Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Oh! Dat sorteer op datum heb ik nooit gezien!

Ik heb wel een zoekopdracht, maar er komt maar ongeveer 1x per maand een huis bij. En dan heb ik nog niet eens zoveel eisen ingevuld. Alleen de prijs en de woonoppervlakte. En dan onze stad, nog niet eens de wijken die onze voorkeur hebben.

Ik vind het leuk om ook te zien wat er verder op de markt komt. Voor het geval er een goedkoop opknappertje tussen zit of een huis vlakbij onze stad. Maar eigenlijk kan ik me beter aan mijn zoekopdracht houden. Want op sommige dagen zijn er meer dan tien nieuwe huizen, maar niks wat in de buurt komt bij wat wij zoeken.

We zouden vandaag horen of we een optie konden krijgen op een nieuwbouwhuis, maar dat gaat dus niet door. Zit al een optie op. Nu staan we in de wacht, dus dat kunnen we denk ik wel schudden.
Alle reacties Link kopieren
jeeeeeeej gefeliciteerd d-p!!
bats!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd d-purevision! wat goed dat het toch gelukt is
quote:marana schreef op 27 november 2015 @ 15:14:

[...]



Heb je geen zoekopdracht ingesteld, zodat je steeds een mailtje krijgt wanneer er een nieuw huis is die aan jouw voorwaarden voldoet?Dit inderdaad, ik krijg elke keer mail van Funda als er een huis is in mijn woonplaats. Zomaar omdat ik het leuk vind om te zien wat er te koop is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 27 november 2015 @ 11:36:

Is dat zo marana? Ik was erg blij met onze taxatie, 1500 euro boven koopsom Taxateur was door de hypotheekadviseur geregeld trouwens, niet door een makelaar. Maar ik vond t ook al wel erg mooi uitkomen...Bij mij zat het er 3000 boven.
Alle reacties Link kopieren
quote:d-purevision schreef op 27 november 2015 @ 12:32:

AAAAAAAAAH! Ze zijn gezwicht! We hebben een akkoord!Jaaa, gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd dp! Fijn dat het uiteindelijk gelukt is. De aanhouder wint!
@d-pure-vision, gefeliciteerd !! Fijn dat het gelukt is!



@Matroesjka; 2 ton lijkt me aardig aan de prijs voor dat huis, zeker als er nog veel moet gebeuren. Maar ik kan niet zo goed inschatten hoe de markt daar in de buurt is..



Qua zoeken op funda had ik een zoekopdracht ingesteld, maar zocht ik daarnaast ook af en toe op funda wat ruimer dan dat. En dan idd sorteren op datum. Wij hebben denk ik een stuk of 10 huizen bekeken, voordat we uiteindelijk een huis kochten en we hebben nu toch wel een huis gevonden wat aan ons hele wensenlijstje voldoet. Dit is voor mijn gevoel dus toch wel hét huis ;) (en bijvoorbeeld het huis wat we bijna hadden gekocht maar weer van af hebben gezien was het toch net niet..).



Hier gister trouwens goed nieuws gehad: De verkopers hebben hun financiering rond, de koop kan dus doorgaan (we gaan ervanuit dat onze eigen financiering geen probleem zal zijn). We krijgen de sleutel in februari, dus kunnen langzaamaan ook klus-en verhuisplannen gaan maken.
Dat is leuk ukkie! De voorpret kan officieel beginnen .

Ik heb mijn zoekopdracht een beetje aangepast en ga proberen wat minder te kijken. En er dan maar op vertrouwen dat ons droomhuis ook voorbij gaat komen.
Er staat sinds vandaag een heeeeeel mooi huis te koop. Voldoet aan bijna al onze wensen. Alleen is de vraagprijs 8 ton en 7 ton is onze max. Veel huizen van die prijs zakken uiteindelijk wel flink als ze niet verkocht worden. Zouden jullie gaan kijken? Ik wil niet te enthousiast worden. Misschien onze makelaar eens laten bellen om te vragen of er veel rek in de vraagprijs zit.
Alle reacties Link kopieren
Lastig Solske! Als het inderdaad 'jullie' huis is, zou het beter zijn om nog even niet te gaan kijken, want de verkopers gaan natuurlijk nooit een ton zakken als het nog maar net te koop staat. En als het niet jullie huis is, kun je maar beter wel gaan kijken, want dat hoef je er daarna niet meer over na te denken. Maar dat weet je dus niet zonder te kijken....

Als je op je max gaat kopen, betekent dat dan ook dat je geen geld meer hebt om er iets aan te doen? Wat in dat geval is het natuurlijk niet genoeg dat het aan bijna al jullie wensen voldoet...
Haha Moosey, dat is inderdaad precies het probleem als we gaan kijken .

Aan het huis hoeft niets te gebeuren. Er is alleen geen garage bij, dat willen we eigenlijk graag. Maar die kan er ook niet aangebouwd worden, want het is een grachtenpand. Wordt dus voor de deur parkeren op een vergunningshoudersplek. Tja en grachtenpanden hebben nu eenmaal zelden een garage.

Denk dat we maar even wachten. Een ton zakken gaan ze niet doen. Ze verkopen het zelf, zonder makelaar, dus dan denk ik meteen dat ze niet veel geld kunnen missen en dat ze dus ook niet veel kunnen zakken. Maar misschien is dat een kromme redenatie.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vandaag een heel leuk huisje bezichtigd! Qua m2 een stuk kleiner dan in eerste instantie gewenst, maar met drie slaapkamers en geen schuine muren, dus groot genoeg voor ons. We zijn erg enthousiast. De eigenaresse heeft het ons laten zien (makelaar kon niet) en vertelde dat ze het huis eigenlijk uit de verkoop wilden halen (vader ernstig ziek, daar wonen ze nu vlakbij én vader heeft veel in het huis gedaan, dus veel emotionele waarde), maar makelaar heeft ze overtuigd het nog even te koop te laten. Just to see what happens (staat al een jaar te koop). Afgelopen twee weken vijf bezichtigingen gehad..



Wij twijfelen nu. We hebben voor volgende week zaterdag een afspraak staan met de makelaar. Wachten we dat af, met het risico dat er in de tussentijd op geboden wordt? Of brengen we direct maandag een bod uit, ondanks dat we het nog maar één keer hebben gezien? We zijn inmiddels al maanden aan het zoeken en ik heb al zeker twintig huizen gezien, dus ik weet wel waar naar te kijken en kijk niet door een roze bril, maar twijfel wel of een tweede bezichtiging noodzakelijk is ja/nee. Wat vinden jullie?



En dan ook meteen de volgende vraag. Welk bedrag zouden jullie bieden? Woning staat in Hilversum (waar de huizen heel hard gaan voor (veel te) hoge prijzen). 72 m2, drie slaapkamers, alleen een (kleine) koelkast en vaatwasser als inbouwapparatuur in de keuken, hele huis is goed afgewerkt (dus v.v. dubbel glas, kunststof kozijnen beneden, radiatoren afgedekt, overal plinten, alles geverfd en gestuct (?) enzovoort). CV is uit 2013 en het heeft een tuin van 35 m2 op het noordwesten. Verkoper gaf aan dat één van de ramen boven een klein lek heeft. Vraagprijs is begonnen op 192.500, is een paar maanden terug verlaagd naar 185.000.



Advies? Meningen? Tips?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Poeh! Als jullie er echt van overtuigd zijn, van het huis, zou ik gaan bieden. En ook niet al te laag inzetten misschien? Maar lastig hoor.



Solske, nee, aan die garage is dan weinig te doen inderdaad Maar ik denk dat het verstandig is om nog even niet te gaan kijken. Huizen in dat segment lopen natuurlijk ook echt niet hard, of je moet net de pech hebben dat iemand er echt op zat te wachten..
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 28 november 2015 @ 14:46:

Poeh! Als jullie er echt van overtuigd zijn, van het huis, zou ik gaan bieden. En ook niet al te laag inzetten misschien? Maar lastig hoor.



Solske, nee, aan die garage is dan weinig te doen inderdaad Maar ik denk dat het verstandig is om nog even niet te gaan kijken. Huizen in dat segment lopen natuurlijk ook echt niet hard, of je moet net de pech hebben dat iemand er echt op zat te wachten..



Haha ja, dat dus



We kunnen het erg goed vinden met de eigenaresse (twee lesbische vrouwen, getrouwd en één dochter en mijn vriendin en ik gaan volgend jaar trouwen en willen echt aan onze toekomst gaan beginnen, dus volgens mij gunt ze het ons ook wel) en we staan op goede voet met de verkoopmakelaar (heeft mijn vriendin een aantal jaar terug enige tijd van gehuurd), dus ik wil ze niet voor de borst stoten met een te laag bod, maar ik wil ook niet meer betalen dan nodig natuurlijk.



En 10% onder de vraagprijs is bieden is niet meer van deze tijd, maar wat dan wel? Dilemma's..



Het huis is overigens een middenwoning uit 1906.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zat ook al over die 10% te denken, maar heb ook niet het gevoel dat je dat kunt doen in dit geval. Zijn er nog huizen recent verkocht in de straat/staat er iets vergelijkbaars te koop?
Alle reacties Link kopieren
Heb je al wel een idee van naast wie je komt te wonen trouwens? Lijkt me met een oude middenwoning wel belangrijk..



(sprak zij, die een 2-onder1kap heeft gekocht uit 1890 zonder dat ze weet wie de buur wordt, want die moet er nog in trekken... )
@mcsteamy ben je bekend in hilversum?
En whatsup met de 10% regel?
Alle reacties Link kopieren
Oh, dat was een soort standaard-opvatting in de crisis, dat je aangezien de huizenmarkt toch op z'n gat lag sowieso 10% onder de vraagprijs kon bieden en dat dat niet zo snel zou afschrikken. Maar aangezien het nogal is aangetrokken de laatste maanden, gaat die vlieger lang niet overal meer op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 28 november 2015 @ 15:08:

Nee, ik zat ook al over die 10% te denken, maar heb ook niet het gevoel dat je dat kunt doen in dit geval. Zijn er nog huizen recent verkocht in de straat/staat er iets vergelijkbaars te koop?



Nee, helaas niet..



quote:Moosey schreef op 28 november 2015 @ 15:09:

Heb je al wel een idee van naast wie je komt te wonen trouwens? Lijkt me met een oude middenwoning wel belangrijk..



(sprak zij, die een 2-onder1kap heeft gekocht uit 1890 zonder dat ze weet wie de buur wordt, want die moet er nog in trekken... )



Ja, links is een iets oudere mevrouw en daarnaast een knul en een meisje met een jong kind, daarnaast mensen met een zoon van 8, en rechts een dame met een studerende dochter.



quote:matroesjka_ schreef op 28 november 2015 @ 15:12:

@mcsteamy ben je bekend in hilversum?



Ja, mijn vriendin is geboren en opgegroeid in Loosdrecht en heeft jarenlang in Hilversum gewoond.

Hoezo precies?



Over het algemeen is het advies om ongeveer 10% onder de vraagprijs te bieden.

Dat hoor/lees je in ieder geval vaak. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van locatie, huis en de tijd waarin je een huis koopt.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Nou, omdat ik er in de buurt werk en van collega's hoor dat veel van de buurten waarin huizen staan in die prijscategorie niet echt buurten zijn waar je graag wilt wonen. Betekent natuurlijk niet dat dat voor jullie huis ook geldt. Als je vriendin er gewoond heeft zit het wel goed.
Overigens een paar weken geleden nog een bericht dat huizen voor gemiddeld 11% onder de vraagprijs verkocht worden. Tenzij je dus in de hotzones wilt kopen vind ik 10% onder de vraagprijs bieden niet vreemd.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 28 november 2015 @ 15:22:

Nou, omdat ik er in de buurt werk en van collega's hoor dat veel van de buurten waarin huizen staan in die prijscategorie niet echt buurten zijn waar je graag wilt wonen. Betekent natuurlijk niet dat dat voor jullie huis ook geldt. Als je vriendin er gewoond heeft zit het wel goed.



Ja, dat zijn de huizen over het spoor, in Noord en Oost.

Dit huisje staat in West, vlakbij haar vorige huis.

Is echt een hele fijne, leuke, degelijke buurt, dus dat is ook zeker een pluspunt van dit huisje.



Leuk verhaal ook. Wij hadden contact opgenomen met de makelaar voor een bezichtiging, dat kon volgende week zaterdag pas. Toen hebben we aan de makelaar gevraagd of hij er bezwaar tegen zou hebben als wij de verkopers rechtstreeks zouden benaderen of zij ons het huis zouden willen laten zien. Toen heeft hij de verkopers gebeld en die vonden dat goed, maar dat kon vandaag alleen voor half 12, omdat hun dochter jarig is vandaag, dus plannen en visite enzovoort. Dus wij waren daar om 11 uur, op basis van de kinderkamer de leeftijd van de dochter geschat en een klein cadeautje meegenomen. Eigenaresse helemaal verrast, stuurt ze net een app naar m'n vriendin dat ze heel brutaal ons telnr heeft gevraagd aan de makelaar om een foto van haar dolblije dochter met het cadeautje te kunnen sturen. Punten gescoord
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Waar we ook rekening mee moeten houden in het bieden is dat de verkopers heel erg twijfelen over of ze het huis wel echt willen verkopen (i.v.m. emotionele waarde enz). Ze zullen het dus zeker niet van de hand doen voor een veel lagere prijs.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven