Particulier huren in de Randstad als starter

18-11-2015 14:21 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna afgestudeerd en hoop rond juli een baan te hebben. Omdat ik chronisch ziek ben heeft de dokter mij afgeraden om meteen 5 dagen in de week te gaan werken maar het bij 4 te houden, zeker gezien ik in een vakgebied werk waar fulltime inhoudt dat je in de praktijk meer uren maakt dan de gewoonlijke 40. Als ik starter ben verdien ik bij een fulltime baan geloof ik 2200 bruto. Dit zal met vier dagen iets minder zijn, maar ik neem aan wel genoeg om van te leven.



Ik heb alleen een probleem: ik sta niet lang genoeg ingeschreven in Amsterdam (waar ik studeer) om daar sociaal te gaan huren. Op moment van afstuderen is dat ongeveer 6 jaar. Ik heb een tijd lang bij mijn nicht gewoond die een huurhuis had en hoefde dus alleen mee te betalen aan de huur. Mijn nicht is echter vorig jaar getrouwd en verhuisd naar het buitenland, en sindsdien woon ik weer thuis omdat ik de huur niet in mijn eentje kan opbrengen als student. Ik heb het fijn thuis en heb een goede band met mijn ouders, maar als ik afstudeer ben ik bijna 27 en dan wil ik gewoon echt weer op mezelf.



Ik heb goed nagedacht over de mogelijkheden, maar ik maak me nogal zorgen. Op mijn leeftijd zie ik een studentenhuis niet meer zitten. Ik moet vroeg op en vroeg naar bed en heb eigenlijk een ander leven dan een student van een jaar of 18. Ik ben erg op mijn privacy gericht en kan slecht tegen rommel. Bovendien kom je daar als niet-student denk ik niet meer tussen. Samenwonen met vrienden of familie is niet echt mogelijk, men woont allemaal al samen met een partner. Zelf heb ik wel een vriend, maar dat is nog vrij pril en na een jaar al bij hem intrekken is iets wat we beiden niet verstandig achten.



Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om particulier te huren met een startsalaris. Ik heb het dan over een kleine woning, met eigen badkamer en keuken en een slaapkamer. Meer heb ik echt niet nodig. Ik hoef echt niet in Amsterdam zelf te zitten, Diemen, Almere of iets in de buurt vind ik als starter prima. Maar ik ben bang dat ik dat gewoon niet kan betalen.



Kan iemand mij uitleggen hoe zij dat nu doen als starter? Dan pieker ik al wat minder... :(
Alle reacties Link kopieren
quote:LePeridot schreef op 18 november 2015 @ 14:51:

Hoe goed zijn die Facebookpagina's te vertrouwen? Ik ben lid van bijna alles wat kamers/appartementen aanbiedt in de buurt en ik zie vaak wat langs komen, maar voor je het weet zit je met een of andere gek opgescheept. En is het makkelijk daar iets te vinden? Hoe doen andere starters dat?

Is wel te vertrouwen hoor, maar verschilt ook per persoon. Mijn ervaring is dat je in Amsterdam wat sneller wordt opgelicht, maar daarom moet je gewoon goed opletten en duidelijke afspraken maken.



De starters die ik ken in Amsterdam en Utrecht zijn gaan samenwonen met andere werkenden. Dan huur je een appartement met 2, 3 of 4 personen. Is toch anders dan een studentenhuis met 8, of misschien wel 16 huisgenoten. En met andere werkenden heb je waarschijnlijk ook wat meer hetzelfde ritme. En na een paar jaar zijn ze gaan kopen. Wanneer je alleenstaand bent, is particulier huren bijna niet te doen, tenzij je een heel goed salaris hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosaaaa schreef op 18 november 2015 @ 15:37:

[...]



Is wel te vertrouwen hoor, maar verschilt ook per persoon. Mijn ervaring is dat je in Amsterdam wat sneller wordt opgelicht, maar daarom moet je gewoon goed opletten en duidelijke afspraken maken.



De starters die ik ken in Amsterdam en Utrecht zijn gaan samenwonen met andere werkenden. Dan huur je een appartement met 2, 3 of 4 personen. Is toch anders dan een studentenhuis met 8, of misschien wel 16 huisgenoten. En met andere werkenden heb je waarschijnlijk ook wat meer hetzelfde ritme. En na een paar jaar zijn ze gaan kopen. Wanneer je alleenstaand bent, is particulier huren bijna niet te doen, tenzij je een heel goed salaris hebt.Ahh, hier heb ik veel aan, bedankt! En zijn er nog sites die specifiek gericht zijn op starters? Samenwonen met werkenden lijkt me dan wel weer leuk, alleen moet ik die dan via via zien te ontmoeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:LePeridot schreef op 18 november 2015 @ 15:42:

[...]



Ahh, hier heb ik veel aan, bedankt! En zijn er nog sites die specifiek gericht zijn op starters? Samenwonen met werkenden lijkt me dan wel weer leuk, alleen moet ik die dan via via zien te ontmoeten.Nee, toch vooral kamernet, facebook en marktplaats in de gaten houden. Ook komt er op pararius of funda wel eens wat voorbij, maar dat gaat heel snel. En via-via.
Alle reacties Link kopieren
quote:LePeridot schreef op 18 november 2015 @ 15:09:



En hoe zit dat met kopen? Kan dat met mijn salaris? Ik denk dat het op zijn max. zo rond de 3000 bruto wordt. Hoe lang duurt dat dan?



Als je start met 2200,- duurt het nog jaren voor je op de 3000,- zit.

Misschien is anti-kraak iets voor je? Een kennis zit al jaren voor weinig in een leuke flat, er is nog geen zicht op dat ze weg moet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:LePeridot schreef op 18 november 2015 @ 15:42:

[...]



Ahh, hier heb ik veel aan, bedankt! En zijn er nog sites die specifiek gericht zijn op starters? Samenwonen met werkenden lijkt me dan wel weer leuk, alleen moet ik die dan via via zien te ontmoeten.Is een woongroep dan niet iets voor je? Prijzen zijn vaak gelijk aan sociale huur maar je hoeft er geen inschrijftijd voor te hebben omdat de bewoners samen bepalen wie er mag komen wonen. Dat betekent dan wel dat je zal moeten 'hospiteren' maar zo ontdek je meteen of het wel of niet iets voor je is, er wordt meestal ook aangegeven wat voor iemand ze zoeken. Hier (in Utrecht) zitten veel woongroepen in mooie historische panden, je hebt dan een ruime eigen kamer (soms twee) en veel gezamenlijke ruimte, zoals een woonkeuken en tuin en/of dakterras.
Alle reacties Link kopieren
Vrijwel al mijn collega's (Amsterdam) woonden samen met 1 of 2 vrienden tijdens de eerste jaren dat ze werkten. Na een aantal jaar gingen ze meestal samenwonen en/of iets kopen.

Een zelfstandig appartement in Amsterdam kan wel, maar dan moet je het echt van via via hebben. Althans, niet voor een prijs die jij wilt betalen. Dat vind je niet via de woningbouw of een makelaar/Pararius. Vooral overal laten weten als je iets zoekt (pas als je ook kunt verhuizen, niemand zit te wachten op een huurder die er over vijf maanden in wil). Je eigen vrienden, vrienden van je ouders (ook als die niet in de buurt wonen, mensen kennen mensen), je Facebook, je nieuwe collega's enz.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, verkeerd gelezen...
Alle reacties Link kopieren
Als het je niet uitmaakt waar kun je prima huren in en rond amsterdam hoor. Kijk maar eens in zuid oost bv. Gewoon makelaars aanschrijven, woningnet etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven