Discussietopic n.a.v. het topic mijn "held"

08-10-2008 16:13 1176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Leef je uit, discussieer er op los en ben aub zo netjes om minnys topic niet verder te vervuilen...
Ik vind dat je als vrouw midden in de nacht door een donker bos zou moeten fietsen zonder dat je wat gebeurt. Ik vind ook dat je dronken over straat zou moeten kunnen lopen zonder dat je wat gebeurt.

Ik vind ook dat je een kort rokje aan zou moeten kunnen doen zonder dat een man denkt dat je daar bepaalde bedoelingen mee hebt.

Maar dat kán gewoon niet. Je kunt dit allemaal wel willen, maar het is gewoon de realiteit niet.

Als ik mijn portemonnee in een druk café laat liggen vind ik dat iemand daar af moet blijven en als ik terug kom dat die portemonnee daar nog ligt. Maar ja , dat is wel héél naief gedacht.

Zo vind ik het ook naief dat men denkt dat je niks overkomt als je met een man meegaat.

Ik zou willen dat dit soort dingen gewoon zouden kunnen, maar die tijd is al lang voorbij. Als die tijd ooit al heeft bestaan.

Je moet rekening houden met gevaren en je kunt nou eenmaal niet meer als vrouw met een vreemde man meegaan.
Ik vind het helemaal niet raar dat een man op een OPENBAAR forum meepraat. Viva en het viva-forum zijn weliswaar gericht op vrouwen maar dat zegt toch niets over wie het gebruiken mag? Het is ook gericht op een leeftijdsgroep tot 30 ofzo, gaan we alle vrouwen boven de 40 ook van het forum weren? Ik vind het ronduit bizar dat te denken! Wat betreft mannen die een mening hebben over verkrachting; mogen mannen daar geen mening over hebben omdat het hen meestal niet overkomt? Ik ben ook nog nooit verkracht, heb ik dan een beperktere inspraak? Of is sexueel geintimideerd worden genoeg? Als je toch van dichtbij hebt gezien wat de impact is van zoiets mag je toch een mening hebben?

Dat je iemand als persoon niet aardig vindt; prima. Dat je het niet vinden kunnen dat iemand engel is en bepaalde uitspraken doet; het zal me een zorg zijn. Dat iemand iets wel of niet mag zeggen omdat hij man is; te gek voor woorden.
Ik vind dat je je als man op de vlakte moet houden wat dit soort dingen betreft. Dit ligt zó gevoelig bij vrouwen, laat het dan ook een topic zijn voor vrouwen. En hou je je er als man buiten.

Vind ik.
Maar waar ligt de grens dan? Moet je dan dus ook maar geen rokjes meer aan als vrouw? Moet je dan maar nooit meer dronken worden? Moet je dan maar nooit meer alleen over straat?

Ik woon een stukje fietsen van de leuke kroegjes vandaan en ik fiets dus eigenlijk altijd een heel stuk alleen. Het is niet een ontzettend drukke weg 's nachts. En mochti k ooit van mijn fietsje getrokken worden en grof worden aangerand, dan moet niemand het flikken me te vertellen dat ik dus ook maar niet alleen naar huis had moeten fietsen. (Dronken of niet, dat doet niet eens terzake.) Kom op zeg, we leven in een vrij land, moet je dan maar thuisblijven als vrouw alleen? Echt, de eerste die me vertelt dat ik dus maar niet alleen over straat moet, die scheld ik helemaal verrot. Mijn excuses daarvoor alvast.

Dus.. waar ligt de grens?
Of ben je pas stom als je met iemand mee naar huis gaat/ iemand met jou mee naar huis gaat? En als je wel iemand meeneemt - moet je dan ook maar willen neuken, omdat het anders gewoon maar eigen schuld dikke bult is?

Stel ik neem iemand mee en bedenk dat ik toch niet wil neuken - is het dan pas serieus als ik hem sla? Als ik nee zeg? Als ik ga huilen? Of had ik hem maar gewoon nooit mee moeten nemen en betekent samen in één huis automatisch dat je deels eigen schuld hebt?

Waar ligt de grens dan?

Ik vind trouwens dat een man best mee mag praten over dit soort onderwerpen, graag zelfs. Een man leert zo misschien ook hoe bepaalde dingen voor vrouwen zijn en andersom heb ik ook veel geleerd van de mannen waarmee ik over dit soort onderwerpen gesproken heb.
Hebje het tegen mij?

Ik vind ook dat je als vrouw alleen over straat zou moeten kunnen fietsen zondar dat een man denkt dat je daar wat mee wilt zeggen.

Ik zeg dus niet dat een vrouw maar nooit meer alleen over straat zou mogen fietsen, maar wel dat dat gewoon gevaarlijk is. Ik vind óók dat je als vrouw zijnde midden in de nacht alleen over straat zou moeten kunnen. Feit is alleen dat dat gewoon heel gevaarlijk is.
Ik vind het idd stom als je midden in de nacht nog alleen naar huis gaat op de fiets. Ga dan met de auto of laat je rijden als je teveel gedronken hebt.

Hier vlak over de grens is niet zolang geleden weer 'n meisje van 'n jaar of 18 verkracht en vermoord die na 't uitgaan ook in d'r uppie naar huis fietste. En natuurlijk, dat moest niet mogen, maar daar hebben de nabestaanden wat aan.
Ja zoiiets Elninjoo bedoel ik ook.

Een kind laat je toch ook niet door het donker alleen naar huis fietsen? Dat is tegenwoordig al lang normaal dat dat niet meer kan. En ja, het zou wél moeten kunnen, maar het kán gewoon niet. Kan men wel vast houden aan het feit dat het zou moeten kunnen, maar daar is iedereen het wel over eens dat dat zou moeten.

Maar ik zou mijn kind dus nooit alleen door het donker laten fietsen onder het mom 'het moet kunnen'.
shining schreef op 08 oktober 2008 @ 22:43:

Ik vind dat je je als man op de vlakte moet houden wat dit soort dingen betreft. Dit ligt zó gevoelig bij vrouwen, laat het dan ook een topic zijn voor vrouwen. En hou je je er als man buiten.

Vind ik.

Nee, dat gaat me te ver. Je mag als man best melden wat je vindt. want ook al worden vrouwen vaker slachtoffer van seksueel geweld, je hebt er meestal toch mannen voor nodig om dat geweld te plegen.

Wat je alleen, mijns inziens, niet MAG zeggen, is dat je weet wat vrouwen dan voelen. Want dat weten mannen niet. Die weten niet hoe het is om opgevoed te worden met 'pas op, je bent toch een meisje' Die weten niet hoe het voelt om te weten dat mannen al-tijd sterker zullen zijn, hoe goed de tips van Margaretha ook zijn. En, hoezeer ik dat ook wil dat dat niet zo is, dat mannen toch altijd agressiever zullen zijn. Om testosteron kan je niet heen.

Ik zei al eerder dat mijn man weet wat er met mij gebeurd is. Ik weet ook dat hij serieus 'meeleeft' (dat klinkt zo lullig zwak, maar jullie snappen hopelijk wat ik bedoel) met wat er is gebeurd. Maar het exact beseffen, dat kan hij niet. En dat kan geen enkele man, En dat moet een man dan ook niet pretenderen.

Int zei in Minny's topic dat hij heel goed weet wat voor impact het heeft op vrouwen als ze te maken hebben gehad met seksueel geweld. En dàt mag hij nou juist niet zeggen. Want dat weet je als man niet. Punt.
shining schreef op 08 oktober 2008 @ 23:08:

Ja zoiiets Elninjoo bedoel ik ook.

Een kind laat je toch ook niet door het donker alleen naar huis fietsen? Dat is tegenwoordig al lang normaal dat dat niet meer kan. En ja, het zou wél moeten kunnen, maar het kán gewoon niet. Kan men wel vast houden aan het feit dat het zou moeten kunnen, maar daar is iedereen het wel over eens dat dat zou moeten.

Maar ik zou mijn kind dus nooit alleen door het donker laten fietsen onder het mom 'het moet kunnen'.

Ik ben toch gvd geen kind!

Ik vertik het, werkelijk waar, om een tweederangsburger te zijn die beschermd moet zijn, ten alle tijden, tegen mannelijk geweld.

Ik weiger mezelf zo te beschermen dat ik mezelf isoleer. Dus als ik in het donker (over een paar weken al vanaf een uurtje of 5 's middags) wil fietsen of lopen of lallen of whatever, dan moet dat gewoon kunnen. En als de grote boze buitenwereld me dan inderdaad te grazen neemt, sla ik eenieder op z'n neus die zegt dat ik daar dan niet had moeten lopen of fietsen of lallen.
tilalia2 schreef op 08 oktober 2008 @ 23:21:

[...]

Ik vertik het, werkelijk waar, om een tweederangsburger te zijn die beschermd moet zijn, ten alle tijden, tegen mannelijk geweld.

Ik weiger mezelf zo te beschermen dat ik mezelf isoleer. Dus als ik in het donker (over een paar weken al vanaf een uurtje of 5 's middags) wil fietsen of lopen of lallen of whatever, dan moet dat gewoon kunnen. En als de grote boze buitenwereld me dan inderdaad te grazen neemt, sla ik eenieder op z'n neus die zegt dat ik daar dan niet had moeten lopen of fietsen of lallen.
Dat vind ik OOK.
Ok Tila, dáár kan ik inkomen, ervaring zal (op een enkele man na) geen man hebben en dat je dat erg vind begrijp ik. Al denk ik dat Int oprecht bedoelde dat hij van zo dicht bij heeft gezien wat het deed met iemand die hij lief had dat hij het verwerkingsproces met die persoon (mee)gedeeld heeft. Dat las ik er iig in. Maar dat het gevoelig ligt vind ik nog steeds onvoldoende excuus om mannen te bannen van dit soort topics.
shining schreef op 08 oktober 2008 @ 22:37:

Ik vind dat je als vrouw midden in de nacht door een donker bos zou moeten fietsen zonder dat je wat gebeurt. Ik vind ook dat je dronken over straat zou moeten kunnen lopen zonder dat je wat gebeurt.

Ik vind ook dat je een kort rokje aan zou moeten kunnen doen zonder dat een man denkt dat je daar bepaalde bedoelingen mee hebt.

Maar dat kán gewoon niet. Je kunt dit allemaal wel willen, maar het is gewoon de realiteit niet.

Als ik mijn portemonnee in een druk café laat liggen vind ik dat iemand daar af moet blijven en als ik terug kom dat die portemonnee daar nog ligt. Maar ja , dat is wel héél naief gedacht.

Zo vind ik het ook naief dat men denkt dat je niks overkomt als je met een man meegaat.

Ik zou willen dat dit soort dingen gewoon zouden kunnen, maar die tijd is al lang voorbij. Als die tijd ooit al heeft bestaan.

Je moet rekening houden met gevaren en je kunt nou eenmaal niet meer als vrouw met een vreemde man meegaan.

Ik ben geen portemonnee die vogelvrij ligt. Mijn portemonnee kan niet zeggen dat ie niet wil of dat ie naar huis wil. Ik vind het gezegde 'vertrouw op allah, maar bindt je kamelen goed vast' een hele goeie.

Maar ik mag als mens gewoon in mijn korte rok, hell, in mijn blote kont, alleen op straat lopen zonder dat ik bepoteld wordt. En door het bos fietsen. En zelfs als ik tegen iemand zeg: ik wil met jou wel naar bed, en ik bedenk me when push comes to shove, dan heb ik dat recht.

En in een groep zijn biedt geen garantie: ik werd aangerand (juridisch gezien zelfs verkracht) terwijl ik met een groep was.

Als je accepteert dat 'dit nou eenmaal de realiteit is', geef je mannen een vrijbrief om al plunderend en verkrachtend door je dorp te trekken. En laten we de slachtoffers gelijk naderhand maar even stenigen, want hee, je weet toch wat de realiteit is, dan bescherm je je daar toch tegen?
Mevrouwdekees schreef op 08 oktober 2008 @ 23:25:

Ok Tila, dáár kan ik inkomen, ervaring zal (op een enkele man na) geen man hebben en dat je dat erg vind begrijp ik. Al denk ik dat Int oprecht bedoelde dat hij van zo dicht bij heeft gezien wat het deed met iemand die hij lief had dat hij het verwerkingsproces met die persoon (mee)gedeeld heeft. Dat las ik er iig in. Maar dat het gevoelig ligt vind ik nog steeds onvoldoende excuus om mannen te bannen van dit soort topics.
Dat zeg ik ook niet, dat mannen geband moeten worden van dit soort topics. Misschien is het zelfs wel goed als ze meelezen, en meeleven. Ik heb zelf gemerkt da het toen het net gebeurd was, makkelijker was om er over te schrijven dan erover te praten. ( Way past that, voor de duidelijkheid). Maar zeggen dat je de impact beseft? No way. Echt niet.
tilalia2 schreef op 08 oktober 2008 @ 23:21:

[...]

Rond een uurtje of 5 is het nog druk met allerlei normale mensen (studenten/werkenden) op de weg, dus dan loop je minder risico dan wanneer je om 3 uur 's nachts nog in je uppie gaat rondfietsen. De nacht trekt toch allerlei onguur, bezopen en opgegeild volk aan.
tilalia2 schreef op 08 oktober 2008 @ 23:28:

[...]

Als je accepteert dat 'dit nou eenmaal de realiteit is', geef je mannen een vrijbrief om al plunderend en verkrachtend door je dorp te trekken.

Nee ik geef ze geen vrijbrief.

Ik fiets alleen niet in mijn eentje door een donker bos als vrouw zijnde onder het mom 'dat moet toch kunnnen'.
Nou weet je wat ik ook zo eng aan die redenatie vind is dat je al heel dicht bij gedeelde verantwoordelijkheid voor 'de situatie'* krijgt, en dat ligt akelig dicht bij schuld. Ik denk dat ik daarom ook zo uit mijn dak ga van mensen die zeggen dat Minny mede verantwoordelijk is; je bent nooit verantwoordelijk voor de handelingen van een ander.

*Situatie als leuk eufemisme om te zeggen dat je op een plek bent waar iemand sexueel geweld pleegt en het sexuele geweld zelf.
elninjoo schreef op 08 oktober 2008 @ 23:32:

[...]

Rond een uurtje of 5 is het nog druk met allerlei normale mensen (studenten/werkenden) op de weg, dus dan loop je minder risico dan wanneer je om 3 uur 's nachts nog in je uppie gaat rondfietsen. De nacht trekt toch allerlei onguur, bezopen en opgegeild volk aan.
En dus? Moet ik het dan maar accepteren dat ik verkracht word en dat mensen dan gaan zeggen dat ik dat aan mezelf te danken heb? Kom op zeg!
Wie zegt dat dan Tilalia?

Helemaal niemand.
shining schreef op 08 oktober 2008 @ 23:33:

[...]

Nee ik geef ze geen vrijbrief.

Ik fiets alleen niet in mijn eentje door een donker bos als vrouw zijnde onder het mom 'dat moet toch kunnnen'.

Shining, ik zie dat als hellend vlak. Tuurlijk weet je dat het als vrouw niet handig is om in je blote kont de kleedkamer van een hormonaal voetbalelftal binnen te rennen. Maar als je niet wil, dan wil je niet. En dat hebben mensen te respecteren.

En dan mag je dus helemaal volledig gekleed midden in de nacht alleen rondlopen of fietsen.

(en ja, ik fiets in de nacht ook me m'n hangslot aan m'n stuur. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat gewoon vind, dat dat moet)
tilalia2 schreef op 08 oktober 2008 @ 23:34:

[...]

En dus? Moet ik het dan maar accepteren dat ik verkracht word en dat mensen dan gaan zeggen dat ik dat aan mezelf te danken heb? Kom op zeg!
Het zal niet jouw schuld zijn als 't je overkomt, maar je had zelf de wijste moeten zijn en dus zorgen dat je dat risico niet bewust gaat lopen door ofwel zelf met de auto te gaan ofwel je laat rijden door een bob of taxi.
tilalia2 schreef op 08 oktober 2008 @ 23:18:

[...]

Int zei in Minny's topic dat hij heel goed weet wat voor impact het heeft op vrouwen als ze te maken hebben gehad met seksueel geweld. En dàt mag hij nou juist niet zeggen. Want dat weet je als man niet. Punt.

Met dit kleine stukje ben ik het niet eens. Wat is het verschil tussen een vrouw die het nog nooit heeft meegemaakt en zegt het te kunnen begrijpen en een man die zegt het te kunnen begrijpen? Al dan niet door ervaringen van vriendinnen of partners. En het gaat ver wat ik nu zeg maar tegenwoordig hoor je ook veel dat mannen vroeger misbruikt zijn. Dus waarom mogen zij niet hun mening geven en vrouwen die het misschien nooit hebben meegemaakt wel?

Maar goed, sexueel geweld kan ons allemaal raken denk ik.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

[...]

Elninjoo, 1 op de 3 vrouwen wordt slachtoffer van seksueel geweld, dat kunnen dus echt niet alleen maar de psychopaten zijn die dat doen, daar zitten een hele hoop, pak em beet, het merendeel, normale mensen tussen.
Ik vind dat ook niet normaal Tilalia. En als ik door het donker fiets heb ik ook altijd wat bij me. En ik vind dat ook niet normaal dat dat kennelijk al heel gewoon is dat vrouwen zoiets doen.

En ik vind ook dat als je als vrouw nee zegt dat ook NEE betekent.

[...]

en 's morgens vroeg? Ik begin regelmatig op een tijdstip dat ik toch echt om half 6, 6 uur de bus moet hebben, waar ik dan naar toe moet lopen. Verder als ik nachtdienst heb, begin ik om 23.00 uur, ook maar niet meer doen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven