Werk & Studie
alle pijlers
Getuigschrift?
zondag 28 september 2008 om 14:08
zondag 28 september 2008 om 14:30
El_lebel, het is zeker geen diploma of bul...
En Reizende, werkgevers zijn verplicht er een af te geven bij het vertrek van een werknemer. Bepaalde dingen (periode dat gewerkt is, takenpakket etc). zijn verplicht; die moeten vermeld worden. Maar niet verplicht is een beoordeling (positief danwel negatief..) van het functioneren. De werknemer mag aangeven of hij daar iets over wil laten noteren. Google er maar even op en je weet hoe het zit met de wettelijke eisen voor dit document.
En verder is het natuurlijk altijd goed om met je c.v. een positief getuigschrift mee te sturen.
En Reizende, werkgevers zijn verplicht er een af te geven bij het vertrek van een werknemer. Bepaalde dingen (periode dat gewerkt is, takenpakket etc). zijn verplicht; die moeten vermeld worden. Maar niet verplicht is een beoordeling (positief danwel negatief..) van het functioneren. De werknemer mag aangeven of hij daar iets over wil laten noteren. Google er maar even op en je weet hoe het zit met de wettelijke eisen voor dit document.
En verder is het natuurlijk altijd goed om met je c.v. een positief getuigschrift mee te sturen.
zondag 28 september 2008 om 14:33
Een getuigschrift is een verklaring van je werkgever over de periode dat je voor hem/haar gewerkt hebt. Je werkgever is verplicht deze te geven (google maar eens op 'getuigschrift', dan vind je meer info over de inhoud ervan).
Ik neem ze niet mee naar sollicitatiegesprekken, maar het is wel prettig om te kunnen zeggen dat je een getuigschrift kunt overleggen als er vragen komen over bepaalde werkervaring.
Als je er niet automatisch een krijgt zou ik er wel om vragen. Je weet nooit hoe je het nog eens nodig kunt hebben en stel dat je over 5 of 6 jaar nog eens ergens solliciteert, dan is het maar de vraag of je oude werkgever nog voor het zelfde bedrijf werkt en referent kan zijn voor je.
Ik neem ze niet mee naar sollicitatiegesprekken, maar het is wel prettig om te kunnen zeggen dat je een getuigschrift kunt overleggen als er vragen komen over bepaalde werkervaring.
Als je er niet automatisch een krijgt zou ik er wel om vragen. Je weet nooit hoe je het nog eens nodig kunt hebben en stel dat je over 5 of 6 jaar nog eens ergens solliciteert, dan is het maar de vraag of je oude werkgever nog voor het zelfde bedrijf werkt en referent kan zijn voor je.
zondag 28 september 2008 om 15:10
zondag 28 september 2008 om 15:56
Ik heb nog nooit geweten dat dit verplicht was. Heb aardig wat banen gehad, maar nog nooit een gekregen. Ik ben momenteel aan het solliciteren omdat ik aan wat anders toe ben, en vroeg me af of het meerwaarde heeft dat ik om eentje vraag.
Want het lijkt me ook, ook al ben je niet zo'n goede werknemer, en gaat vertrekken, je baas je best wel terwille wil zijn om nog even een getuigschrift te schrijven. Die is allang blij dat je vertrekt, dus zal niet negatief zijn, lijkt me zo. Dus met andere woorden; Hoeveel waarde heeft zoiets nou?
Want het lijkt me ook, ook al ben je niet zo'n goede werknemer, en gaat vertrekken, je baas je best wel terwille wil zijn om nog even een getuigschrift te schrijven. Die is allang blij dat je vertrekt, dus zal niet negatief zijn, lijkt me zo. Dus met andere woorden; Hoeveel waarde heeft zoiets nou?
zondag 28 september 2008 om 15:59
Reizende, een werkgever moet een getuigschrift afgeven, dat schrijft de wet nu eenmaal voor. En als hij of zij loyaal is aan andere werkgevers, zal de werkgever niet een lovend verhaaltje schrijven omdat het voor hem of haar zelf toch niet meer uitmaakt. Maar als je niet goed hebt gefunctioneerd of zelfs ontslagen bent, kun je wel aangeven dat je alleen je takenpakket vermeld wilt hebben, dus geen (negatieve) beoordeling er in laten opnemen.
zondag 28 september 2008 om 16:53
Ik geloof dat hetzelfde geldt voor referenties: als een voormalig werkgever wordt gebeld als referentie, dat hij of zij dan niks negaties mág zeggen. Hoewel er best een manier zal zijn om duidelijk te maken dat ik als werknemer heb zitten slabakken: "Appelsientje ging erg creatief om met onze werktijden, dat vonden we een bijzondere gave."
maandag 29 september 2008 om 19:59
Hier in DLd is het heel gewoon, toen ik hier voor het eerst solliciteerde werd ik ook gebeld met het verzoek of ik mijn getuigschriften nog zou kunnen opsturen. Je solliciteert hier namelijk standaard met een hele map waarin brief, cv, kopie van je diploma's en getuigschriften zitten..... vind het zelf een beetje overdreven maar is nu eenmaal zo.
Ik had natuurlijk geen getuigschriften... dus die kon ik nog even snel gaan regelen.
Zijn hier bijv. ook bep. standaardzinnen die wel positief klinken maar waarvan iedereen dus weet dat het eigenlijk negatief bedoelt is.
Ik had natuurlijk geen getuigschriften... dus die kon ik nog even snel gaan regelen.
Zijn hier bijv. ook bep. standaardzinnen die wel positief klinken maar waarvan iedereen dus weet dat het eigenlijk negatief bedoelt is.
vrijdag 3 oktober 2008 om 13:32
vrijdag 3 oktober 2008 om 20:36
Overigens wordt er door rechters bij een onrechtmatig ontslag ook nog wel eens in het vonnis bepaalt dat de werkgever een positief getuigschrift af moet geven. Voor de genoegdoening van de medewerker is dat natuurlijk geweldig, een betere grap kun jij je in die positie haast niet voorstellen. Maar het gegeven dat dit gebeurt geeft toch ook te denken over de waarde van dit soort stukken!
maandag 6 oktober 2008 om 08:52
Dat klopt!
Een werkgever is verplicht een getuigschrift uit te reiken als een werknemer erom vraagt bij het einde van zijn arbeidsovereenkomst. De volgende dingen moeten in een getuigschrift vermeldt staan:
- aard van de werkzaamheden die verricht zijn
- arbeidsduur per dag/week
- begin en einddatum van dienstverbanf
- wijze waarop de werknemer zijn werk heeft gedaan
- Rede van beeindiging arbeidsovereenkomst.
Wanneer iemand dus totaal niet gefunctioneert heeft staat dat ook in een getuigschrift. Alleen weet diegene dat meestal zelf ook wel en zal deze een getuigschrift niet aanvragen of overhandigen.
Overigens is een werkgever aansprakelijk voor de schade die kan ontstaan wanneer hij geen getuigschrift verstrekt of onjuistheden vermedt in het getuigschrift (dat moet je dan als werknemer dan wel kunnen aan tonen).
Referenties hebben over het algemeen minder waarde dan een getuigschrift. Er is namelijk een soort van regel dat referenties in niet negatief mogen zijn.
Rede daarvan is bijvoorbeeld het volgende voorbeeld: Je bent aan het solliciteren naar een nieuwe baan, geeft je huidige werkgever op als referent, deze wil je eigenlijk niet kwijt, terwijl jij goed functioneert geeft hij toch een slechte referentie, in de hoop dat ze je daarom niet aannemen en hij nog langer van jou diensten kan profiteren.
Nou zal het echt niet altijd zo gaan, maar hier blijkt maar uit dat een referentie minder objectief is dan een getuigschrift.
maandag 6 oktober 2008 om 08:57
maandag 6 oktober 2008 om 18:48
Even wat zout op een paar slakken leggen: hoewel het hier niet bedoeld wordt, is een diploma of bul ook een getuigschrift.... Bij mijn promotie werd letterlijk gezegd: 'ten bewijze waarvan wij haar dit getuigschrift uitreiken'.
Verder: of het veel waarde heeft, tja, daarover verschillen de meningen. Maar als je op een goede manier ergens weggaat, zou ik er toch om vragen. Zeker als je ooit naar het buitenland zou willen, is het handig om te hebben, want daar hechten ze er vaak wel heel veel waarde aan. Dan is het alleen maar handig om te hebben toch?
maandag 6 oktober 2008 om 18:49