Psyche
alle pijlers
Ben ik depressief ?
zondag 28 september 2008 om 23:02
zondag 28 september 2008 om 23:06
Overspannen, stress, vermoeidheid, hormoonschommeling, zwangerschap. Allemaal situaties waarin je sneller emotioneel wordt.
Het is over het algemeen geen teken van depressie. Bij depressie komt juist emotie-loosheid vaker voor.
Praat erover met je partner of een familielid. Als je toch met vragen of gevoelens blijft zitten, ga eens langs bij de huisarts.
Het is over het algemeen geen teken van depressie. Bij depressie komt juist emotie-loosheid vaker voor.
Praat erover met je partner of een familielid. Als je toch met vragen of gevoelens blijft zitten, ga eens langs bij de huisarts.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zondag 28 september 2008 om 23:12
Huisarts lijkt mij inderdaad het beste. Probeer vantevoren ook te bedenken of er misschien nog meer 'klachten' zijn: vermoeider dan vroeger, minder zin om leuke dingen te doen, sneller geirriteerd dan vroeger, minder goed tegen geluiden/drukte/licht kunnen, meer slapen dan vroeger, enz. Ik zeg niet dat het zo is, maar misschien is er meer dan alleen die huilbuien...
Sterkte!
Sterkte!
zondag 28 september 2008 om 23:14
Ik ben de laatste tijden heel vaak moe, vooral als ik mijn dochtertje naar bed breng val ik samen met haar in slaap steeds savonds. En ook ben ik sneller geirriteerder dan vroeger ik reageerde laatst heel fel tegen iemand over iets heel kleins. Wat ik ook normaal had over kunnen brengen. Het liefst heb ik de laatste tijden ook de tv en alles wat maar geluid maakt ook heel zacht aan staan.
maandag 29 september 2008 om 10:55
Bij een overspannenheid kunnen ook symptomen van een depressie horen. Ik heb zelf vorig jaar een burnout doorgemaakt en had daarbij een behoorlijk aantal depressieve kenmerken.
Ik was erg labiel, doodop en had nergens meer zin aan. Heb vriendschappen verwaarloosd, om de doodeenvoudige reden dat er geen ruimte voor was.
Ben je inmiddels al bij de huisarts geweest? Hoe is het afgelopen?
Josje
Ik was erg labiel, doodop en had nergens meer zin aan. Heb vriendschappen verwaarloosd, om de doodeenvoudige reden dat er geen ruimte voor was.
Ben je inmiddels al bij de huisarts geweest? Hoe is het afgelopen?
Josje
maandag 29 september 2008 om 11:48
maandag 29 september 2008 om 13:30
Als je gaat aankloppen bij een commercieel ingestelde vertegenwoordiger van de medische wereld zoals de huisarts en je eist dat er wat gevonden wordt (je gaat er vast niet mee akkoord dat je zo weer weggestuurd wordt met de woorden "niets aan de hand mevrouw") dan wordt er ook wat gevonden en gaat de kassa rinkelen!
In Nederland wordt meer dan 1.500.000.000 euro per jaar verdiend aan depressievelingen.
De ongeveer 9.000 huisartsen en meer dan 50.000 GGZ-medewerkers verdienen goud aan je!
En dit alles terwijl men een de aanwezig van een depressie helemaal niet medisch kan aantonen!
De kans is groot dat je daarna aan de A.D's gezet wordt waarvan ondertussen wetenschappelijk bewezen is dat ze niet werken, fopspeen, placebo, destructief voor het lichaam aan de geest etc etc
Wat je ook kunt doen; oppas regelen, goed uitslapen, zonnebank, een nieuwe hobby zoeken, je afweermechanisme en psyche een eerlijke kans geven om te wennen en herstellen, goed eten en drinken, accepteren, bewegen etc
Maar ok, je zou van de generatie "ik wil ziek zijn" kunnen zijn en dan kan ik je verder niet tegenhouden....
Je zult je dan vanzelf aan gaan melden en vervolgens ook tot de ruim 3.000.000 klanten van de psychiatrie gaan behoren!
In Nederland wordt meer dan 1.500.000.000 euro per jaar verdiend aan depressievelingen.
De ongeveer 9.000 huisartsen en meer dan 50.000 GGZ-medewerkers verdienen goud aan je!
En dit alles terwijl men een de aanwezig van een depressie helemaal niet medisch kan aantonen!
De kans is groot dat je daarna aan de A.D's gezet wordt waarvan ondertussen wetenschappelijk bewezen is dat ze niet werken, fopspeen, placebo, destructief voor het lichaam aan de geest etc etc
Wat je ook kunt doen; oppas regelen, goed uitslapen, zonnebank, een nieuwe hobby zoeken, je afweermechanisme en psyche een eerlijke kans geven om te wennen en herstellen, goed eten en drinken, accepteren, bewegen etc
Maar ok, je zou van de generatie "ik wil ziek zijn" kunnen zijn en dan kan ik je verder niet tegenhouden....
Je zult je dan vanzelf aan gaan melden en vervolgens ook tot de ruim 3.000.000 klanten van de psychiatrie gaan behoren!
maandag 29 september 2008 om 13:47
Helemaal mee eens, let niet op mij!
Dank je Opperdepop.
Let niet op Astrada maar.....trek de feiten en cijfers maar eens na!
Die heeft "Astrada" toch echt niet zelf verzonnen.
Ze komen van gerenommeerde instellingen en stichtingen als het CBS en de SFK.
Maar deze "Astrada" wil dus ook helemaal niet dat de nadruk op haar komt te liggen en dat daar de (off-topic)vervolgdiscussie daarover zal gaan!!!
maandag 29 september 2008 om 19:28
Dat bedoel ik, je wilt alleen maar horen wat je wilt horen.
Op dit topic geven 5 mensen aan dat het wel eens een depressie zou kunnen zijn of dat je in ieder geval je huisarts zou moeten raadplegen...
1 persoon, ik, zegt iets anders.
Het is jouw eigen vrije keuze de adviezen van de bovenstaande 5 mensen, die min of meer in je straatje mee praten, te geloven en op te volgen.
En mijn advies links te laten liggen...
We leven immers in een land wat over het algemeen verslaafd is aan de hulpverlening, een land waarin honderden twijfelachtige ziekten te koop worden aangeboden, een land waarin de ziekzijn-industrie de vrije hand heeft en een omzet haalt op jaarbasis van meer dan 12.500.000.000 euro....
Voor elk kwaaltje is er een ziekte in de handel en bestaat de kwaal nog niet? geen probleem...dan verzint farma haar gewoon zelf mét nadien de nodige behandelingen en pillen!
Welkom in de wereld van diagnoses, prognoses, therapieën en pillen.
Luister vooral niet naar je gevoel en lichaam, neem vooral geen eigen verantwoordelijkheid, laat vooral de alternatieve mogelijkheden links liggen, corrigeer vooral op een chemische manier zo ver het kan alles wat je niet bevalt in het leven!
Het is een manier...een algemeen geaccepteerde manier in de welvarende wereld, je valt in ieder geval niet buiten de boot als je er voor kiest. Voorlopig dan.
dinsdag 7 oktober 2008 om 16:23
Als psycholoog kan ik het niet laten om een reactie achter te laten.....
Uiteraard is naar de huisarts gaan altijd goed, ik ben ook heel benieuwd wat daar uit is gekomen.
Als je wil weten of je voldoet aan de criteria voor een depressie, moet je maar eens google'en naar de DSM-IV-criteria behorende bij een depressieve episode. Daarin staat duidelijk dat je aan verschillende kenmerken moet voldoen, gedurende een bepaalde periode, voordat er gesproken kan worden van een depressie.
Het meest kenmerkend is een sombere stemming gedurende het grootste gedeelte van de dag, en vrijwel iedere dag, en daarnaast verlies van plezier of interesse in vrijwel alles.
Ik ben er helemaal niet voor om mensen te porren om zelf diagnoses te stellen met behulp van internet, maar het kan je wel helpen om meer informatie te krijgen over wat een depressie nou daadwerkelijk is. Want het is meer dan af en toe een huilbui of je wel eens down voelen..
Bij serieuze vermoedens altijd een huisarts raadplegen. Met hem of haar kan besproken worden wat de verdere stappen zullen zijn.
Uiteraard is naar de huisarts gaan altijd goed, ik ben ook heel benieuwd wat daar uit is gekomen.
Als je wil weten of je voldoet aan de criteria voor een depressie, moet je maar eens google'en naar de DSM-IV-criteria behorende bij een depressieve episode. Daarin staat duidelijk dat je aan verschillende kenmerken moet voldoen, gedurende een bepaalde periode, voordat er gesproken kan worden van een depressie.
Het meest kenmerkend is een sombere stemming gedurende het grootste gedeelte van de dag, en vrijwel iedere dag, en daarnaast verlies van plezier of interesse in vrijwel alles.
Ik ben er helemaal niet voor om mensen te porren om zelf diagnoses te stellen met behulp van internet, maar het kan je wel helpen om meer informatie te krijgen over wat een depressie nou daadwerkelijk is. Want het is meer dan af en toe een huilbui of je wel eens down voelen..
Bij serieuze vermoedens altijd een huisarts raadplegen. Met hem of haar kan besproken worden wat de verdere stappen zullen zijn.
woensdag 8 oktober 2008 om 09:36
woensdag 8 oktober 2008 om 12:40
Zo af en toe zet ik eens een berichtje neer, toevallig plaatste ik ze in dit geval in het topic van Bloemetje.
Verhoudingsgewijs hou ik me nog redelijk koest met mijn "betogen" vind ik zelf...zie mijn berichtenpercentage.
Zou het niet kunnen dat mijn berichtjes wat meer opvallen? bij sommigen? In dat geval ligt de bal dan niet meer bij mij....
Zwijgen of mezelf gedeeltelijk censuren vind ik geen optie.
woensdag 8 oktober 2008 om 12:50
De DSMIV is een pseudowetenschappelijk boek bedacht en gerealiseerd door economisch ingestelde auteurs die tevens banden hebben met de farmaceutische industrie.
Deze belangenverstrengeling is intens, de dubbele agenda's zijn dik en staan vol.
De 374 "psychiatrische stoornissen" die er op dit moment in vermeldt staan zijn allen verzonnen en op geen enkele manier medisch verklaarbaar.
Het is dan ook een willekeurig hanteerbaar fantasieboek vol met fabeltjes dat willekeurig toegepast kan worden door welke autoriteit of individu dan ook, of niet, of soms.
Het boek is zo compleet opgesteld dat ELK mogelijk menselijk gedrag er in terug te vinden is.
Zelfs als het mogelijk "afwijkende" gedrag niet bij de 374 staat is er nog een reserve potje aanwezig in dit sprookjesboek zodat de (potentiële) patiënt alsnog gek verklaard kan worden!!
Raadpleeg de DSMIV en je gaat ALTIJD (100% zeker) voor de bijl!
woensdag 8 oktober 2008 om 15:10
Hallo Bloemetje,
Jeetje, ik herken mezelf in je korte verhaal. Bij mij begon het met plotselinge huilbuien. Inmiddels is het iets verder gegaan dan dat. Ben gestopt met school, ontslagen bij mijn werk en het enige wat ik nu voornamelijk doe is hangen op bank zonder ook maar iets te willen (behalve tv kijken en internetten). Inmiddels probeer ik er weer wat van te maken door weer af en toe iets te gaan doen (met tegenzin) en ben weer gaan daten waardoor ik toch weer de wereld in kom beetje bij beetje. Misschien zou werk zoeken een veel betere manier zijn, maar op de een of andere manier kan ik me hier niet toe zetten. Ik ben bang dat het niet in mijn eentje gaat lukken misschien dat ik daarom elke keer weer in het spiraal van neerslachtig terecht kom. Gelukkig is het bij jou volgens mij nog niet zo ver! Heel veel succes en sterkte, ik ben benieuwd wat de uitkomst is van je afspraak bij de huisarts.
Jeetje, ik herken mezelf in je korte verhaal. Bij mij begon het met plotselinge huilbuien. Inmiddels is het iets verder gegaan dan dat. Ben gestopt met school, ontslagen bij mijn werk en het enige wat ik nu voornamelijk doe is hangen op bank zonder ook maar iets te willen (behalve tv kijken en internetten). Inmiddels probeer ik er weer wat van te maken door weer af en toe iets te gaan doen (met tegenzin) en ben weer gaan daten waardoor ik toch weer de wereld in kom beetje bij beetje. Misschien zou werk zoeken een veel betere manier zijn, maar op de een of andere manier kan ik me hier niet toe zetten. Ik ben bang dat het niet in mijn eentje gaat lukken misschien dat ik daarom elke keer weer in het spiraal van neerslachtig terecht kom. Gelukkig is het bij jou volgens mij nog niet zo ver! Heel veel succes en sterkte, ik ben benieuwd wat de uitkomst is van je afspraak bij de huisarts.
Still waiting on the world to change