Suriname met kinderen en vaccinaties

29-11-2015 13:28 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen misschien met de kerst naar Suriname, en nu zie ik op internet dat vaccinaties voor DTP, gele koorts en hepatitis A aanbevolen worden.



Nu zie ik er toch een beetje tegenop om mijn kinderen (6 en 11) daarmee in te laten spuiten. Onze oudste heeft een chronische ziekte die misschien door de eerste vaccinaties in zijn jonge jaren is veroorzaakt (dit is verteld door een arts). Wij hebben dan ook bij de oudste de vaccinaties die kinderen krijgen op hun achtste, en bij de jongste de vaccinaties die ze krijgen op hun vierde overgeslagen.



Hebben jullie ervaring? Hoe reëel is het dat ze besmet worden met genoemde ziektes in Suriname?
Alle reacties Link kopieren
DTP zit toch in het Rijksvaccinatieprogramma? Dat zou dus alvast schelen. (Als het niet nog een keer moet.)



Ik ben weleens in Suriname geweest en heb toen de aanbevolen vaccins gehaald, maar ik heb geen chronische ziektes, en ik heb dus geen ervaring met een besmetting.

Ik zou dit toch met een arts overleggen. Kijk eens wat de arts erover zegt die heeft aangegeven dat de chronische ziekte mogelijk veroorzaakt is door een (combinatie van) vaccin(s). En overleg in het Tropenziekenhuis, iemand die verstand heeft van de aandoeningen waarvoor tegen gevaccineerd wordt en de vaccins zelf.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Als je in Paramaribo blijft is gele koorts niet nodig. Suriname stelt die dacht ik ook niet verplicht.



Dtp zijn je kinderen allebei voldoende voor beschermd als ze ingeënt zijn volgens het rvp.



Hep a is voor heel veel landen eigenlijk wel aan te raden.



Heb zelf alle vaccinaties recent gehad, alleen van de dtp heb ik last gehad.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie antwoord! Ik heb ook alles gehad door eerdere reizen, en laatst nog vanwege een bloed-op-bloed-ongelukje. Maar ik denk dat dat hepatitis B was.



Mijn kinderen hebben het rijksvaccinatieprogramma dus niet afgemaakt.
Dus kan je niet naar Suriname.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 29 november 2015 @ 13:54:

Dus kan je niet naar Suriname.Huh? Hoezo niet?
Alle reacties Link kopieren
Hep A heb je ook al nodig als je wat oostelijker Europa in gaat en voor landen als Turkije, dus da's sowieso 'n zinvolle vaccinatie, evenals DTP. Die zijn na 'n herhalingsshot na een jaar zo'n 20 jaar geldig.

En gele koorts is 10 jaar geldig. Wist niet dat dat daar heerste trouwens, dacht dat dat vooral in Afrika voorkwam.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Dan zoek je toch een andere vakantie bestemming...
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is nogal voorzichtig en haalt altijd alle vaccinaties die ze maar kan krijgen. Ondanks de vaccinaties krijgt ze elke keer dat ze daar is knokkelkoorts. Daar kan je je niet tegen inenten. Je kan wel anti-muggenspul gebruiken maar dat is niet 100% veilig. Zelf heb ik nog nooit iets opgelopen.



Er is een kans dat jij en je kinderen niets oplopen, er is ook een kans dat jullie dat wel doen. Als dat wel gebeurt is jullie gestel daar tegen bestand?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar weken geleden reisvaccinaties gehaald voor DTP en Hepatitis A. Alleen een middag een stijve arm, maar verder geen last van gehad.

In jouw situatie zou ik met de arts overleggen, juist omdat jouw kinderen ook de standaard vaccinaties niet gehad hebben. De vraag is wel of je zonder vaccinaties (zowel specifiek voor Suriname als de andere vaccinaties) het risico wil lopen dat je kinderen (of jij?) ziek worden op vakantie en mogelijk een andere, vaccinatie-gezien, veiligere bestemming kiezen.
quote:Nelladella1 schreef op 29 november 2015 @ 14:08:

[...]





Huh? Hoezo niet?Omdat je er dan reuze verstandig aan doet om ze te laten vaccineren. Dat wil je toch niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 29 november 2015 @ 18:42:

[...]





Omdat je er dan reuze verstandig aan doet om ze te laten vaccineren. Dat wil je toch niet?Volgens mij laat ik me niet zo stellig uit, en verklaar ik het ook nog. Misschien heb je het anders bedoeld, maar je toon komt niet zo prettig over.
Alle reacties Link kopieren
quote:lushcooking schreef op 29 november 2015 @ 18:40:

Ik heb een paar weken geleden reisvaccinaties gehaald voor DTP en Hepatitis A. Alleen een middag een stijve arm, maar verder geen last van gehad.

In jouw situatie zou ik met de arts overleggen, juist omdat jouw kinderen ook de standaard vaccinaties niet gehad hebben. De vraag is wel of je zonder vaccinaties (zowel specifiek voor Suriname als de andere vaccinaties) het risico wil lopen dat je kinderen (of jij?) ziek worden op vakantie en mogelijk een andere, vaccinatie-gezien, veiligere bestemming kiezen.



Dat is een overweging. Volgens mij ben ik weleens naar Cuba geweest zonder vaccinaties, ik vroeg me af of Suriname vergelijkbaar was wat dat betreft. Overigens heb ik zelf wel alle vaccinaties inmiddels gehad. Het gaat echt om de kinderen.



Knokkelkoorts is toch dengue? Dat heb ik ook gehad. Maar dat kan je dus vaker krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Dat van knokkelkoorts/dengue weet ik niet. Misschien dat bije-bij je dat kan vertellen, omdat zij aangeeft dat haar moeder het al meerdere keren gehad heeft op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Dus jouw kinderen hebben de herhalingsDTP vaccinaties niet gekregen? Wat polio betreft: die kans is niet zo groot, omdat vrijwel alle andere kinderen - met uitzondering van de bible-belt - die wel hebben gehad, de kans op besmetting is gering.

Maar tetanus kunnen ze ook gewoon bij jou in de straat oplopen: een geschaafde knie of zo .....



Voor buitenlandse reizen zou ik inderdaad kiezen voor óf vaccineren, en als dat niet kan: andere bestemming kiezen. Hep. A kun je ook oplopen in Spanje, Griekenland, Turkije; er hoeft maar ergens een besmet iemand aan jouw voedsel te hebben gezeten die zijn handen niet heeft gewassen. Hep. A is echt een heel nare ziekte met een lange nasleep en ernstige gevolgen voor je lever. Die kans wil je met kinderen toch niet lopen?
Alle reacties Link kopieren
Knokkelkoorts is inderdaad hetzelfde als dengue. Je kan alleen resistent worden voor de variant die je al hebt gehad. Net zoals bijvoorbeeld bij een verkoudheid zijn er zo veel verschillende varianten dat er altijd een kans is dat je door net een andere variant besmet word. Het is niet zoals de mazelen iets wat je maar 1 keer in je leven krijgt.
Ik zou een second opinion aanvragen over het verband tussen vaccinatie en de chronische ziekte van je oudste. Volgens mij zijn er geen bewijzen voor zulke verbanden, terwijl er voor een aantal chronische ziektes wel is aangetoond dat ze geen verband houden met vaccinaties.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nelladella1 schreef op 29 november 2015 @ 23:37:

[...]

Dat is een overweging. Volgens mij ben ik weleens naar Cuba geweest zonder vaccinaties, ik vroeg me af of Suriname vergelijkbaar was wat dat betreft. Overigens heb ik zelf wel alle vaccinaties inmiddels gehad. Het gaat echt om de kinderen.



Tja, het is natuurlijk een gok. Maar als de risico's bij vaccineren zo groot zijn voor je kind met een chronische ziekte, zijn de risico's bij het oplopen van een van de ziektes waartegen wordt ingeent voor een reis naar Suriname dan niet nog groter?

Nogmaals, ik zou eens afspreken met iemand die je een betere risicoafweging kan maken.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 30 november 2015 @ 16:16:

Ik zou een second opinion aanvragen over het verband tussen vaccinatie en de chronische ziekte van je oudste. Volgens mij zijn er geen bewijzen voor zulke verbanden, terwijl er voor een aantal chronische ziektes wel is aangetoond dat ze geen verband houden met vaccinaties.



Het was niet de eerste de beste die dat tegen ons gezegd heeft 😊 Maar zeker is het inderdaad niet. Ben nu alleen wel wat huiveriger voor de vaccinaties. Hoewel de kans natuurlijk klein is dat het weer gebeurt.



Dank voor al jullie input.
Alle reacties Link kopieren


Houd je ook erg in malaria?





Welke vaccinaties zijn verplicht voor Suriname?





De gele koorts vaccinatie is alleen verplicht wanneer u Suriname wilt inreizen vanuit een land waar gele koorts voorkomt. Deze ziekte komt alleen in Afrika en Zuid-Amerika voor. Ook in Suriname komt gele koorts voor. Als u vanuit Nederland naar Suriname reist, en onderweg niet in een gele koorts land komt, is de gele koorts vaccinatie voor u niet verplicht.





Naast de in sommige gevallen verplichte gele koorts vaccinatie voor Suriname worden er nog een aantal andere inentingen geadviseerd. Hieronder kunt u lezen om welke vaccinaties het gaat.





Wat heb ik verder nodig aan vaccinaties voor Suriname?



Er worden voor Suriname vaccinaties aanbevolen tegen een aantal reizigersziekten. Sommige van deze inentingen worden altijd geadviseerd, ongeacht de duur van uw verblijf in Suriname. Andere vaccinaties raden wij alleen aan als u langer dan een bepaalde tijd in Suriname wilt verblijven.





Thuisvaccinatie.nl adviseert de volgende vaccinaties voor Suriname:





• DTP vaccinatie (tegen difterie, tetanus en polio)

• Gele koorts vaccinatie

• Hepatitis A vaccinatie





Gaat u langer dan drie maanden naar Suriname? Dan adviseert Thuisvaccinatie.nl naast de bovenstaande inentingen voor Suriname ook deze aanvullende vaccinaties:





• Buiktyfus vaccinatie

• Hepatitis B vaccinatie





Deze vaccinaties kunnen ook bij een korter verblijf worden geadviseerd. Dit hangt van uw persoonlijke vaccinatieadvies af.





Loop ik risico op malaria in Suriname?



In een groot deel van Suriname komt malaria voor; een ziekte waaraan nog steeds Nederlanders overlijden. Bekijk ons malariaoverzicht van Suriname voor meer informatie. Verblijft u in een malariagebied in Suriname, dan adviseren wij het gebruik van malariapillen. Voor Suriname raden wij meestal Lariam of Malarone aan.





Malaria kunt u krijgen via een muggenbeet. Het is daarom belangrijk om muggenbeten te voorkomen. Enkele tips:

• Draag bedekkende kleding en gebruik mugwerende middelen met DEET.

• De muggen die malaria overbrengen, steken vooral ‘s avonds, ‘s nachts en in de vroege ochtend. Slaap ‘s nachts onder een muskietennet.

• Krijgt u koorts tijdens of na uw verblijf in een malariagebied? Bezoek dan zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 24 uur, een arts! Er bestaat geen inenting tegen malaria.

• Mugwerende middelen met DEET, muskietennet(ten) en vele andere producten kunt u bestellen via onze webshop.





Welke gezondheidsrisico’s zijn er nog meer in Suriname?



In Suriname dient u ook rekening te houden met de volgende infectieziekten:

• Reizigersdiarree komt wereldwijd voor. Dit is vooral een vervelende reizigersziekte. Lees meer over reizigersdiarree.

• In dit land komen ook ziektes zoals dengue (knokkelkoorts) en schistosomiasis (bilharzia) voor. Er zijn voor deze ziektes nog geen vaccinaties beschikbaar. Lees meer over dengue en schistosomiasis.

• In Suriname komen hiv/aids en andere soa's op grotere schaal voor dan in westerse landen. Lees meer over hiv/aids en soa's.

• U loopt op deze reisbestemming een verhoogd risico op een infectie met chikungunya.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joyce48 schreef op 29 november 2015 @ 23:49:

Dus jouw kinderen hebben de herhalingsDTP vaccinaties niet gekregen? Wat polio betreft: die kans is niet zo groot, omdat vrijwel alle andere kinderen - met uitzondering van de bible-belt - die wel hebben gehad, de kans op besmetting is gering.

?

Niet alle Surinaamse ouders laten hun kind inenten tegen polio, laat Beverly Ting-A-Kee weten, coördinator van het Nationaal Immunisatie Programma. “Cijfers van vorig jaar laten een dekking van 85% zien, dat houdt dus in dat 15% niet gevaccineerd is”,



http://dagbladdewest.com/ ... cineert-kind-tegen-polio/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://nos.nl/artikel/676 ... -bevecht-chikungunya.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nelladella, ik denk te weten welke ziekte je kind heeft. Volgens mij wordt dan sowieso aangeraden te overleggen met een arts voor je laat vaccineren.



Als hij heeft wat ik denk dat hij heeft, is dit (met referenties) misschien toch wel interessant: http://www.rivm.nl/Docume ... ver_mazelen_en_vaccinatie

(Aan het eind staat info over verbanden tussen vaccins en chronische problemen.)
Alle reacties Link kopieren
Ben je sowieso niet wat laat met inenten al? Gele koorts moet 4 weken vantevoren toch?
Alle reacties Link kopieren
Malaria tabletten hoeven meestal niet in Suriname, het grootste deel van het land is veilig, zeker de plekken waar toeristen komen.

Ik ben 2 jaar terug een paar dagen de jungle ingetrokken en hoefde ook geen Malaria tabletten.



Inentingen zou ik wel doen, tenzij je alleen in Paramaribo blijft (maar daar is niet heel veel aan).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven