Icesave blokkeert alle rekeningen!

07-10-2008 13:16 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weer een reden voor een financiele pijler:

Icesave sluit Britse loketten

De IJslandse bank Icesave heeft (tijdelijk) haar lokketen gesloten. Dat staat op haar Engelsstalige website icesave.co.uk

"We are not currently processing any deposits or any withdrawal requests through our Icesave internet accounts. We apologise for any inconvenience this may cause our customers. We hope to provide you with more information shortly."

Nederland

Inloggen op de Nederlandse site zou momenteel ook al niet meer mogelijk zijn. Over Nederlandse spaarders is nog geen officieel nieuws binnengekomen. Volgens de site van Icesave in Nederland is het voor de ederlandse tak niet mogelijk om de spaartegoeden te bevriezen, terwijl dit in Engeland kan voor 60 dagen. zie onderstaande tekst van de site:

Voorwaarden Icasave

Artikel 7.6 van de Algemene Voorwaarden bevatte de mogelijkheid om in uitzonderlijke omstandigheden afschrijvingen van uw spaarrekening op te schorten. In Engeland, waar Icesave is gestart, is een dergelijk artikel marktconform. Bij de start van Icesave in Nederland is dit artikel overgenomen in onze Algemene Voorwaarden.

Naar aanleiding van vragen van onze klanten en het feit dat wij transparant willen blijven in onze voorwaarden, hebben wij besloten de Algemene Voorwaarden aan te passen en artikel 7.6 te verwijderen
tilalia2 schreef op 08 oktober 2008 @ 09:30:

Ik vind het een beetje heel erg dichtbij komen, deze kredietcrisis. Een beetje zo'n jaren-80-crisisgevoel. Wat voorspellen jullie? Komt de economie in een depressie, of blijft het bij een recessie? Allemaal bezuinigen?

Nee, ik ben helemaal niet van de crises. Mensen praten elkaar wel van alles aan hoor.

Overigens balen voor wie zijn geld op die IJslandse bank heeft staan, maar dat komt echt weer goed. Dat zegt mijn gutfeeling :-p
Petrokia schreef op 08 oktober 2008 @ 10:20:

[...]

Nee, ik ben helemaal niet van de crises. Mensen praten elkaar wel van alles aan hoor.

Overigens balen voor wie zijn geld op die IJslandse bank heeft staan, maar dat komt echt weer goed. Dat zegt mijn gutfeeling :-p

Ik ben bang dat dit wel redelijk beyond mensen-die-elkaar-wat-aanpraten is hoor!

Maar goed, ik hoop dat je gelijk hebt. Dat zou het leven een stuk makkelijker maken :)
tilalia2 schreef op 08 oktober 2008 @ 09:30:

Oei, heel Ijsland in de penarie!

Lief wilde anderhalve maand geleden nog alles doorsluizen naar Icesave, vanwege de hoge rente. Ik ben blij met mijn gutfeeling, dat we dat niet gedaan hebben. Toen Lief gisteravond laat thuiskwam was ie ook erg blij met mijn gutfeeling.

Pfieuw.

Ik vind het een beetje heel erg dichtbij komen, deze kredietcrisis. Een beetje zo'n jaren-80-crisisgevoel. Wat voorspellen jullie? Komt de economie in een depressie, of blijft het bij een recessie? Allemaal bezuinigen?

Jaren 80 crisisgevoel? Hoe oud ben jij wel niet dan.

In de jaren 80 was het echt geen crisis hoor. Dat viel reuze mee.
Petrokia schreef op 08 oktober 2008 @ 10:20:

[...]

Dit is echt wel een diepe crisis. In de jaren 80 klapte de internetbubbel (foutje dat was later, jaren 80 was de oliecrisis). Nu alles (dat klopt wel). En dat 'men het elkaar aanpraat' maakt het aleen maar erger - domino-effect.

Of je je geld terugkrijgt van Icesave is nog maar de vraag, de eerste 20.000 moet van de IJslandse regering komen en die is ook blut. Hoorde net dat NL rekeninghouders wel gaat helpen om het geld terug te vorderen, maar het geld niet zelf gaat uitbetalen.

Ben wel heel blij dat ik geen beleggingshypotheek heb. Daar gaat je spaardeel. Maar ik heb wel een variabele rente en dat is ook geen prettig gevoel. Hoewel er nu wel weer over renteverlaging wordt gesproken, maar het lijkt me dat de rente juist omhoog gaat omdat geld schaars wordt.
.
tilalia2 schreef op 07 oktober 2008 @ 13:21:

LouiseP, bij Moneyou (van vadertje staat ABN-Amro) krijg je 5,1 % op je spaarrekening. Bijna net zo gunstig als Icesave)

Abn heeft vandaag en gistermiddag hele grote advertenties geplaatst voor sparen met hoge rente ;) Maakt dus eigenlijk een lange vinger naar de concurrentie. Bos is boos, vindt dat de bank haar geredde positie misbruikt en gaat een hartig woordje met de bank spreken. Wat een soap.
.
Over de economische crisis van de jaren tachtig (1979 - 1986):

"Begin jaren tachtig stond Nederland er economisch gezien ronduit slecht voor.

In 1979 was de tweede oliecrisis uitgebroken. Net zoals bij de eerste oliecrisis in 1973 verhoogden Arabische olielanden de olieprijs.

De wereldwijde handel liep enorm terug. Veel Nederlandse bedrijven leden grote verliezen en moesten sluiten. In vier jaar tijd gingen ongeveer 27.000 bedrijven failliet. Duizenden mensen raakten hun baan kwijt. In de jaren 1984 – 1985 was er een record aantal van ruim 800.000 werklozen in Nederland!

Bovendien had de Nederlandse regering te kampen met een enorm begrotingstekort. De overheid moest daarom fors bezuinigen. Lonen en uitkeringen gingen omlaag.

De slechte economische situatie in Nederland stemde de mensen pessimistisch. Pas in de tweede helft van de jaren tachtig kwam een zonniger toekomst in beeld. De economie begon te herstellen en de werkloosheid nam langzaam af."

Dat was zeer beslist wel een crisis. En een zware ook. Maar van een geheel andere orde dan de huidige economische crisis.
Lijkt me niet eens zoveel 27.00 bedrijven (en bedrijfjes!)

Hoeveel bedrijven gaan er normaal failliet in 4 jaar? Best veel denk ik. Heb het even opgezocht: In 2006 waren het er 9200.

In 2007 8229. In 2005 10.228.

Dus 27.000 over vier jaar is erg weinig ;)
.
Blijkt dat niet veel geld hebben of veel geld op een bank hebben ongeveer even grote zorgen met zich meebrengt. De een is bang de rekeningen niet te kunnen voldoen, de ander heeft angstbeelden de volgende te zijn.

Financiële crisis als binnende factor? Of gaan we elkaar alleen nog schuiner aankijken en volgt op deze crisis wat de geschiedenis al eerder teweeg bracht?

** Neemt een stuk paranoïataart en steekt de kop maar weer zo ver mogelijk in de grond**
impala schreef op 08 oktober 2008 @ 11:32:

Hoeveel bedrijven gaan er normaal failliet in 4 jaar? Best veel denk ik. Heb het even opgezocht: In 2006 waren het er 9200.

Elk bedrijf dat failliet gaat is er een. En als het je eigen bedrijf is is het verdomd lastig om zo simpel te kijken naar de cijfers die je geeft. Euh, nee ik heb er niet direct mee te maken.
impala schreef op 08 oktober 2008 @ 11:32:

Denk dat je toen en nu niet kunt vergelijken. Toen waren er nauwelijks zzp-ers bijvoorbeeld... Dus toen: relatief weinig faillisementen, maar bedrijven relatief groot. Nu: relatief veel faillisementen, maar bedrijven relatief klein.
Ja dat begrijp ik. Wilde alleen even aangeven dat dat onderstreepte getal van 27.000 op zich niet schrikbarend is.

Die zzp'ers zijn trouwens pas van de laatste 2 jaar ofzo volgens mij.
.
Heb gistermorgen maar Icesave spaartegoed overgeboekt naar mijn NL-bankrekening. Heb ook een bevestigingsmailtje gekregen, saldo aldaar gecheckt en mijn Icesave-saldo was toen 0,00.

Het geld hangt warschijnlijk nog 'in de lucht', heb het nog niet op mijn NL-bankrekening.

Ben toch wel een beetje zenuwachtig of het nu wel goed is gegaan en de overschrijving daadwerkelijk plaatsvindt.

Ben pas rustig als het geld weer op 'Nederlandse bodem' is aangekomen.....

Kan iemand hier een zinnig antwoord op geven??
Grote zorgen bij spaardersWeggehaalde Icesave-gelden nog niet op rekening Gerelateerde artikelen

Veel Nederlanders lieten dagen geleden hun spaargeld overboeken naar hun gewone rekening. Ze kregen daarvan zelfs een bevestiging van Icesave. Maar tot op heden is bij velen het geld nog niet gestort en zweeft het ergens rond.

Dit terwijl de ervaring van veel Icesave-spaarders is dat het geld normaal gesproken wél een dag na de overboeking op hun rekening stond.

De Nederlandse banken zeggen niet verantwoordelijke te zijn voor de nog niet binnengekomen gelden.

De spaarders maken zich dan ook grote zorgen en roepen de bank op hun niet langer in onzekerheid te laten. "Ik heb er goed buikpijn van. Ik dacht dat je bij een bank een vertrouwensrelatie had", aldus een bezorgde spaarder.

Aldus de Telegraaf.

Ik kan er dus geen zinnig antwoord op geven Nak, maar zo te lezen kan niemand dat nog. Ik hoop voor je dat het goed komt.
Jippie de renteverlaging is een feit !

Toch nog iets te juichen.
.
Nak.. ik heb gisterochtend ook geld overgeboekt naar mijn NL rabobank rekening. (niet alles maar een gedeelte) en dit geld stond zojuist op mijn NL rekening.

Ik maak mij eigenlijk er niet zo druk om , het komt wel goed.

Ik vermeod dat het gewoon erg druk is bij IceSave mensen halen MASSAAAAAAAL hun geld daar nu weg..

Er was het zelfde gebeurd als het om een NL bank zou gaan dat men achterloopt wanneer er in eens miljoenen mensen hun geld bij de bank weg gaan halen
EN hoeveel hebbendie Icesave spaarders nu gewonnen? Laten ze 20.000 euro hebben weggezet, met een rente verschil van 2% vergeleken een nederlandse bank. Dat is 400 euro. Doe je daar al die moeite voor. En nu heeft het er slechts een maand opgestaan, dus is het vier tientjes. Sjonge sjonge sjonge. Allemaal mee met de hype.
impala schreef op 08 oktober 2008 @ 13:12:

Jippie de renteverlaging is een feit !

Toch nog iets te juichen.
Welke renteverlaging???
Dat deponeren in buitenland en weghalen in nederland heeft dit allemaal veroorzaakt.

Het zijn de kleine kneuteraars die in paniek raken en de boel zo laten springen.

je kunt als je je onveilig voelt beter je geld verspreiden.

of en bv rabobank kiezen , das een cooperatie en niet zo gevoelig voor dit soort geintjes en ik kan me voorstellen dat ze woest zijn dat ze mooi mogen meedraaien met de kosten die eraan verbonden zijn.

bovendien geven ze ook een hele goeie rente ( ik heb 5,2)

ik snap werkelijk niet waarom je als nederlander je geld stalt op een buitenlandse bank als de ijsland bank,

hebberigheid word duur betaald, maar hebberigheid is niet v toepassing, want je hebt zeer concurrerende stallingen gewoon hier in nederland en is wel zo goed voor je eigen economie.

ga je die grens over , moet je nu ook niet piepen.
de rente is verlaagd wereldwijd, met uitzondering v Japan, anders komt die zo een beetje onder nul.

denk dat dat goed is voor de huizenmarkt, jippie@!!!!
ff op iex gekeken, betekent niet meteen dat de (variabele) hypotheekrente ook verlaagd wordt helaas.
.
Vaak is het wel zo, dat als je in NL een hoge rente wil je het gelijk vast moet zetten. En daar hou ik niet zo van. Het is mijn geld en ik wil daar over kunnen beschikken wanneer ik dat wil.

Tot gisteren stond er op de home-page van Icesave nog dat het zo'n gewéldige, stabiele bank was; not dus!

We wachten af; ik ga m'n saldo gelijk ff checken bij m'n bank en hoop dat ik net als Vleermuis m'n centen weer heb.
impala schreef op 08 oktober 2008 @ 13:35:

ff op iex gekeken, betekent niet meteen dat de (variabele) hypotheekrente ook verlaagd wordt helaas.
ja maar geldverstrekkers krijgen zo een beetje lucht en das weer goed voor de geldverstrekker voor hypothekers en kan ik mijn huis misschien weer makkelijker verkopen, ik denk soms ook in mijn eigen straatje ;-]
Nak komt vast goed ik maak mij er niet zo druk om ..

Precies dat was ook mijn reden om naar IceSave te gaan.. Er staat nog gedeelte geld op dat blijft er ook staan en ik zie wel of ik er ooit weer bij kan. Het is gelukkig niet veel meer de rest ligt in oude sok onder mijn kussen X-D
Bron: Nu.nl

ING koopt spaartegoeden IJslandse banken

Uitgegeven: 8 oktober 2008 12:16

Laatst gewijzigd: 8 oktober 2008 14:03

AMSTERDAM - ING Direct, de internetbank van ING, heeft Britse spaartegoeden ter waarde van bijna 4 miljard euro gekocht van twee geplaagde IJslandse banken.

Dat meldde ING woensdag. De overname van de spaartegoeden is in samenspraak met Britse toezichthouders.

Het gaat om spaartegoeden van 160.000 klanten ter waarde van 2,5 miljard pond sterling (3,2 miljard euro) van de IJslandse bank Kaupthing. Ook koopt ING voor 538 miljoen pond (695 miljoen euro) spaartegoeden van 22.200 klanten van Heritable Bank, de Britse tak van het IJslandse Landsbanki. Landsbanki is het moederbedrijf van de internetspaarbank Icesave.

Noodlanding

Kaupthing was woensdag genoodzaakt een noodlening van 5 miljard kroon (702 miljoen dollar) aan te gaan bij de Zweedse centrale bank. Bij Icesave konden Nederlandse en Britse klanten dinsdag hun spaartegoeden niet meer opnemen.

"ING Direct bevindt zich in een sterke positie", aldus bestuurder Johan de Wit van ING Direct in een verklaring. De Wit is tevreden dat ING snel actie heeft kunnen ondernemen om de veiligheid voor de spaargelden van de Britten te verzekeren.

"Dit is de juiste actie om spaarders te beschermen, financiële stabiliteit te waarborgen en de belangen van de belastingbetaler te behartigen", aldus het Britse ministerie van financiën in een verklaring.

De Britse minister van Financiën Alistair Darling zei eerder op de dag dat IJsland weigert garanties te geven over spaargelden. "De IJslandse regering, geloof het of niet, heeft mij verteld dat zij niet van plan is haar verplichtingen hier na te komen", aldus Darling.
dropje schreef op 08 oktober 2008 @ 14:10:

Bron: Nu.nl

De Britse minister van Financiën Alistair Darling zei eerder op de dag dat IJsland weigert garanties te geven over spaargelden. "De IJslandse regering, geloof het of niet, heeft mij verteld dat zij niet van plan is haar verplichtingen hier na te komen", aldus Darling.
ik geloof dat direct. Volgens mij kán IJsland de verplichtingen helemaal niet nakomen.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven