Welke indeling voor onze keuken, met afbeelding

25-11-2015 13:43 183 berichten
Hi,



Ik ben benieuwd naar jullie advies en mening. Ik twijfel tussen 2 indelingen voor de keuken in onze nieuwbouwwoning, namelijk een opstelling met spoeleiland of een opstelling met hoekkeuken.



Mijn eigen mening: kookeiland vind ik mooi, er komt een barretje aan en onze keuken is erg ruim, waardoor ik bang ben dat alleen een hoekopstelling een beetje minimalistisch zal zijn voor de grote ruimte. Echter is er met de hoekopstelling veel meer ruimte voor de eettafel, deze kan ook in andere posities gezet worden. Dat vind ik een prettig idee. Bij de indeling met kookeiland kan de tafel alleen nog maar in de lengte en ben ik bang dat de ruimte voor de eethoek een beetje beperkt is, en dat je in je keuken 3 elementen in de lange richting krijgt en dat dit niet mooi is (aanrecht, eiland en eettafel).



Wat denken jullie er van?



Met eiland:

[img]http://myalbum.com/photo/p5dYp3ed4yP9/540.jpg[/img]



Hoekopstelling:

[img]http://myalbum.com/photo/U1eftrmaEdCl/540.jpg[/img]

Welke indeling voor onze keuken?

Totaal aantal stemmen: 63

Kookeiland (49%)
Hoekopstelling (51%)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij maken de reacties op dit forum het niet makkelijker voor TO



Het is echt een kwestie van smaak. De keuken in het midden zou ik zelf niet doen, het wordt er zo hokkerig van. Ik ken mensen die dat hebben en de benedenverdieping lijkt er veel kleiner door. Zeker als je dan nog van die en suite deuren gaat maken, zoals iemand hier zei, krijg je echt 3 aparte hokjes.



Een hoekkeuken zoals op de tekening vind ik alleen mooi als je een dichte keuken hebt. Dan hoort de tafel echt bij de keuken en kun je eventueel in de woonkamer bij genoeg ruimte nog een eettafel zetten. Maar in de keuken eten met bijvoorbeeld visite vind ik zo ongezellig. Met een kookeiland heb je er dan iets tussen staan en vind ik het anders, dan vind ik het wel gezellig ogen. Een kookeiland is een soort afscheiding, maar wel laag, zodat het ruimtelijk blijft.



Is er ruimte om rechts tegen de muur nog kasten te plaatsen én voor een kookeiland? Dat lijkt me echt ideaal qua opbergruimte. Dan heb je tegen de achterwand lage kasten en werkruimte, rechts een muur met hoge kasten (wel strak, zodat het niet te druk oogt) én dan nog een kookeiland met bergruimte en evt. barkrukken.



Oh ja, en de tafel zou ik dan niet met de korte kant tegen de muur zetten, maar gewoon in de lengte evenwijdig aan het kookeiland. Je moet ongeveer 90 cm rekenen voor een stoel die naar achteren schuift, dus 2x90 en de tafel is bijvoorbeeld 100 cm breed, dan kom je op 2.80 m. en dat past dus makkelijk. Staat mooier ivm de looplijnen.
Laatste plaatje van Muisje is geen plaatje maar een link



Weet niet of je dat wilt, een link naar je pinterest? Welk plaatje bedoel je specifiek? Dan plaats ik die voor je (of je moet zelf de plaatjesplakrechten aanvragen Plaatjesplakken? Mail ons en vraag het aan )
Oh en ik ben regelmatig in huizen geweest waar de openslaande tuindeuren bij de zithoek zijn, en dat vind ik erg mooi, mooi zicht op je tuin!
Oh Marena haal de link maar weg als je wilt :-) Dankjewel!
Foutje
Ik bedoelde het 2e plaatje met die houtkleurige kastenwand met open ruimte erin, en daar 'tegenover' een eiland (daar zie je maar een klein stukje van)



He bah wat een vervuiling hier vanochtend
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 27 november 2015 @ 11:01:

Nogmaals ontzettend bedankt voor de vele en leuke reacties! Ik heb gisteren even bewust niet hier gekeken, want ik merkte dat ik het bijna niet meer zag zitten hahaha! Maar ik heb zojuist weer even alles gelezen en ga nog wat ontwerpjes maken.



En keuken aan de 'voorzijde' van het huis vind ik ook een goede optie, omdat je bij de erker inderdaad mooi een tafel kwijt kunt, en je de hoek kunt gebruiken voor een hoekkeuken, zonder dat je rekening moet houden met de deur naar de bijkeuken. Maar ik vind het zo'n gek idee dat je dan tuindeuren in je woonkamer hebt? Bij mijn woonkamer stel ik me juist een knusse ruimte voor (met dus een erker ipv een mega grote tuindeuren?) maar denk dat ik hier misschien ook even plaatjes van moet zoeken. Zoals ik het nu getekend heb is het woongedeelte kleiner dan de keuken, maar nog steeds wel heel groot hoor. En ik zit nu met visite ook vaak aan tafel te kletsen i.p.v. in de woonkamer. Ook 's avonds.



Lastig zeg :D

Maar nu is het ook zo dat dezelfde huizen als onze woning (en ook bij ons in de straat) al maanden eerder opgeleverd worden. Ik denk dat het verstandig is om ook daar eens aan mensen te vragen of we even een kijkje mogen nemen (een aantal bewoners kennen we ook) zodat ik verschillende keukens 'in het echt' kan zien. Ik blijf het namelijk erg lastig vinden om het zo op een tekening voor me te zien.



Qua stijl ben ik er al wel uit, dus dat scheelt al de helft! Mn Pinterest bord staat er vol mee.Als je nu al veel aan de keukentafel zit, is het dan niet handiger om de keuken aan de tuinzijde te houden? Zeker met het oog op eventuele kinderen die er gaan komen. Dan kun je makkelijker een oogje houden op het, in de tuin spelende, grut. Zelf zou ik nog steeds kiezen om de keuken te laten beginnen tegen de muur tegenover de deur en door te laten lopen naar het einde bij de tuinkant. Dan hou je heel veel ruimte over om vrij in te delen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
oh oeps, heb de link weggehaald voordat ik dat plaatje wat je bedoelde heb gekopieerd



evt mag je die wel in pm sturen zodat ik m kan plaatsen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven