Particulier huren in de Randstad als starter

18-11-2015 14:21 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna afgestudeerd en hoop rond juli een baan te hebben. Omdat ik chronisch ziek ben heeft de dokter mij afgeraden om meteen 5 dagen in de week te gaan werken maar het bij 4 te houden, zeker gezien ik in een vakgebied werk waar fulltime inhoudt dat je in de praktijk meer uren maakt dan de gewoonlijke 40. Als ik starter ben verdien ik bij een fulltime baan geloof ik 2200 bruto. Dit zal met vier dagen iets minder zijn, maar ik neem aan wel genoeg om van te leven.



Ik heb alleen een probleem: ik sta niet lang genoeg ingeschreven in Amsterdam (waar ik studeer) om daar sociaal te gaan huren. Op moment van afstuderen is dat ongeveer 6 jaar. Ik heb een tijd lang bij mijn nicht gewoond die een huurhuis had en hoefde dus alleen mee te betalen aan de huur. Mijn nicht is echter vorig jaar getrouwd en verhuisd naar het buitenland, en sindsdien woon ik weer thuis omdat ik de huur niet in mijn eentje kan opbrengen als student. Ik heb het fijn thuis en heb een goede band met mijn ouders, maar als ik afstudeer ben ik bijna 27 en dan wil ik gewoon echt weer op mezelf.



Ik heb goed nagedacht over de mogelijkheden, maar ik maak me nogal zorgen. Op mijn leeftijd zie ik een studentenhuis niet meer zitten. Ik moet vroeg op en vroeg naar bed en heb eigenlijk een ander leven dan een student van een jaar of 18. Ik ben erg op mijn privacy gericht en kan slecht tegen rommel. Bovendien kom je daar als niet-student denk ik niet meer tussen. Samenwonen met vrienden of familie is niet echt mogelijk, men woont allemaal al samen met een partner. Zelf heb ik wel een vriend, maar dat is nog vrij pril en na een jaar al bij hem intrekken is iets wat we beiden niet verstandig achten.