Discussietopic n.a.v. het topic mijn "held"

08-10-2008 16:13 1176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Leef je uit, discussieer er op los en ben aub zo netjes om minnys topic niet verder te vervuilen...
elninjoo schreef op 08 oktober 2008 @ 23:38:

[...]

Het zal niet jouw schuld zijn als 't je overkomt, maar je had zelf de wijste moeten zijn en dus zorgen dat je dat risico niet bewust gaat lopen door ofwel zelf met de auto te gaan ofwel je laat rijden door een bob of taxi.
Ja je zal maar geen auto hebben en door omstandigheden (bijv. een gestolen portemonee) geen taxi kunnen bestellen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Nee maar het wordt wel geimpliceerd, en daar ga ik ook van uit mijn plaat, dat er een had- je -ook - maar -niet -alleen- in het -donker- moeten- fietsen bijzit. Dat is niet terecht. Niet eens realistisch ook. Er vinden duizenden verkrachtingen voor 2100 uur 's avonds plaats, in groepen, op drukke plaatsen, door bekenden. Die verantwoordelijkheid wijs ik af.
anoniem_61464 wijzigde dit bericht op 08-10-2008 23:43
Reden: in reactie op Shining
% gewijzigd
mylenevalerie schreef op 08 oktober 2008 @ 23:38:

[...]

Met dit kleine stukje ben ik het niet eens. Wat is het verschil tussen een vrouw die het nog nooit heeft meegemaakt en zegt het te kunnen begrijpen en een man die zegt het te kunnen begrijpen? Al dan niet door ervaringen van vriendinnen of partners. En het gaat ver wat ik nu zeg maar tegenwoordig hoor je ook veel dat mannen vroeger misbruikt zijn. Dus waarom mogen zij niet hun mening geven en vrouwen die het misschien nooit hebben meegemaakt wel?

Maar goed, sexueel geweld kan ons allemaal raken denk ik.
Mannen die zelf misbruikt zijn, kunnen voor een deel wel meepraten. Die missen alsnog het deel in de opvoeding dat je als meisje nou eenmaal voorzichtig moet zijn, maar vatten wel het gevoel van onmacht wat je dan hebt.
elninjoo schreef op 08 oktober 2008 @ 23:38:

[...]

Het zal niet jouw schuld zijn als 't je overkomt, maar je had zelf de wijste moeten zijn en dus zorgen dat je dat risico niet bewust gaat lopen door ofwel zelf met de auto te gaan ofwel je laat rijden door een bob of taxi.

Dan was ik dus niet de wijste? Dan was ik dùs de domste en was het dus mijn eigen schuld?

Je geeft in je postings meestal aan dat de wereld of zwart, of zit is, dus als je niet de wijste was, dan was je de domste, toch? Volgens mij mag je binnen de wetten in NL gewoon s nachts over straat fietsen. Voor zover ik weet mag je niet zomaar vrouwen aanranden of verkrachten. Dus wie is er dan dom?
Als een vriendin bij mij is geweest en midden in de nacht zeg maar 5 kilometer moet fietsen raad ik haar aan om een taxi te bestellen of om bij mij te blijven slapen. Ik snap echt heel goed dat men kwaad wordt van het feit dat je als vrouw niet meer zomaar dat soort dingen kanb doen. Dat word ik zelf ook.

Ik ben alleen voor mezelf en anderen wel voorzichtig. En nee, dat voelt niet goed, maar ik ben het wel.
Ik weet hoe het is om te verstijven in een situatie waarin ik dat niet van mezelf verwacht. En hoe ik me daarna voelde, hoeveel verwijten ik mezelf maakte en daar nog steeds over maak. En ik heb van dichtbij gezien hoeveel impact seksueel geweld op vrouwen heeft gehad. Maar bovenal weet ik wanneer iemand een beetje warme menselijke sympathie nodig heeft, zonder oordelen of beschuldigingen of verwijten of raadgevingen.

Maar als Minny niet zou willen dat ik hier meelees of schrijf, dan ben ik direct weg.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
en als die vriendin dan toch naar huis gaat en aangerand word, is het haar eigen schuld?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Nee.

Vind jij van wel dan?
Ik heb mij gisteren ook boos gevoeld mevrouw de kees.

Om dezelfde reden

Of het wel of geen verkrachting was is geheel aan minny.

Je hoeft het niet aan te praten of te bagateliseren.

Maar gewoon iemand een kans geven een verhaal te doen en te zeggen,meid wat moet jij je rot voelen.

Dat is toch even genoeg?

Overigens komt aanranding geweld of verkrachting het meeste voor in huiselijk kring,door bekende,familie,overdag,in huis,in het huwelijk.

De situatie van minny was ook niet veilig,maar als je het echt niet wil opzoeken,

moet je vooral niet trouwen,samenwonen,kopje suiker lenen bij de buurman,niet bij je zwager op visite gaan,niet je oom binnen laten,niet de deur open doen voor de glazenwassser ,niet gaan wandelen overdag,ook niet gaan fietsen door de polder...overigens ook maar niet door de stad.Niet s'middags ,niet s'nachts, ik denk ook niet s'ochtends.

En als je een moeder bent,kan je het beste altijd maar binnen blijven en alle contacten vermijden.
Inderdaad Roos, dat is het punt, niet alleen is het niet haar schuld, het is niet eens haar (mede) verantwoordelijkheid. Die helling richting schuld wil ik niet op.

Ik ben jarenlang bij nacht en ontij alleen naar huis gefietst, als ik sommige dames hoor heb ik er om gevraagd verkracht te worden. 8-P
nee Shining, absoluut niet! Wild alleen even bevestigd zien dat jij er ook zo over denkt
Int schreef op 08 oktober 2008 @ 23:49:

Ik weet hoe het is om te verstijven in een situatie waarin ik dat niet van mezelf verwacht. En hoe ik me daarna voelde, hoeveel verwijten ik mezelf maakte en daar nog steeds over maak. En ik heb van dichtbij gezien hoeveel impact seksueel geweld op vrouwen heeft gehad. Maar bovenal weet ik wanneer iemand een beetje warme menselijke sympathie nodig heeft, zonder oordelen of beschuldigingen of verwijten of raadgevingen.

Maar als Minny niet zou willen dat ik hier meelees of schrijf, dan ben ik direct weg.

Int, ik waardeer je openheid, maar toch, zolang je niet bent opgevoed met het 'je bent toch een meisje wees toch voorzichtig, zorg dat je niet alleen bent en blablabla, eerst op vechtsport voordat je de stad in mag' en je in die 'verstijf-situatie' niet de dreiging had dat er lichaamsdelen in jou werden gestoken waar je dat niet wilt, kan je niet zeggen dat je de impact weet.

Ik heb het er net nog met Lief over gehad, die ook in geweldssituaties terecht is gekomen met messen en verstijven en niet weten wat te doen, maar het is volgens hem echt niet hetzelfde. En hij heeft door mij ook meegemaakt wat het is om een partner te hebben die met seksueel geweld te maken heeft gehad.
rosanna08 schreef op 08 oktober 2008 @ 23:56:

nee Shining, absoluut niet! Wild alleen even bevestigd zien dat jij er ook zo over denkt
Maar wat zou jij een vriendin dan aanraden als ze 's nachts alleen naar huis wil fietsen? Zou jij dan zeggen: 'Ach doe maar joh, moet toch gewoon kunnen?'.
shining schreef op 08 oktober 2008 @ 23:48:

Als een vriendin bij mij is geweest en midden in de nacht zeg maar 5 kilometer moet fietsen raad ik haar aan om een taxi te bestellen of om bij mij te blijven slapen. Ik snap echt heel goed dat men kwaad wordt van het feit dat je als vrouw niet meer zomaar dat soort dingen kanb doen. Dat word ik zelf ook.

Ik ben alleen voor mezelf en anderen wel voorzichtig. En nee, dat voelt niet goed, maar ik ben het wel.
Ik vraag ook of vriendinnen me willen smsen als ze thuis zijn. Maar als zij naar huis willen, of dat nou op de fiets of met de trein is of lopend, dan mogen ze van mij naar huis. Iedereen kan hier blijven slapen, maat meer om het gemak, niet om de angst.
hetzelfde als jij, een taxi bellen of haar bij mij laten slapen en als ze er op stond om naar huis te gaan, er op staan dat ze me belt of smst dat ze thuis is.
Mijn vriendinnen en ik hebben dat jaren gedaan en doen dat nog, waarom zouden ze me om raad vragen?
tilalia2 schreef op 08 oktober 2008 @ 23:56:

[...]

Int, ik waardeer je openheid, maar toch, zolang je niet bent opgevoed met het 'je bent toch een meisje wees toch voorzichtig, zorg dat je niet alleen bent en blablabla, eerst op vechtsport voordat je de stad in mag' en je in die 'verstijf-situatie' niet de dreiging had dat er lichaamsdelen in jou werden gestoken waar je dat niet wilt, kan je niet zeggen dat je de impact weet.

Ik heb het er net nog met Lief over gehad, die ook in geweldssituaties terecht is gekomen met messen en verstijven en niet weten wat te doen, maar het is volgens hem echt niet hetzelfde. En hij heeft door mij ook meegemaakt wat het is om een partner te hebben die met seksueel geweld te maken heeft gehad.

Het is niet hetzelfde, ik weet het, en ik kan idd niet weten hoe het is. Al ben ik dan wel weer opgevoed met 'altijd eerst de meisjes thuis brengen (en ja, alleen thuis brengen, geen 'beloning' vragen) en als er iets gebeurt zorgen dat jij de klappen opvangt (of beter nog, uitdeelt).' Maar dat maakt dat ik het theoretisch ken en niet gevoelsmatig.

Niettemin mis je mogelijk de belangrijkste opmerking, die over warme menselijkheid en zo.

Maar goed, ik meen het, als Minny me hier niet wil ben ik weg en lees ik ook niet meer mee. Dat fatsoen kan ik echt wel opbrengen.
rosanna08 schreef op 09 oktober 2008 @ 00:00:

hetzelfde als jij, een taxi bellen of haar bij mij laten slapen en als ze er op stond om naar huis te gaan, er op staan dat ze me belt of smst dat ze thuis is.

Oke, dan denken we daar dus hetzelfde over.

MevrouwdeKees, ik zou niet willen dat een vriendin kilometers alleen naar huis fietst 's nachts.
ik zou het ook niet willen Shining, maar een van mijn beste vriendinnen woont in Rotterdam en ik aan de andere kant van het land. Zij heeft geen auto en doet alles met de fiets of tram. Het merendeel van de tijd heb ik geen zicht op wat zij doet, laat staan iets te zeggen over wat en wanneer zij iets doet.
Tja ik moet erbij zeggen dat wij allemaal in steden wonen. Ik vind het wat anders dan iemand 5 km over een donkere dijk te laten fietsen. Aan de andere kant; waarschijnlijk minder guur volk op die dijk.

Overigens zijn de engste dingen die me ooit zijn overkomen minder dan 50 meter van mijn voordeur gebeurd. Dus als er iemand mee was gefietst was die ook al weg geweest.
Rosanna, wat mijn vriendin doet moet ze uiteraard zelf weten en daar heb ik niks over te zeggen. Ik vind alleen wel dat ik mag zeggen dat ik liever wil dat ze bij me blijft slapen of een taxi neemt.Mijn vriendin is me veel te lief om dat niet tegen haar te zeggen. Ik wil dat het goed met haar gaat en vind dat ik als vriendin me best zorgen om haar mag maken.
Mevrouwdekees schreef op 09 oktober 2008 @ 00:06:

Tja ik moet erbij zeggen dat wij allemaal in steden wonen. Ik vind het wat anders dan iemand 5 km over een donkere dijk te laten fietsen.

Daarmee zeg je toch ook dat je het niet verstandig vindt?

Waarom vind je het dan vreemd dat ik voorzichtig ben?
Int schreef op 09 oktober 2008 @ 00:01:

[...]

Het is niet hetzelfde, ik weet het, en ik kan idd niet weten hoe het is. Al ben ik dan wel weer opgevoed met 'altijd eerst de meisjes thuis brengen (en ja, alleen thuis brengen, geen 'beloning' vragen) en als er iets gebeurt zorgen dat jij de klappen opvangt (of beter nog, uitdeelt).' Maar dat maakt dat ik het theoretisch ken en niet gevoelsmatig.

Niettemin mis je mogelijk de belangrijkste opmerking, die over warme menselijkheid en zo.

Maar goed, ik meen het, als Minny me hier niet wil ben ik weg en lees ik ook niet meer mee. Dat fatsoen kan ik echt wel opbrengen.

Nou is dit het discussietopic, en niet Minny's topic, dus wat mij betreft mag je gewoon meelullen.

ik denk dat er een heel groot verschil is tussen theorie en praktijk. Want voordat ik werd aangerand, door mijn ouders verplicht op vechtsport 'moest' voor ik alleen de stad in mocht,wist ik het ook allemaal wel. Ik lustte ze rauw, die engerds. Maar op het moment dat de engerds me ' te pakken hadden' wist ik niet meer wat ik uberhaupt nog kòn doen. En - misschien mede door de aangfite die niet werd opgenomen omdat ik het 'waarschijnlijk wel zelf had uitgelokt; - ben ik tot een paar jaar daarna redelijk twisted geweest over seksualiteit, eigenwaarde, etcetera. Dat 1 godvergeten avond mij een paar jaar heeft bezig gehouden - en gezien mijn reacties nu, nu toch nog, dat zegt genoeg. Dat kan een man die nooit misbruikt is, niet weten.
.
anoniem_53293 wijzigde dit bericht op 09-10-2008 00:19
Reden: Te persoonlijk
% gewijzigd
Mwagh ik denk dat ik het persoonlijk enger zou vinden alleen op een dijk, realistisch gezien waarschijnlijk veiliger dan in de stad, wat betreft verstandigheid haal ik Iry's post aan, er is namelijk bizar veel gevaarlijk en als je daar allemaal rekening mee moet houden kun je niet meer leven. Dus tja wellicht kom ik wat onverschillig over maar liever dat dan bang.

Ik vind het prima dat je voorzichtig bent maar ik denk dat het voortkomt uit angst en daar wordt het moeilijk.
anoniem_61464 wijzigde dit bericht op 09-10-2008 00:19
Reden: verduidelijking
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven