waar ik tegenaan loop...
vrijdag 26 september 2008 om 18:13
Het zal vast erg persoonlijk zijn, maar mijn psychologe heeft ook een vriendelijke, zachte uitstraling en ik gedij daar juist erg goed op. Het maakt het voor mij heel gemakkelijk om zaken met haar te delen. Ze is beslist geen doetje, hoor, krijg zat schoppen onder de kont als je het zo wilt noemen, maar als we het over de uitstraling hebben voldoet ze daar zeker aan.
Iemnd die dominant en stevig overkomt zou mij juist weer in mijn schulp terug laten kruipen. Dominant kan ook dwingend overkomen, terwijl je juist met een psychologe op zoek gaat naar hoe jij de zaken beter kunt aanpakken.
Iemnd die dominant en stevig overkomt zou mij juist weer in mijn schulp terug laten kruipen. Dominant kan ook dwingend overkomen, terwijl je juist met een psychologe op zoek gaat naar hoe jij de zaken beter kunt aanpakken.
vrijdag 26 september 2008 om 18:14
Ik kom zelf bij een psycholoog en ik merk dat hij echt een gevoelsmens is, maar ook stevig en voor mij dus betrouwbaar, want ik heb het nodig dat iemand helder en duidelijk is en ook durft te confronteren. Ik moet hem niet kunnen 'bewerken' en ik hou ook niet van sentimenteel gedoe, en ook niet van teveel eigen ervaringen van zo iemand. Het is namelijk mijn tijd, die ik duur betaal.
Tot zover ervaringen van client-kant.
Misschien heb je daar ook iets aan?
Tot zover ervaringen van client-kant.
Misschien heb je daar ook iets aan?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
vrijdag 26 september 2008 om 18:14
Feverine, zachtaardige mensen kunnen heel goed confronteren. Dat staat er los van.
Ben je alleen zachtaardig, maar kan je ook direct zijn en niet over je heen laten walsen? Dan geen probleem.
Laat je wel over je heen walsen en als je probeert te confronteren maar het komt niet over, dan is je zachtaardigheid an sich het probleem niet. Dan is het probleem niet stevig in je schoenen staan. Niet alleen pittige mensen hebben die evenwicht.
Wat gaat voor jou op? Mensen kunnen wel iets denken, maar als het goed is komen ze snel genoeg achter dat er niet met je te sollen valt en je wel degelijk je vak verstaat.
Als mensen het idee blijven houden, dan is er iets niet goed bij jezelf (waar je aan kunt werken)
Ben je alleen zachtaardig, maar kan je ook direct zijn en niet over je heen laten walsen? Dan geen probleem.
Laat je wel over je heen walsen en als je probeert te confronteren maar het komt niet over, dan is je zachtaardigheid an sich het probleem niet. Dan is het probleem niet stevig in je schoenen staan. Niet alleen pittige mensen hebben die evenwicht.
Wat gaat voor jou op? Mensen kunnen wel iets denken, maar als het goed is komen ze snel genoeg achter dat er niet met je te sollen valt en je wel degelijk je vak verstaat.
Als mensen het idee blijven houden, dan is er iets niet goed bij jezelf (waar je aan kunt werken)
vrijdag 26 september 2008 om 18:15
Dat zou ik dus ook hebben. Maar stevig vind ik wel goed, dan bedoel ik: hij moet stevig in zijn schoenen staan en zich niet laten omver praten door mij, of mij eromheen laten praten, maar duidelijk durven zijn. En dat kan ook met gevoel, hoeft niet hard of dominant.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
vrijdag 26 september 2008 om 18:17
@domnaiefmutsje: ik heb precies dat gevoel, dat ik onderschat word. Terwijl ik weet dat ik echt wel wat in huis heb en dat ik mensen ook kan confronteren met wat ze doen. Maar ik zit er niet zo bij van 'ik heb de wijsheid in pacht' (die houding bevalt me ook niet) en ik ben idd zacht/gevoelig. Ik ben me wel bewust van manipulatief gedrag van clienten en probeer daar goed op te reageren, maar soms vind ik dat lastig. Hoe ga jij daarmee om, of liever gezegd: hoe laat jij merken dat je niet onderschat wil worden?
@claire123: wat betekent voor jou precies er wel 'staan'? Je niet laten manipuleren? Soms gebeurt me dat wel en soms stel ik heel duidelijk een grens. Of bedoel je er nog meer dingen mee?
Ik baal er zo van dat ik denk dat mensen heel snel een oordeel van je vormen en van allerlei associaties hebben bij 'zachtaardigheid'. Dat dat ook meteen betekent: niet assertief, sloom, suf, ect. Maar misschien is dat wel mijn gevoeligheid. Ik kan me wel snel persoonlijk aangevallen voelen en werk daar ook aan. Dus als je dat bedoelt met 'stevig in je schoenen staan' heb ik nog wel wat te leren. Maar mag je dat ook leren? Soms voel ik het zo dat je het allemaal al meteen goed moet hebben, in alle aspecten. En dat maakt me boos!
@claire123: wat betekent voor jou precies er wel 'staan'? Je niet laten manipuleren? Soms gebeurt me dat wel en soms stel ik heel duidelijk een grens. Of bedoel je er nog meer dingen mee?
Ik baal er zo van dat ik denk dat mensen heel snel een oordeel van je vormen en van allerlei associaties hebben bij 'zachtaardigheid'. Dat dat ook meteen betekent: niet assertief, sloom, suf, ect. Maar misschien is dat wel mijn gevoeligheid. Ik kan me wel snel persoonlijk aangevallen voelen en werk daar ook aan. Dus als je dat bedoelt met 'stevig in je schoenen staan' heb ik nog wel wat te leren. Maar mag je dat ook leren? Soms voel ik het zo dat je het allemaal al meteen goed moet hebben, in alle aspecten. En dat maakt me boos!
vrijdag 26 september 2008 om 18:20
Feverine, ik denk dat daar een verschil zit. Ik hoef niet te overtuigen als mensen mij onderschatten. Daar komen ze vanzelf achter. Ik zie mijn zachtaardige uitstraling absoluut niet als probleem, want dat is het ook niet.
Als je het weet van jezelf, dan ga je uit van je eigen kracht. Mensen kunnen enkel verbaast staan.
Als je het weet van jezelf, dan ga je uit van je eigen kracht. Mensen kunnen enkel verbaast staan.
vrijdag 26 september 2008 om 18:22
Ik vind dat je dat niet helemaal mag leren op de werkvloer....je moet mensen op kunnen vangen...stevigheid bieden. Mensen proberen jou te vertrouwen...en dat moet je dan ook waar kunnen maken.
Dat bedoel ik. Je hoeft niets alles meteen goed te doen, kan ook niet,nooit zelfs...
Wat zou jij tegen een cliënt zeggen als hij/ zij dezelfde vraag als jij zou stellen?
vrijdag 26 september 2008 om 18:22
@ Nebula: fijn om te lezen!
@Elmervrouw: mooi onderscheid wat je daar maakt. Dat helpt me wel!
@Domnaiefmutsje: jij maakt idd ook het onderscheid tussen zachtaardig zijn en over je heen laten walsen. Ik heb dus het idee dat ik doorgaans niet over me heen laat walsen, maar er zijn wel momenten dat ik denk dat ik mijn grenzen beter kan bewaken. En soms ga ik aan mezelf twijfelen, ik voel me zo onrechtvaardig behandeld als ik denk dat mensen me een 'doetje' vinden simpelweg omdat ik me bescheiden presenteer. Daar zit een gevoeligheid en ik baal daarvan! Daar moet ik inderdaad aan werken! Fijn dat je zegt dat eraan te werken valt!
@Claire: ik snap wat je zegt, maar je kunt niet alles klaar/goed hebben voordat je met clienten aan de slag gaat! Juist door te doen leer je veel! En over wat voor schade heb je het dan bv?
@Elmervrouw: mooi onderscheid wat je daar maakt. Dat helpt me wel!
@Domnaiefmutsje: jij maakt idd ook het onderscheid tussen zachtaardig zijn en over je heen laten walsen. Ik heb dus het idee dat ik doorgaans niet over me heen laat walsen, maar er zijn wel momenten dat ik denk dat ik mijn grenzen beter kan bewaken. En soms ga ik aan mezelf twijfelen, ik voel me zo onrechtvaardig behandeld als ik denk dat mensen me een 'doetje' vinden simpelweg omdat ik me bescheiden presenteer. Daar zit een gevoeligheid en ik baal daarvan! Daar moet ik inderdaad aan werken! Fijn dat je zegt dat eraan te werken valt!
@Claire: ik snap wat je zegt, maar je kunt niet alles klaar/goed hebben voordat je met clienten aan de slag gaat! Juist door te doen leer je veel! En over wat voor schade heb je het dan bv?
vrijdag 26 september 2008 om 18:23
Feverine, als je jezelf geen ruimte geeft dan blijf je onzeker. Ja je mag leren. Iedereen leert als het goed is, elke dag weer.
Niemand doet iets meteen perfect.
Een kind loopt toch ook niet ineens? Doet ie met vallen en opstaan zonder aanslag op zijn zelfvertrouwen. Als dat kind nou gaat denken dat ie het meteen maar moet kunnen... tja, dan wordt het lastig.
Niemand doet iets meteen perfect.
Een kind loopt toch ook niet ineens? Doet ie met vallen en opstaan zonder aanslag op zijn zelfvertrouwen. Als dat kind nou gaat denken dat ie het meteen maar moet kunnen... tja, dan wordt het lastig.
vrijdag 26 september 2008 om 18:24
@domnaiefmutsje: wat een mooie uitspraak van jou!
@claire123: nou ja zeg! Je mag niet leren op de werkvloer? Je moet mensen op kunnen vangen? Ik denk dat ik het beide doe, mag dat ook? Wat denk jij zwart-wit zeg! Of oordeel ik nu ook te snel? Precies door jouw soort reacties voel ik me zo tekort gedaan!
@claire123: nou ja zeg! Je mag niet leren op de werkvloer? Je moet mensen op kunnen vangen? Ik denk dat ik het beide doe, mag dat ook? Wat denk jij zwart-wit zeg! Of oordeel ik nu ook te snel? Precies door jouw soort reacties voel ik me zo tekort gedaan!
vrijdag 26 september 2008 om 18:25
Helemaal mee eens. Zolang jij nog zo twijfelt over je eigen uitstraling en hoe je je moet presenteren, heb je een ander nog niets te bieden maar heb je zelf nog hulp nodig.
Zelf zou ik wel gebaat zijn bij iemand met een zachte uitstraling maar niet bij iemand die duidelijk voor zich zelf nog erg zoekende is.
vrijdag 26 september 2008 om 18:26
vrijdag 26 september 2008 om 18:26
@Claire: ik lees je reactie nu nogmaals en zie dat ik te snel heb gereageerd. je raakt toch een gevoelig punt, ik ben dan toch defensief.
Als mensen mij de vraag zouden stellen, dan zou ik zeggen dat 'stevigheid' is: kunnen confronteren, niet alleen maar meepraten, grenzen stellen en niet wegkruipen als mensen hun emoties laten zien maar dan steunend zijn-ook als die emoties heftig zijn.
Als mensen mij de vraag zouden stellen, dan zou ik zeggen dat 'stevigheid' is: kunnen confronteren, niet alleen maar meepraten, grenzen stellen en niet wegkruipen als mensen hun emoties laten zien maar dan steunend zijn-ook als die emoties heftig zijn.
vrijdag 26 september 2008 om 18:27