Werk & Studie alle pijlers

Getuigschrift?

28-09-2008 14:08 23 berichten
Af en toe hoor en lees ik wel eens over een getuigschrift. Ik vraag me af; wordt dit veel gedaan? Heb je hier veel aan als je hierom vraagt bij je vertrek? En als je een hebt, neem je deze dan mee naar een sol.gesprek? Vragen bazen hier wel eens om?

Wie maakt me wijzer.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet is een getuigschrift gewoon een ander woord voor diploma of bul..
El_lebel, het is zeker geen diploma of bul...

En Reizende, werkgevers zijn verplicht er een af te geven bij het vertrek van een werknemer. Bepaalde dingen (periode dat gewerkt is, takenpakket etc). zijn verplicht; die moeten vermeld worden. Maar niet verplicht is een beoordeling (positief danwel negatief..) van het functioneren. De werknemer mag aangeven of hij daar iets over wil laten noteren. Google er maar even op en je weet hoe het zit met de wettelijke eisen voor dit document.

En verder is het natuurlijk altijd goed om met je c.v. een positief getuigschrift mee te sturen.
Een getuigschrift is een verklaring van je werkgever over de periode dat je voor hem/haar gewerkt hebt. Je werkgever is verplicht deze te geven (google maar eens op 'getuigschrift', dan vind je meer info over de inhoud ervan).

Ik neem ze niet mee naar sollicitatiegesprekken, maar het is wel prettig om te kunnen zeggen dat je een getuigschrift kunt overleggen als er vragen komen over bepaalde werkervaring.

Als je er niet automatisch een krijgt zou ik er wel om vragen. Je weet nooit hoe je het nog eens nodig kunt hebben en stel dat je over 5 of 6 jaar nog eens ergens solliciteert, dan is het maar de vraag of je oude werkgever nog voor het zelfde bedrijf werkt en referent kan zijn voor je.
Ik heb al aardig wat banen gehad, bij mijn cv staat ook 'getuigschriften aanwezig' maar ik heb nog NOOIT iemand gehad die ze wilde zien.

Nou kan dat natuurlijk ook wat over mijn kwaliteiten tijdens het gesprek zijn natuurlijk.... ;-)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb nog nooit geweten dat dit verplicht was. Heb aardig wat banen gehad, maar nog nooit een gekregen. Ik ben momenteel aan het solliciteren omdat ik aan wat anders toe ben, en vroeg me af of het meerwaarde heeft dat ik om eentje vraag.

Want het lijkt me ook, ook al ben je niet zo'n goede werknemer, en gaat vertrekken, je baas je best wel terwille wil zijn om nog even een getuigschrift te schrijven. Die is allang blij dat je vertrekt, dus zal niet negatief zijn, lijkt me zo. Dus met andere woorden; Hoeveel waarde heeft zoiets nou?
Reizende, een werkgever moet een getuigschrift afgeven, dat schrijft de wet nu eenmaal voor. En als hij of zij loyaal is aan andere werkgevers, zal de werkgever niet een lovend verhaaltje schrijven omdat het voor hem of haar zelf toch niet meer uitmaakt. Maar als je niet goed hebt gefunctioneerd of zelfs ontslagen bent, kun je wel aangeven dat je alleen je takenpakket vermeld wilt hebben, dus geen (negatieve) beoordeling er in laten opnemen.
Ik geloof dat hetzelfde geldt voor referenties: als een voormalig werkgever wordt gebeld als referentie, dat hij of zij dan niks negaties mág zeggen. Hoewel er best een manier zal zijn om duidelijk te maken dat ik als werknemer heb zitten slabakken: "Appelsientje ging erg creatief om met onze werktijden, dat vonden we een bijzondere gave."
Hier in DLd is het heel gewoon, toen ik hier voor het eerst solliciteerde werd ik ook gebeld met het verzoek of ik mijn getuigschriften nog zou kunnen opsturen. Je solliciteert hier namelijk standaard met een hele map waarin brief, cv, kopie van je diploma's en getuigschriften zitten..... vind het zelf een beetje overdreven maar is nu eenmaal zo.

Ik had natuurlijk geen getuigschriften... dus die kon ik nog even snel gaan regelen.

Zijn hier bijv. ook bep. standaardzinnen die wel positief klinken maar waarvan iedereen dus weet dat het eigenlijk negatief bedoelt is.
Ik heb er nog nooit om gevraagd als werknemer en ben er ook nog nooit om gevraagd tijdens sollicitatiegesprekken.

Als P&Oer zal ik er ook nooit naar vragen omdat ik vind dat ze geen enkele waarde hebben.
eens met nummerzoveel (alweer).

Verder was ik van mening dat een getuigschrift afgeven weliswaar verplicht is voor de werkgever, maar alleen dan als de werknemer er om vraagt.
Appelsientje schreef op 28 september 2008 @ 16:53:

Ik geloof dat hetzelfde geldt voor referenties: als een voormalig werkgever wordt gebeld als referentie, dat hij of zij dan niks negaties mág zeggen.
Van wie niet? Lijkt me echt totale onzin.
nummerzoveel schreef op 02 oktober 2008 @ 22:34:

Ik heb er nog nooit om gevraagd als werknemer en ben er ook nog nooit om gevraagd tijdens sollicitatiegesprekken.

Als P&Oer zal ik er ook nooit naar vragen omdat ik vind dat ze geen enkele waarde hebben.

In de financiële sector is het vrij normaal, en voor sommige functies gewoon verplicht om minimaal referenties op te vragen.

Een getuigschrift lijkt me ook niet vreselijk nuttig, maar ik heb ze bij werkgevers waar ik uit dienst ging wel altijd opgevraagd. Better safe than sorry.
rider schreef op 03 oktober 2008 @ 13:30:

[...]

Van wie niet? Lijkt me echt totale onzin.
Nee, is geen onzin, mag inderdaad niet.
Is er juist in dat opzicht geen verschil tussen referenties en een getuigschrift? Ik dacht dat een getuigschrift minimaal neutraal moest zijn, maar dat referenties vrij staan.

Want anders: what's the use? @-(
Tia Dalma schreef op 03 oktober 2008 @ 20:28:

Dat is ook precies mijn punt! ;-)
Overigens wordt er door rechters bij een onrechtmatig ontslag ook nog wel eens in het vonnis bepaalt dat de werkgever een positief getuigschrift af moet geven. Voor de genoegdoening van de medewerker is dat natuurlijk geweldig, een betere grap kun jij je in die positie haast niet voorstellen. Maar het gegeven dat dit gebeurt geeft toch ook te denken over de waarde van dit soort stukken!
Tsja, inderdaad wat mij betreft inmiddels wel nihil...

Leuk dat ik er nog een tweetal heb, heule positieve. Maar da's meer een leuk aandenken voor mezelf, dan dat ik ze ooit nog weer eens uit hun mapje heb gehaald wegens formele redenen.
Tia Dalma schreef op 03 oktober 2008 @ 20:28:

Is er juist in dat opzicht geen verschil tussen referenties en een getuigschrift? Ik dacht dat een getuigschrift minimaal neutraal moest zijn, maar dat referenties vrij staan.

Dat klopt!

Een werkgever is verplicht een getuigschrift uit te reiken als een werknemer erom vraagt bij het einde van zijn arbeidsovereenkomst. De volgende dingen moeten in een getuigschrift vermeldt staan:

- aard van de werkzaamheden die verricht zijn

- arbeidsduur per dag/week

- begin en einddatum van dienstverbanf

- wijze waarop de werknemer zijn werk heeft gedaan

- Rede van beeindiging arbeidsovereenkomst.

Wanneer iemand dus totaal niet gefunctioneert heeft staat dat ook in een getuigschrift. Alleen weet diegene dat meestal zelf ook wel en zal deze een getuigschrift niet aanvragen of overhandigen.

Overigens is een werkgever aansprakelijk voor de schade die kan ontstaan wanneer hij geen getuigschrift verstrekt of onjuistheden vermedt in het getuigschrift (dat moet je dan als werknemer dan wel kunnen aan tonen).

Referenties hebben over het algemeen minder waarde dan een getuigschrift. Er is namelijk een soort van regel dat referenties in niet negatief mogen zijn.

Rede daarvan is bijvoorbeeld het volgende voorbeeld: Je bent aan het solliciteren naar een nieuwe baan, geeft je huidige werkgever op als referent, deze wil je eigenlijk niet kwijt, terwijl jij goed functioneert geeft hij toch een slechte referentie, in de hoop dat ze je daarom niet aannemen en hij nog langer van jou diensten kan profiteren.

Nou zal het echt niet altijd zo gaan, maar hier blijkt maar uit dat een referentie minder objectief is dan een getuigschrift.
Aangezien getuigschriften in de regel zelf door de begunstigde worden opgesteld en ondertekend worden door de baas, hebben die even weinig/veel functie als een referentie.

Ik heb nog nooit 'n getuigschrift/referentie nodig gehad overigens, mijn portfolio was voldoende.
nummerzoveel schreef op 03 oktober 2008 @ 20:24:

[...]

Nee, is geen onzin, mag inderdaad niet.
Van wie niet?
Mirjam762 schreef op 28 september 2008 @ 14:30:

El_lebel, het is zeker geen diploma of bul...

Even wat zout op een paar slakken leggen: hoewel het hier niet bedoeld wordt, is een diploma of bul ook een getuigschrift.... Bij mijn promotie werd letterlijk gezegd: 'ten bewijze waarvan wij haar dit getuigschrift uitreiken'.

Verder: of het veel waarde heeft, tja, daarover verschillen de meningen. Maar als je op een goede manier ergens weggaat, zou ik er toch om vragen. Zeker als je ooit naar het buitenland zou willen, is het handig om te hebben, want daar hechten ze er vaak wel heel veel waarde aan. Dan is het alleen maar handig om te hebben toch?
Oh, en ik dacht dat referenties niet negatief mochten zijn, MITS je de desbetreffende persoon wel om toestemming hebt gevraagd (dus of hij of zij referentie wil zijn). Anders kan iedere *** mijn naam opgeven en mag ik alleen positieve dingen zeggen. Dat zou even lekker zijn....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven