marokkaanse (probleem) jongeren

26-09-2008 14:47 263 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kamer: Marokkaanse raddraaier naar internaat

ANP

gepubliceerd op 25 september 2008 21:11, bijgewerkt op 25 september 2008 22:20

DEN HAAG - Marokkaanse jongeren die voortdurend overlast veroorzaken, moeten naar een internaat om daar opnieuw te worden opgevoed. Een meerderheid van de Tweede Kamer pleitte daar donderdag voor in een spoeddebat naar aanleiding van de onrust in de Goudse probleemwijk Oosterwei.

Het parlement maande het kabinet in felle bewoordingen tot spoed en actie om een einde te maken aan de problemen met jongeren in achterstandswijken. Zo verweet VVD-Kamerlid Laetitia Griffith de verantwoordelijk ministers en de burgemeester van Gouda laksheid. ‘Er worden hele buurten geterroriseerd en de minister blijft op haar handen zitten’, zei ze aan het adres van minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken.

Niet pamperen

‘De mensen zijn het zat’, zei PvdA-Kamerlid Attje Kuiken over problemen met voornamelijk Marokkaanse jongeren. ‘We moeten niet pamperen, maar met de vuist op tafel slaan’, aldus CDA'er Coskun Cörüz. ‘Op dit moment staat het water ons aan de lippen. We zijn er behoorlijk klaar mee’, stelde Ed Anker van de ChristenUnie. Volgens Griffith moet de Staat de straat heroveren.

PVV'er Hero Brinkman drong erop aan de burgemeester van Gouda onder curatele van Den Haag te stellen, omdat de situatie volgens Brinkman uit de hand is gelopen.

Snelrecht

Volgens de coalitiefracties en oppositiepartij VVD is het nodig de harde kern van criminele jongens uit de buurt te halen en hen naar een internaat of campus te sturen. VVD'er Griffith benadrukte dat het daarnaast van belang is consequent snelrecht in te zetten om te voorkomen dat raddraaiers enkele uren na een arrestatie ‘weer fluitend over straat lopen’, zoals volgens haar nu vaak gebeurt.

De SP ziet meer heil in een andere aanpak van structureel wangedrag. Fractieleider Agnes Kant pleitte voor een verbod op asociaal gedrag. Bij overtreding moet verplichte opvoedingsondersteuning volgen of wordt de jongere onder toezicht gesteld of strafrechtelijk vervolgd. De PVV stelde opnieuw dat het leger moet worden ingezet om de orde in de Goudse probleemwijk te herstellen. Kant noemde dat een belachelijk en absurd voorstel.

Overleg

De ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken gaan binnenkort overleggen met burgemeesters van gemeenten die te kampen hebben met Marokkaanse probleemjongeren. Ze zullen gezamenlijk op zoek gaan naar concrete oplossingen voor de problemen waar ze tegenaan lopen, kondigde Ter Horst aan. Ze nam daarmee een voorstel van de PvdA-fractie over. Gemeenten die eerder al te maken hadden met overlast door jongeren, moeten volgens Ter Horst hulp bieden aan gemeenten die nog amper ervaring hebben met de aanpak van de lastpakken.

De minister zal ook kijken naar het idee van de VVD om zogeheten vliegende brigades in te zetten. Zo'n team moet bestaan uit een ervaren wijkagent en stadsmarinier, die binnen 24 uur ingezet kunnen worden als er in een andere gemeente problemen ontstaan.

Ter Horst wees er wel op dat er bij de politie al teams zijn met deskundigen die goed op de hoogte zijn van de Marokkaanse cultuur. Ook is ze bezig om met gemeenten zogeheten praktijkteams op te zetten om problemen te kunnen aanpakken.

(anp bericht op volkskrant.nl)

Goed dat er in de politiek eindelijk de aanzet wordt gegeven, om bepaalde problemen in de samenleving wat harder te gaan aanpakken. Toch zou ik liever zien, dat de politiek hier niets aan hoefde te doen. Opvoeding is toch (primair) een taak van de ouders? Wat schort er aan de opvoeding van de marokkaanse ouders, dat dit nodig is?
FritsvanEgters schreef op 29 september 2008 @ 20:35:

[...]

Japie huilie huilie doen. En Japie weer valsch quoten. Want het woord 'verdenken', door jou tussen aanhalingstekens geplaatst en daarmee gepresenteerd als quote, heb ik bij mijn weten nooit gebruikt. Jaap - de man die het graag bij de feiten houdt.

japie is een beetje valsch als het op quoten aankomt, weet ik alles van. Wat een gemenerick!

Hoe zit het met jou en Digi, wist je dat ze van de PVV is!? Houden jullie dingen voor elkaar geheim alla Mr & Ms Smit? Undercover secret agents...?
jaap schreef op 29 september 2008 @ 21:22:

[...]

Laat maar Frits. Ik ben dat gedoe rond mij als forummer helemaal zat!
Zodra je klem komt te zitten, neem je de slachtofferrol aan, begrijp ik? :cry: Afijn, de mazzel en geniet van je welverdiende fortuin.
Carlice schreef op 29 september 2008 @ 21:28:

[...]

japie is een beetje valsch als het op quoten aankomt, weet ik alles van. Wat een gemenerick!

Hoe zit het met jou en Digi, wist je dat ze van de PVV is!? Houden jullie dingen voor elkaar geheim alla Mr & Ms Smit? Undercover secret agents...?
Bij zulke seks zijn mijn gedachten niet bij de politiek, Carlice. Ik neem aan dat dat voor jou en je lover Jaap ook geldt. Jezus, wat moet die goed zijn in bed! X-D
FritsvanEgters schreef op 29 september 2008 @ 21:31:

Zodra je klem komt te zitten, neem je de slachtofferrol aan, begrijp ik? :cry: Afijn, de mazzel en geniet van je welverdiende fortuin.
Ach wel nee, 'malle jongen'! :rofl: Je wordt helemaal niet aangehaald als een enkel woord tussen aanhalingstekens in een zin is geplaatst. Maar ik ga het je niet uitleggen. Had je op het VMBO maar beter op moeten letten.
FritsvanEgters schreef op 29 september 2008 @ 21:33:

[...]

Bij zulke seks zijn mijn gedachten niet bij de politiek, Carlice. Ik neem aan dat dat voor jou en je lover Jaap ook geldt. Jezus, wat moet die goed zijn in bed! X-D
Wie? Jaap of Jezus of is dat 1 en dezelfde persoon? :-p
jaap schreef op 29 september 2008 @ 21:39:

[...]

Ach wel nee, 'malle jongen'! :rofl: Je wordt helemaal niet aangehaald als een enkel woord tussen aanhalingstekens in een zin is geplaatst. Maar ik ga het je niet uitleggen. Had je op het VMBO maar beter op moeten letten.
Tot geeuwens..... :zzz:
Carlice schreef op 29 september 2008 @ 21:24:

Daar doe ik het dus allemaal voor Complicated, just to make things a little more complicated, ik dacht al dat je zou reageren op 'jou te kakken zetten', ik wist het gewoon. En ja hoor, happerdehap. Je spoort mij nergens toe aan helaas, vanaf de eerste post dacht ik al: daar hebben we weer een happert. Daar ga ik eens leuk mee spelen. Ik hoop dat je hierdoor weer net even gelukkiger bent geworden. Je bent alleen niet zo'n leuke happert als japie, altijd baas boven baas.
Wat leuk dat je gewoonweg niet kan ophouden. Hou vast.
complicated schreef op 29 september 2008 @ 22:36:

[...]

Wat leuk dat je gewoonweg niet kan ophouden. Hou vast.
heeft niets met kunnen te maken, maar met willen.

Zolang ik me amuseer met jouw stupiditeit, wil ik er niet mee ophouden. Maar de verveling slaat eigenlijk al toe, jaap daarentegen blijft kostelijk vermaak.

Om met de woorden van frits te spreken, tot geeuwens :zzz:
superstar_2 schreef op 29 september 2008 @ 21:55:

[...]

Wie? Jaap of Jezus of is dat 1 en dezelfde persoon? :-p
daar vraag je wat |-(
Dhelia schreef op 29 september 2008 @ 20:02:

Ach, laat ik mijn filosoof-van-de-maand er maar weer eens bij halen: "Bedenk, dat niet hij u beledigt, die u smaad aandoet, doch onze opvatting, die ons die dingen als beledigend doet voorkomen. Tergt iemand u, dan is het uw eigen mening die u tergt." (Epictetus)
Hij wordt mijn filosoof-van-de-maand-oktober!
Carlice schreef op 29 september 2008 @ 20:25:

[...]

mooi, die is een tegeltje waard.
Tjonge. Er zijn mensen die een schoen laten staan, ook al zit'ie als gegoten.
Carlice schreef op 29 september 2008 @ 23:41:

[...]

heeft niets met kunnen te maken, maar met willen.

Zolang ik me amuseer met jouw stupiditeit, wil ik er niet mee ophouden. Maar de verveling slaat eigenlijk al toe, jaap daarentegen blijft kostelijk vermaak.

Om met de woorden van frits te spreken, tot geeuwens :zzz:
Ah, toe nou, niet ophouden nu. Je bent net zo lekker op dreef.
Omen schreef op 29 september 2008 @ 23:46:

[...]

ik niet, was dat niet duidelijk... Mijn wc inmiddels ermee betegeld.
Omen schreef op 29 september 2008 @ 23:46:

[...]

;-)
oh is Jaap weer bezig, lekkere geitenwollenproleet van me
eve76 schreef op 30 september 2008 @ 09:52:

oh is Jaap weer bezig, lekkere geitenwollenproleet van me
Tien reacties na mijn laatste posting (waarvan drie 'off-topic' van onze ad hominem expert Carlice). Dus? Tijd voor eve76 om mij weer eens stevig tegen de edele delen te trappen :-@
Vind jou ook heel lief jaap
:ass:
Jaap, we zijn hier allemaal dol op je.

Wist je dat je zelf kunt kiezen waarop je reageert? Ik heb je geantwoord op je sociale dienstplicht verhaal en dat 'artikeltje' van je, er zijn vast nog andere inhoudelijke reacties. Reageer daar dan op!
Nou ja zeg @-(

klik
En lees die reacties er onder eens pfff als dat dan de Nederlandse samenleving moet voorstellen.....
Carlice schreef op 30 september 2008 @ 14:29:

Jaap, we zijn hier allemaal dol op je.

Wist je dat je zelf kunt kiezen waarop je reageert? Ik heb je geantwoord op je sociale dienstplicht verhaal en dat 'artikeltje' van je, er zijn vast nog andere inhoudelijke reacties. Reageer daar dan op!
Reeds.
zusenzo schreef op 30 september 2008 @ 14:34:

En lees die reacties er onder eens pfff als dat dan de Nederlandse samenleving moet voorstellen.....

Ik vind die reacties niet schockerend, ik zou er dan ook niet denigrerend over zeggen 'als dat de NL samenleving moet voorstellen'... Ik zou dergelijk geluiden serieus nemen, door dit soort opinies te verwaarlozen, kunnen mensen als Geert Wilders steun krijgen. En daar wil iedereen dan ook weer graag een grote hoop op schijten en zich heel politiek correct tegen afzetten. Neem de geluiden uit de samenleving dan ook serieus als politici, dan kan er niet eens een Geert Wilders in de Kamer komen.

Wat ik schockerend vind, is een comite van turkse ouders, dat meer centjes wilt zien en het over deze boeg gooit.
Nou ik vind ze wel shockerend.

Net als het bericht in de telegraaf.

Maar ik maak ze weinig mee, ontspoorde buitenlandse jongeren, alleen de berichten in de krant.

Maar die berichten zijn desalniettemin ernstig en een andere aanpak blijkt nodig.
De Nederlands regering moet eens stoppen met het bij elkaar proppen van emigranten. Daar zit m volgens mij een groot gedeelte van het probleem. Bijvoorbeeld de Bijlmer, dan waan je je in een totaal ander land, want veel Nederlanders wonen er niet meer. Het willen aanpassen naar de normen en waarden van het land dat je verwelkomt en voorziet van alle natjes en droogjes wordt dan minder van belang, want ze doen het toch wel. Moeders hoeven geen Nederlands te leren want er wordt Arabisch gesproken op straat, zelfde geldt voor Nigeriaans, Ghanees etc. De Nederlandse regering heeft er een klotenzooi van gemaakt!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven